Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani_!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 12:12
Hallo,

Ik wil binnenkort een gaming pc gaan bouwen, en wilde daarvoor een beetje de Best Buy Guide volgen (basisgamesysteem). Nu zit ik alleen te twijfelen over de CPU en GPU. Voor de CPU had ik de Intel 3570K op het oog, maar vrienden van me zeggen dat ik beter een AMD 8320 Black Edition kan nemen, omdat hij volgens hen "beter" en goedkoper is. Nu las ik op internet dat over het algemeen de Intel beter scoort dan de AMD, maar wat zou jullie advies zijn?

En over de GPU, ik zat te denken aan een GTX 760, of de nieuwe GPU's van AMD die binnenkort uitkomen (kunnen we nu dus nog niet over praten) of de 7950 HD Windforce. Dus eigenlijk gaat de keuze tussen AMD en Intel, en bij AMD komt waarschijnlijk Battlefield 4 ook bij het pakket van games die je gratis krijgt bij aankoop van een AMD GPU, en ik ga sowieso Battlefield 4 aanschaffen.

Overigens is mijn budget ongeveer 700 euro (voor de hele build (Basisgamesysteem, BBG)), en waarschijnlijk ga ik niet vaak streamen, en renderen ben ik nog niet van plan.

Wat zou jullie advies zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03 17:35
Is dat 700€ voor de CPU en GPU alleen? Of voor het hele systeem?
Misschien handig voor ons als je het DAA beleid volgt. ;)

Keuze tussen AMD en Intel hangt meestal af van het beschikbare budget en de software die je van plan bent te gebruiken. Wat voor games ga je nog spelen naast Battlefield 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-08 23:56
met dat budget is een i5 4670k en een GTX 770 misschien een idee, mocht de 700 euro puur voor cpu + gpu +mobo zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani_!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 12:12
Mijn excuses, ik bedoelde 700 euro als budget voor de hele PC, en omdat deze vraag eigenlijk puur over de keuze GPU en CPU gaat, dacht ik dat het niet zo heel veel nut had om het beleid in te vullen. Maar de 700 euro geldt dus voor de hele build, en ik probeer dus de best buy guide te volgen.

Ik ben naast Battlefield 4 van plan ook nog GTA V te spelen, misschien ook Saints Row 4, en waarschijnlijk ook andere FPS. Indie games ook, maar daar hoef je eigenlijk geen rekening mee te houden qua CPU en GPU.

[ Voor 26% gewijzigd door Dani_! op 01-09-2013 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 132,91€ 132,91
1ASRock 990FX Extreme3€ 51,13€ 51,13
1MSI N760 TF 2GD5/OC€ 234,50€ 234,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,99€ 54,99
1Corsair Carbide 200R€ 48,90€ 48,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,-€ 53,-
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 646,42

Zoiets? + 40 euro omdat de PW van het mobo niet klopt. Kom je netjes op budget. en heb je een top allrounder (Enige wat m.i. ontbreekt is een ssd, misschien een leuk sinterklaascadeautje...)
7950 kost hetzelfde, als je denkt dat je daar straks BF4 bij kan krijgen zou ik zeggen ga je gang, prestatie verschil bij wat games in het voordeel van nvidia of amd zal je in de praktijk weinig merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, de i5 is natuurlijk wel wat sneller en in dat opzicht "beter". Maar hij kost ook meer geld, en als je budget niet onbeperkt is kun je dat geld beter in een snelle videokaart steken.

De nieuwe AMD's zullen niet revolutionair zijn trouwens, de kaarten op een kleiner procedé (= echt grote verbetering) komen pas over een jaar of zo. Tot die tijd misschien wat kleine architecturale verbeteringen, dat geeft doorgaans geen hele grote prestatiewinsten. Of de prijs moet dan naar beneden gaan, maar dat is koffiedik kijken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Bisquit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-09 00:04
Een intel is per definitie wel sneller, maar de amd 8350 lees ik alleen maar goeie dingen over.
Misschien word die de volgende pc voor mijn jongste. Lijkt me wel leuk om weer eens een amd systeem te bouwen. En voor gamen is de 8320 en 8350 prima.

Als je een goede 3570k cpu treft dan kan je 4.3/4.5Ghz wel halen met goede koeling. Hier moet je dus ook in investeren. De stock koelers van intel zijn niet om te juichen, en de gen3/gen4 cpu's lopen warmer dan sandy bridge cpu's.

Tot slot lijkt me een 7950 een prima kaart als je budget het toestaat.

Als vergelijk : Een goede overklokbare 7950 is haast zo snel als een 7970Ghz kaart, die weer zo snel als een gtx770 is. Natuurlijk zijn er games waar de 1 iets sneller is als de ander, en vice versa. Maar globaal genomen is dit vooralsnog de conclusie.
De 760 zal op enkele games heel goed scoren, zo goed als de snellere 770, wat op zich wel opmerkelijk is. Maar over het algemeen toch minder presteren.
Anderzijds is de 760 wel nieuwere tech, en zullen we moeten zien wat amd tegenover deze kaart zet.
Pagina: 1