MSI GD-65 BIOS#1 gecrasht, is dit te herstellen?

Pagina: 1
Acties:

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een MSI Z88 GD-65 gaming moederbord.
Tijdens dat ik in windows aan het updaten was, werd ook de BIOS geupdate. De PC begon rare geluiden te maken en ik heb de PC zodanig uitgezet. Via een programma van MSI werd dit autmatisch gedaan, zag helaas toen ik al op de knop aan het drukken was dat het een BIOS update was, anders had ik wel gewacht.
Vervolgens wou de PC niet meer starten, dit komt doordat hij geen BIOS kon vinden...
Gelukkig zit er een switch op het moederbord, zodat ik de 2e BIOS kon laden. Deze werkte wel.

Nu is mijn vraag: Is het nog mogelijk om de eerste BIOS te herstellen, en hoe?
Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Heb je al eens geprobeerd het moederbord te resetten? De batterij eruit halen, of de 2 pinnetjes omzetten?

No one is listening until you fart

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Yup, al gereset d.m.v. de batterij eruit halen. Dit reset alleen de BIOS instellingen, niet de BIOS firmware zelf. Deze staat er in pricipe onvolledig op, wegens een onderbroken update...

我的名字是Mirno

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 22:57
Als je je pc opstart en dan de switch omzet, flash je dan niet gewoon Bios 1 terug?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hij heeft DUAL BIOS.
Dus ik neem aan van niet...
Ik zal dit morgen even checken, door hem op de oorspronkelijke stand terug te zetten.
jantje112 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:20:
Als je je pc opstart en dan de switch omzet, flash je dan niet gewoon Bios 1 terug?

我的名字是Mirno

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-02 19:37
Probeer zoals twee reacties hierboven de pc aan te zetten via switch 2 en als de pc opgestart is de switch naar 1 te zetten en dan de bios te flashen. Als het goed is moet het dan weer werken..

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Dus aanzetten via BIOS#2. Vervolgens wanneer de PC gestart is, switschen naar BIOS#1, en die vervolgend updaten?
Ik vraag me af of dat niet voor problemen gaat zorgen...
rodebest schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 23:15:
Probeer zoals twee reacties hierboven de pc aan te zetten via switch 2 en als de pc opgestart is de switch naar 1 te zetten en dan de bios te flashen. Als het goed is moet het dan weer werken..

我的名字是Mirno

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:47
hebben deze mobo's niet de functie om de bios automatisch te flashen van een usb?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Dat gaat geen problemen geven hoor. Heb zelf een paar keer gehotflasht, dat houdt in dat je de pc start met zijn eigen bios en dan er een gebrickte bios van een ander moederbord in doet en die zo weer tot leven flash. Dat werkte btw met sockets dus met een schakelaar is het helemaal handig.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Kijk hier even:
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=160450.0
Dit is van het engelse MSI forum and gaat over het terugflashen van een gebrickte bios op moederborden met een BIOS switch.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Oke bedankt!
Dit heeft me enige duidelijkheid gegeven.
Echter snap ik na wat lezen het nog niet helemaal...

In BIOS#1, gebeurt niks. Deze BIOS is onderbroken tijdens de installatie, en is dus dood.
Om deze weer te fixen, moet ik dus via BIOS#2, in de flashtool komen? Weet alleen niet precies hoe dat moet, alleen dat gebeurd waarschijnlijk als ik de FAT32 usb stick laadt, met die software erop.
Vervolgens in dat programma Schakelaar naar BIOS#1 terug zetten, en daarin hem flashen.

Als ik dus maar 1 BIOS had gehad, had dit niet mogelijk geweest om te herstellen, neem ik aan.

Ik heb net het Geïnstaleerd op de USB. Ga het zometeen proberen zoals ik hierboven vermeld heb.

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Heb het zojuist geprobeerd.
Echter vertoont het moederbord bij die BIOS nog steeds dezelfde symptomen :( Ik denk dat die dood is...
Nooit meer een installatie onderbreken dus.
Bedankt voor jullie hulp.

Mocht iemand nog ideeën hebben, hoor ik het graag!

我的名字是Mirno

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Wanneer je in de bios boot waarin je nog niets hebt gedaan en voordat je gaat flashen de switch over zet kun je hem updaten en update hij de bios waar de schakelaar op dat moment op staat.

De ivy bridge serie van Msi had altijd een handige tool genaamd: "Msi live update 5". Ik neem aan dat er voor deze reeks met moederborden vast ook wel een soort gelijke applicatie beschikbaar is. Gebruik deze applicatie om je bios up te daten/terug plaatsen.

Veel succes ;)

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ik heb het volgende gedaan:

-Tijden het booten op f11 gedrukt
-USB stick gekozen
-Het programma opende zich
-De switch overgezet naar de defecte BIOS
-De optie updaten gekozen & de optie firmware (o.i.d.) terugzetten naar oudere versie (beide opties geprobeert)
-Vervolgens staat er dat de flash geslaagd is.
-Wanneer ik de PC start blijft hij dezelfde problemen als daarvoor vertonen, dit zijn: Mijn Corsair K90 toetsenbord gaat aan (lichtjes) vervolgens na een 10tal secondes gaat deze weer uit, en dit herhaalt zich. Ook schakeld de PC zichzelf eerst weer uit, en daarna zet hij zichzelf weer aan, en het toetsenbord blijft aan en uit gaan, dat wel vrij langzaam gaat...

In BIOS#2 zijn geen problemen met opstarten

Wat doe ik verkeerd?

我的名字是Mirno

• DaLoona

DaLoona

Heb je een volledige clearmos gedaan na biosflash? Ook geprobeerd met de batterij uit het moederbord?

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Net even gegoogled naar Clearmos, kan niet echt vinden wat dit is...?
Moet er na een BIOSflash (van defectie BIOS naar eigenlijk werkende BIOS, dus) een clearmos gedaan worden?
U bedoeld de batterij uit het moederbord halen wanneer deze aanstaat? En daarna flashen?
Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Verwijderd

Clear cmos......
Dat is iets anders dan groen spul van de tegels schrapen. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2013 22:13 ]

• DaLoona

DaLoona

Verwijderd schreef op zondag 01 september 2013 @ 22:12:
Clear cmos......
Dat is iets anders dan groen spul van de tegels schrapen. ;)
Ja dat dus, bedankt ;)

Als het goed is zit er ergens een knopje of jumper welke je moet indrukken/omzetten, kijk even in je manual, daar staat het vast in hoe dat gaat bij jouw moederbord.

• Ordieee
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik weet dat bij mijn (Z77-GD65) de Clear Cmos aan de back I/O zit.

En als je het nog niet weet te vinden hier een plaatje ;-):

Afbeeldingslocatie: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2013/05/21010030935l.jpg

^
Het is het tweede dingetje van links.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ik heb geen Clear Cmos gedaan, of de batterij eruit gehaald...
Is dit altijd nodig na een BIOS flash?
Ik vind het echter nogal vreemd hoe mijn moederbord reageert op de flash. Het lijkt wel of dit geen enkel effect heeft...

Clear Cmos of batterij eruit halen moet ik echter nog proberen.

我的名字是Mirno

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem als jij hebt gehad mirno, met hetzelfde moederbord. Mijn Bios A was ook gecrasht. En mij is het wel gelukt om het te herstellen.
Als ik hier zo lees, heb je net dezelfde procedure gevolg als ik.
- Recovery USB met MSI tool maken
- bootselectie met F11 --> selecteer boot van USB
- wanneer venster van update komt, switchen met de hardware switch op moederbord van goede bios naar gebrickte bios
- update bios (niet back-up, dat werkt niet)

Wat ik niet direct zie is welke versie je probeert te installeren. Je kan namelijk niet downgraden: met andere woorden als de crash gebeurde tijdens de installatie van versie 1.3 naar 1.4 moet je een recovery stick maken met 1.4. Ik vind de link niet meer maar heb dit op het MSI forum van een MSI technicus gelezen.

Misschien heb je er iets aan.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Heb de nieuwste MSI BIOS geprobeert... Eerdaags nog maar eens proberen. Ook met de batterij eruit halen.
Moet de batterij er ook uit tijdens de flash? Of mag de batterij er absoluut niet uit wanneer de PC aan staat?

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je flasht best de pc niet afzetten en ook zien dat de netspanning niet wegvalt, batterij er liefst in

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• DaLoona

DaLoona

Tijdens flash batterij erin laten, wachten tot flashen geheel klaar is. Als pc opnieuw opstart ff wachten totdat ie in de bootloop komt, uitzetten en clearcmosknopje 10 sec indrukken. Dan computer weer aan en kijken of ie dan wel opstart op bios 1. Zo niet, computer uit, netspanning eraf, ff wachten totdat spanning geheel weg is (alle lampjes op moederbord uit), batterij eruit halen en minuutje of 5 -10 wachten. Batterij erin en weer opstarten en hopen dat het werkt.

Edit: En ja, na flashen moet je altijd een clear cmos doen.

[ Voor 8% gewijzigd door DaLoona op 02-09-2013 22:47 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Bedankt!
Ik heb gisteren een flash gedaan.
Zou ik dan vandaag ook nog de clear mos kunnen doen?
Zoniet ga ik het morgen ochtend opnieuw proberen.
Mvg. Mirno
DaLoona schreef op maandag 02 september 2013 @ 22:45:
Tijdens flash batterij erin laten, wachten tot flashen geheel klaar is. Als pc opnieuw opstart ff wachten totdat ie in de bootloop komt, uitzetten en clearcmosknopje 10 sec indrukken. Dan computer weer aan en kijken of ie dan wel opstart op bios 1. Zo niet, computer uit, netspanning eraf, ff wachten totdat spanning geheel weg is (alle lampjes op moederbord uit), batterij eruit halen en minuutje of 5 -10 wachten. Batterij erin en weer opstarten en hopen dat het werkt.

Edit: En ja, na flashen moet je altijd een clear cmos doen.

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Net met de batterij eruit halen geprobeert (halve minuut nadat de netspanning er volledig af was.)
Helaas veroont BIOS#1 nog steeds dezelfde symptomen. Ik kan mezelf momenteel geen oplossingen meer bedenken of vinden.
Volgens mij is BIOS#1 officieel overleden. Mocht iemand nog een geniaal idee hebben hoor ik het graag.
Alsnog bedankt voor al jullie hulp, heb er wel weer wat van geleerd!
Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Ik had welliswaar een Z77-G45 moederbord zonder dual bios en hierbij kon ik in een USB stick gebruiken om in een bios recovery modus te komen.

1. Format een USB stick met FAT32
2. Download de laatste bios en hernoem het bios bestand naar amibios.rom (zet desnoods de niet hernoemde er bij op, ik kreeg dan een keuzemenu)
3. Boot je PC met de USB stick er in

Na even geduld te hebben kwam er dan bij mij een recover scherm te voor schijn waar ik de bios kon selecteren.

De ene keer werkte het wel, de andere keer niet. Maar het is het proberen waard.
Pagina: 1