Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-09 18:19
Hallo,

Misschien is dit niet de juiste topic, maar kon geen betere passende vinden..

Ik ben nieuw op het forum en ben op zoek naar bruikbare tips voor een waterkoeling voor mijn nieuwe build.

Ik heb recent een Prodigy gekocht en wil daar een waterkoeling inbouwen, maar ben totaal nieuw met het principe custom waterkoeling, heb wel vaker een closed waterkoeling gehad, maar ben nu toch echt op zoek naar een custom, mede ook omdat mijn videokaart gewoon beter gekoeld moet worden en ik geen plek heb voor een aftermarket koeler.

Ik zat te denken aan een 240 radiateur, cpu block, vga block, klein water reservoir en een normale(redelijk stille pomp).

Wat is de beste opstelling voor mij?

Mvgr
Matthijs

Oh ja!
Mocht iemand trouwens nog een setje hebben wat ik hier ongeveer beschrijf, laat het ook weten svp :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdietger
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 14:14
Heb hier vorige week ook naar liggen te kijken. Ben namelijk ook wel geïnteresseerd in een mini-itx gaming pc met waterkoeling. De bitfenix prodigy geeft daar ook de mogelijk toe. Na een beetje googlen ben ik op het volgende filmpje uitgekomen wat wel van toepassing is.

Een 240mm rad is wel echt krap voor cpu en gpu. Een extra 120mm kan nooit kwaad. Een 2x240mm gaat ook in deze case al is dat echt wel niet gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Dat is wel echt een goed filmpje er voor!!

Alleen zit ik met het volgende, ik heb de window kit voor die van mij gekocht en wil nog iets van ruimte overhouden naast de enorm grote 6950.. dus ik wil eigenlijk de radiator bovenop doen en dan alleen die gebruiken, aangezien ik ook nog eens een ssd en een normale schijf er in heb zitten. Ik kan dus niet de voorkant gebruiken hiervoor.

Wel interessante dingetjes opgestoken uit het filmpje qua plaatsing en routing van de kabels. Bedankt!!

Heeft iemand enig idee wat zo een soort setje kost(alleen dan met 1x240mm rad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:07
Als je inspiratie wilt opdoen voor het inbouwen van waterkoeling in een Bitfenix Prodigy, zoek niet verder en kijk deze buildlog van Singularity Computers. De build van Linus is een goede introductie, alleen wat betreft waterkoeling en modding is Singularity Computers naar mijn inziens een van de toppers.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08 14:19

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Hij heeft een rad erop gezet, is jammer.

Het net staan VOL met Prodigy builds, doe daar je ideëen op voor wat je wilt.

En als je niet overclockt is 120* 120mm per chip genoeg. Dus een 240 is genoeg voor een cpu en een gpu.

Je kunt ook waterblocken kopen met een pomp erin. Swiftech verkoopt er een, je kunt ook hun 220 kopen en de loop aanpassen. Ook verkoopt Cooler Master in Duitsland de Eisbergh. Of je gaat met aparte pomp en reservoir. Opties genoeg.

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:41
Even snuffelen bij de buren en een complete workshop :)

[ Voor 15% gewijzigd door ArcticTiger op 30-08-2013 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Die kerel van die filmpjes is echt te pro!! dat ga ik niet kunnen evenaren...

Wat betreft het 2e 120mm rad, ik wil niet echt gaan overclocken, er zit een 3570k in en een 6850 2gb dus dat is voor mij al wel redelijk snel... ik wil misschien eens 10%-15% hoger gaan dan standaard maar niet meer.

Ik ga eens even kijken op de site van swiftech, voor zo een pomp. Werken deze bijvoorbeeld ook samen met Ek blocken of iets voor de GPU of zijn dit allemaal weer andere fittingen?

Wat zijn de voordelen van een groter reservoir? is dat ook nog merkbaar in de temperatuur?
Heb tot nu toe een aantal aanbiedingen van tweedehands blocken en rad's denk dat dat voor mij het leukst is om te beginnen. Dat spaart nog wat geld uit ook en heb ik gelijk degelijk spul, wat ik evt nog kan uitbreiden..

Bedankt voor alle reacties in ieder geval en de tuto's!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:07
Een groter reservoir heeft niet echt performance voordelen, het is eerder een keuze wat betreft looks. Een pomp van Swifttech werkt prima samen met blokken van EK. Afhankelijk van het model en/of de variant hebben pompen meestal een 3/8 of 1/2 inch fitting, of mogelijkheid voor het direct inschroeven van G1/4 fittingen (bv. versies in combinatie met een Bitspower pumptop).
Voor jouw build zal een MCP355 pomp meer dan voldoende zijn, een MCP655 is eerder overkill.

Wat betreft waterkoeling in een Bitfenix Prodigy zou ik in ieder geval vooraf goed plannen waar je alle componenten plaatst (met name pomp en reservoir) en aan de hand daarvan plannen hoe je de slangen laat lopen. Dit aangezien de ruimte beperkt is en je wellicht korte, scherpe bochten krijgt die ervoor kunnen zorgen dat je slang knikt. Goede planning en b.v. een rechte fitting vervangen door een van 45 of 90 graden kan heel veel schelen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Vind het jammer dat ik nog een 2Tb hardeschijf heb anders had ik dat onderste HDD rack ook weg kunnen halen, maar ik kan echt niet zonder de schijf.. nu moet ik dus daar bovenop mijn pomp monteren en dan daar boven weer ergens het reservoir.

Heb nu een grove schatting gemaakt met wat ik kwijt ben. Kom momenteel op ongeveer 250 euro, dus dat is nog te behappen :P

Heb op de lijst staan:
laing ddc plus-1 met EK plexi
EK-FB GA AMD KIT Plexi (Hier moet ik dus nog een Intel kit voor halen of iets)
Een heel bak met fittingen
FC-6970 VGA block

Wat ik nog zoek:
Reservoir
Rad 240
slangen 10mm ID
water (iemand enig idee hoeveel water er in een gemiddeld setje gaat?)

Dan nog een vraag:
hoe gaat het met de fans? sluit je die rechtstreeks aan op het mobo, of gaan die ergens in de pomp of iets dergelijks? Ik heb namelijk maar 1 aansluiting voor de CPU fan en 1 voor kast fans op me mobo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Nou ik heb het setje compleet!!

Hopelijk werkt het allemaal ook goed samen:
Pomp: laing ddc plus-1 met EK plexi
CPU Block: EK Supreme HF
GPU Block: FC-6970 VGA block
Reservoir: EK Reservoir 150mm x1
Radiator: XSPC EX240
Fittingen: 10mm

Slangen en water moet ik nog aanschaffen.. heeft iemand hier nog ideeen voor? Ik heb een witte kast, koperen fittingen, en wil graag iets met blauw.
Zat zelf te denken aan half doorlatende witte slangen met een effen blauwe vloeistof er in, maar kon de witte slangen niet vinden. Alleen slangen die UV reactief waren en niks lieten zien van de binnenkant.

Zit er nog verschil in kwaliteit vloeistoffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Laatst online: 24-08 14:19

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Als ik vragen mag; hoe ga je de loop leeg laten lopen als je onderhoud moet plegen?

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Ehhh, das een hele goeie! Is er iets van een fitting met een soort tap kraantje er in? Dan doe ik die vlak na de pomp er in zetten. Kan ik de pomp aan zetten en dan leeg pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_1998
  • Laatst online: 10-09 18:24
Dat moet je echt niet doen!
Je kan er zo'n kraantje inzetten, maar je moet hem gewoon op het laagste punt zetten, de koelvloeistof loopt er dan vanzelf uit. Anders bestaat er de kans dat je pomp droog loopt en dan is deze kapot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Okee... Is het misschien wat om en xtra aansluit stuk tussen 2 slangen te zetten dan en dat ik die los kan maken als hij leeg moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Matthijs ik denk dat je nog even een keer naar je idee moet kijken met de loop aangezien je anders problemen krijgt.vul mogelijkheid zo hoog mogelijk en aftap mogelijkheid zo laag mogelijk in de kast. Succes

kijk anders even bij builds van Asphiax Hukkel80 Kier l3p en de andere "doorgeslagen" modders. die hebben al zoveel cases gemaakt met WC

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in mijn Prodigy had ik het zo gedaan.. een Koolance quick-disconnect in de pomptop gezet.
Als je hem leeg wilt laten lopen zet je de andere kant van de koppeling erop met een slang eraan, dop uit het res draaien en hij loopt zo leeg.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/enuLiQH.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Dat ziet er ook netjes uit!

Ik vul hem alsvolgt:

Ik draai een extra fitting in mijn res, daaraan koppel ik een slang en vul de loop daarmee.

Om hem leeg te laten lopen doe ik tussen mijn pomp en res(op het laagste punt van de kast) een splitter( T-stuk) waaraan in een stukje slang doe met aan het eind een fitting met een stop er op.

Heb nu heel mijn kast uit elkaar gehaald en mijn "oude" mobo verkocht en een Asus P8Z77-i Deluxe besteld. Als deze er is kan ik gaan beginnen...

Ik zal zo even wat foto's uploaden en er een buildlog van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Ik heb bij mijn build ook een splitter aan de pomptop gezet met aan één kant een kraantje. Drainen is een kwestie van hier een slang op aansluiten en 't kraantje opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Hallo,

Bedankt voor alle tips iedereen! Mijn systeem zit in elkaar en draait nu al 6 uur lekvrij.. Dus dat komt wel goed denk ik!

Ik heb toch nog 1 vraagje, ik heb een schakelaar op de pomp staan waarmee ik de pomp kan schakelen tussen 12v en 5v. Alleen zodra ik mijn pomp op 5v heb geschakeld vliegt alles er uit en moet ik de psu weer opnieuw doorschakelen(zonder moederbord). Ik heb het idee dat hij sluiting of iets maakt, hoe kan ik dit oplossen?

Zal morgen nog eens wat foto's maken en posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:31
Mooi dat het werkt!
Ik zou ook graag eens mijn tanden (en waterkoeling) in een prodigy zetten.
Het kan zijn dat je schakelaartje eerst contact maakt voor hij het verbreekt (lees je 5V en 15V lijn raken elkaar voordat één van beiden uit staat). Maar dat hangt van je schakelaar af ('t zou niet moeten gebeuren).
Laat inderdaad maar eens zien hoe die constructie eruit ziet, benieuwd hoe je het zo hebt geklust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Nou heb de schakelaar niet zelf geknutseld maar van een andere tweaker overgenomen..

Het is een draaischakelaar met 6 standen waar alleen de eerste 2 werken.

Dit is de constructie:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/f/713/cu67.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/689/7ihs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/197/mrur.jpg/

[ Voor 11% gewijzigd door MatthijsTange op 13-09-2013 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Hmmop een of andere manier pakt hij mijn tablet niet met imageshack...

Is er een manier om mijn hele album te laen zien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Nou,

Heb de stoute schoenen aangedaan en heb hem compleet aangesloten, dus zonder psu doorlinken... en wonder boven wonder doet de 5v het nu wel... hoe dit kan, geen idee!

Maar dat scheelt nogal behoorlijk in geluid zeg!! Nu nog de temps gaan bekijken met beide standen in idle en in load om het verschil te zien.

Ik houd alles bij op Imageshack, alleen weet ik niet hoe ik mijn album daar kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Klinkt toch alsof het in de schakelaar zit...
Misschien kan je kijken of je de schakelaar anders in kunt delen waarbij de 5V en 12V niet direct naast elkaar zitten.
Ik heb wel ervaring met fans op 12V/5V schakelen, meestal doe ik dat met een simpel tuimelschakelaartje
Ik heb er zelfs één met een "uit" stand zodat ik de fans helemaal uit kan zetten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Drucchi op 13-09-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Dat is misschien wel een betere oplossing op den duur, maar heb nu even wat testen gedaan en het blijft werken ookal schakel ik een paar keer terwijl hij draait, dus ik zie het nog even aan.

Heb je toevallig ook nog een tip voor het openbaar maken van die imageshack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
Eh... imageshack wordt volgens mij niet vertrouwd op tweakers. Je kan beter voor imgmur of iets dergelijks gaan. Mooi dat het nu werkt én dat er niets stuk is gegaan door je sluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsTange
Ok, ga ik ze daar naar toe uploaden..

Nee er was nog niks aangesloten!
Baal er alleen van dat ik nog niet kan testen, mijn toetsenbord is nog niet binnen >.< wil de tempo's weten...

Ben heel benieuwd hoe het gaat aangezien er maar 1 240 rad in zit. Als het niet werkt dan plaats ik er nog 1 in van achter..

• MatthijsTange
Nou, voor de geinteresseerde:

http://imgur.com/a/Cm4jV De foto's van voor en na...

morgen krijg ik even een toetsenbord te leen en kan ik gaan testen! dan komen de temps.
Pagina: 1