Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Ik heb onlangs zakelijk een nieuwe auto aangeschaft. Deze staat dus op de balans, de BTW van de aanschaf is aftrekbaar net als alle overige kosten en ik ga bijtelling betalen.
Ik heb ook een autoverzekering, waarbij de dekking excl. BTW staat.

Nu vraag ik me af of dit nou klopt, ergens heb ik het gevoel dat er iets niet goed gaat, maar ik kom er niet uit en ik zit vast in eoa gedachtenkronkel.

Dus: ik heb een auto aangeschaft, zeg 35000 euro. Daarvan krijg ik (ongeveer) 6000 euro BTW terug.

Stel de auto wordt gestolen, dan keert de verzekering mij 29000 euro uit, want dat is wat ik zakelijk moet betalen als ik een nieuwe auto moet bestellen.
Dus, ik koop wederom voor 35000 euro een nieuwe auto en krijg 6000 euro BTW terug.

Om het zwartwit te stellen: stel de auto wordt elke maand gestolen en ik moet elke maand een nieuwe bestellen. Dan krijg ik 12 x 6000 euro BTW terug (die ik eerst uiteraard moet betalen/voorschieten)

Heb ik dan geen voordeel doordat ik 12x 6000 euro BTW terug heb ontvangen? :/ Ik zou zeggen van niet maar er zit iets in mijn achterhoofd waar ik niet goed bij kan.

De verzekering doet ook een beetje onduidelijk qua vermelding van het exacte verzekerde bedrag (en of dit nou excl. of incl. BTW is) en het lijkt wel alsof ik ze iets nieuws vraag (zakelijke verzekering)

Wie schept duidelijkheid?

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 30-08-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Als ik het voorschieten van BTW even buiten beschouwing laat, wordt de vergelijking heelk eenvoudig.

- verzekering keert 29.000 uit
- jij koopt een nieuwe auto voor 29.000

Ik zie geen complexiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-10 07:19
Ja precies, die BTW heb je effectief gezien nooit uitgegeven aan de auto, immers je krijgt het terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suigetsu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 16:14
Volgens mij vergeet je inderdaad dat je die 12 x €6000,- eerst zelf moet betalen.
Effectief schiet je hier dus niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kan je eigenlijk een negatief saldo van BTW hebben en die dan ook echt daadwerkelijk terug krijgen? Of moet je dat dan met eventueel volgende jaren verrekenen? Als je auto echt 12 keer gestolen wordt kan ik me voorstellen dat je meer BTW betaald dan je ontvangt.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

Ja, dat kan zeker. Ik doe met een van mijn bedrijven bijvoorbeeld voornamelijk zaken met Belgische bedrijven. Daarbij wordt de BTW verlegd naar de klant, dus ik hoef geen BTW te innen. Hierdoor is de afdracht van de BTW meestal 0, maar alles wat ik in Nederland aan kosten heb waar BTW op zit mag ik wel opgeven als voorbelasting. Hierdoor ontvang ik geld na het doen van de aangifte OB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
stefijn schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:31:
Om het zwartwit te stellen: stel de auto wordt elke maand gestolen en ik moet elke maand een nieuwe bestellen. Dan krijg ik 12 x 6000 euro BTW terug (die ik eerst uiteraard moet betalen/voorschieten)

Heb ik dan geen voordeel doordat ik 12x 6000 euro BTW terug heb ontvangen? :/ Ik zou zeggen van niet maar er zit iets in mijn achterhoofd waar ik niet goed bij kan.
Je kriigt 29k van de verzekering en betaalt 35 voor een nieuwe auto. Vervolgens krijg je 6k terug van de belasting, resultaat is per saldo 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-07 12:47
In principe is het heel simpel, zolang je voldoende cashflow hebt (d.w.z. dat je daadwerkelijk 35k te besteden hebt) dan kan je gewoon een streep door de BTW zetten, heb je niet genoeg cashflow dan moet je er uiteraard rekening mee houden dat je wel eerst BTW moet betalen etc.
Ontvangen BTW draag je af en betaalde BTW krijg je terug, uiteraard kan je dit met elkaar verrekenen.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Excuus voor de late reactie :) Bedankt voor de tips, het zal inderdaad niet zo'n probleem zijn als ik denk/dacht

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Volgens mij kan je ook rechtstreeks via de zaak kopen waarbij je de btw niet betaald. Een kwestie van je btw nummer opgeven. Heb ik met kleine dingen wel gedaan als ik wat moest kopen voor de zaak van mijn ouders, maar ik kan er naast zitten.
Mocht je hem verkopen dan heeft de volgende eigenaar wel een issue. Als iemand dan zijn auto kort rijdt krijgt hij de dagwaarde - btw. Autos die zonder BTW zijn aangeschaft heten marge autos

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Pagina: 1