Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Goeiemiddag,

Ik heb nu een tijdje mijn nieuwe pc in gebruik, en ik ben er erg blij mee. Toch is er één dingetje wat me op het moment 'dwars zit'. Ik heb zowel de front als dee rear fan die standaard bij de Corsair Carbide 300R geleverd worden aangesloten op mijn moederbord, maar bij de rear fan is de draaisnelheid wel aan te passen, en bij de front fan niet.

De front fan is aangesloten op de Chassis Fan Connector (CHA_FAN1) van mijn ASRock B85M Pro4 moederbord, en de rear fan is aangesloten op de Chassis Fan Connector (CHA_FAN2). CHA_FAN1 is vierpins en CHA_FAN2 is driepins, maar beide fans hebben driepins connectors. Ik heb de front fan dus op de eerste drie punten aangesloten, wat gelijk zou moeten zijn aan hoe de rear fan is aangesloten.

Zie ftp://europe.asrock.com/manual/B85M%20Pro4.pdf voor hoe het allemaal zit op mijn moederbord, pagina 25 gaat over de connectors.

Het reguleren van de draaisnelheid doe ik met ASRock A-Tuning, dat was eigenlijk een van de weinige meegeleverde software die ik het wel waard vond om te installeren. Bij een Fan Test van de de CPU koeler draait deze bij 10% power tegen de 700 RPM, en bij 100% power rond de 1400 RPM. Bij de front fan is dit bij alle power-percentages op ongeveer 1050 RPM, terwijl het bij de rear fan 0 RPM is bij 10% en ongeveeer 1300 bij 100%.

Ik vind het dus een beetje vreemd dat de rear fan wel te reguleren is, maar de front fan niet? Of ligt dat op een of andere manier aan de fan? Google helpt me ook niet echt verder, en zelf kom ik er ook niet uit. Ik vroeg me dus af of er hier iemand is die me hier verder mee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Niet online
Heb vanmiddag de kast nog even open gehad, heb nog even gekeken naar hoe het aangesloten is, maar dat kan maar op één manier, dus dat kan het volgens mij niet zijn, of de kabeltjes moeten verkeerd in de connector zitten (wat ook bijna niet kan, want hij draait wel gewoon).

Ik geef het niet snel op, maar weet nu eigenlijk niet meer wat ik nog kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op pagina 86 van de handleiding staat iets over het instellen van de fans via de UEFI. Misschien is dat nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken, maar dat heb ik ook al geprobeerd (en zojuist nog een keer voor de zekerheid), werkt ook niet. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat dit een 3-pins fan is op een 4-pins connector, aangezien de andere connector wel 3-pins is en het daar ook gewoon op werkt. Op een of andere manier lijkt volt-regulated op die niet te werken..

[ Voor 13% gewijzigd door Jewyk op 01-09-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt er inderdaad op dat chassis_fan_1 alleen pwm-fans kan regelen. Ik heb dit ook met diverse Asus moederborden gehad. Bepaalde Gigabyte moederborden konden al zowel pwm als voltage regelen. En bij Asus wordt het tegenwoordig als een "feature" gebracht.

Ik kon niet vinden hoeveel Ampère de 3-pins regelbare fanheader aankan, anders zou ik zeggen doe daar een splitter tussen. Nu zou ik zelf het risico niet nemen.

Als je op zoek wil naar een 14cm. PWM intake fan heb je misschien wat aan de link http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?p=613090 met de specificaties van de fans in je kast:
" 140mm Corsair A1425L12S (Stock intake)
1000 RPM +/- 20% 54.0 CFM 20dBA 0.30A 3 pin

120mm Corsair A1225M12S (Stock exhaust)
1200 RPM +/- 10% 32.95 CFM 18dBA .11+/- .02A 3 pin
Intake Static Pressure 0.67 H20
Exhaust Static pressure 0.69 H20 "
Die .02A van de laatste fan zal wel .20A zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Niet online
Dat is mooi dan.. Nja, weer wat geleerd voor de volgende keer dat ik zelf een pc bouw. Misschien dat ik later de fan nog eens verander, dus bedankt voor die informatie.

Ik bedacht me net nog wel iets, er zitten op het moederbord ook nog een Power Fan Connector (PWR_FAN1) en een tweede CPU Fan Connector (CPU_FAN2), die volgens het boekje ook allebei drie-pins zijn. In principe zou ik dus ook PWR_FAN1 kunnen gebruiken? CPU_FAN2 lijkt me iets minder, omdat die waarschijnlijk gelijk met CPU_FAN1 geregeld wordt, dus niet apart, maar zou eventueel ook nog een optie zijn.

Ga morgenmiddag nog even uitvogelen of dat gaat lukken, want dat zijn wel gewone drie-pins dus als CHA_FAN2 wel geregeld kan worden, dan zou het op die ook moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op pag. 86 worden alleen CPU_FAN_1&2 en CHASSIS_Fan 1 en 2 genoemd, die je kunt regelen vanuit de UEFI. Ik vermoed dat je daarom de PWR_FAN niet zomaar automatisch kan laten regelen maar je weet het nooit. :) Zoals ik de handleiding begrepen heb volgt CPU_FAN_2 inderdaad CPU_FAN_1, daarom had ik hem niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Niet online
Had ik nog niet opgemerkt, dat het daar niet bij stond. Nja, ik ga het morgen even testen, maar dan zal het inderdaad wel niet via de PRW_FAN. Dan wordt het denk ik de CPU_FAN2, want dat is dan beter dan niks. Maar morgen meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je eens Speedfan geprobeerd om de ventilators aan te sturen? Je kan dan best wel de aansturing in het BIOS uitschakelen en de software van Asrock niet opstarten. Sowieso moet je in de instellingen van Speedfan wel wat klooien om het werkend te krijgen, maar eenmaal het werkt is het wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jewyk
  • Niet online
Heeft iets langer geduurd, maar heb het een en ander weer uit de pc gehaald omdat ik een ratelend geluid hoorde wat uiteindelijk uit de voeding bleek te komen. Daar ga ik dus waarschijnlijk weer terug mee naar de winkel.. Helaas..

De kabel van de front fan was te kort om in CPU_FAN2 te prikken, maar hij was wel lang genoeg om bij CHA_FAN2 te komen. Ik heb de front fan daar dus ingeprikt, en de rear fan in CPU_FAN2. Dat is misschien zelfs nog wel beter, aangezien de rear fan toch vlak bij de CPU koeler zit, dus is het nog niet zo gek dat je die tegelijk regelt.

Het werkt zo in ieder geval prima, en m'n pc is er zelfs een stukje stiller van geworden (en kan ik eventueel nog stiller maken voor als ik toch alleen maar wat aan het surfen ben). Daar ben ik dus wel blij mee. UIteindelijk dus toch de oplossing gevonden.

@Admiral Freebee, had toevallig al een keer naar Speedfan gekeken, maar mijn moederbord stond niet in de lijst van ondersteunde borden en ik kreeg het eigenljk ook niet echt werkend (en volgens mij kan ik de besturing ook niet uitschakelen in de BIOS). Maar zelfs als ik het wel werkend had gekregen, betwijfel ik of ik het dan wel via die 4-pins aansluiting had kunnen regelen. Het is zo in ieder geval opgelost, ik ben tevreden.

Dus allebei bedankt voor het meedenken, ik ben weer tevreden!
Pagina: 1