[8] Windows installatie na upgrade moederbord/processor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexthegrat
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 16:53
Beste tweakers,

Ik heb onlangs voor mijn zus een nieuw desktop kastje (acer XC100 link) gekocht bij de mediamarkt.
Deze computer blijkt te traag te zijn (als in: hij kan full hd niet vloeiend afspelen). Daarom is ze weer naar mij toegekomen met de vraag of ik hem sneller kan maken.
Mijn vraag is: blijft de windows installatie geldig als ik hier een nieuwe moederboard+processor in zet?
Ik heb al gezocht op het forum naar topics over dit onderwerp, maar ik kan alleen topics vinden die over de OEM-versie van windows gaan, terwijl dit een retail versie is waar ook geen installatie dvd bij zit.

Bvd, Alex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-10 21:01
Als je geen installatie DVD hebt, dan heeft de OEM (Acer in dit geval) Windows erop gezet. Dat betekent dat je dus een OEM-versie van Windows hebt.
Officieel zegt Microsoft hierover dat het vervangen van het moederbord de licensie ongeldig maakt, want bij het vervangen van het moederbord vinden ze dat het een andere PC is geworden, en een OEM-licensie is niet overdraagbaar naar andere PCs. In de praktijk werkt je licensie over het algemeen nog wel, dus kan je prima je CPU + mobo vervangen, maar officieel mag het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik ga toch even op het oorspronkelijke probleem antwoord geven in plaats van op je vraag. Dit systeem is niet te traag om Full HD af te spelen. Het enige waar je op moet letten is dat je de films afspeelt met een programma welke DXVA ondersteunt, zoals MPC-HC.

Dat scheelt weer een kostbare upgrade....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:25
Hoe komt het trouwens dat deze geen Full HD kan afspelen, volgens mij heeft de CPU/GPU combo in deze cpu zelfs een hardware engine om het afspelen van full HD Blu ray content mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexthegrat
Als ik een 1080p film afspeel (met vlc in dit geval) krijg ik net een irritant schokkend beeld, maar zodra er een youtube filmpje mee word afgespeeld (op 720p of 1080p) word het helemaal erg, ik krijg dan rond de 10 fps.
De internet aansluiting is goed genoeg, als ik een download aanzet komt het met meer dan 1MB per seconde binnen, dus daar ligt het niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexthegrat
@Ramon:
Ik heb MPC-HC nog niet geprobeerd, zou dat ook kunnen helpen met het afspelen van youtube filmpjes of voetbal-livestreams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je weet dat je voor Flash even moet controleren of je hardware acceleratie gebruikt? Denk ook aan de browser zelf die HWA kan gebruiken. De APU zou iig snel genoeg moeten zijn om het via z'n video gedeelte te kunnen afspelen. Anders zou je een aparte videokaart kunnen proberen, ipv gelijk alles te doen. Had dan een beter systeem uitgezocht.

Voor de licentie, die van Windows 8 zit tegenwoordig in het moederbord gebakken bij OEMs. Je kan 't systeem prima upgraden, maar je mag niet de 'oude' licentie op 't nieuwe moederbord gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexthegrat
Ik zal zodra ik weer bij haar ben gelijk proberen of het met een andere media player en met hwa beter gaat.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1