Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Hai allemaal, ik heb een geboortekaartje in elkaar gezet en loop flink te kloten met vooral de letters. Ik gebruik uiteraard TTF's, maar wat ik ook probeer, het eindresultaat is altijd dat de letters er lelijk uitkomen in beeldbewerkingssoftware die ik probeer (Photofiltre Studio, Gimp2).

Mijn kaartje bestaat simpelweg uit een achtergrondplaatje (beeldvullend), met daarbovenop tekst en nog een plaatje.

Wat ik nu heb: ik heb uiteindelijk in Word de tekst getypt, gewoon op een leeg a4tje, en daar vervolgens de twee afbeeldingen (achtergrond + nog een plaatje) bijgezet. Ik zie nu in Word dus exact wat ik wil hebben. Ook de afmetingen kloppen precies. De drukkerij wil 'm graag in PDF hebben, en ik zoek dus nu naar een manier om dit geheel uit Word in een PDF te krijgen, die de afmetingen heeft van het achtergrondplaatje.

Hoe kan ik dat nou het beste doen zonder detail te verliezen (en liefst zonder reusachtig dure 1.7GB-softwarepakketten aan te schaffen)?

kom er verdorie niet uit ;-)
dank voor 't meedenken.
ik kan het word-bestand wel uploaden maar het lijkt me wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Gewoon het Word document opslaan als PDF?

[ Voor 15% gewijzigd door Whatson op 31-08-2013 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Als je dus wellicht een oudere versie van Word hebt waarin dus geen PDF mogelijkheid hebt (zoals Whatson aangeeft) kan je zoeken naar PDF printers. Er zijn freeware progjes hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Yep die optie ken ik & heb ik. Punt is alleen dat mijn afbeelding 10*15cm is, en die afbeelding bevindt zich in een word-document van A4-formaat. Hoe krijg ik dus alleen die selectie van 10*15 als PDF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
En wat als je met PrintScreen een screenshot maakt van het gewenste resultaat in Word, dat vervolgens plakt in Photoshop, wegsnijdt wat je niet nodig hebt en opslaat als PDF? Dan verandert er toch niets aan het uiterlijk?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je kan ook in Word je pagina-instelling veranderen naar 10 bij 15 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Rone schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:26:
En wat als je met PrintScreen een screenshot maakt van het gewenste resultaat in Word, dat vervolgens plakt in Photoshop, wegsnijdt wat je niet nodig hebt en opslaat als PDF? Dan verandert er toch niets aan het uiterlijk?
Dat was inderdaad ook mijn werkwijze. Maar het eindresultaat wordt lelijk: de lettertypes met name, de resolutie gaat op een of andere manier omlaag.

dat zal ik 's proberen ja.

thx voor meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Znorkus schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:20:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn werkwijze.
Dat wil zeggen dat je Photoshop tot je beschikking hebt? Waarom ben je daar dan niet in eerste instantie gelijk mee bezig gegaan? Word is niet voor dit soort dingen bedoeld :P

Als je Photoshop of InDesign hebt kun je het beste je ontwerp daar in na maken, dat is de mooiste/beste oplossing. Heb je dat niet dan kun je proberen om je Word document als PDF "uit te printen" met de ingebouwde windows pdf printer of met gratis pdf printer software als CutePDF. Dan heb je uiteindelijk een PDF van wat je in Word zien, al weet ik niet of die printers ook de lettertypes embedden, dat zou je even moeten proberen.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Ik heb Gimp2 en Photofiltre (en cutepdf), en ging uiteraard met een graphicseditor aan de slag voor het maken van een geboortekaartje ;-) Op het moment dat ik de image size (danwel canvas size) op 10*14 centimeter zet, en ik hanteer een klein lettertype, dan worden de letters acuut erg lelijk, zowel in Photofiltre als in Gimp2, ik niet snappen. Dat probleem ga ik echter niet in 1 dag oplossen vandaar dat ik een workaround nu even zocht voor die wordfile. Cutepdf is me al een tijdje bekend, het punt nu was even dat ik een selectie....enfin al paar keer voorbijgekomen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 11:53
Ik heb al een tijdje niet meer PDF printers gebruikt, maar als je nou print naar de pdf printer en dan de maat opgeeft waarnaar het geprint moet worden. Je kan de output maat meestal instellen in het print scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Znorkus schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 19:20:
dat zal ik 's proberen ja.
En? Al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
Daos schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:28:
Dat was de perfecte workaround. Het is prachtig gelukt! Nu me maar weer eens wat beter verdiepen in de 'echte' manieren nl image-editors ;-) Bedankt allemaal in elk geval, probleem opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Znorkus op 01-09-2013 12:30 ]

Pagina: 1