Toon posts:

Plug-in fittingen, veilig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn dit soort http://www.aquatuning.de/...letely-nickel-plated.html fittingen wel veilig?

Mvg,
Jochem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Dat hangt denk ik erg af van de afwerking van het materiaal. Waarbij ik denk aan oneffenheden in het oppervlak door de fabrikage, en het eventueel loslaten van het nikkel na verloop vasn tijd. Wanneer je uitlsuitend materiaal gebruikt van een goede kwalitiet, sluit je de kans op lekkage wat sneller uit. Mocht er dan alsnog iets zijn, kan dat vrijwel alleen nog maar een oorzaak hebbben door iets wat er mis is gegaan bij de montage.

Ik zie geregeld klachten die zijn ontstaan doordat men ergens op heeft bezuinigd. Goede kwaliteit hoeft niet persee te betekenen dat het ook altijd duur is, Maar bij goedkoop materiaal is de kans natuurlijk wel groter dat het niet van een al te beste kwaliteit is.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
het is misschien wel veilig maar ik geef liever wat liever wat meer uit aan compressie fittingen voor de zekerheid
de keus is aan jouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm, oke. Heb namelijk een foutje gemaakt in het kopen van mijn WC loop, heb 2 (plus 2 reservefittingen) die te groot zijn. (Eigenlijk gewoon 2 fittingen te weinig gekocht, maar ik kreeg 4 1/2" fittingen bij mijn pomp+res). Zou ik nieuwe fittingen moeten kopen, heel hard mijn best doen om 8/3" slang op 1/2" fittingen te douwen, of een stuk 1/2" slang moeten kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Als je de tube met heet water even warm maakt, en het lukt, zit ie er iig lekker strak op. Als je zorgt dat het niet los kan schieten is het prima. Maar twee losse fittingen bestellen kost natuurlijk ook de kop niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, bedankt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Phaerion schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 20:31:
Als je de tube met heet water even warm maakt, en het lukt, zit ie er iig lekker strak op. Als je zorgt dat het niet los kan schieten is het prima. Maar twee losse fittingen bestellen kost natuurlijk ook de kop niet. ;)
Liever 2 nieuwe fittingen en dat je met 90% zekerheid zit dan gaan stunten en het los schiet of scheurt...
Denkend aan je pomp loopt droog je case is een waterfontein en je hardware naar de knoppen

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook voor nieuwe fittingen gaan om risico uit te sluiten. Een keer meegemaakt dat er een slang losschoot van de Eheim 1048 :? (pc was gelukkig uit).Razendsnel de pomp uitgezet (3 sec.) Stond 2mm water onder in de kast enfin alles drooggemaakt en de fohn erover.2 uur gewacht en toen alles er weer in. Heb ontzettend veel mazzel gehad dat alles weer werkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

In principe kan een slang niet zo maar los schieten als je slangklemmen gebruikt. En bij tie-wraps moet je zorgen dat je ze heel goed aan trekt. En dan schiet het ook niet zo maar los.

Tegenwoodig worden alle gasleidingen in huis met koppelingen aangelegd. Een systeem dat een beetje lijkt op het Primochill systeem voor pvc leidingen. En je hoort nooit dat deze zo maar los schieten. Het komt er dus wel een beetje op neer dat je de boel wel goed vast zet.

Zachte tubing wordt een beetje minder flexibel na een lange tijd. En dan is het beangrijk dat je ze goed vast hebt zitten. Want dat is het moment dat ze ook los kunnen schieten. Daarom zit ik vaak met verwondering te kijken naar systemen waar de slangklemmen of tie-wraps soms niet eens aanwezig zijn.

Pagina: 1