• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:13
Beste mede-Tweakers,

Ik heb gisteren mijn graka vervangen door een Radeon HD 7770 OC edition. Sindsdien heb ik soms dat ik tijdens het spelen van games een soort golven in beeld krijg. Het is niet iets in de games zelf, het is eerder het effect dat je vroeger bij oude beelbuis tv's had. Een 'golf' die van boven naar beneden of beneden naar boven loopt. Het is niet heel erg, maar storend en vooral zichtbaar bij donkere scenes. Iemand een idee wat dit kan zijn? Heb al gedacht aan magnetische of andere storingsbronnen (niet aanwezig en zouden dan ook al eerder er moeten zijn geweest), refresh frequentie (maar staat gewoon overal op 60Hz) en aansluiting graka (klopt gewoon). Mocht iemand een idee hebben, graag!

Jezus saves and takes half damage.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de Vsync aanstaan in-game?

• Maupertus
Nee, maar het leek me ook geen tearing. Er zit geen onderbreking op de lijnen op het scherm (dat bedoelde ik ook met dat het niet in de games zelf zit), denk eerder oude tv met dect telefoon van vroegah.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kan je anders een foto maken en deze uploaden, want aan de hand van jouw beschijving denk ik dat het tearing is. Met een foto kunnen we meer :P.

Speel je op meerdere beeldschermen of op 1?

• Maupertus
Speel op 1 beeldscherm. Ik zal VSYNC eens aanzetten in game. Maar tearing is toch echt wanneer je beeld onderbroken wordt? Dit is meer op de achtergrond, alsof je ruis hebt. In de OS heb ik het niet, maar daar is natuurlijk Catalyst heer en meester dus misschien is dat het.

Screenshots vertonen het niet, maar zal eens kijken of ik het vast kan leggen in een video.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hoe heb je het geheel aangesloten
analoog ? kijk even of de kabel niet langs 220 ligt of in de buurt van een adapter

Iperf

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Dit is een voorbeeld van screen tearing:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcper.com/files/review/2012-03-21/vsync04.jpg

Plaats daarom even een plaatje van jouw situatie, dan weten we tenminste of we het over hetzelfde hebben :P.

• Unimproved
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Yep, had dit eerst ook na het vervangen van mijn 6770 door een 6970. Als je een VGA kabel gebruikt probeer het dan eens met een DVI/HDMI kabel.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Enige verschil is als je een vga kabel neemt dan heb je wat minder scherp beeld omdat het signaal analoog is. Lijkt me niet dat het hier aan kan liggen, maar wel de moeite waard om het via een digitale aansluiting aan te sluiten.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:01
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 01 september 2013 @ 21:34:
Enige verschil is als je een vga kabel neemt dan heb je wat minder scherp beeld omdat het signaal analoog is. Lijkt me niet dat het hier aan kan liggen, maar wel de moeite waard om het via een digitale aansluiting aan te sluiten.
Zou ik niet zomaar durven zeggen, het analoog signaal in een (slecht afgeschermde) kabel kan interferentie ondervinden van externe bronnen (TL verlichting, magnetron,...), waardoor zo'n beeldfouten kunnen ontstaan.

Daardoor zou je iegenlijk de lengte van de kabel zo klein mogelijk meoten houden, een degelijke kabel nemen, en als het even kan digitaal aansluiten (hebben daar dan geen/weinig last van)

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Als ik op mijn oude beeldscherm (1680x1050) geen afgeschermde vga kabel gebruik dan is het beeld "wazig". Pak ik daarentegen een afgeschermde kabel dan is het scherper, ga ik over naar een dvi kabel dan is het haarscherp.

Bij digitaal is het meestal heel simpel of je hebt wel beeld of niet :P.
Pas bij langere kabels ga je merken dat als je resolutie te hoog is bijvoorbeeld bij 10m+ kabels en 1080p de bandbreedte te weinig is. Tot 5m ga je het verschil tussen el cheapo hdmi kabel en dure niet merken.
Pagina: 1