Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

5.1 set + slimline reciever

Pagina: 1
Acties:

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-11 09:22
Beste Tweakers,

Voor mijn nieuwe huis ben ik op zoek naar een speakerset en een bijbehorende reciever.
Ik heb in eerste instantie gekeken naar een set met vloerstaanders, maar ik ben bang dat dit toch niet gaat lijken in mijn woonkamer. Daarom ben ik gebonden aan wat kleiner formaat speakers. Ik heb de volgende eisen/wensen:

- Het moet een 'kant en klare' set zijn;
- Het mogen geen vloerstaanders betreffen;
- Boekenplankspeakers mogen wel, maar die vind ik niet in een set;
- budget is ongeveer 1000 euro
- Gebruik is ongeveer: 30% muziek, 30% gamen, 60% films, series en tv;
- De reciever moet een slimline reciever zijn met voldoende vermogen;
- De reciever moet netwerkfunctionaliteiten hebben (muziek streamen van pc), en moet met ipad te bedienen zijn;
- Momenteel heb ik een logitech z5500, het is wel een eis dat ik in vergelijking met de z5500 ontzettend onder de indruk ben :+

Ik zoek dus eigenlijk een 5.1 set die toch redelijk goed overweg kan met muziek.

ik heb de volgende sets gezien, en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Daarnaast zijn er misschien nog sets die ik over het hoofd heb gezien.

set 1: Kef KHT2005.3, ziet er goed uit, maar met een reciever kom ik waarschijnlijk iets boven mijn budget
set 2 Wharfedale, past binnen het budget, en lijken me redelijk groot formaat satalieten.

Daarnaast heb ik nog een bijpassende reciever nodig. Ik heb hier wat tegenstrijdig advies in gekregen, dus ik ben benieuwd wat jullie vinden. Het enige nadeel is dat het een slimline moet zijn, en er niet erg veel keuze is.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Qua slimline receivers zijn weinig te vinden. Naar mijn weten heb je keuze uit twee Marantz modellen, waarbij het 5.1 model (NR1504) je bijna €400 kost. Pioneer heeft ook een tweetal modellen, waarbij het goedkope model zonder enige netwerkfunctionaliteit en smartphone/tables bediening het meest interessant is voor €300. Er is ook een luxer model, maar deze mist nog steeds bediening vanaf je tablet. Op dit moment zou ik voor de Marantz gaan, omdat deze voor €100 extra het meest aansluit op je eisen.

Het model voor de 1504 en 1604 (de 1403 en 1603) verschillen naar mijn weten niet heel erg veel en wellicht dat je een demo model ergens kan scoren voor weinig.

Qua speakers is er maar één advies: ga luisteren!

• Defnosh
Okee, maar zou die Marantz dan voldoende vermogen hebben om de setjes die ik aanhaal te bedienen?

Ik ga zowiezo luisteren, maar ik wil graag van te voren horen wat jullie vinden qua specs:)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Je hebt vaak meer vermogen nodig om het laag lekker uit de speaker te krijgen. Aangezien kleine speakers toch niet echt laag gaan en de subwoofer dat voor een groot deel overneemt (en die heeft een eigen versterking), kan dat prima :)

Die KEF set klinkt overigens best goed, maar is dan wellicht net iets te duur. Teufel heeft ook hele nette speakersetjes die goed klinken voor relatief weinig geld. Ze hebben geloof ik ook setjes met ingebouwde versterking en losse "receiver" waar je HDMI op kan koppelen. Ze zien er op de foto's niet super vormgegeven uit, maar de bouwkwaliteit, afwerking en het materiaalgebruik is erg goed.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-11 07:37

FeaR

In GoT we trust

Defnosh schreef op zondag 01 september 2013 @ 13:21:
Okee, maar zou die Marantz dan voldoende vermogen hebben om de setjes die ik aanhaal te bedienen?
Mocht je echt inzitten over het vermogen dan is de Pioneer de keuze om te nemen, die receivers gebruiken Klasse D en die leveren meer vermogen dan de A/B van Marantz. Maar ik zou me niet blindstaren op het vermogen aangezien je echt niet zo veel nodig hebt in een gemiddelde huiskamer op een normaal niveau.
Ik ga zowiezo luisteren, maar ik wil graag van te voren horen wat jullie vinden qua specs:)
Niet, want specificaties zeggen helemaal niets over hoe een speaker klinkt. Als je al naar specificaties gaat kijken zou ik kijken naar wanneer de satellieten beginnen met spelen. Er is niets erger dan een subwoofer die de midden tonen moet compenseren voor de kleine speakers en dus (ver) over de 100 Hz mee moet spelen.

Als je zowel de receiver als de speakerset bij dezelfde winkel koopt kan je natuurlijk altijd iets doen met de prijs. Let ook op dat er veelal nog kabels bijkomen als speakerkabel en HDMI. Hoef je geen groot hap uit je budget te kosten, maar het telt wel mee.

Ik had nog iets willen zeggen dat er wellicht ook een optie was om toch voor losse speaker te gaan, maar ik kom dan zelf ook niet uit binnen budget. Je blijft telkens steken op de subwoofer, die zijn in verhouding nu eenmaal duur.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Defnosh
@ DJVe: Teufel staat me niet zo aan, omdat je het niet kunt beluisteren. Ik weet dat je 8 weken kunt luisteren, maar toch. Over de Kef, ik wil best wat over mn budget gaan, als het de meerprijs waard is:)
FeaR schreef op zondag 01 september 2013 @ 13:49:
Niet, want specificaties zeggen helemaal niets over hoe een speaker klinkt. Als je al naar specificaties gaat kijken zou ik kijken naar wanneer de satellieten beginnen met spelen. Er is niets erger dan een subwoofer die de midden tonen moet compenseren voor de kleine speakers en dus (ver) over de 100 Hz mee moet spelen.
Bedankt:) Vragen of iemand ervaring heeft met beide sets is natuurlijk wel wat veel gevraagd. Wat je hierboven noemt, is dat iets waar je wat over kunt zeggen voor wat betreft de sets die ik aanhaal Fear? Ik neig naar de Kef, en ga hem van de week beluisteren, maar ik wil niet dat iemand achteraf zegt 'voor dat geld had je veeeel beter dat en dat kunnen kopen'...

De marantz reciever zou ik wel goedkoop aan kunnen komen, ik begrijp dat dat dus geen probleem is met deze 5.1 sets (je zegt huiskamer niveau, maar een huiskamerfeestje moet er dan vast ook wel inzitten ;) ).

[ Voor 9% gewijzigd door Defnosh op 01-09-2013 14:23 ]

• Jack V
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-10 19:36

Jack V

Snappie?

pricewatch: Boston Acoustics A2310HTS 5.1 (Zwart) + marantz slimline is denk ik ook wel een mooie combi. Kijk of je die kan beluisteren.

Iedereen is lief, ik leef in een wereld van bloemetjes.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

De Pioneer heeft zoals genoemd klasse D versterker. Nadeel is dat ze schijnbaar iets slechter kunnen omgaan met impedantiedippen, wat je echter met satellieten niet zal hebben. Een voordeel is dat ze minder warm worden dan een klasse AB versterker in dezelfde omstandigheden; wellicht ook een overweging waard, afhankelijk van je situatie.
Defnosh schreef op zondag 01 september 2013 @ 14:01:
@ DJVe: Teufel staat me niet zo aan, omdat je het niet kunt beluisteren. Ik weet dat je 8 weken kunt luisteren, maar toch.
Dat is juist een zéér groot voordeel; akoestiek bepaalt voor een héééééél groot deel je geluid; speakers kunnen in de winkels anders klinken dan thuis. Als je Teufel thuis luistert dan hoor je ook gelijk hoe het thuis klinkt :)
Over de Kef, ik wil best wat over mn budget gaan, als het de meerprijs waard is:)
Voordeel van de Kef én de Boston A2310 is dat de speakers groot genoeg zijn om stemmen en laag-mid goed te weergeven. In lekentermen: dit komt zéér ten goede aan de muziekkwaliteit tov die kleine prutspeakertjes van 8x8x8cm. Daarnaast schijnt de Boston A-serie echt fenomenaal te zijn in termen van prijs-kwaliteit. De A25 van Boston wordt vergeleken met speakers van 5 keer zo duur...ik ben er zelf erg benieuwd naar geworden in ieder geval :P
ik begrijp dat dat dus geen probleem is met deze 5.1 sets (je zegt huiskamer niveau, maar een huiskamerfeestje moet er dan vast ook wel inzitten ;) ).
Met die kleine speakertjes zal een slimline-receiver niet snel moeite hebben. Dat zijn in de regel geen speakers met serieuze eisen aan versterking.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JT schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:49:
De A25 van Boston wordt vergeleken met speakers van 5 keer zo duur...ik ben er zelf erg benieuwd naar geworden in ieder geval :P
Staar je niet te blind op dat soort kreten. Ik heb de A25 zelf ook gekocht omdat ik het zelf wilde ervaren. Het is zeker geen slechte speaker, maar wat je soms hoort dat mensen setjes van vele duizenden euro's weg doen voor een paartje A25... En om eerlijk te zijn heb ik geen vergelijk met bijvoorbeeld een Dali Zensor 1, een andere speaker die qua prijs relatief gelijk zit. Ik heb mijn A25 nu op de slaapkamer staan achter een Arcam die ze van wat sap voorziet.

• JT

JT

VETAK y0

Ja dat doe ik zeker ook niet..mijn uitgangspunt is dat de waarheid ergens in het midden zal liggen. Maar het feit dat ze veel aandacht en kwaliteitscomponenten hebben gebruikt voor het filter doet me veel goeds vermoeden! Dat zie je niet eens zo heel veel bij middenklasse speakers, laat staan in het prijsbereik van de Boston A-serie.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Jack V

Jack V

Snappie?

Ik ben in het bezit van 2x BA A25. Toen ik ze heb gekocht kon ik ze vergelijken met de Dali Zensors 1, Wharfedale Diamonds 10.1 (en nog een paar die ik niet meer weet, maar die drie series stonden op mn lijstje), en ik heb ze ook direct vergeleken met een paar kef zuiltjes waarvan ik helaas niet meer weet welke serie. De Dali's zijn zeker niet slecht, maar ik vond ze iets te schel t.o.v. van de A25's die de ruimte mooi kunnen vullen en echt 'warm' geluid afgeven en mooi laag kunnen voor in principe zulke relatief kleine kasten. De Diamonds waren in mijn oren prut. Helder, maar absoluut niet vol en compleet niet mijn smaak qua geluid; ik vond het richting iel aan gaan.
Maar dan: de kef zuilen waren toch echt nog een stukje beter dan de A25. Gewoon omdat ze meer richting full-range spectrum weergave gingen; logisch maar toch belangrijk. Dus iedereen die zegt dat de A25 zeer goed zijn: ik geef ze groot gelijk. Iedereen die begint te blaten over het wegblazen van hogere segment of vervanging voor de betere zuiltjes is aan het overdrijven.

O ja: waar ze prima geluid produceren, moet je wel genoegen nemen met een niet op de millimeter nauwkeurige afwerking en een relatief saai ontwerp.

• JT

JT

VETAK y0

offtopic:
Ik wil er niet al teveel op in gaan, maar hoe "vol" een speaker klinkt zegt niks over de kwaliteit, hoe diep ze gaan ook niet. Kwaliteit gaat imho over bijvoorbeeld detail, hoe realistisch een speaker klinkt enzovoort. Ik weet nog heel goed dat ik eens een set Tannoy's heb gehoord. Ik deed m'n ogen dicht en ik hoorde geen individuele speakers maar een complete soundstage voor me. Dát is voor mij de definitie van kwaliteit, niet of een speaker 40 of 80 hertz bereikt. Wat niet wil zeggen dat het niet meetelt, ik vind het alleen wat anders dan kwaliteit. Liever een boekenplank die tot 60hz gaat met strak geintegreerd laag, fenomenale stemmenweergave en een gedetailleerd zijdezacht hoog dan een zuil die vanaf 25hz meespeelt met bonkerige bas, gebrek aan middentonen en schel hoog.

Ecodan warmtepomp

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11 04:01
Jack V schreef op maandag 02 september 2013 @ 18:20:

O ja: waar ze prima geluid produceren, moet je wel genoegen nemen met een niet op de millimeter nauwkeurige afwerking en een relatief saai ontwerp.
Dat laatste is natuurlijk erg persoonlijk; ik vind ze bijvoorbeeld erg strak en mooi vormgegeven. Simpel, maar stevig. Daarvoor zal ts toch echt eerst moeten gaan bekijken.

Ik ben er dan ook al een tijdje naar aan het loeren ter vervanging van mijn HKTS7 satellietjes, die ik wat te schel en klein vind klinken. Ik heb echter géén idee of ik daarmee een goede koop zal doen, maar ik zal hier ooit een eigen topic voor aanmaken ;).

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Jack V

Jack V

Snappie?

@ Bovenstaande. Jullie hebben natuurlijk gelijk, ik wil vooral mijn ervaring ermee delen. Smaak is idd heel erg persoonlijk en ik hoop dat ik voldoende heb benadrukt dat ik VIND dat de BA qua klankkleur bij mij passen, maar zoals JT al aangeeft: ze zijn ook technisch niet slecht gebouwd. Ben benieuwd waar TS uiteindelijk mee naar huis gaat.

• Defnosh
Bedankt allemaal voor jullie adviezen en ervaring:)
Als het goed is ga ik deze week de BA set en de Kef set beluisteren op een pioneer vsx-s500. Uiteraard zal ik mn uiteindelijke keuze hier laten weten :Y)

• Defnosh
Nog bedankt voor jullie input allemaal. Zoals gezegd zou ik melden wat het resultaat is geworden. Heb de beide 5.1 sets twee keer beluisterd. Mijn voorkeur ging uit naar de KEF set, omdat de BA set wat miste in het hoog/middelhoog naar mijn gevoel. Echter mist de KEF weer wat body, of midden (moeilijk om voor een leek de juiste benaming voor te vinden :P ).
Daarom uiteindelijk met de verkoper een set samengesteld van Q-Acoustics voor een schappelijke prijs.

Het is geworden:
- Reciever: Marantz NR1603 (zilver)
- Front en rear: Q- Acoustics 2010i
- Center: Q-Acoustics Q2000
- Subwoofer: Q-Acoustics Q2070

Dan volgen nu uiteraard nog wat noobie vragen xD

1. Als ik de audessey meting uitvoer, geeft hij aan dat mn subwoofer 7,5 meter weg staat. Tegelijk zet hij het niveau op -12db. Tijdens de meting hoor je de sub maar heel zachtjes. De werkelijke afstand van de mic naar de sub is telkens ongeveer 2.5 tot 3 meter. Iemand een idee wat er dan fout gaat? Van de overige speakers worden wel de juiste afstanden gemeten.

2. Wat moet ik met die crossovers? Als mn speakers op een crossover van 60hz staan (center op 40 hz), betekend dat dat alle lage tonen onder de 60/40 hz naar de sub gestuurd worden, maar alles daarboven niet? Of overruled de crossover knop op de subwoofer dat? (de crossover waardes voor de speakers staan in de Marantz, die zijn door Audessey toegekend)

3. Wat is LFE? En wat betekend die crossover LFP naar LFE? Deze laatste staat nu op 120hz. (speakers staan overigens allemaal op small)

Ik heb de instellingen redelijk zo laten staan, alleen de sub op -4 db gezet, en de afstand goed gezet. Daarnaast dynamic volume uitgezet. Crossover van de speakers zo laten staan (60hz front en rear, 40hz voor de center), en de crossover achterop de sub op 120. Volume achterop de de sub half open.

4. Moet ik iets met de phase knop van de subwoofer? Die kan van 0 graden tot 180 graden. Daarnaast is er ook nog een phase invert schakelaar (staan beide op 0)…

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Defnosh schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 12:35:
1. Als ik de audessey meting uitvoer, geeft hij aan dat mn subwoofer 7,5 meter weg staat. Tegelijk zet hij het niveau op -12db. Tijdens de meting hoor je de sub maar heel zachtjes. De werkelijke afstand van de mic naar de sub is telkens ongeveer 2.5 tot 3 meter. Iemand een idee wat er dan fout gaat? Van de overige speakers worden wel de juiste afstanden gemeten.
-12.0 was in bepaalde versies van Audyssey een bug. Maar als de afstand niet klopt dan zal het meer zijn dan de bug. Zet het volume van de subwoofer op minstens 50% als je Audyssey runt.
2. Wat moet ik met die crossovers? Als mn speakers op een crossover van 60hz staan (center op 40 hz), betekend dat dat alle lage tonen onder de 60/40 hz naar de sub gestuurd worden, maar alles daarboven niet? Of overruled de crossover knop op de subwoofer dat? (de crossover waardes voor de speakers staan in de Marantz, die zijn door Audessey toegekend)
Alles daarboven is redelijk basaal, maar het komt er wel op neer. Het loopt altijd wel iets door, maar hoe het afvalt is per subwoofer verschillend. Crossover van 60 en 40 Hz vind ik wel aan de lage kant, dat is lager dan de speakers zelf gaan als je de specs er op naslaat. Zoek anders eens op crossover, ik heb al eens wat getikt over hoe je een uitgangspunt kan berekenen. Iets met 1,5 maal de laagste frequentie als de specificaties op -3 dB zijn gemeten en maal 2 bij -6 dB. Let wel dat dit een indicatie is. Maar ik zou toch eerder aan 80 - 100 Hz denken met kleinere speakers.

Overigens regel je de crossover of op de subwoofer of in de receiver. Aangezien je de crossover in de receiver regelt moet je de crossover op de subwoofer volledig open zetten.
3. Wat is LFE? En wat betekend die crossover LFP naar LFE? Deze laatste staat nu op 120hz. (speakers staan overigens allemaal op small)
LFE is Low Frequence Effects, dus het dedicated .1 signaal in bijvoorbeeld DTS 5.1. LPF for LFE is als het ware weer een crossover voor het LFE-kanaal. Default is 120 Hz en moet je volgens Audyssey ook daar op laten staan.
4. Moet ik iets met de phase knop van de subwoofer? Die kan van 0 graden tot 180 graden. Daarnaast is er ook nog een phase invert schakelaar (staan beide op 0)…
Phase zo afstellen dat de subwoofer het hardste klinkt. Basaal, maar in 99% van de gevallen wel de juiste setting.

• JT

JT

VETAK y0

1. Die metingen zijn niet foutloos :) Dat het zachter klinkt kan overigens goed; de ruis van de testtoon hoor je gewoon harder als je mid en hoog ook hoort. Zelf even bijstellen. -12db zegt trouwens niks; het volume op je sub kan wel op maximaal staan waardoor de Marantz het naar beneden bijstelt. Laten instellen, zelf bijstellen en dan luisteren met muziek waarvan het voor jou bekend is hoe het qua bas moet klinken. Dan kun je zelf beoordelen of het goed is.

2. De crossover op de sub overruled niks. Je zou deze zelfs helemaal weg kunnen draaien waardoor alleen je receiver nog filtert. Je andere aanname klopt. Overigens vind ik 40hz voor de center wel érg laag; deze krijgt daardoor aardige klappen te verduren; ik kan me voorstellen dat je center beter geluid produceert als je deze verlost van de klappen als je de crossover op 60hz of hoger zet. <50hz gaat je speaker/conus al snel meer uitslaan. Ik zou lekker experimenteren tussen de 60 en 100hz, waarbij ik vermoed dat lager beter is (dan hoor je een stuk minder/niet waar je sub staat en integreert deze beter). Boven de 100hz ga je heel makkelijk horen waar de sub staat, dat wil je ook niet.

3. LFE is het dedicated baskanaal van een surround soundtrack, de .1 van 5.1. 120hz is veel te hoog, je hoort dan makkelijk waar je sub staat. Wederom, ergens tussen de 60 en 100hz.

4. Je kan met de fase spelen als je je sub niet goed vind integreren met je speakers. Maar dit wordt waarschijnlijk al opgelost door de juiste instellingen op je receiver, zoals de afstand.

Ecodan warmtepomp

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Eens met Punt 1 en 2, maar....
JT schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:23:
3. LFE is het dedicated baskanaal van een surround soundtrack, de .1 van 5.1. 120hz is veel te hoog, je hoort dan makkelijk waar je sub staat. Wederom, ergens tussen de 60 en 100hz.
LPF for LFE != crossover

Low Pass Filter for Low Frequency Effects (LPF for LFE) is het filter voor de dedicated .1 track. Deze staat standaard op 120 Hz en Audyssey zelf geeft ook aan dit op 120 Hz te laten staan. Zie ook deze link voor meer informatie.
4. Je kan met de fase spelen als je je sub niet goed vind integreren met je speakers. Maar dit wordt waarschijnlijk al opgelost door de juiste instellingen op je receiver, zoals de afstand.
Volgens mij kan je nog steeds de Phase (fase) aanpassen al staan je speakers perfect opgesteld en ingeregeld. Het is puur om de subwoofer correct samen te laten werken met de speakers: dat beide elkaar als het ware niet uitdoven omdat de beweging van de subwoofer de beweging van de speaker opheft.

• Defnosh
Dank.

edit: Ik ga even zoeken naar oudere posts over crossovers!

Tijdens het afstellen stond de sub op 50% volume, zoals aanbevolen. Ik vond het ook vreemd dat ie en zegt dat ie ver weg staat, maar hem ook dempt! Heb je ook een vermoeden waar dit aan kan liggen FeaR?

Ik kan overigens in de Marantz geen crossover van de sub ingeven, alleen van de fronts, center en rears.
Dit klopt wel met wat FeaR zegt over dat je de crossover voor de sub OF op de sub instelt, OF in de reciever.

Als de speakers bijvoorbeeld op een crossover van 80 staan, dan wordt alles onder de 80 naar je sub gestuurd. Als ik dan mn sub op een crossover van 120 zet, of vol open, wat is er dan leidend? Als ik het goed begrijp maakt het niks uit, want de reciever stuurt toch alleen maar 0 tot 80 naar je sub?

[ Voor 42% gewijzigd door Defnosh op 10-09-2013 18:53 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Defnosh schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:45:
edit: Ik ga even zoeken naar oudere posts over crossovers!
Nogmaals, het zijn uitgangspunten en geen harde waardes. Er was hier laatst een post van iemand die zijn subwoofer exact op 60 Hz had staan terwijl 60 Hz het -6 dB punt was van zijn speakers. Ik zou dat nooit doen aangezien er op -6 dB al behoorlijk wat verzwakking is. Puur om aan te geven dat het persoonlijk is.
Tijdens het afstellen stond de sub op 50% volume, zoals aanbevolen. Ik vond het ook vreemd dat ie en zegt dat ie ver weg staat, maar hem ook dempt!
Afstand en demping hoeft niet per se met elkaar te maken te hebben, kan ook zijn dat de demping zo moet ten opzichte van de andere speakers. Het kan bijvoorbeeld goed zijn dat Audyssey elke speaker wat in de min zet, 0 dB is niet de minimale grens waar één speaker op moet staan ten opzichte van de rest.

Bij een volgende meting toch het volume wat hoger zetten. Phase zou hier niet uit moeten maken omdat elke speaker apart wordt gemeten.
Ik kan overigens in de Marantz geen crossover van de sub ingeven, alleen van de fronts, center en rears.
Crossover is het punt waar de speakers stoppen en waar de subwoofer overneemt, dus eigenlijk wat jij beschrijft.
Als de speakers bijvoorbeeld op een crossover van 80 staan, dan wordt alles onder de 80 naar je sub gestuurd. Als ik dan mn sub op een crossover van 120 zet, of vol open, wat is er dan leidend? Als ik het goed begrijp maakt het niks uit, want de reciever stuurt toch alleen maar 0 tot 80 naar je sub?
De laagste waarde is eigenlijk leidend. Als de receiver al afkapt op 80 Hz dan zullen tonen van 120 Hz nooit aankomen en doet de crossover op de subwoofer niets. Als je de receiver op 120 Hz zet en de subwoofer op 80 Hz dan kapt de subwoofer af en komen de tonen die de receiver stuurt niet allemaal uit de subwoofer. Maar je stelt maar op één apparaat in waardoor je de andere gewoon vol open zet. Velen kiezen de receiver aangezien je daar wat makkelijker af kan stellen, niet elke subwoofer heeft een display die de exacte Hz laat zien.

• JT

JT

VETAK y0

FeaR schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 18:30:
[...]

Volgens mij kan je nog steeds de Phase (fase) aanpassen al staan je speakers perfect opgesteld en ingeregeld. Het is puur om de subwoofer correct samen te laten werken met de speakers: dat beide elkaar als het ware niet uitdoven omdat de beweging van de subwoofer de beweging van de speaker opheft.
En wat denk je dat je (o.a.) bereikt met het invoeren van de afstand van de speakers tot de luisterlocatie? Juist ;)

Los van dat het nooit kwaad kan om te spelen met instellingen om te zien wat het resultaat is natuurlijk

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1