• Scylin
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Beste Tweakers,

Ik heb al een behoorlijke tijd problemen met mijn pc dat de fps dropt in games die mijn pc eigelijk makkelijk zou moeten kunnen draaien.

Dit zijn de specs:
Behuizing
Aerocool Vx-E (5x 5,25" extern, 4x 3,5" intern)
Moederbord
Gigabyte GA-880GA-UD3H (AMD 880G)
Processor
AMD Phenom II X6 1055T (6x 2800 MHz)
Videokaart
Gigabyte GV-R685D5-1GD-B (AMD Radeon HD6850)
Geheugen
Crucial 2x4GB, DDR3, PC12800, CL9, Ballistix Sport
Harddisk
Samsung HD154UI (1.500 GB)
SSD
Plextor SSD 2.5", 256GB, SATA600, M5S
Koeling
Alpine 64 Pro (939, AM2, AM2+, AM3)
Voeding
Corsair CMPSU-600CX (600 Watt)

De games waar die dropt is bijvoorbeeld Counterstrike: Global Offensive, Borderlands 2, Final Fantasy: A Realm Reborn.

Omdat ik had gelezen dat mijn voedingslijn niet echt een toplijn is dacht ik aan een probleem van de voeding, ik heb toen een aantal testjes gedaan met OCCT, en ik weet helaas niet echt hoe ik die grafieken moet aflezen (niet zoveel kaas gegeten van voltages e.d.). Ik zal deze fotos aan deze post toevoegen in de hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen :p.

Nu is er iets anders wat misschien het probleem zou kunnen zijn; de temperatuur van mijn CPU, die zit in game meestal rond de 65-66 graden, en ik heb gelezen dat dit erg hoog is voor een AMD cpu, en dat dit voor downthrottle kan zorgen? Als iemand hier meer over weet, graag hoor ik meer :p.

En dan het laatste, als ik in game zit en OCCT runt met grafieken ernaast, en ik een fps drop krijg, even alt tab dan zie ik in de grafieken dat er een dip zit in de -12v van de voeding, en dat de mhz van de cpu een spike naar beneden krijgt. Hier heb ik ook een aantal screenshots van, dus die zal ik ook toevoegen.

Ik zit hier al een tijdje mee, en ik hoop dat ik met deze thread eindelijk een oplossing kan vinden, continue door spellen heenlopen met fps drops is geen pretje :).

https://www.dropbox.com/sh/6st3l4wbc3baptf/5BN_pKRn2K

Dit is de link naar dropbox met 3 mapjes, CPU voor de cpu test, PSU voor de psu test, en alt tab screenies voor 3 screenshots na fps drops.

Alvast bedankt!

EDIT: Als dit niet het juiste forum is, graag hoor ik waar het wel hoort :).

[ Voor 13% gewijzigd door Scylin op 30-08-2013 18:01 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Voltages moet je niet meten met software, klopt meestal geen bal van.

Je CPU temps zijn wel te hoog voor een Phenom II X6, dus ik zou daar het probleem zoeken.
Controleer of de CPU koeler wel goed vast zit, of je niet perongeluk het bescherm plastic bent vergeten af te halen (vaak als er al koelpasta op koeler zit, zit er een bescherm stikker/folie/plastic over ter bescherming, deze moet eraf voordat je de koeler op de CPU plaatst). Klinkt misschien raar, maar dat word toch regelmatig vergeten ;)

Wat ik zo snel kan vinden word het aangeraden om een Phenom II onder de 62ºC te houden, daarboven is te hoog.
Dus die dipjes kunnen inderdaad thermal-throttles zijn.

• Scylin
Nemesizz schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 18:31:
Voltages moet je niet meten met software, klopt meestal geen bal van.

Je CPU temps zijn wel te hoog voor een Phenom II X6, dus ik zou daar het probleem zoeken.
Controleer of de CPU koeler wel goed vast zit, of je niet perongeluk het bescherm plastic bent vergeten af te halen (vaak als er al koelpasta op koeler zit, zit er een bescherm stikker/folie/plastic over ter bescherming, deze moet eraf voordat je de koeler op de CPU plaatst). Klinkt misschien raar, maar dat word toch regelmatig vergeten ;)

Wat ik zo snel kan vinden word het aangeraden om een Phenom II onder de 62ºC te houden, daarboven is te hoog.
Dus die dipjes kunnen inderdaad thermal-throttles zijn.
Ah, dus de voeding zou in principe goed moeten zijn? Ik zal zo is even kijken of ik het probleem in de cpu koeler zit!

Thanks voor de reactie.

EDIT: Net even de pc opengemaakt, ik heb m niet in elkaar gezet (mn broer) dus ik heb geen idee hoe ik de koelpasta e.d. check, maar ik heb er even een foto van gemaakt om te kijken of alles wel goed gebouwd eruit ziet. :p

Hier is de foto:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9LXZIyI.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Scylin op 30-08-2013 19:15 ]

• job115
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-08-2025
Heb je voorin de kast nog een ventilator zitten? Anders zou ik beginnen met 2 fans te kopen voor een betere airflow.

Xbox: Baloutje07 | PSN: AudiWanderer

• Scylin
job115 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:31:
Heb je voorin de kast nog een ventilator zitten? Anders zou ik beginnen met 2 fans te kopen voor een betere airflow.
Jep, voorin de kast zit ook nog een fan, aan de onderkant.

• iDonkey
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-02 20:41
Sowieso even schoonmaken (stof red.)

• Scylin
iDonkey schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:36:
Sowieso even schoonmaken (stof red.)
Ik zal m straks even schoonmaken, maar dan alsnog betwijfel ik of dat beetje stof de dader is.

Ik heb dit probleem al bijna sinds ik de pc onderdelen gekocht heb, en in de tussentijd is de pc natuurlijk meerdere keren schoongemaakt.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik vermoed dat die dipjes in die alt/tab screenies van ja alt/tabben is.

Op welke settings speel je die spellen trouwens en hoe zijn de temperaturen als de kast open staat?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Scylin
Damic schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 19:45:
Ik vermoed dat die dipjes in die alt/tab screenies van ja alt/tabben is.

Op welke settings speel je die spellen trouwens en hoe zijn de temperaturen als de kast open staat?
Ik heb de temperaturen niet gecheckt met de kast open, ik neem aan dat het dan natuurlijk lagere temperaturen oplevert.

Er zitten trouwens in totaal 3 fans in de PC + een cpu koeler (niet stock), dat zou in principe genoeg moeten zijn?

De settings in al deze spellen staan echt achterlijk laag (shadows uit, alle quality of low/very low), echt het laagste van het laagste, in CS:GO heb ik zelfs mn resolutie verlaagd.

Ik weet niet zeker of de dipjes van alt tab is, want als ik meerdere fps drops achter elkaar heb, en dan alt tab, dan zie ik ook meerdere dipjes.

Bedankt voor je reactie!

UPDATE:

Ik heb HWmonitor van CPUID gedownload en heb de temperatuur een beetje bekeken, ik zie dat hij echt achterlijk hoog word terwijl ik Final Fantasy A Realm Reborn aan het spelen ben. En ik zie ook dat het wattage dat naar de CPU gaat vanaf de PSU dropt. Geen idee of de readings accuraat zijn, maar ik snap nu niet meer wat het probleem is, want te weinig wattage is een probleem, en die temperatuur ook, toch?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ox01m26.png

[ Voor 21% gewijzigd door Scylin op 30-08-2013 21:05 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:44
Het voltage naar de cpu (1.472V) lijkt prima.
Een max temperatuur van 67 graden is echter (veel) te hoog, het is goed mogelijk dat je processor zichzelf terugklokt om zichzelf te beschermen met fps drops tot gevolg.
Raar overigens dat alle 6 de cores exact dezelfde temperaturen hebben, misschien nog even een 2e programma installeren om dit te verifiëren.

Kun je misschien ook een programma installeren om de load en klokfrequentie van je cpu in de gaten te houden?
Al zou ik hem met deze temperaturen overigens liever niet (lang) stressen.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mitsumark schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:01:
Een max temperatuur van 67 graden is echter (veel) te hoog, het is goed mogelijk dat je processor zichzelf terugklokt om zichzelf te beschermen met fps drops tot gevolg.
Raar overigens dat alle 6 de cores exact dezelfde temperaturen hebben, misschien nog even een 2e programma installeren om dit te verifiëren.

Kun je misschien ook een programma installeren om de load en klokfrequentie van je cpu in de gaten te houden?
Ik heb een Phenom II x4, die net als de x6 een maximale temperatuur heeft van 60 graden, ik heb die van mij extra eens lekker warm laten worden door de fan uit te zetten en hij klokt zich terug bij 64-65 graden.

"Dat beetje stof" is imo een hele hoop stof en dat kan je een verrekte verschil in temperaturen geven, trouwens, als je broer de stock pasta heeft gebruikt: succes met loshalen, bij mij wat het beton geworden...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Scylin
mitsumark schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:01:

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de temperatuur ook gemeten met Speccy, en daar zijn alle cores ook exact dezelfde temperatuur.

Ik weet niet veel van voltages en wattages en dergelijke, maar ik bedoelde dat het wattage naar 70.20w dropte naar de CPU, van een maximum van 141.60w, dit gebeurde terwijl ik in de game zat, betekent dit niks?

Wat voor programma zou je me kunnen aanbevelen om die stress test te doen? Ik heb een cpu test gedaan voor 4 uur met OCCT, de graphs daarvan kun je terugvinden in de OP.

Thanks!

• Scylin
kuusj98 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:19:
[...]

Ik heb een Phenom II x4, die net als de x6 een maximale temperatuur heeft van 60 graden, ik heb die van mij extra eens lekker warm laten worden door de fan uit te zetten en hij klokt zich terug bij 64-65 graden.

"Dat beetje stof" is imo een hele hoop stof en dat kan je een verrekte verschil in temperaturen geven, trouwens, als je broer de stock pasta heeft gebruikt: succes met loshalen, bij mij wat het beton geworden...
Bedankt voor je reactie!

Ik heb een beetje zitten kijken naar de temperaturen en wanneer mn fps dropt, en zodra die hoger word beginnen de fps drops, dus het ziet er denk ik naar uit dat de temperatuur mijn probleem is.

De koeler die er op zit is denk ik helaas wel met de stockpasta bij de coolermaster koeler erop geplakt. Geen idee hoe ik dat moet gaan fixen :p.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Scylin schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:23:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Ik heb een beetje zitten kijken naar de temperaturen en wanneer mn fps dropt, en zodra die hoger word beginnen de fps drops, dus het ziet er denk ik naar uit dat de temperatuur mijn probleem is.

De koeler die er op zit is denk ik helaas wel met de stockpasta bij de coolermaster koeler erop geplakt. Geen idee hoe ik dat moet gaan fixen :p.
Ik zeg niet dat hij bij jou ook van steen/beton is, maar ik had bij het verwijderen van de stock koeler de cpu uit de socket getrokken met koeler en al -_- daarna de fohn 10 minuten erop en met een vlijmscherpmes schoot de cpu eraf... :(

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Scylin
kuusj98 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:32:
[...]

Ik zeg niet dat hij bij jou ook van steen/beton is, maar ik had bij het verwijderen van de stock koeler de cpu uit de socket getrokken met koeler en al -_- daarna de fohn 10 minuten erop en met een vlijmscherpmes schoot de cpu eraf... :(
Oei.

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden... Ook de laatste keer dak mn broer een pc laat samenstellen ;P.
De CPU koeler die op mijn cpu zit kan maar een tdp tot 95w aan, ik heb schijnbaar (volgens CPU-Z) een 1055T met 125w, dus de koeler is niet sterk genoeg. Klinkt dit als de oorzaak van de problemen?

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Scylin schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 22:23:
[...]

Bedankt voor je reactie!

De pc eerst even laten draaien. En dan pas proberen de koeler los te halen.
Haal eerst de klemmetjes los en probeer de koeler dan een beetje te draaien. Vaak gaat ie dan steeds losser zitten waarna je hem met een beetje kracht van de cpu kunt kantelen.

Dan is het een kwestie van de koeler en de cpu schoonmaken met alcohol en wattenstaafjes/keukendoek.
Een drupje nieuwe pasta, en vervolgens de koeler weer terug plaatsen.
Worden de temps dan weer te hoog, dan zou je kunnen overwegen om een andere koeler te nemen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

En volgens mij zit de koeler er nog verkeerd op ook. Op die manier pakt ie de warmte van je grafische kaart en "koelt" ie daarmee je cpu. De fan hoort, volgens mij, op de foto, aan de rechterkant (dus tegen de geheugen slots aan), zodat de warme lucht door de gaten achter in je kast naar buiten wordt geblazen.
Het is misschien verstandig om daar achterop ook nog een outtake fan te plaatsen, zodat de warme lucht sneller wordt afgevoerd

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-01 15:05

matthewk

Ubernoob

DaLoona schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:01:
En volgens mij zit de koeler er nog verkeerd op ook. Op die manier pakt ie de warmte van je grafische kaart en "koelt" ie daarmee je cpu. De fan hoort, volgens mij, op de foto, aan de rechterkant (dus tegen de geheugen slots aan), zodat de warme lucht door de gaten achter in je kast naar buiten wordt geblazen.
Het is misschien verstandig om daar achterop ook nog een outtake fan te plaatsen, zodat de warme lucht sneller wordt afgevoerd
Dit is meteen het eerste wat ik dacht. Je CPU koeler heeft de fan aan de verkeerde kant zitten. Even eraf halen en gewoon 180 graden draaien.

Consultant - Autogek

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

matthewk schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 10:37:
[...]

Dit is meteen het eerste wat ik dacht. Je CPU koeler heeft de fan aan de verkeerde kant zitten. Even eraf halen en gewoon 180 graden draaien.
Ik denk dat je 90° bedoelt, bij 180° zit ie bovenop en blaast ie alles op de grafische kaart :P

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 10:12

Ultrapc

Anyone steak?

Ik zou gewoon de kast goed uitstoffen en er een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 inzetten ;)

Allround.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou even het stof eruit blazen als dat mogelijk is, en dan de koelpasta vervangen en evntueel een nieuwe koeler, let wel op dat die lucht aanzuigt vanaf de voorkant, niet richting de videokaart!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Een beetje ontstoffen kan geen kwaad maar ik zie niet genoeg stof om het probleem te verklaren. Wat ik ook niet zie is een outtake fan. Het is de voeding die alle warme lucht uit de kast moet werken en daar is deze niet echt voor bedoeld. Bovendien wordt je voeding ook onnodig warm wat slecht is voor de levensduur en efficiëntie.

Ik zou een fan in de achterkant van de kast zetten die de warme lucht naar buiten blaast. En de CPU koeler draaien zodat deze de warme lucht naar de nieuwe outtake fan blaast. Heb je geen zin of tijd om een fan te kopen dan kan je ook de intake fan die je nu hebt verplaatsen. Koele lucht de kast in blazen heeft in mijn ervaring niet zoveel effect als de warme lucht nergens naar toe kan. Het is beter om alleen een outtake te hebben in plaats van alleen een intake.

Die koeler (ik zie op de foto een Coolermaster met 2 heatpipes, geen Alpine pro!) is niet geweldig maar moet volgens de fabrikant een Phenom aan kunnen en is zeker beter dan de stock koeler.

• Scylin
Het probleem is dat de koeler die er nu op zit kan mijn Phenom niet aan. De TDP van de koeler is 95w, en mijn phenom is 125w.

Ik heb zojuist een nieuwe kast (Fractal Design Refine R4 Pearl Black), nieuwe cpu koeler (Scythe Mugen 3) en 2 fans voor in de kast besteld (2x Noctua NF-P14 FLX). Alstie dan nog warm word dan geef ik t op :p.

Nog bedankt voor alle reacties hierboven!

[ Voor 6% gewijzigd door Scylin op 31-08-2013 12:35 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:44
Dure oplossing, maar wel een goede om van je koelproblemen af te komen.
Als het goed is komt hij straks niet meer boven de 50 graden, anders heb je iets niet juist geïnstalleerd.

• Scylin
mitsumark schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 14:35:
Dure oplossing, maar wel een goede om van je koelproblemen af te komen.
Als het goed is komt hij straks niet meer boven de 50 graden, anders heb je iets niet juist geïnstalleerd.
Mja, ik ben sowieso bezig langzaamaan de onderdelen van mn pc te vervangen, en aangezien ik eerst een of ander crackding had als case en van die led fans geef ik nu liever wat extra geld uit aan een degelijke setup waar ik op voort kan upgraden.

Ik heb alleen geen idee hoe ik alles in moet bouwen, denk dat ik maar even wat filmpjes ga kijken. Zelfde geld voor de fans, geen idee hoe dat werkt :p.
Pagina: 1