Toon posts:

Videokaart temperatuursensor brak?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Sinds enige tijd geleden heb ik een vervelend probleem met mijn videokaart. Aangezien het verergert met de dag, en ik tot nu toe geen oplossing heb weten te vinden, wend ik mij tot jullie :)

Het probleem is als volgt: Als ik de temperatuur van mijn videokaart gpu uitlees met zowel gpu-z als msi afterburner krijg ik veel te hoge temperaturen door. Het gevolg is dat bij een gpu intensieve taak, een game of stresstest hij binnen de kortste keren op 100 graden en daar voorbij zit, waardoor mijn pc zich automatisch afsluit door de thermal threshold :(
Mijn gedachte: brakke gpu temp sensor.

Hoe weet ik dit zo zeker?
-De kaart voelt op de tast handwarm aan, bij lange na geen 60 graden, laat staan 100 +
-De videokaart is watergekoeld, idle draaide hij voorheen 30 graden, nu schommelt hij tussen 50 - 80.
-De originele luchtkoeler geeft exact hetzelfde beeld, de temperaturen wijken nauwelijks tot niet af.
-Inmiddels de koeler(s) al 5 keer opnieuw bevestigd, met slechts een keer de spread methode, de andere keren met de lijn methode voor de koelpasta. Bij verwijderen van de koeler was de pasta telkens mooi verdeeld. Verder geen verschil in de temperaturen.

Als de sensor het probleem zou zijn, is er dan een mogelijkheid om de threshold op bijvoorbeeld 150 graden te zetten? Ik ben er 100, nee zelfs 200% zeker van dat de gpu op normale temperaturen werkt.

Ik heb toevallig hier op tweakers ooit een gtx460 op de kop getikt die een vaag probleem zou hebben. Deze kaart werkt 2 uur zonder problemen, lang genoeg om de temperatuur uit te lezen. Ik zal deze kaart installeren en de temps eens vergelijken met de kaart die de eerder genoemde problemen geeft.

Alvast dank voor jullie moeite/tijd!! _/-\o_

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Waar voel je dit?

Het kan zijn dat het koelblok niet goed contact maakt en als je deze wel aanraakt voelt deze uiteraard niet warm aan.

Verwijderd

Topicstarter
Boven op de kaart op de plaats van de gpu is hij handwarm, het koelblok voelt even warm aan als de slangen van de waterkoeling. De pc staat ook al een behoorlijke tijd aan en in die tijd is er niks verandert kwa temperatuur, zowel softwarematig als gevoelsmatig.

Het koelblok heb ik al meerder malen opnieuw gemonteerd, iedere keer weer zorgvuldig de koelpasta verwijderd met een arcticlean kitje en een stoffen zakdoek, en een lijntje arctic silver 5 aangebracht. De temperaturen zijn bij iedere mount hetzelfde, zelfs met de ultra-budget stock aluminium-blok-met-fan koeling verandert er niks aan de temps.

Koelblokken (stock en wc blok) worden totaal niet warm, maar iedere keer als ik de koeling verwijderd had, bleek de koelpasta mooi verdeeld te zijn. Ook afdoende druk gezet om de pasta te verdelen, te dik was de laag dan ook absoluut niet.

3 weken geleden heb ik een grote schoonmaak van de pc gehouden, alle koelblokken zijn daarbij grondig schoongemaakt en nieuw gemonteerd, ik heb ook een verse scheut feser f1 koelvloeistof in de loop gegoten. De CPU vertoont de symptomen van de GPU niet, prime95 blend op 8 threads gedraaid en de hij topt op 82 graden op de warmste core.

Ik zal eens msi afterburner opstarten om de kaart te stressen, de andere kaart heb ik nog niet aan de praat gekregen.

-=Edit=-
Stressen is not done, na 2 seconden al een thermal threshold, ik ga eens een digitale thermometer tussen het blok doorsteken. De andere kaart blijft maar blazen als een straaljager, dan maar eens een oude 7800gt uitlezen.
-=Edit=- 2
De digitale thermometer is helaas stuk, maar wel de 7800gt gestressed. Vervolgens eens achterop de kaart ter plaatse van de gpu gevoeld bij een gemeten 95 graden, dat is toch een hele andere 95 graden dan bij de gtx460! (blaar |:( )

Hieruit kan ik concluderen dat er iets scheelt aan de temperatuursensor van de gtx460, nu is de vraag of er een manier is om de 100 graden grens een eind op te schuiven zodat de kaart voor zijn doel in te zetten is. (games :D )

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2013 20:02 ]

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Hmm lastig, je zal misschien een custom bios kunnen maken waarbij de throtling treshold anders ingesteld is maar precies hoe en wat zou ik ook niet weten.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, dat lijkt mij de enige oplossing. Maar tot nu toe heb ik nog geen software kunnen vinden om dit mee te kunnen doen, dwz met de benodigde setting. Als ik hem op 150 graden oid kon zetten was het probleem opgelost, al blijft de temperatuur met de dag stijgen volgens de sensor :/

• Seanlindeman
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-08-2023
misschien een beetje een maffe vraag, maar heb je geen garantie meer op die kaart? :)

Verwijderd

Topicstarter
De garantieperiode bedraagt 1 jaar, helaas is de kaart op de kop af 4 jaar oud :P

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht de oplossing gevonden in de vorm van nibitor! Morgen (straks) maar eens aan de slag en zien of ik wat kan bereiken, daarna zal ik de uitkomst hier delen :)
Pagina: 1