Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Facebook en hun malware detection software .. wat een grap..

Pagina: 1
Acties:

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-11 12:50
Hallo.

Vandaag wilde ik inloggen op Facebook en kreeg warempel een melding:
"Uw account is geblokkeerd omdat er mogelijk malicious malware is aangetroffen."

Het enige wat ik kon doen, is op verder klikken, een of ander bestand van McAffee downloaden en mijn account is weer vrij.

Wat ik nogal raar vind, is dat ik nooit virussen of malware of adware of wat dan ook heb. Mijn computer is zeer veilig wat dat betreft. Goede virusscanner, ik check mijn PC (automatisch) elke twee dagen op malware en spam e.d. etc. Dus de melding was erg vreemd voor mij.

Waar ik mij nogal kwaad om kan maken, is dat Facebook haar gebruikers forceert om iets van McAffee te downloaden (wat overigens niets doet, zie hieronder) en te installeren, anders mag je niet meer bij je account. Ook niet via een andere computer, want daar krijg je heel bijzonder, dezélfde melding.

Het programma doet niets. Je klikt op verder, je krijgt een Chrome Extensie download te zien, die download en installeert en binnen een seconde wordt de mogelijkheid om op verder te drukken (en je account dus te unlocken), weergegeven op je scherm.

Sorry, maar geen enkele software kan mijn héle computer checken binnen een seconde.
Mijns inziens is dit het zoveelste geforceerde gedrag van Facebook. Ik vind het idee dat ze advertenties plaatsen e.d. niet erg. Interesseert mij niet. Facebook gebruik ik om in contact te blijven met familie in het buitenland.

Iemand anders die bezorgd is over dit gedoe ? Het is ook nog eens nergens meer te vinden, dat programmaatje van Facebook/McAffee .. Er zijn dan twee opties die ik kan bedenken:
1- er is totaal niets gedownload en het is bangmakerij
2- er is wel iets gedownload, vervolgens is er een tracker geïnstalleerd die moeilijk te vinden is en je kan weer verder.

Is Facebook bezig met illegale zaken ??

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
VM om te downloaden en dan direct deze vm verwijderen. Problem solved

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Misschien heb je juist met deze actie malware gedownload ;) Weet je zeker dat je een verbinding had met Facebook?

• Indifstublatia
Nou, net gechecked met Eset én BlackICE, beiden geven geen gevonden resultaten.
Ik heb BlackICE zo ingesteld dat ie alles wat vaag is, direct verwijderd zonder een melding te geven.

Dus ik denk dat BI het direct weer heeft verwijderd.
Mijn PC is heel veilig. Heb echt helemaal nóóit een virus, malware etc.

@Kridri .. vm ?

@ELD .. Ik ben altijd verbonden. Daarnaast, ik zie wel topics op internet met een waslijst aan hoax-berichten over dat dit een virus is e.d, maar daar geloof ik niet in. Ben een dertiger die al sinds 1993 op het internet surft, dus die bangmakerij is niet aan mij besteed :) Maar vond het gewoon heel vreemd..

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 17:24
Lijkt me niet helemaal pluis dit... Als er malware (sowieso is alle malware malicious, dus dat klinkt ook al dodgy) op je Facebook account staat zou dat online staan. Dan hoeft Facebook dus niks op je computer te installeren; het kan de malware gewoon van haar eigen servers knikkeren. Verder zou malware op de PC van een gebruiker weinig impact hebben op Facebook; het kruipt niet in de berichten die je post en behalve plaatjes upload je ook niet echt gevaarlijke dingen. Plaatjes zijn nou niet echt hoog risico.

Ik vermoed dat hier meer aan de hand is...

@Mavamaarten hieronder: ja precies, lijkt me dus dat het diezelfde scam is. Hopelijk heeft de PC van TS de malware inderdaad al herkend en geblocked / verwijderd.

[ Voor 38% gewijzigd door Morrar op 30-08-2013 12:16 ]

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij heb je net malware geinstalleerd. Facebook "lockt" sowieso geen accounts omdat er malware zou gevonden zijn.

Iets dat op jouw geval lijkt: https://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=120432

Android developer & dürüm-liefhebber

• Indifstublatia
Nou, dat denk ik niet. Als je wat verder gaat zoeken, o.a. in de Facebook Security Center, dan staat er wel degelijk dat je je account pas kunt unlocken als je software van hen download.

Ik ben niet het type persoon dat overal zomaar opklikt. Die tijd heb ik gehad, meer dan 10 jaar geleden al, dus.. Dat lijkt me niet. Vergissen kan altijd, maar ik ben zeer bedachtzaam op dat soort zaken.

Ik ben nu een deep scan aan het uitvoeren via Nod32 i.c.m. BlackICE (wellicht kent niemand het, BI was vroeger hét programma om DDOS'n tegen te houden. Toen is het eens op de fles gegaan en is het bedrijf wel opgekocht, maar de eerste ontwikkelaars van BI zijn 'ondergronds' doorgegaan en blijven ons gebruikers van updates voorzien. En ja, ik vertrouw hen !

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maak voor de grap maar eens een offline scan, middels een bootable DVD. IK denk - net als anderen - dat je juist malware hebt geïnstalleerd met je download. Misschien dat je IDS/anti-malware het heeft afgevangen, maar die geeft daar als het goed is een melding van.

Het is wel een klassieke fout: een website zegt je moet dit bestand downloaden en uitvoeren, en jij doet dit ook keurig.

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Indifstublatia schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:08:
Nou, net gechecked met Eset én BlackICE, beiden geven geen gevonden resultaten.
Ik heb BlackICE zo ingesteld dat ie alles wat vaag is, direct verwijderd zonder een melding te geven.

Dus ik denk dat BI het direct weer heeft verwijderd.
Mijn PC is heel veilig. Heb echt helemaal nóóit een virus, malware etc.

@Kridri .. vm ?

@ELD .. Ik ben altijd verbonden. Daarnaast, ik zie wel topics op internet met een waslijst aan hoax-berichten over dat dit een virus is e.d, maar daar geloof ik niet in. Ben een dertiger die al sinds 1993 op het internet surft, dus die bangmakerij is niet aan mij besteed :) Maar vond het gewoon heel vreemd..
Virtuele machine. (virtualbox of vmware, of een dergelijke)

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

• Indifstublatia
@kridri ah, daar werk ik nooit mee. Waarom zou ik dat willen ?

Anyways, zowel BI als MWB vinden maar 1 infectie, een of andere PUP OPEN CANDY die zich binnenin het installatiebestand van Winamp bevindt (dus niet in de installatiefolder).

Niets aan de hand dus. Toch vreemd.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11 17:24
Hmm hier staat het een en ander op de officiele Facebook site:

https://www.facebook.com/...acebook/10150902333195766

Lijkt er dus op dat FBook inderdaad McAffee of MS Security Essentials aanbiedt aan haar gebruikers. Overigens moet je wel zelf 'enrollen' in dat programma voor zover ik het kan overzien. Maar goed, het is een one-time scan en daarna is het klaar.

Het 'LOCKED' verhaal lijkt alleen van toepassing op Chrome, niet in IE of FF.

Zie ook: http://allfacebook.com/ma...nt-locked-accounts_b94434

[ Voor 58% gewijzigd door Morrar op 30-08-2013 13:42 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ken deze 'grap'. Toen ik een verkeerde klik deed in de Webdeveloper Toolbar, en daarbij de HTML's hidden-field per ongeluk leegde, toen zag Facebook me direct als 'een gebruiker die vreemde acties uitvoert, mogelijk besmet met malware'.

Mijn profiel werd tijdelijk gelocked totdat ik een verplichte scan van McAfee had gedraaid. Uiteraard zonder resultaat, maar daarna kon ik Facebook weer op.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1