Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Mede DED lezers,

Net als velen wil ik domotica in mijn huis, maar helaas heb ik voor uitgebreide systemen het budget niet. Op dit moment is er bij een welbekende DHZ zaak een aanbieding voor een KaKu set met drie doordrukstekkers en dacht "niet geschoten..." dus heb twee sets gehaald om mee te spelen.
Voor de daar toe bestemde functie voldoet deze perfect, echter wil ik graag een armatuur schakelen met 8 lampen waarvan er twee zijn om een schaal op te lichten en er zes voor de ruimteverlichting zijn. Er zijn kant en klare opties, het enige nadeel voor mij is de prijs, dat zou op dit moment ongeveer 40 euro kosten voor twee schakelingen, en dat vind mijn portomonee geen goed idee.

Dus heb ik zo'n doordrukstekker ontmanteld en gefrituurd, toen nog een ontmanteld en die werkt goed (de eerste leunde met de achterkant van het PCB tegen metaal aan, iets met een flits/rook en een groep die uitschakelde).

Ik heb dit mini stukje geschreven omdat ik nergens iets vond over of dit wel of niet kon, wat je met deze informatie doet is niet mijn verantwoordelijkheid en onthoud dat als je met elektronica speelt, je altijd veilig moet zijn !

Hieronder een paar foto's en mini handleiding, volgensmij is dit groter als de kant en klare mini schakelaars, echter wel tegen een spotprijs (nu 3 doordrukstekkers voor 16 euro).

kaku heel

Achterop zaten twee veiligheidsschroeven, model vorkje.
Achter de sticker zit geen schroef, enkel een gat naar de printplaat.

kaku kapje eraf

Met de kap eraf zie je dit, het blokje waar je een stekker in doet kan je er zo uittrekken.

kaku kaal

Zwart/wit -> fase inkomend
Zwart -> schakeldraad/fase uitgaand
Blauw -> nullijn

kaku los

kaku print
Ja, een hele slechte foto, dit is van de tweede ontvanger, de eerste heb ik gefrituurd omdat de ondekant van de print tegen metaal aanleunde. Deze situatie werkt wel.

kaku duimstok
Het PCB meet 50*40mm.

Dus als je de ruimte hebt om dit weg te werken (zoals ik heb), dan is dit een mooie oplossing voor weinig geld.
Meteen een tip: koppel eerst je ontvanger aan een zender voordat je deze uit elkaar haalt, dit gaat een hoop moeite schelen.

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-10 20:22

nephilimcrt

Mad Scientist

Geinige oplossing. Nu alleen nog even combineren met onderstaande en dan heb je voor weinig een hele leuke domotica oplossing ;)

433MHz-communicatie met microcontrollers

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Action heeft ze ook. Setje van 3 voor 9,99 dacht ik.

Heb ook eens zo'n ontvanger uit elkaar gehaald om bij m'n plafondlamp te plaatsen. Maar was toen vergeten dat de ontvanger permanent stroom nodig heeft, en dat heb ik bij m'n plafondlamp niet. En de schakelaar altijd aan laten vind ik ook niet handig, ik wou gewoon de originele functie van de schakelaar behouden.

[ Voor 75% gewijzigd door ThinkPad op 02-09-2013 16:28 ]

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Op www.nodo-domotica.nl word ook KaKu gestuurd met behulp van een Arduino.
Deze is met webapp en allerlei sensors uit te breiden, ook zijn ze bezig een 433MHz sensor te ontwikkelen en hebben ze een weerstation die praat met de Webapp.

Mooie beschrijving om het kastje weg te werken. Ga ik vast nogeens gebruiken

@thinkpad
Als je plafondlamp bij een centraaldoos hangt heb je daar achter het klepje wel gewoon constant spanning, deze gaat als het goed is naar de stopcontacten.

[ Voor 21% gewijzigd door flippo765 op 02-09-2013 21:39 ]

• studiodubio
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 13:43
ThinkPadd schreef op maandag 02 september 2013 @ 16:27:
Action heeft ze ook. Setje van 3 voor 9,99 dacht ik.

Heb ook eens zo'n ontvanger uit elkaar gehaald om bij m'n plafondlamp te plaatsen. Maar was toen vergeten dat de ontvanger permanent stroom nodig heeft, en dat heb ik bij m'n plafondlamp niet. En de schakelaar altijd aan laten vind ik ook niet handig, ik wou gewoon de originele functie van de schakelaar behouden.
Ik zit met ditzelfde probleem. Is er een oplossing voor? Dus zowel de normale schakelaar als de afstandsbediening kunnen gebruiken om je licht aan/uit te zetten.