Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Netwerkkaart HP Compaq DC5800, welke driver?

Pagina: 1
Acties:

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:26
Goeiemiddag allen,

Heb hier op m'n werk een Compaq DC5800 staan, zo'n small form factor desktop pc. Er zit een Vista licentiesticker op met een downgrade naar XP. Deze computer moet een Windows NT machine gaan vervangen die gebruikt wordt voor het aansturen van een zaag. De software om die zaag aan te sturen heb ik al getest met Windows XP in een virtuele machine, alles OS'en nieuwer dan dat wil niet.

Heb de HP computer geherinstalleerd met XP Pro SP1, vervolgens alle drivers van de HP website geplukt, so far so good.

Ik krijg het alleen met geen mogelijkheid voor elkaar de driver voor de netwerkkaart te installeren, die is nodig zodat de opgeslagen zaagprogramma's van de server gehaald kunnen worden, zodoende worden die programma's meegenomen in de backup die iedere nacht draait. Momenteel is er met de oude Windows NT machine namelijk helemaal geen backup, afgezien van dat ik zo nu en dan eens een backup maak d.m.v. een stuk of wat diskette's.

De small form factor variant zoals we die hier hebben schijnt geleverd te zijn met een aantal verschillende netwerkkaarten, een paar van Intel, en een aantal van Broadcom. Zie ook hier

Ik heb vanaf hier werkelijk iedere variant al geprobeerd. De Intel Pro 1000, de Gigabit Network drivers, alle varianten van Broadcom, incl. die voor multiple operating systems. Geen enkele werkt. De Broadcom drivers laten zich wel installeren, maar in Apparaatbeheer blijft er een uitroeptekentje staan bij Ethernet Controller. De Intel drivers geven bij installatie aan dat er geen Intel netwerkkaart gevonden is. De chipset van het moederbord is wel van Intel, dit staat op de southbridge.

Tot nu toe had ik geen internetverbinding met deze computer. Ik heb een USB WiFi stickje gepakt en die geinstalleerd, maar met SP1 werkt Wifi niet helemaal lekker (tikte de beveiligingscode in, waarvan ik wist dat het de juiste was, maar XP zei van niet). Dus Service Pack 3 vanaf USB-stick geinstalleerd en ik had Wifi verbinding. Dus automatisch op zoek laten gaan naar drivers voor die netwerkkaart, zonder resultaat.

Geprobeerd het hardware_id van de netwerkkaart te achterhalen, maar onder dat tabblad van de netwerkkaart staat niets bij, soms heb je mazzel en vind je welke netwerkkaart het is als je het hardware_id door Google haalt namelijk.

Ben al op niet HP website's aan het kijken geweest naar drivers, maar die bieden gewoon de zelfde drivers aan vanuit een andere bron, dus helpt ook niets.

Heb ook zo'n cd gedownload met zoveel duizend drivers, zodat ie d'r zelf een geschikte uit kan zoeken, er zouden 250.000 drivers voor XP op moeten staan, maar ook daar vind hij niets...

Last but not least heb ik Everest Home Edition weer eens gedownload, lang geleden dat ik dat gebruikt had, misschien kon die mij vertellen wat voor netwerkkaart ik had, of wat voor chipset, geen van beide kon worden uitgelezen

Ik wordt er een beetje moedeloos van, hebben jullie nog ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 30-08-2013 14:09 ]

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
-Opnieuw op laten starten nadat je de Broadcam driver hebt geïnstalleerd?
-Al geprobeerd met een losse netwerkkaart?

Als dit allemaal niet werkt, het kan problemen veroorzaken als je van XP SP1 naar SP3 gaat.
Zoek eens een XP installatie waar al SP3 op staat (van een vriend, op internet etc), dit zou geen problemen met drivers moeten veroorzaken.

• FastFred
Vergeten te vermelden. Uiteraard na iedere poging opnieuw opgestart, en daarna de driver weer verwijderd. Losse netwerkkaart heb ik hier zo niet rond slingeren, dan zou ik thuis even moeten kijken of ik er nog eentje heb rond slingeren ergens en het maandag weer proberen, ben bang dat ik er niet eentje heb.

Probleem deed zich overigens al voor toen ik nog SP1 draaide, ik ben over gegaan naar SP3 omdat ik anders geen verbinding kon krijgen met het WiFi netwerk, hij accepteerde de netwerksleutel niet die ik ingaf, begon te zeuren over decimale en hexadecimale tekens etc.

Ik heb na lang zoeken een cd'tje gevonden met XP Pro SP1, ik zou even moeten zoeken of ik nog ergens een onaangetaste versie van SP3 kan vinden op het wereldwijde web.

Ben vanmiddag ook aan het Googlen geweest op het type southbridge, in de hoop dat ik er achter kom welke chipset ik moet hebben en welke netwerkkaart daar aan zit

Type southbridge: Intel NH828011B

[ Voor 24% gewijzigd door FastFred op 30-08-2013 15:48 ]

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Staat de netwerkkaart in de BIOS uit?

This footer is intentionally left blank

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11 22:11
Probeer eens een driverpack: http://driverpacks.net/driverpacks/windows/xp/x86/lan/12.05

Misschien zit hier de onbekende driver in?

Rare vogel in spe

• FastFred
@ ajhaverkamp: de pc heeft voor de herinstallatie in een van de productiehallen gestaan, altijd aan het netwerk, netwerkkaart zal dus ingeschakeld staan, maar dit ga ik voor de zekerheid even checken. Trouwens, als hij uitgeschakeld had gestaan dan was hij ook niet zichtbaar geweest in Apparaatbeheer, zelfde als met diskettestation. EDIT: netwerkkaart is niet in of uit te schakelen, er is wel een IRQ kanaal aan toe te wijzen. HP ook met die vage BIOS'en van ze...

@ Xesxen, die website ken ik niet. Ik heb in het verleden wel eens met van die 100.000 driver cd's gewerkt, goed bevallen, zal daar eens kijken, thx. EDIT: daar zat ie inderdaad tussen!! 1000x bedankt!

Voor mensen die dit topic in de toekomst lezen omdat ze hetzelfde probleem hebben, het was de "Intel 82566DM-2 Gigabit Netwerk Connection"

[ Voor 40% gewijzigd door FastFred op 30-08-2013 16:08 ]

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Had je trouwens allereerst de chipset driver geïnstalleerd voordat je losse drivers ging installeren?

• FastFred
Dat is computers installeren les 1.1

Tuurlijk heb ik dat gedaan :)
Pagina: 1