Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-09 14:22
Beste Tweakers,

Eergisteren heb ik mijn GTX260 vervangen door een GTX295. Maar nu ik heb erin heb zitten heb ik hem nog niet aan de praat gekregen. Windows ziet hem wel, maar de drivers komen er niet doorheen, hij blijft Vgasave gebruiken.

Woensdagavond deed hij het heel even (na het installeren van nieuwe chipsetdrivers), maar toen ik de computer afsloot kreeg ik een BSOD en daarna startte deze niet meer op. Na een systeemherstel was het weer in orde.

Ik heb vanalles geprobeerd (ook de zoekfunctie :X), maar heb het nog niet op kunnen lossen.

Iemand een idee wat ik zou moeten doen? :)

Dank alvast!

Specs pc:
- Windows 7 Ultimate
- Asus P5E WS Evolution
- GTX295 http://upload.hardver-tes...-295-single-pcb-angle.jpg
- 8GB GeiL Ram
- Intel Q9550
- iiyama x2472hd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Gisteren ook zoiets raars. GPU (amd -> nvidia) vervangen en daarna wilde de PC niets meer doen. (zelfs na opschonen drivers ed)

Wat ik heb gedaan is alle kabels daarna los gemaakt, stroom eraf gehaald en de kaart verwijderd waarna ik alles weer heb aangesloten.
Daarna stroom erop en toen startte hij gelukkig weer op en werkte de kaart perfect na installatie van de drivers.

Misschien dat je ook nog even (voor de zekerheid) via Driver Fusion alle oude drivers eraf kan halen en via veilige modus zorgen dat alles eraf is. Daarna zou hem even verwijderen, alles controleren en daarna weer terug plaatsen. Daarna de nieuwste Nvidia driver installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Frostbite op 30-08-2013 12:10 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
Ik heb alleen m'n oude GPU niet meer... :(

Edit:

Net de Chipset Driver opnieuw geïnstalleerd, ik kwam erachter dat ik het verkeerde moederbord had geselecteerd bij Asus (Professional ipv Evolution). Toen ik die installeerde werkte het direct. Maar toen ik opnieuw opstartte werd het meteen teruggedraaid naar Vgasave :'(

Als ik het NVIDIA Control panel wil openen krijg ik deze error:
"you are currently not using a display attached to an nvidia gpu"

Ook is m'n resolutie weer terug naar 1600x900.

(Ook heb ik de kaart uit het systeem gehaald, schoongemaakt, alles opnieuw aangesloten, drivers verwijderd, drivers geïnstalleerd etc)

[ Voor 89% gewijzigd door StamNL op 30-08-2013 13:55 . Reden: ..: ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 10:10
Klinkt meer als een kapotte kaart, maar probeer voor de zekerheid eens een stuk oudere drivers.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Probeer eens een bios reset, soms moet je na het instaleren van nieuwe hardware een bios reset doen omdat anders de DMA pool niet meer klopt.

Werkt dat niet doe dan een bios update.

Ik ga er van uit dat je voeding sterk genoeg is? Je gaat namelijk van een single gpu naar een dual gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06
De videokaart geeft iig beeld, dat is al iets. Die GTX295 die heb je denk ik 2e hands gekocht? Heb je de kaart ook werkend gezien?

Maar sowieso voor het troubleshooten:

Begin eerst eens met driversweeper alle oude Nvidia drivers en aangelegen rommel te verwijderen zodat je zogezegd op het gebied van videodrivers met een schone lei begint... eventueel die van je chipset ook. En als je dat gedaan hebt uiteraard alle drivers opnieuw installeren. Het gewoon deinstalleren en installeren lost bepaalde problemen namelijk niet op, dan heb je echt een tool als driversweeper nodig om de rommel te verwijderen.

Wat voor een voeding zit er in de pc? Een videokaart die niet genoeg power krijgt zal normaal gesproken andere problemen/symptomen vertonen, maar die videokaart is echt een hele dikke jongen (voor z'n tijd) daar zit je met een gemiddelde fabrieksvoeding al snel onder.

Probeer een andere kabel/andere monitor voor de zekerheid... als je die tot je beschikking hebt. Controleer ook eventueel de pci-e power stekkers aan de binnenzijde van de kast... zit de kaart wel helemaal goed in het pci-e slot gedrukt?

Dat moederbord beschikt over een 2e geschikte pci-e lane... stop de kaart daar eens in. Misschien een andere pc in de buurt om de kaart in te testen?

Wat voor een voeding zit er in de pc? Al zal een videokaart die niet genoeg power krijgt normaal gesproken andere problemen/symptomen vertonen, maar die videokaart is echt een hele dikke jongen (voor z'n tijd)

[ Voor 19% gewijzigd door MicGlou op 30-08-2013 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
MicGlou schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:14:
De videokaart geeft iig beeld, dat is al iets. Die GTX295 die heb je denk ik 2e hands gekocht? Heb je de kaart ook werkend gezien?

Maar sowieso voor het troubleshooten:

Begin eerst eens met driversweeper alle oude Nvidia drivers en aangelegen rommel te verwijderen zodat je zogezegd op het gebied van videodrivers met een schone lei begint... eventueel die van je chipset ook. En als je dat gedaan hebt uiteraard alle drivers opnieuw installeren. Het gewoon deinstalleren en installeren lost bepaalde problemen namelijk niet op, dan heb je echt een tool als driversweeper nodig om de rommel te verwijderen.

Wat voor een voeding zit er in de pc? Een videokaart die niet genoeg power krijgt zal normaal gesproken andere problemen/symptomen vertonen, maar die videokaart is echt een hele dikke jongen (voor z'n tijd) daar zit je met een gemiddelde fabrieksvoeding al snel onder.

Probeer een andere kabel/andere monitor voor de zekerheid... als je die tot je beschikking hebt. Controleer ook eventueel de pci-e power stekkers aan de binnenzijde van de kast... zit de kaart wel helemaal goed in het pci-e slot gedrukt?

Dat moederbord beschikt over een 2e geschikte pci-e lane... stop de kaart daar eens in. Misschien een andere pc in de buurt om de kaart in te testen?

Wat voor een voeding zit er in de pc? Al zal een videokaart die niet genoeg power krijgt normaal gesproken andere problemen/symptomen vertonen, maar die videokaart is echt een hele dikke jongen (voor z'n tijd)
De kaart is van m'n werk geweest, als die niet goed is dan kan ik zo een andere ophalen :)
De voeding is een 650w, lijkt me sterk genoeg toch? De kaart zit er goed ingedrukt. Ik ga hem morgen eens even in de andere pci slot duwen. Pak dan meteen ook even verse kabels mee!

DMA Pool zegt me niets, maar ik zal ook de bios even resetten en dan waar nodig ook updaten.
Wat is de makkelijkste manier om je bios te resetten?

Het vreemde is dat hij na het installeren van de chipset drivers goed werkte, tot ik de computer een herstart gaf :'(

Dank voor de reacties in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StamNL
Vandaag een complete clean install gedaan, alle kabels vervangen, gtx in de andere pci slot gedaan, maar geen resultaten. Hij springt nog steeds naar vgasave. Hij werkt alleen heel kort als ik de chipset driver update, dan werkt hij tot dat de machine opnieuw opgestart word.

Ik geef het op! Zometeen een GTX280 pakken op m'n werk. Kijken of die wel in één keer werkt :)

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

StamNL schreef op zondag 01 september 2013 @ 23:16:
[...]
DMA Pool zegt me niets, maar ik zal ook de bios even resetten en dan waar nodig ook updaten.
Wat is de makkelijkste manier om je bios te resetten?
Misschien een knopje of anders de batterij er minimaal 30 seconden uithalen.
Pagina: 1