Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Error323
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 14:14
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een slimme meter en heb een stukje software geschreven om data via de P1 poort naar USB van de RaspberryPi uit te lezen. De hardware interface is simpelweg een serial naar usb converter en wat soldeerwerk.

Het python programma schrijft elke 5 minuten een file weg met 5 waarden:
  • Huidig stroomverbruik in Watt (gemiddelde over 5 min)
  • Huidig stroom teruggeleverd in Watt (gemiddelde over 5 min)
  • Huidig gasverbruik in m3 (gemiddelde over 5 min)
  • Maandelijkse kosten gegeven huidig stroomverbruik
  • Maandelijkse kosten gegeven huidig gasverbruik
Deze file wordt uitgelezen door munin die er vervolgens grafieken van maakt. De code zou moeten werken voor meerdere soorten slimme meters. Ik heb zelf een Landys+Gir E350 en daar is het uitvoerig mee getest.

Zie deze link voor de code. Patches zijn altijd welkom!

- Error323

[ Voor 0% gewijzigd door Error323 op 31-08-2013 14:53 . Reden: typo ]

github.com/Error323

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Welke USB/Serial converter heb je gebruikt ?

• Error323
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 14:14
Een standaard Serial naar USB, hij heeft geen eens een merknaam. Iets als dit: http://msy.com.au/pimages/USBG-4.jpg

github.com/Error323

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Meeste van dat spul is Prolific PL-2303, of als je een duurdere hebt, een FTDI. Als het echt een ultracheap ding was, dan is het waarschijnlijk zelfs niet eens een echte PL2303, maar een kloon daarvan. Maargoed, als het werkt, dan werkt het :)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou hier graag mee bezig willen, aangezien mijn RPi tijdelijk werkeloos is. Het punt is dat ik eerder een YouLess had werken op een draaischijfmeter, welke vervangen is door een slimme meter. Voor de YouLess had ik op mijn Synology NAS een script draaien, die van -LA-, welke mooie grafiekjes liet zien van het verbruik.

Is er een mogelijkheid om vanuit de RPi naar de NAS te communiceren waardoor de NAS alsnog mooie grafiekjes er uit perst? Ik ben absoluut geen script-held maar met enig gepruts moet ik toch een eindje komen, mist hulp voor handen is.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• M.vanderbos
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:35
Kan iemand mij helpen met het installeren van ts script op een raspberry pi met raspbian?
Geen idee waar ik moet beginnen en waar ik dat kan vinden...
Pagina: 1