Raar audiodriver probleem

Pagina: 1
Acties:

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 16:17

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Ik heb een probleempje met mijn audio driver, hierbij een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ao7XDd3.png

Mijn Realtek HD Audio driver ziet Nr. 2 (de subwoofer) als nummer 1 (het "voor" geluid) en andersom.

Ik ben al een tijd aan het rommelen geweest in de audio driver, maar ik kan niks vinden. In feite werkt alles goed, behalve het "voor" geluid, en dat is in games etc. met 5.1 audio ondersteuning toch wel erg fijn om te hebben.

Als ik een sound check doe (kan in de logitech software), dan kan je in elke speaker los een geluidje laten afspelen, en als ik op de subwoofer klik probeert hij uit de "voor" speaker af te spelen en als ik op het "voor" geluid klik dan komt het half uit de linker speaker.

Dus in het kort; Subwoofer (2) probeert zijn geluid op voor speaker (1) af te spelen.

Alle kabels zitten goed, alles al dubbel gecheckt.

Moederboard met onboard geluidskaart: Asrock 870 Extreme3 met Realtek ALC892 Audio Codec met Logitech Z506 5.1 speaker systeem.

Het is heel ingewikkeld om uit te leggen, als je vragen hebt, stel ze alsjeblieft!

Heeft iemand enig idee of dit om te wisselen is, of software matig te fixen is?

Alvast bedankt!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kabel goed aangedrukt ?

Iperf

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Ja, zoals ik al had getypt: "Alle kabels zitten goed, alles al dubbel gecheckt.". Als ik de kabel ook omwissel met een andere input werkt de speaker wel gewoon goed.

[ Voor 34% gewijzigd door thorgal21 op 31-08-2013 09:23 ]

Verwijderd

Een paar wellicht overbodige vragen:
- Staat je audiochip op HD-Audio in je BIOS?
- Is de front-panel audiostekker aangesloten op de HD-audiostekker in je kast? Of is die helemaal niet
aangesloten?
- Heb je in het configuratiescherm van Windows zelf als afspeelapparaat een 5.1 speakerset ingesteld?
- Welke windows versie gebruik je? (Handig i.v.m. zoeken naar oplossingen)
- Welke versie van de driver gebruik je? De laatste van de Asrock site stamt uit 2010
(http://www.asrock.com/mb/...n764&Model=870%20Extreme3), en er is een nieuwere versie op bij Realtek zelf uit
2013 (http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false).

Zou je de driver van Realtek eens kunnen proberen voor zover je dat nog niet gedaan hebt? (Oude drivers
helemaal eraf, nieuwe erop, eventueel van tevoren een systeemherstelpunt of backup van windows maken)
En als het alleen zo is dat het geluid van je voor-speakers en je surround-speakers omgedraaid is, wat belet je om de stekkertjes om te wisselen?
Ik ben zelf niet bekend met de Logitech software. Welke is dat?

Hier op tweakers.net en op andere forums zijn er topics over audio-jack remapping of retasking door een registerhack, ook al zou dat voor jouw chip alleen kunnen met je frontpanel-audio. Dat zou de volgende stap kunnen zijn als bovenstaande dingen niet werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2013 05:20 ]

• thorgal21

thorgal21

Forum Noob

Topicstarter
Hardstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord Flop!

Ik heb de oude driver er meteen afgegooid, en daarna de nieuwe van de ASrock website er op gezet, tevens tijdens het booten de HD audio chip even op enable gezet (stond op auto).

En nu lijkt het opgelost te zijn! Wel hoor ik de midden speaker wat zachter dan de andere speakers, maar dat zal een kwestie zijn van fine tuning!

Hartelijk bedankt voor je oplossing!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor audio hebben we een heel subforum: Audio & HiFi.

Daar horen vragen als deze.

Move OH->AH

Oslik blyat! Oslik!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Ook al is het al opgelost: Bij veel drivers kun je het sub- en centerkanaal softwarematig omwisselen, de mijne heeft er zelfs een aparte knop voor :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1