Intern netwerk achter Ziggo router netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Hallo,

Ik ga binnenkort op mezelf wonen. Het huis bestaat uit 4 appartementen en er is 1 Ziggo internet verbinding.

Wat ik nu wil is een intern netwerk voor mijzelf creeren binnen het al bestaande netwerk. Nu is mijn vraag wat hier de beste optie zou zijn?

Router achter router (Wil je niet i.v.m. dubbele routeringen lijkt me)
VLAN (Wordt volgens mij niet ondersteund door standaard Ziggo router)

Zou een Switch met DHCP funtie in deze uitkomst bieden?

Mvg,

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12 10:02

ResuCigam

BOFH

Een switch is niks anders dan een verdeeldoos, als je een intern netwerk binnen een intern netwerk wilt maken dan ontkom je niet aan een 2e router.

We do what we must because we can.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-12 17:26

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ziggo vragen de modem in 'bridge modus' te zetten en zelf een router met VLAN ofzo aansluiten die dan je 'interne netwerken' kan beheren. Daarmee voorkom je de 'router achter router' in ieder geval.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Wat Trinsec zegt,

De inkomende verbinding, meestal op een Cisco of Ubee afgemonteerd kun je in "Bridge-mode" laten zetten. Je plaatst dan hierachter je eigen router, hierop krijg jij dan een extern ip afgeleverd.

Werkt perfect, heb het nu al bij meerdere mensen zo geinstalleerd en alleen maar blije gezichten :)

( zelf plaats ik er Mikrotik Routers achter omdat hier echt heel veel mogelijk mee is )

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Trinsec schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:07:
Ziggo vragen de modem in 'bridge modus' te zetten en zelf een router met VLAN ofzo aansluiten die dan je 'interne netwerken' kan beheren. Daarmee voorkom je de 'router achter router' in ieder geval.
Heel aardig bedacht, maar hoe zit het dan met de andere drie appartementen? Daar wil hij toch juist apart van staan? Ik dacht dat in zo'n geval ieder z'n eigen router de enige oplossing was. Dus 4 aparte routers plus de routerfunctie in de modem. Of vergis ik me?

• Delacour
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
Trinsec schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:07:
Maar dan heb ik het probleem dat de overige appartementen geen internet meer hebben, tenzij ze zelf een router aanschaffen, en dat wil ik juist voorkomen.

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:15

NeHoX

Gamer + PV

Managed switch na de router zetten om het LAN te verdelen dmv VLANs

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Of je vraagt inderdaad aan ziggo om de modem in bridge te zetten, en dan een fatsoenlijke router met vlan support erachter hangen, en zodoende, en indien nodig een switchje erbij met vlan support.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Trinsec
  • Laatst online: 02-12 17:26

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Daarom wou je toch een router met VLAN-support, voor de anderen?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Een eigen router (voor jezelf) achter de Ziggo router is de makkelijkste manier, alleen zit je dan wel met Double NAT.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Whatson schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 21:39:
Een eigen router (voor jezelf) achter de Ziggo router is de makkelijkste manier, alleen zit je dan wel met Double NAT.
Double nat,... just nope!

Een router met vlans, Eventueel traffic queue's en dan 4 vlans aanmaken, ieder appartement 1 vlan, eigen ip subnets, eigen dhcp servers, eigen firewall rules geen problemen, dit is de juiste manier.

Mocht je eventueel de mogelijkheden van een Mikrotik bekijken, De RB 751 2Hnd heeft 5 poorten, 1 uplink in jouw geval, en 4 downlinks naar de appartementen. Hierachter mag iedereen dan zijn eigen switch hangen. Je hebt jezelf en je buren dan meteen wat beveiligd tegen het zien van elkaars netwerken.

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 12:15
Koop gewoon een firewall, zet elke poort op een andere DHCP range. Zo heb je niet helemaal je "eigen" netwerkje, maar ben je vrij van je buren. Regel voor ieder appartement een accespoint met switch functie, en zo heb je je eigen netwerkje + wifi.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik zou gewoon router achter router doen.
Je wil het liever niet, maar dan kan je de andere 3 appartementen laten 'as is'.
Directe nadelen zitten er niet aan. (nee echt niet, jij kan bij hun netwerk en het internet, zij kunnen alleen bij het internet, poorten forwarden wordt wat lastiger maar zou nog steeds moeten lukken als je weet wat je doet)

De andere gebruikers forceren tot nieuwe investeringen gaat je waarschijnlijk niet lukken, aangezien ze al iets hebben wat werkt.
Ook moet je je realiseren dat je voor een ingewikkelde 'nette' setup jij ook verantwoordelijk wordt voor het functioneren van de rest van de omgeving (als er iets is heb jij 'ermee zitten klooien').

Ook moet je je afvragen wat je met wifi wilt doen, is er nu 1 gezamenlijke wifi? bij alles wat je neerzet moet je dus zorgen dat ze wifi toegang behouden...

Verwijderd

Delacour schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 16:58:
Hallo,

.....

Wat ik nu wil is een intern netwerk voor mijzelf creeren binnen het al bestaande netwerk.
.....
Kan jij uitleggen wat je bedoelt met "netwerk voor jezelf creëren"? Wat moet dat netwerk juist wel en wat niet doen?

Daarna kunnen we je beter adviseren wat je moet nemen of wat niet.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Is dat uit de voorgaande uiteenzetting niet overduidelijk?
Een huis met 4 appartementen met één gecombineerde modem-router. Hij krijgt daarop een aansluiting, evenals ieder van de andere drie huurders. Het lijkt me logisch dat iedere huurder een eigen netwerkje wil hebben zodanig dat de andere drie niet bij hem binnen kunnen komen.

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 02-12 17:45

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

- neem een managed switch
- kijk welke ip-adressen je in gebruik hebt en/of kies statische adressen (wel even met je buren coordineren wie welke adressen neemt)
- geef je switch ACLs die alleen je eigen IP-adressen doorlaten en je buren blokkeren

Het voordeel van deze setup is dat je geen (dubbele) NAT hoeft te doen. Het nadeel is dat je wel op de een of de andere manier moet zorgen dat je steeds dezelfde ip-adressen gebruikt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1