Lage fps, maar geen volle belasting CPU&GPU

Pagina: 1
Acties:

• MetalMarty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Hallo allemaal

Ik zit met een vraagje.
Bij veel moderne spellen heb ik het probleem ik geen 60FPS kan halen, terwijl de CPU en de GPU niet 100% gebruikt worden.

Bijvoorbeeld Serious Sam 3. Bij dit spel is mijn algemene belastingop de CPU tussen 40% en 60%. Mijn GPU zit ook rond de 60% belastig. Hierbij staat alles op Ultra.
Ook bij Borderlands 2 word mijn CPU niet volledig belast, net als mijn GPU (rond 40%). Bij dit spel staat ook alles op maximum (physx ook aan).

Mijn setup is :
Intel Q6600 @ 3GHz
Gainward Phantom³ GTX580 1.5GB
4x1GB Geil Black Dragon DDR2 @800MHz CL4
Asus P5e Deluxe X48 (rampage formula crossflash bios)
Corsair TX650w PSU (650Watt)
1920x1080 scherm, hdmi aangesloten

Temperaturen kunnen geen probleem zijn.
CPU, GPU, Moederbord (chipset, mosfets) zijn allemaal watergekoeld.
Deze temperaturen blijven ten alle tijden <60c

Ook als ik bijvoorbeeld battlefield 3 op ultra draai worden wel cpu en gpu 100% belast, en haal ik zo goed als altijd >60FPS. Dus de hardware ondersteund het wel...

Iemand enig idee wat het probleem hier is.
Is toch mijn CPU te traag voor bepaalde berekeningen die modernere spellen wel gebruiken, en oude niet?

P.s. Wist niet in welk forum gedeelte dit moest staan. Maar Videokaarten & Beelschermen leken me het meest logisch.

Verwijderd

Het klinkt wellicht heel cliche, maar zijn je drivers up-to-date? Anders dan dat heb ik zo snel even geen verklaring hiervoor. Ja, je hardware is oud, maar als het in BF3 wel goed werkt zie ik niet waarom het voor andere games niet werkt.

• MetalMarty
Jup, voor alles de nieuwste drivers.
Dit is overigens al met meerdere nvidia driver versies.
En dat snap ik dus ook niet. Hij zou toch altijd alles vol moeten trekken.
Ook heb ik een SSD er in zitten trouwens (samsung 840).
Dus dat zou ook geen bottleneck moeten zijn.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je cpu is te traag, ik ervaar hetzelfde bij spellen die minder geoptimaliseerd zijn voor multicore.
Mijn cpu loopt op 3.2ghz (ook een q6600).

Als je kijkt naar cpu belasting moet je per core appart kijken, want 40% van het totaal betekent niks aangezien een core dan bijvoorbeeld 100% cpu load heeft en de rest maar 5%. Meestal is de thread die data (drawcalls) moet aanleveren aan de gpu het zwaarst belast.
Borderlands 2 en Serious Sam 3 gebruiken allebei de Unreal 3 engine dacht ik, deze engine is aan het begin van multicore tijdperk gemaakt en is dus niet super geoptimaliseerd voor multithreading.
Daarom merk je ook dat Battlefield 3 lekker draait, dit is een nieuwere engine die beter alles kan benutten.

Je kan dus nog proberen naar de 3.6 te gaan voor wat performance winst (dit kan je cpu makkelijk) of je kan een nieuwe cpu nemen.

• MetalMarty
Wat je zegt is inderdaad heel aannemelijk. Maar dat is helaas niet het geval. Serious sam 3 draait overigens op de Serious Engine 3.5. Als ik naar de cpu load kijk is deze netjes redelijk verdeeld over de cores.

In tegenstelling tot een game als bijvoorbeeld world of tanks. Daarbij kan je heel goed zien dat 1 core op 100% loopt, en de anderen veel minder doen.

Maar dit is dus bij Serious sam en Borderlands 2 niet het probleem. Hier tikken de cpu cores eigenlijk nooit de 100% aan.

Alles is trouwens bekeken met coretemp en msi afterburner.

Edit. Als het gewenst is kan ik morgen wel even een screenshot maken van het hele plaatje.

[ Voor 13% gewijzigd door MetalMarty op 01-09-2013 02:00 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

MetalMarty schreef op zondag 01 september 2013 @ 01:56:
Wat je zegt is inderdaad heel aannemelijk. Maar dat is helaas niet het geval. Serious sam 3 draait overigens op de Serious Engine 3.5. Als ik naar de cpu load kijk is deze netjes redelijk verdeeld over de cores.
Dit komt omdat de scheduler in Windows threads van cores laat wisselen (vraag me niet waarom, lijkt mij juist vertragend omdat je dan minder cache hits hebt?). Dus het kan heel goed zijn dat effectief 1 core toch 100% wordt belast.

Ik heb ook lage fps in Borderlands 1 en 2 op bepaalde stukken, dit terwijl mijn videokaart ook uit zijn neus zit te eten. In zo'n geval heb je gewoon een processor bottleneck. Wat je kan proberen in zulke gevallen is de mesh quality lager zetten en de draw distance (van dingen zoals foilage) (als je die opties hebt).
Pagina: 1