Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 15:31
Ik heb onlang mijn pc uit elkaar en weer in elkaar moeten zetten vanwege rma.
Nu zat ik na een week eens te kijken wat de temps zijn van de verschillende onderdelen en toen viel het mij op dat core 2 (van core 0 t/m 3) standaard 10 graden warmer is dan de rest. En core 3 5 graden kouder dan de rest.
Dit was niet het geval toen ik hem voor de eerste keer in elkaar zette.
Voordat ik hem uitelkaar haal:
1. Waar zit core 2 op de chip zodat ik kan zien of het aan de koelpasta ligt.
2. De eerste keer had in ter grootte van een erwt koelpasta erop gedaan en niet uitgesmeerd. Deze verspreide zich gelijkmatig uit. Toen ik dat deze keer deed gebeurde dat niet voor mijn gevoel is de koelpasta niet goed aangebracht. Kan dat spul "bederven". En als het zo niet lukt hoe en met wat doe ik het dan gelijkmatig uitsmeren?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
ivy bridge en haswell hebben ook koelpasta tussen de ihs
omdat de heatspreader niet optimaal werkt daardoor zijn de temperatuur verschillen
wat groter tussen de cores

de oplossing is dus de chip delidden
maar of dat echt de moeite waard is

wat voor temperaturen heb je nu ?
hij kan behoorlijk wat hebben
tot zo`n 80 graden is veilig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
pummetje schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:03:
ivy bridge en haswell hebben ook koelpasta tussen de ihs
omdat de heatspreader niet optimaal werkt daardoor zijn de temperatuur verschillen
wat groter tussen de cores

de oplossing is dus de chip delidden
maar of dat echt de moeite waard is

wat voor temperaturen heb je nu ?
hij kan behoorlijk wat hebben
tot zo`n 80 graden is veilig
Die verhalen ken ik, echter speelt dat hier niet want totdat ik hem uit elkaar haalde en weer in elkaar zette had hij die verschillen niet.
Het gaat dan om 39 om 49 in redelijke idle (downloaden via bittorent).
Nu is het buiten en in de kamer warm maar normaal gesproken zat hij rond de 30 dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
Wat voor koeler gebruik je nu ?
en heb je goede airflow in je kast?

ook eventjes de koelpasta even nachecken
en kijken of de koeler er goed op zit
misschien eventjes de koeler eraf halen
en dan de koelpasta eraf halen met alcohol en nieuwe aanbrengen
zorg er voor dat de koeler er goed op zit

Update: probeer je koelpasta eens aan te brengen op de lijn methode

[ Voor 10% gewijzigd door pummetje op 30-08-2013 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Airflow is hetzelfde gebleven net als de rest van de apparatuur.
Maar hoe krijg ik de koelpasta dan uitgesmeerd mocht dat niet goed gedaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:56:

1. Waar zit core 2 op de chip zodat ik kan zien of het aan de koelpasta ligt.
Ongeveer in het midden.
De 4 cores zelf hebben een oppervlak van ongeveer 56 mm2. 1 core is dus 14 mm2 dat is pakweg 3 bij 4 mm.

De hele chip is 160 mm2 (20 bij 8 mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Reepje schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:36:
[...]

Ongeveer in het midden.
De 4 cores zelf hebben een oppervlak van ongeveer 56 mm2. 1 core is dus 14 mm2 dat is pakweg 3 bij 4 mm.

De hele chip is 160 mm2 (20 bij 8 mm)
dus als de koelpasta goed in het midden zit dan zou er geen probleem moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Precies.
Maar als je de koelpasta verkeerd aanbrengt, en net in het midden zit een luchtbelletje, dan werkt het ook niet goed.
Verder verschillen cores wat in temperatuur: ze worden niet gelijk gebruikt door de software. Dan heb je ook te maken met uitlees fouten etc.

Kijk naar de processor activiteit. Als die laag is, maar de temp is hoog, dan zit er wat fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Reepje schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:41:
Precies.
Maar als je de koelpasta verkeerd aanbrengt, en net in het midden zit een luchtbelletje, dan werkt het ook niet goed.
Verder verschillen cores wat in temperatuur: ze worden niet gelijk gebruikt door de software. Dan heb je ook te maken met uitlees fouten etc.

Kijk naar de processor activiteit. Als die laag is, maar de temp is hoog, dan zit er wat fout.
Bij 4% deze waarden:
Core 0
Coresnelheid 1600,0 MHZ
Multiplier x 16,0
Bussnelheid 100,0 MHZ
Temperatuur 38 °C
Thread 1
APIC ID 0
Thread 2
APIC ID 1
Core 1
Coresnelheid 1600,0 MHZ
Multiplier x 16,0
Bussnelheid 100,0 MHZ
Temperatuur 37 °C
Thread 1
APIC ID 2
Thread 2
APIC ID 3
Core 2
Coresnelheid 1600,0 MHZ
Multiplier x 16,0
Bussnelheid 100,0 MHZ
Temperatuur 42 °C
Thread 1
APIC ID 4
Thread 2
APIC ID 5
Core 3
Coresnelheid 1600,0 MHZ
Multiplier x 16,0
Bussnelheid 100,0 MHZ
Temperatuur 34 °C
Thread 1
APIC ID 6
Thread 2
APIC ID 7
Zeker 5 graden hoger dan voordat ik hem herassembleerde. Ik gok dus fout in de koelpasta.
Kan teveel koelpasta ook nog fout zijn? Zo ja waar schraap ik dat er mee af zonder alles te verwijderen. Want zoveel heb ik niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-08 21:40

Swordlord

Act first, think never

Denk eraan dat het systeem nooit volledig idle is en er altijd iets wordt verwerkt...
Het kan heel goed zijn dat core 2 de lul is en dus dingen van het OS aan het afwerken is meestal... en dit zorgt al voor dit "minimale" verschil tussen de cores...

Ga maar eens een andere core beetje belasten, die schiet bij de kleinste scheet ook al met 5 graden omhoog dan...

[ Voor 3% gewijzigd door Swordlord op 30-08-2013 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Met dergelijke temperaturen zou ik me nergens druk om maken.
Het is een tikkie hoger dan verwacht, maar echt maar een tikkie.

Kijk ik nu naar mijn processor, dan zijn de temperaturen 36, 38, 35, 37 bij een kamertemperatuur van 21 graden en proc activiteit van 0 a 2 %..

[ Voor 6% gewijzigd door Reepje op 30-08-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Swordlord schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:51:
Denk eraan dat het systeem nooit volledig idle is en er altijd iets wordt verwerkt...
Het kan heel goed zijn dat core 2 de lul is en dus dingen van het OS aan het afwerken is meestal... en dit zorgt al voor dit "minimale" verschil tussen de cores...

Ga maar eens een andere core beetje belasten, die schiet bij de kleinste scheet ook al met 5 graden omhoog dan...
Core 3 wordt nier meer belast dan de anderen als ik mijn asus tool mag geloven.
Overigens vraag ik dit allemaal omdat ik hem eerst @ 4,4 ghz draaide.
Nu zijn de temps hoger en vraag ik mij af of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Misschien heb je de koelpasta minder goed aangebracht dan de vorige keer, maar de temps zijn nog steeds goed. Dus niet meer aan prutsen zou ik zeggen.

Verder zijn temps afhankelijk van de activiteit, maar ook van omgevingstemperatuur en de snelheid van de fans. Soms wil ik absolute stilte, en zet alle fans in mijn pc op standje 1. Dan draaien ze geluidloos en wordt de proc rond de 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Heb net 2x een superpi 16m gedraaid.
De warmste (core 2) wordt 67 graden.
De koudste (core 3) rond de 60.

Zou het nog uitmaken hoe ik de fan van het koelblok monteer.
Ik kan hem namenlijk dichter bij de proc brengen. Nu heb ik hem zo hoog mogelijk op het koelblok gemonteerd.

Ik werk trouwens met een push pull configuratie. Waarbij een case fan schuin naar beneden op het koelblok richting cpu blaast. En een cpu koeler die de lucht er doorheen trekt.

Ik bedenk mij net dat ik de cpu koeler ook op blazen gezet kan hebben dat ik hem verkeerd gemonteerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:46:
Kan teveel koelpasta ook nog fout zijn? Zo ja waar schraap ik dat er mee af zonder alles te verwijderen. Want zoveel heb ik niet over.
Er moet ongeveer een halve rijst korrel op. Ik doe meestal een beetje in het midden en laat de druk de pasta uitsmeren.

Ongeveer:
Afbeeldingslocatie: http://img234.imageshack.us/img234/7411/blobrj9.jpg

Eigenlijk moet het voornamelijk metaal op metaal zijn, de koelpasta is maar om te zitten daar waar door oneffenheden het metaal niet met elkaar contact maakt.

Dat je schrik hebt dat je niet veel meer hebt, doet me eigenlijk vermoeden dat je er teveel tussen doet.

[ Voor 8% gewijzigd door kluyze op 30-08-2013 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
kluyze schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:28:
[...]
Er moet ongeveer een halve rijst korrel op. Ik doe meestal een beetje in het midden en laat de druk de pasta uitsmeren.

Ongeveer:
[afbeelding]

Eigenlijk moet het voornamelijk metaal op metaal zijn, de koelpasta is maar om te zitten daar waar door oneffenheden het metaal niet met elkaar contact maakt.

Dat je schrik hebt dat je niet veel meer hebt, doet me eigenlijk vermoeden dat je er teveel tussen doet.
Zo had ik het eerst gedaan, echter verspreide pasta zich niet goed toen heb ik op het deel waar geen pasta zat een beetje bij gespoten. Het is meer dat de meegeleverde tube niet erg groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

icecreamfarmer schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:31:
[...]

Zo had ik het eerst gedaan, echter verspreide pasta zich niet goed toen heb ik op het deel waar geen pasta zat een beetje bij gespoten. Het is meer dat de meegeleverde tube niet erg groot is.
Doen ze expres, het is namelijk geen tandpasta maar koelpasta :)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Stef602 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:32:
[...]

Doen ze expres, het is namelijk geen tandpasta maar koelpasta :)
Ik zal hem morgens eens openschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:31:
[...]

Zo zie je maar, theoretisch heb je de pasta helemaal verkeerd aangebracht (losmaken en er opnieuw opzetten is al helemaal uit den boze), bovendien lijkt het me dat je teveel hebt gebruikt (of je tube moet wel heel klein zijn geweest),

en toch zijn je temps prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
Dit is toch niet excessief?

Ik wat pasta verwijderd en de temps zijn wat gezakt, core 2 blijft echter veel warmer.
http://tweakers.net/ext/f/7vdCxSHmIqMyKpsf9JhoKP5d/full.jpg
http://tweakers.net/ext/f/Z1NKhfLb1YaBWMaW4LOBbKAk/full.jpg

Ultraman: Images omgezet naar links.
Het t.net foto album bied je een kant en klare code met thumbnail aan die je alleen maar hoef te copy-pasten. Maak daar eens gebruik van in plaats van 4MB aan foto direct intopic te plaatsen. Niet iedereen hier heeft een dikke internetpijp en het forum waarschuwt er dan ook niet voor niets voor zodra je dit doet.

[ Voor 64% gewijzigd door Ultraman op 31-08-2013 12:43 . Reden: Img omgezet naar URL ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 19:59

Nemesizz

Untouchable

Dat niet alle cores dezelfde temp hebben maakt niet veel uit. Bij mijn i5 is core 2 en 3 ook wat warmer dan 1 en 4 (ongeveer 5 tot 10 graden, wisseld per seconde).

Het is overigens niet zo dat er 4 losse cores on je heatspreader zitten, dus maakt niet heel veel uit hoe je je pasta erbovenop smeert* het veranderd er niet veel van. Vaak zie je in van die reclame/marketing plaatjes alsof er 4 losse cores inzitten, dat doet het niet, de cores zitten gewoon in de 'die' en dat is gewoon 1 rechthoeking blokje onder je heatspreader. Zoek maar eens op naar een i5 of i7 die ge-delid is.

* = uiteraard moet je niet teveel koelpasta gebruiken, maar bedoel meer dat hoe je het er ook op doet cores niet allemaal dezelfde temp zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Even de plaatjes omgezet naar links.

Als ik de foto's bekijk heb je er iets teveel koelpasta op zitten. Het loopt er, op de 2e foto, aan de rand van de CPU zelfs vanaf. De temperaturen zijn prima, maar het kan qua pasta netter.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Tja, smaken verschillen. Ik zou zeggen, dat is te veel.

Als je een kleine tube had van 1 gram, dat is voldoende voor ongeveer 4 cpu's.

Heb je de cpu en koeler los, moet je beide oppervlakten helemaal schoonmaken voordat je nieuwe pasta aanbrengt.
Pagina: 1