Heeft een Samsung 840 EVO zin in dit 3 jaar oude systeem?

Pagina: 1
Acties:

• suikerberg
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:48
Ik weet behalve SATA II geen andere hardware die misschien de prestaties zullen bottlenecken, dus voor de computer experts: Is de 840 Evo het waard op dit systeem? Of is dit systeem toe aan vervanging?

pricewatch: Packard Bell Easynote TJ75-JN-522

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik stel het zeer op prijs!

Groetjes Maarten

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Persoonlijk vind ik elk systeem van 4 jaar of jonger het waard om er een SSD in te steken. Je kan daarna de SSD altijd nog meenemen naar een volgend systeem.

https://discord.com/invite/tweakers

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Zeker proberen ;)
Het belangrijkste zal niet echt gebottlenecked worden, namelijk de random read/write die ook zeer veel sneller is. En daarbij kan je hem makkelijk overnemen naar een nieuwe laptop/desktop later.

• suikerberg
SmokingCrop schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:27:
Zeker proberen ;)
Het belangrijkste zal niet echt gebottlenecked worden, namelijk de random read/write die ook zeer veel sneller is. En daarbij kan je hem makkelijk overnemen naar een nieuwe laptop/desktop later.
redfoxert schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:23:
Persoonlijk vind ik elk systeem van 4 jaar of jonger het waard om er een SSD in te steken. Je kan daarna de SSD altijd nog meenemen naar een volgend systeem.
Dat klinkt goed! En bij een laptop is het vervangen toch heel simpel? Ik ben zelf van de desktops! (Heb er ook een zelf in elkaar gezet)

• SmokingCrop
  • Niet online
Hangt van laptop tot laptop af, als je gemakkelijk aan de HDD kan dan zal het geen probleem zijn. (je kan op voorhand al eens kijken en hem er zogezegd al uithalen)

[ Voor 25% gewijzigd door SmokingCrop op 31-08-2013 18:55 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is wel handig om even te controleren of je in de bios de AHCI mode kan aanzetten.

• suikerberg
Reepje schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:05:
Het is wel handig om even te controleren of je in de bios de AHCI mode kan aanzetten.
Wat als het niet zou kunnen?

• Reepje
  • Niet online
Kijk nu eerst maar of het kan.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
? De TS stelt een geheel terechte vraag en dan komt er zo'n cliffhanger? Geef toch gewoon antwoord.

• Reepje
  • Niet online
zacht schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:19:
[...]

? De TS stelt een geheel terechte vraag en dan komt er zo'n cliffhanger? Geef toch gewoon antwoord.
In ieder geval heb jij niets te melden. Blijf dan weg.

Bovendien stel ik het niet op prijs door de eerste de beste passant uitgescholden te worden.

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:54

tijmeng

Panasonic 7J

Eeen EVO hoeft echt niet. Elke beetje SSD boekt al een dikke winst. Hele snelle schijven ga je niet merken omdat de rest wat traagjes is. Koop gewoon een samsung 840, plextor 5 of kingston v300... scheelt weer een 10tje of meer

• Reepje
  • Niet online
tijmeng schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:27:
Eeen EVO hoeft echt niet. Elke beetje SSD boekt al een dikke winst. Hele snelle schijven ga je niet merken omdat de rest wat traagjes is. Koop gewoon een samsung 840, plextor 5 of kingston v300... scheelt weer een 10tje of meer
Je vergeet de "beste allround SSD" (oa volgens cipher) de Crucial M500.
En laat dat nu ook de goedkoopste zijn !
140 euro voor een 240 GB exemplaar.

• suikerberg
Reepje schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:50:
[...]

Umm dit gaat om de laptop van mijn zus, ze heeft momenteel 30gb naast windows in gebruik op haar 240gb hdd, dus 120gb is ruim voldoende. Ze is momenteel bezig met iets waardoor de pc niet uitmag. Op de driver download pagina van de laptop staat wel een intel AHCI driver.

Als het geen optie voor AHCI heeft, is het dan nog de moeite waard?

• Reepje
  • Niet online
Als er een AHCI driver is, dan heb je ook de optie het in te stellen.

Je kan inderdaad een 120 GB ssd kopen. Hou er echter rekening mee dat de ssd de laptop zal overleven. Je kan de ssd dan in een volgend systeem hangen, en misschien is 120 GB dan wel wat minder.....

Als je geen AHCI hebt, mis je een functie van de ssd die ervoor zorgt dat een aantal taken tegelijkertijd kunnen worden afgehandeld; de random read zal daardoor veel lager uitvallen en je mist een flinke dosis performance.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Reepje schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:59:
Je kan inderdaad een 120 GB ssd kopen. Hou er echter rekening mee dat de ssd de laptop zal overleven. Je kan de ssd dan in een volgend systeem hangen, en misschien is 120 GB dan wel wat minder.....
Maar als dat niet binnen één of twee jaar is vind ik het zonde van het geld, want tegen die tijd is een SSD met veel ruimte waarschijnlijk veel goedkoper. Er is niet veel hardware die ik met het oog op de toekomst zou kopen, upgrades/hardware meenemen komt er vaak toch niet van.

En ja, het heeft heel veel zin! Juist bij niet al te nieuwe laptops. Die hebben al niet de snelste HDD's.
Bovendien stel ik het niet op prijs door de eerste de beste passant uitgescholden te worden.
"cliffhanger" is geen scheldwoord. :P

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 31-08-2013 20:10 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• suikerberg
Wat is dit nou weer? Hij ondersteunt AHCI, Speccy geeft aan dat de HDD SATA II gebruikt, maar als ik in het boot menu ga, staat er: IDE 0: Mashita..... (de HDD)

Hoe kan dit??

• SmokingCrop
  • Niet online
Als het moederbord dit ondersteunt, zou je hem moeten kunnen veranderen in AHCI. (in de bios zelf als optie)

• suikerberg
SmokingCrop schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:48:
Als het moederbord dit ondersteunt, zou je hem moeten kunnen veranderen in AHCI. (in de bios zelf als optie)
Maar hij staalt al op AHCI! Speccy geeft SATA II weer, maar de boot list geeft allemaal IDE devices weer!

Ben echt confused :s

• SmokingCrop
  • Niet online
SATA II & AHCI/IDE heeft niets met elkaar te maken ;)

AHCI/IDE is een schijf controller (ahci is eigenlijk een interface die voor meer functies zorgt dan ide) van je moederbord.
SATA (II) is de aansluiting die voor het transport zorgt van je data. (tussen de HDD & het systeem)

[ Voor 14% gewijzigd door SmokingCrop op 31-08-2013 22:02 ]

• suikerberg
SmokingCrop schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 21:57:
SATA II & AHCI/IDE heeft niets met elkaar te maken ;)

AHCI/IDE is een schijf controller van je moederbord.
SATA (II) is de aansluiting die voor het transport zorgt van je data. (tussen de HDD & het systeem)
Dus voor de computernoob; die SSd gaat goed werken met mijn AHCI? Die dingen als IDE weergeeft? Terwijl ik op AHCI werk?

[ Voor 5% gewijzigd door suikerberg op 31-08-2013 22:00 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
Als je in je bios de hdd op ahci kon zetten dan zal je ook de ssd op ahci kunnen zetten en zou het dus geen probleem mogen zijn.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 12:28
Reepje schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:50:
[...]

huehuehue, dacht 't niet ;)

Dat is toch echt deze wel hoor: pricewatch: Sandisk Solid State Drive 256GB

• Reepje
  • Niet online
We hebben het nog niet gehad over het besturingssysteem.
win xp bijvoorbeeld herkent geen ahci op voorhand.

Maar laten we maar aannemen dat je win7 gebruikt.

• suikerberg
SmokingCrop schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:01:
Als je in je bios de hdd op ahci kon zetten dan zal je ook de ssd op ahci kunnen zetten en zou het dus geen probleem mogen zijn.
Maar ik heb hem al op AHCI staan maar boot menu zegt: IDE0: Mashita ....

Ik snap hier dus niets van!

• suikerberg
Reepje schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:02:
We hebben het nog niet gehad over het besturingssysteem.
win xp bijvoorbeeld herkent geen ahci op voorhand.

Maar laten we maar aannemen dat je win7 gebruikt.
klopt, windows 7

• Reepje
  • Niet online
Goed, dan gaat het werken.

• SmokingCrop
  • Niet online
Volgens mij kan die oudere hdd gewoon nog niet met ahci werken ;)
als je de optie hebt om ahci te kiezen dan zal alles in orde komen wanneer je de ssd neemt.

[ Voor 12% gewijzigd door SmokingCrop op 31-08-2013 22:05 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
TecHHeaD schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:02:
[...]

huehuehue, dacht 't niet ;)

Dat is toch echt deze wel hoor: pricewatch: Sandisk Solid State Drive 256GB
Ik denk dat je even de specs goed naast elkaar moet leggen:

SanDisk:
Lezen (random 4K) 7.300IOPS
Schrijven (random 4K) 2.200IOPS

Crucial:
Lezen (random 4K) 72.000IOPS
Schrijven (random 4K) 60.000IOPS

Lees even CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide door.

https://discord.com/invite/tweakers

• suikerberg
SmokingCrop schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:04:
Volgens mij kan die oudere hdd gewoon nog niet met ahci werken ;)
als je de optie hebt om ahci te kiezen dan zal alles in orde zijn.
Top, morgen naar de media markt en die evo halen!

• SmokingCrop
  • Niet online
redfoxert schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:05:
SanDisk:
lol, had die IOPS nog niet eens gezien. Dat is wel zeer laag :/ (heb zelf nog eens gechecked op de website van sandisk om te zien of het geen fout was :p)

• w4v3g0d
redfoxert schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:05:
[...]

SanDisk:

Crucial:
Lezen (random 4K) 72.000IOPS
Schrijven (random 4K) 60.000IOPS

Lees even CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide door.
Ik ben ook niet helemaal idioot :P

Ik heb gewoon de SSD met de beste €/GB verhouding, deze dus.
Hij word in een laptop gebruikt, daarnaast is dat verschil in snelheid tussen die 2 SSD's echt wel te verwaarlozen, je gaat echt die snelheid niet merken, alleen bij enorme bestanden van enkele tien/honderd -tallen gigabytes ga je die prestatie verschillen goed merken, dan valt het in minuten te meten, maar aangezien een SSD daar toch niet op gebouwd is, en een SSD over het algemeen toch niet al te veel capaciteit heeft, who cares about the other numbers.
Lees-snelheden zullen altijd sneller zijn dan een HDD en het voelt hoe dan ook sneller aan, maakt niet uit wat voor SSD je er in drukt.

• Reepje
  • Niet online
TecHHeaD schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:08:
[...]
Dat geloof ik graag.

Maar je krijgt van mij wel de eerste prijs in het geven van het slechtste advies.

• SmokingCrop
  • Niet online
Hij word in een laptop gebruikt, daarnaast is dat verschil in snelheid tussen die 2 SSD's echt wel te verwaarlozen, je gaat echt die snelheid niet merken, alleen bij enorme bestanden van enkele tien/honderd -tallen gigabytes ga je die prestatie verschillen goed merken, dan valt het in minuten te meten, maar aangezien een SSD daar toch niet op gebouwd is, en een SSD over het algemeen toch niet al te veel capaciteit heeft, who cares about the other numbers.
Lees-snelheden zullen altijd sneller zijn dan een HDD en het voelt hoe dan ook sneller aan, maakt niet uit wat voor SSD je er in drukt.
Nee, maar als je voor een euro meer een M500 hebt met power safety capacitors e.d.. (op die paar GB gaat het niet komen)
en ik denk dat 2200 iops voor schrijven wel een beetje belachelijk is gewoon..

De M500 240GB heeft er 62000, dat is 28! keer meer.
http://be.hardware.info/r...-240gb-ssd-review-iometer

[ Voor 9% gewijzigd door SmokingCrop op 31-08-2013 22:14 ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

[...]

Het prijsverschil is verwaarloosbaar maar de features (supercapacitors en error correctie) zijn de meerprijs meer dan waard :)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• w4v3g0d
Wouter.S schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:12:
[...]

Het prijsverschil is verwaarloosbaar maar de features (supercapacitors en error correctie) zijn de meerprijs meer dan waard :)
Voor jou en mij wel ja, maar daar hoor ik dan niks van vanuit de TS ;)

Wat me weer op deze gedachte brengt: niet genoeg informatie opgeven door een TS kan leiden tot slecht advies.

• suikerberg
maar kan iemand me kort uitleggen waarom de op SATA II aangesloten door AHCI gecontroleerde hdd ( net als de cd-lezer) wordt gezien als IDE?

• SmokingCrop
  • Niet online
Omdat de HDD zelf dit niet ondersteunt.
Dus wordt er wellicht automatisch overgeschakeld op IDE ;)
(IDE zit er ook nog in voor de compabiliteit met (oudere) schijven die dit dus niet ondersteunen)

• w4v3g0d
maarten0009 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:13:
maar kan iemand me kort uitleggen waarom de op SATA II aangesloten door AHCI gecontroleerde hdd ( net als de cd-lezer) wordt gezien als IDE?
Dat is een bepaalde modus waarop je storage device word gezien door je BIOS.
AHCI = Advanced Host Controller Interface = een manier waarop een SATA-apparaat kan worden gezien door de computer zonder als implementatie te worden gezien voor iets wat al bestaat.

Bij IDE is dat dus NIET zo, daar heb je al een bestaand iets voor nodig wat dat apparaat kan aansturen.
Met oudere schijven heb je dit overigens niet.

[ Voor 3% gewijzigd door w4v3g0d op 31-08-2013 22:17 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Of je Bios zegt maar wat.
Dan kan je even in je OS kijken wat er gebeurt (IDE of AHCI).

• suikerberg
SmokingCrop schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:16:
Omdat de HDD zelf dit niet ondersteunt.
Dus wordt er wellicht automatisch overgeschakeld op IDE ;)
(IDE zit er ook nog in voor de compabiliteit met (oudere) schijven die dit dus niet ondersteunen)
wat ondersteund hij dan niet? Hij is aangesloten via SATA dus als hij geen AHCI ondersteunt, zou hij dan niet op SATA moeten gaan? Of ondersteund hij geen SATA controller maar is hij wel via SATA aangesloten?

• Reepje
  • Niet online
Ik denk dat deze computer is begonnen met xp. Die had geen ahci en de drive is dus als ide geconfigureerd.
Zelfs up-to-date computers hebben als default ide. Als je dus niets in de gaten hebt, instaleer je windows in ide mode. Maakt ook niet uit voor een HD. Die zijn namelijk echt wel zo traag dat ze niet veel aan ahci hebben.

• w4v3g0d
maarten0009 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:18:
[...]

wat ondersteund hij dan niet? Hij is aangesloten via SATA dus als hij geen AHCI ondersteunt, zou hij dan niet op SATA moeten gaan? Of ondersteund hij geen SATA controller maar is hij wel via SATA aangesloten?
Dan ondersteund hij geen alleenstaand apparaat wat aansturing vanuit een andere bron nodig heeft.
AHCI heeft dat dus WEL
Reepje schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:11:
[...]

Dat geloof ik graag.

Maar je krijgt van mij wel de eerste prijs in het geven van het slechtste advies.
Ik vind jou een beetje vervelend, je bent al de hele tijd wat aan het flamen hier en daar.
Kan je daar even mee stoppen, bevordert de sfeer niet echt bepaald.

• Reepje
  • Niet online
Zelfs up-to-date computers hebben als default ide. Als je dus niets in de gaten hebt, instaleer je windows in ide mode. Maakt ook niet uit voor een HD. Die zijn namelijk echt wel zo traag dat ze niet veel aan ahci hebben.

SATA heeft weer niets met IDE danwel AHCI te maken.

• suikerberg
nu ben ik echt helemaal in de war :s

• Reepje
  • Niet online
Aan de aansluiting van een drive kan je zien of het ide of sata is. ide is een brede kabel, sata eencompacte kabel.
Een sata drive kan geconfigureerd worden in ide mode (default van je bios) of AHCI (dat meot je dus instellen).

nu wel duidelijk?

• SmokingCrop
  • Niet online
Elke HDD/SSD heeft een controller die communiceert via een interface (IDE/AHCI) met het moederbord/bios. Als deze controller enkel weet hoe die het interface 'IDE' kan gebruiken dan is hij niets met AHCI. (niet compatibel)

Het volgende is niet helemaal correct, maar legt het simpel uit
Deze interface is nodig want je bios spreekt Chinees en de controller spreekt Engels :+
Via de interface kan de controller duidelijk maken aan de bios wat hij wil zeggen en omgekeerd. Je kan het zien als een slechte tolk die slechts bepaalde zinnen kan vertalen van het Engels naar Chinees en omgekeerd.

De HDD kent enkel de IDE tolk, dit wil zeggen dat hij maar 10 verschillende dingen kan zeggen aan de bios.

De SSD kent echter zowel de slechte IDE tolk als de betere AHCI tolk, dit wil zeggen dat hij veel meer verschillende dingen kan zeggen aan de Chinese bios.

Waar komt SATA II in dit verhaal, zeg je?
Het is de autostrade tussen de controller van de HDD/SSD en je moederbord/bios.

** IDE kan ook slaan op een oude autostrade die ondertussen al lang vervangen is geweest door SATA.
** IDE heeft dus 2 betekenissen (interface & oude variant van SATA)

[ Voor 7% gewijzigd door SmokingCrop op 31-08-2013 22:51 ]

• suikerberg
SmokingCrop schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:46:
Elke HDD/SSD heeft een controller die communiceert via een interface (IDE/AHCI) met het moederbord/bios. Als deze controller enkel weet hoe die het interface 'IDE' kan gebruiken dan is hij niets met AHCI. (niet compatibel)

Het volgende is niet helemaal correct, maar legt het simpel uit
Deze interface is nodig want je bios spreekt Chinees en de controller spreekt Engels :+
Via de interface kan de controller duidelijk maken aan de bios wat hij wil zeggen en omgekeerd. Je kan het zien als een slechte tolk die slechts bepaalde zinnen kan vertalen van het Engels naar Chinees en omgekeerd.

De HDD kent enkel de IDE tolk, dit wil zeggen dat hij maar 10 verschillende dingen kan zeggen aan de bios.

De SSD kent echter zowel de slechte IDE tolk als de betere AHCI tolk, dit wil zeggen dat hij veel meer verschillende dingen kan zeggen aan de Chinese bios.

Waar komt SATA II in dit verhaal, zeg je?
Het is de autostrade tussen de controller en je moederbord/bios.

** IDE kan ook slaan op een oude autostrade die ondertussen al lang vervangen is geweest door SATA.
** IDE heeft dus 2 betekenissen
+10 voor deze post :)

Dus je hebt als ik het goed heb heb je een IDE aansluiting: Die heb ik niet, ik gebruik SATA II. En een IDE controller, die wordt gebruikt omdat de HDD geen AHCI ondersteund?

Heb ik em? ;p

• SmokingCrop
  • Niet online
Yup, je hebt hem door :d

• suikerberg
Bedankt man :)
Dit gaat dus goed werken die SSD! :D

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 19:48
Wat een ingewikkelde discussie over iets wat (volgens mij) eigenlijk heel simpel is :)
Ik heb een SSD (Samsung 840) in mijn laptop uit 2007 (een Core2Duo, 2.4 GHz) en het verschil
merk ik echt wel t.o.v. een HDD ! Dus in deze nieuwere laptop komt zo'n SSD ook echt wel
tot zijn recht.
Als er in het BIOS een optie is om AHCI te gebruiken selecteer je die, misschien staat ie nu
op "IDE" of "Compatibility mode" ofzo. Vervolgens Windows of wat je wilt erop en geniet :P

• SmokingCrop
  • Niet online
maarten0009 schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 22:57:
[...]

Bedankt man :)
Dit gaat dus goed werken die SSD! :D
Dat was nooit een probleem eigenlijk, lol
SSD zal ook gewoon werken met IDE. (zal wellicht wat trager gaan)

• suikerberg
Wtf, volgens specs die ik op internet vind is de interface: SATA. Bedenkt dit ook echt SATA-150? Want dan zou ik niet voor een SSD kiezen. Speccy zegt SATA II dus SATA-300. Is er een ander programma dat dit kan controleren naast speccy?

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Zover ik het kan zien zit er nu deze hd in:

pricewatch: Seagate Momentus 5400.6 ST9320325AS, 320GB

En dus -->SATA-300

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
maarten0009 schreef op zondag 01 september 2013 @ 11:41:
Wtf, volgens specs die ik op internet vind is de interface: SATA. Bedenkt dit ook echt SATA-150? Want dan zou ik niet voor een SSD kiezen.
Niet zo paniekerig doen, als er een SATA aansluiting in je PC/Laptop zit kun je er in principe ook een SSD op aansluiten. AHCI/IDE en SATA150/300/600 is allemaal bijzaak.

• Reepje
  • Niet online
Dat zou ik ook zeggen. Je hebt een reguliere, niet al te oude laptop met windows7. Daar kan je een ssd in stoppen en dat zal een grote verbetering zijn.
Verder heb je een goede ssd uitgekozen en daarmee zit je alles bij elkaar genomen goed.
Pagina: 1