Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basislaptop voor studie +/- €600

Pagina: 1
Acties:

• karelbram
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-10 10:11
Beste Tweakers,

Mijn huidige desktop heeft zijn beste tijd wel gehad en is aan vervanging toe. Nu ben ik opzoek naar een basislaptop, dit heeft toch wel voordelen voor studie. Ik ga hem voornamelijk gebruiken voor simpele dingen zoals: word, excel, films afspelen en dat soort dingen. Ik vind het belangrijk dat de laptop lekker snel werkt en snel opstart, niet te onhandig en een goede accuduur heeft.

Een ultrabook van ongeveer 13 inch lijkt mij hier ideaal voor. Echter, je hebt veel verschillende ultrabooks en ik haal er niet helemaal uit wat nou de ideale laptop is om te kiezen. Zelf wil ik er graag een SSD schijf in, processor minimaal Intel I5 of AMD A6 en een HDMI-output. Verder heb ik geen (merk) voorkeuren.

Ik heb de volgende laptops uitgekozen, aanvullingen zijn natuurlijk ook zeer welkom.
#ProductPrijsSubtotaal
1HP Envy 4-1100ed€ 599,-€ 599,-
1HP Pavilion 14-b108ed€ 617,09€ 617,09
1Samsung ATIV Book NP905S3G-K01NL Zwart€ 689,05€ 689,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.905,14

Alvast Bedankt!
Bram

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 17:24
Misschien is een Asus Vivobook iets voor je:

pricewatch: Asus VivoBook S400CA-CA006H

Weliswaar 14" maar wel met een (caching) SSD. Verder heeft Samsung volgens mij nog de Series 5 die wel interessant, maar daar zit wel een Intel I3 in voor zover ik weet. Dan heb je ook nog de Acer Aspire V5 serie, die heeft wel een I5, maar volgens mij geen SSD (en het is een Acer, dat is voor sommigen ook een puntje).

[ Voor 17% gewijzigd door Morrar op 30-08-2013 18:06 ]

Verwijderd

Waarom €600 betalen voor een notebook als het ook voor 400 met wat kortingsbonnen kan?
http://configure.euro.del...s1&oc=sbns3653&vw=classic

Beide HPs kan je trouwens beter vermijden vanwege kwalitatieve redenen. De vivibook heeft een accuduur van minder dan 4 uur. Over de samsung kan ik geen reviews vinden, maar veel vertrouwen heb ik er niet in: samsung's vorige poging een laptop in dit segment te brengen met een AMD CPU strandde met een accuduur vergelijkbaar met de vivobook.

Je kan beter voor pricewatch: Samsung Series 5 Ultra 530U3C-A04NL, de hierboven genoemde vostro of de insprion 14z gaan. Dan krijg je tenminste een accuduur van meer dan 4 uur (al doet de vostro het niet geweldig in vergelijking met de samsung 5 en inspiron op dat gebied)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2013 21:10 ]

• karelbram
Oké, dus je raadt de drie laptops af die ik geselecteerd had?

Er staat dat de Inspiron 14z niet meer online besteld kan worden. Ik heb bij Mycom ook een samsung 5 serie gezien met AMD A4 voor €500, dat scheelt €150 euro. Kan ik die dan beter doen?

Of voor de Dell Vostro gaan?

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
karelbram schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:42:
Er staat dat de Inspiron 14z niet meer online besteld kan worden.
Ben benieuwd wat de richtprijs van die Inspiron 14Z was, heb op de chat wat vragen gesteld en hij is tijdelijk niet leverbaar, hij kan naar verwachting volgende week wel weer besteld worden..

Verwijderd

karelbram schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 18:42:
Oké, dus je raadt de drie laptops af die ik geselecteerd had?
Daar komt het wel op neer. De geselecteerde HP's worden hier door bijna iedereen afgeraden vanwege de lage kwaliteit van de behuizing en koeling. Van de door jouw geselecteerde samsung kan ik geen reviews vinden, en kan ik dus ook niet aanraden.
Er staat dat de Inspiron 14z niet meer online besteld kan worden.
Dat is waar ook, helemaal vergeten.
Ik heb bij Mycom ook een samsung 5 serie gezien met AMD A4 voor €500, dat scheelt €150 euro. Kan ik die dan beter doen?
Dat is die AMD waar ik het over had:
reviews: Drie Samsung-ultraportables: AMD-apu, touch en 15"
Die heeft een erg slechte accuduur. Nu doet de vostro het ook niet geweldig op dat gebied, de CPU is wel sneller en hij is goedkoper. Volgens notebookcheck scheelt het niet veel qua accuduur. Het scherm op de vostro is wel slechter.

Het is al een tijd zo dat er niet echt iets goeds te krijgen is op dit gebied. Misschien is een 2e-hands laptop nog een optie. De kleinere latitude's zijn altijd opvallend goedkoop te krijgen vergeleken met de rest van het aanbod. Meer dan een jaar geleden kon je voor €600 een laptop kopen met een snellere CPU en een 2x zo lange accuduur ten opzichte van het huidige aanbod 8)7.

• karelbram
Ik ben wel benieuwd naar die Insipron 14Z inderdaad. Kan je die zelf samenstellen of lijkt dat zo? Sowieso nog een week wachten dus.

Oké, dan valt die Samsung ook af, haha. Sneller en goedkoper is toch belangrijk.

Dat is wel heeeeeel apart eigenlijk dat het nu duurder is dan een jaar geleden. Ja, ik had ook al een beetje gekeken naar tweede hands laptops. Maar daar was nog niet zoveel aanbod in had ik gezien.

Verwijderd

Het aanbod is ruim, bijvoorbeeld V&A aangeboden: Dell Latitude E6420 | 4GB | i5-2540 | 160GB SSD | 1600x900 of V&A aangeboden: Dell Latitude E6230 - 256GB SSD - nieuw of http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr.

Het is inderdaad vreemd dat er nu zo weinig op de markt is. Het lijkt zo te zijn dat de meeste fabrikanten zich momenteel focussen op de wat luxere ultrabooks. Maar die beginnen pas rond de €900 (XPS 13 met kortingsbonnen) en €1000 (sony, samsung)

• karelbram
Ik heb nog gechat met Dell en zij geven aan dat de Inspiron 14z niet meer geproduceerd wordt.

Wat vind je van:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire S3-951-2464G34iss€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

of de volgende: Acer S3 Ultrabook (13,3 Inch LED , i7-2637M , 256GB SSD

Dit lijkt mij ook een mooie tweede handse laptop. Ik vind de keuze echt lastig haha

[ Voor 3% gewijzigd door karelbram op 02-09-2013 14:44 ]

Verwijderd

Die is niet echt denderend qua accuduur en bouwkwaliteit. De enige userreview op tweakers heeft behoorlijk wat te klagen: productreview: Acer Aspire S3-951-2464G34iss review door WhatsappHack

• karelbram
-

[ Voor 255% gewijzigd door karelbram op 03-09-2013 21:04 ]

• karelbram
Sorry, dat ik jullie steeds lastig val.
Ik denk dat ik toch geen tweede hands laptop haal, er zitten toch veel nadelen aan.

Opzich vind ik het niet super erg als de accuduur niet optimaal is. Zijn de volgende twee laptops wat (eentje is ook al eerder benoemd).

pricewatch: Asus VivoBook S400CA-CA006H

De volgende is goedkoper en met touchscreen er zit allebei een I5 processor in. Ik weet dus niet helemaal waarom hij goedkoper is.

pricewatch: Asus VivoBook S400CA-CA129H

Verwijderd

maar dan rest wedeom de vraag: wat maakt de s400ca €200 euro meer waard dan de vostro 3360? Ik denk niet dat de S400CA noodzakelijk een slechte notebook is. Maar als ik bijna €700 zou betalen voor iets wat mobiel hoort te zijn met een accuduur van 3.5 uur, dan zou ik mij achter de oren krabben.

Als ik bijvoorbeeld pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E330 (NZSE8MH) pak, A) betaal je minder, krijg je een CPU die niet veel trager is ( 2.4Ghz vs 2.7 op dezelfde architectuur ), en heb je 5 uur en 50 minuten accuduur in plaats van 3½ uur.

• karelbram
Oké, dat is echter een I3 en zonder ssd schijf.

Ik heb voor het zelfde geld ook nog een andere vivobook gevonden. Met i5 en 6gb geheugen.
http://www.bcc.nl/asus-500vdsx652.html

Of speelt hier ook de accuduur in jouw ogen een grote rol?
Als je zou moeten kiezen tussen de S400CA-CA129H en de R500VD-SX652H, wat zou je dan doen?

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-11 15:32
karelbram schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:37:

Ik heb voor het zelfde geld ook nog een andere vivobook gevonden. Met i5 en 6gb geheugen.
http://www.bcc.nl/asus-500vdsx652.html

Of speelt hier ook de accuduur in jouw ogen een grote rol?
Als je zou moeten kiezen tussen de S400CA-CA129H en de R500VD-SX652H, wat zou je dan doen?
In beide laptops die je hier aanwijst zit ook geen SSD. Alleen in die S400 een caching SSD maar daar word je niet veel gelukkiger van dan een gemiddelde HDD.
Een echte SSD erbij kopen is sowieso een aanrader, maar de laptop die er omheen zit zou me veel meer waard zijn. Als het je gaat om een basislaptop maar hij moet zo degelijk mogelijk zijn zit je inderdaad, zoals Darkstone al zegt, met een Vostro (of andere businesslaptops van Dell bijvoorbeeld) een stuk beter.

Vooral als je het ding gaat meeslepen, dan wil je ook dat de bouwkwaliteit goed genoeg is om tijdens het slepen niet zomaar stuk te gaan.

• karelbram
Mag ik hiermee concluderen dat de vivobook niet echt van goede bouwkwaliteit is?

Dus ik kan het beste zo'n vostro kopen en een ssd schijf zelf inbouwen? Is dat mogelijk of is dat heel moeilijk?

Verwijderd

karelbram schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:37:
'i3' en 'i5' zijn marketingtermen. In de lenovo zit een full-voltage i3, in de vovobook zit een low-voltage i5. Dat scheelt nauwelijks. Sterker nog, als je beide zwaar aan het werk zet is de i3 sneller.

Een SSD inbouwen is niet moeilijk bij de meeste laptops. Maar er zitten er altijd een paar tussen waar het lastig is.

• karelbram
Haha oké apart. Waaraan kan je zien dat het een full-voltage of een low-voltage is?

Oké, en is het moeilijk voor de Vostro 3360?

Verwijderd

Zie de manuals: ftp://ftp.dell.com/Manual...er%27s%20Manual_en-us.pdf. Het is niet echt simpel.

Intel verbergt nogal met wat voor processor je nu eigenlijk te maken hebt. Op de website van intel kan je het vakje 'TDP' raadplegen. 15 of 17 is low-voltage, 35 of 45 is full-voltage. i3/i5/i7 geeft voornamelijk het prijssegment aan. Maar een desktop i3 is sneller dan een low-voltage i7, dus met enkel naar de naam kijken schiet je niet zoveel op.
http://ark.intel.com/products/65700/

• karelbram
Haha, best een slimme marketingtruc dus.

Wel veel handelingen inderdaad, maar zeker niet onmogelijk. Bij Dell heb ik nu ook een VIP account aangemaakt (bedankt voor de duidelijke uitleg trouwens) en dat scheelt ook weer 10%. Ik ga denk ik voor de Vostro 3360 en dan bouw ik zelf een SSD schijf in.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een SSD schijf?

• karelbram
Een vriend van me zit een beetje in de computerwereld en hij zegt dat het moeilijker is dan het lijkt om een ssd schijf te vervangen.

Hij wees me echter wel op de volgende laptop, wat vinden jullie van deze laptop?

http://www.laptopshop.nl/...a-satellite-u940-127.html
Pagina: 1