Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computers 'ontdekken' in netwerk, via lokale web-app

Pagina: 1
Acties:

• denpries
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 10:41
Hai.

Ik vroeg mij af of het mogelijk was om door middel van een lokaal draaiende web-app (bv in php?) te zoeken naar alle computers binnen het netwerk en dat die dan bv alle ip adressen , computer namen en mac adressen weergeeft.

Dit is handig want ik wil op een aantal plaatsen een webserver plaatsen maar heb geen zin steeds handmatig alle nieuwe client systeempjes (pc-tjes met sensors) toe te voegen. Zou zoiets kunnen?

Dus bv:
- je kijkt op een webpagina en ziet daar 3 sensor pc's
- je hangt een nieuwe sensor pc aan het subnet
- je kijkt weer naar de webpagina en voila, 4 sensor pc's

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zou 't andersom doen: laat die sensor-PC's lekker zoeken naar de "master" (gebruik bijvoorbeeld een SRV record, dan kun je ook meerdere "masters" hebben met prioriteiten etc.) en laat ze zich daar melden.

Dus je gooit zo'n sensor-pc in je netwerk, die zoeken in de DNS naar (1 of meerdere) _mastersensor._tcp.mydomain.nl hosts en vervolgens doen ze een HTTP requestje om zich te melden bij die "master". Vanaf dat moment kan de master dan wel weer een polletje (lees: cronjob ofzo) laten lopen om te bepalen of de sensor-pc's nog "online" zijn (en evt. stale records weer verwijderen na X tijd ofzo).

Het enige wat die sensor-pc'tjes moeten weten is in welk domein ze hangen: _mastersensor._tcp.somedomain.com, de service ("_mastersensor") en protocol ("_tcp") kun je gewoon hardcoden en tot conventie benoemen. En het domein krijgen ze, als het goed is, uitgedeeld via DHCP (option 15); dus dan kun je zonder handmatige configuratie zo'n ding in je/een netwerk mikkeren en dan zou 't moeten werken. En heb je geen DHCP server dan is 't domain 't enige dat je handmatig moet invullen op zo'n sensor-bakkie.

Bijkomend voordeel is dat je je "master" kunt verhuizen, DNS record(s) bijwerken en alles hobbelt netjes verder (mits juiste TTL's e.d. uiteraard).

[ Voor 38% gewijzigd door RobIII op 30-08-2013 13:29 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij