Thuisserver/HTPC combo

Pagina: 1
Acties:

• kipsofthemud
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-04 20:10
Hey mensen,

Ik wil al een tijdje een klein projectje beginnen namelijk het maken van een HTPC/thuisserver combinatie. Ik wil dit om vooral meer over networking te leren maar ook omdat ik al een tijdje op zoek ben naar een vervanger van de overleden laptop die vroeger altijd alle HTPC functies vervulde.

Het servertje zou een webserver, mailserver, torrentbox, fileserver (mogelijk ook hardware firewall als dat gaat lukken) en HTPC (voor (3D)blu-ray) in een moeten zijn. Ik zou dit willen bewerkstelligen door CentOS te draaien met XBMC er bovenop.

Ik zit alleen te twijfelen over de hardware. Omdat het systeem 24/7 aan gaat staan ben ik op zoek naar de meest zuinig mogelijke optie. Er zal niet gegamed op worden, en er worden misschien 2 filmpjes per week op gekeken.

Ik heb alleen totaal geen idee met wat voor hardware ik in dit geval aan de slag moet gaan...Ik heb niet echt een idee hoeveel resources er gebruikt zullen worden met alle server-functionaliteiten. Ik heb op internet meerdere dingen gelezen over al deze functies apart, maar nog nooit iets over dit alles samen gecombineerd. Ik zou heel graag een mini-ITX systeem bouwen, maar ik heb nog geen mooie mini-ITX case gevonden waar ruimte was voor meer dan 3 HDD's - dus ik denk dat ik niet anders kan dan naar micro-ATX opties kijken.

Ik heb begrepen dat de nieuwe AMD APU's fatsoenlijk met 3D blu-ray uit de voeten kunnen, en dit lijkt mij een prettige optie omdat ik dan geen discrete GPU meer hoef aan te schaffen, die weer extra stroom vreet, warmte genereert en ruimte inneemt. Ik heb alleen van vroeger nog het gevoel dat AMD en linux niet goed samenwerken...

De Intel Pentiums zijn ook een goedkope oplossing, maar hierbij zal ik wel een discrete gpu moeten aanschaffen.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: welk model / merk CPU of APU voldoet aan mijn eisen? Zo zuinig mogenlijk, maar krachtig genoeg om deze functies te vervullen. Ik heb geen budget voor ogen dus alle remmen mogen los - niet dat een pentium duur is maar goed. Het lijkt mij dat 4 gig RAM genoeg moet zijn voor dit, maar als ik meer nodig heb hoor ik dat ook graag. Het moederbord kan ik aan de hand van het advies zelf uitzoeken ivm specifieke eisen daar aan (SATA poorten etc.).

Alvast bedankt _/-\o_

[ Voor 2% gewijzigd door kipsofthemud op 30-08-2013 03:28 . Reden: RAM vergeten te melden ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Gegeven het stroom-verbruik en het karakter van de machine zou ik eerder voor een i3 kiezen dan voor een A6 of A8. Geeft je net iets betere verhouding in CPU/GPU voor dit doeleinde dan bij AMD (die meer op de end-user gericht is en dus voor krachtere GPU-prestaties de logischere keuze is). De Intels zijn ook (ietsjes) zuiniger dan de AMD's, maar dat verschil kost je niet echt de kop. Daarbij zijn de i3's ook prima in staat om alles goed weer te kunnen geven.
Wat betreft geheugen zou ik daar niet al te zuinig mee zijn en voor 8GB gaan. Zeker de mail-server en een database kunnen nog wel wat in beslag gaan nemen en het is slechts een kleine meerprijs.
Voor storage zou ik het OS, mailserver etc allemaal op SSD zetten, en alleen content (films, series, muziek etc) op HDD. Zo kun je de HDD's laten downspinnen als je hem niet als HTPC gebruikt, en dat scheelt weer geluidsproductie.
Een voeding met een hoog rendement is in deze build ook interessant, en zeker als deze nog een erg stil uitgevoerd kan worden ook. Je zou eventueel een picoPSU kunnen overwegen hiervoor.
Wat betreft cases is er keuze zat, maar dat is wel erg smaak-afhankelijk dus als je zelf wat voorbeelden kunt geven naar wat voor case je zoekt, dan kunnen we een idee krijgen in welke richting je kijkt.
Tot slot mis ik nog iets van bediening in je plan. Ik kan voor zo'n build zeker een CEC-adapter aanraden, zodat je de remote van je tv of receiver kan gebruiken.

iRacing Profiel

• kipsofthemud
Heb je het dan over een ivy of haswell i3? De igp moet dan wel goed genoeg zijn om 3d content af te kunnen spelen, gaat dat lukken? Ik dacht dus aan een AMD omdat die bijv 4 cores t.o.v. de 2 van een i3 hebben. Dit omdat er zoveel op de achtergrond draait dat ik me afvraag of een i3 genoeg zou zijn, en of ik dan niet beter een ULV i5 kan gebruiken bijv. Ik zit ook nog een beetje met UHD / 4K content in het achterhoofd, maar dat is nog niet zo beschikbaar dus misschien hoef ik me daar nog niet op voor te bereiden. Maarja als jij zegt dat dit allemaal makkelijk zou kunnen met een i3, dan vind ik dat ook prima uiteraard!

W.b.t. de SSD e.d. die heb ik er al voor liggen, maar toch bedankt voor de tip ;) Gold certified voeding van 350 watt had ik ook op het oog.

Bediening doe ik het liefste met een muis/toetsenbord combotje zodat ik toch kan typen als ik via de webbrowser snel een serietje op wil zetten.

Wat betreft cases ben ik erg fan van het uiterlijk van de Fractal define en node. De Node is alleen wat te klein voor 4+ hdd's, terwijl dit in de define mini makkelijk kan.

• kroegtijger
kipsofthemud schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 11:47:
Heb je het dan over een ivy of haswell i3?
De Haswell i3's zijn er nog niet; dan zou je (als je nu gaat aanschaffen) dus bij Yvi Bridge uitkomen. Gegeven dat de haswell's binnen zeer afzienbare tijd er zouden moeten komen (staan voor Q3 2013 in de planning) zou ik daar even op wachten; dan kan je meteen in een nieuw platform investeren ipv in een oud platform. Indien je toch wat meer rekenkracht wilt zou je een Haswell i5 kunnen overwegen, maar imho is dat wat overkill. De rekenkracht heb je met de door je omschreven taken niet echt nodig, en het stroomverbruik gaat wel weer iets omhoog.
De igp moet dan wel goed genoeg zijn om 3d content af te kunnen spelen, gaat dat lukken? Ik dacht dus aan een AMD omdat die bijv 4 cores t.o.v. de 2 van een i3 hebben.
Afhankelijk van welke CPU je precies neemt. Een A6-5400K is 2 cores, en kan BD3D afspelen, maar een A4 Trinity kan dat weer niet. Wat beterft intel kunnen de iGPU's HD2500 en HD4000 alle2 dit afhandelen.
Dit omdat er zoveel op de achtergrond draait dat ik me afvraag of een i3 genoeg zou zijn, en of ik dan niet beter een ULV i5 kan gebruiken bijv. Ik zit ook nog een beetje met UHD / 4K content in het achterhoofd, maar dat is nog niet zo beschikbaar dus misschien hoef ik me daar nog niet op voor te bereiden. Maarja als jij zegt dat dit allemaal makkelijk zou kunnen met een i3, dan vind ik dat ook prima uiteraard!
Ik weet niet wat die mail-server precies voor specs heeft. Ter vergelijking, op mijn AMD Phenom ii x4 965 draait 2x Server 2012 (1x Exchange, 1x MySQL) en daarnaast nog een Win8 en een Debian-machine. Draait op 8GB op SSD als een zonnetje. Je hebt dus niet extreme CPU-performance nodig als de rest van de hardware en software ook netjes op orde is.
W.b.t. de SSD e.d. die heb ik er al voor liggen, maar toch bedankt voor de tip ;) Gold certified voeding van 350 watt had ik ook op het oog.

Bediening doe ik het liefste met een muis/toetsenbord combotje zodat ik toch kan typen als ik via de webbrowser snel een serietje op wil zetten.

Wat betreft cases ben ik erg fan van het uiterlijk van de Fractal define en node. De Node is alleen wat te klein voor 4+ hdd's, terwijl dit in de define mini makkelijk kan.
Waar heb je precies 4+ HDD's voor nodig? Is dat met het oog op de toekomst, of voor huidige storage mee te kunnen nemen? Voor met het oog op de toekomst zou ik er niet al te veel waarde aan hechten en je meer richten op grotere HDD's dan op meer HDD's. Zeker als je de geluidsproductie zo laag mogelijk wilt laten.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:11
Handig artikel bij de buren over de efficiëntie van een groot aantal voedingen bij lage belasting: http://nl.hardware.info/r...ik-welke-blijft-efficient

Met deze info kun je vrij simpel berekenen wat voor jou de beste voeding is (qua efficiëntie/kosten). Daarnaast is een behuizing natuurlijk erg persoonlijk, maar als ik toch een tip mag geven voor een compacte behuizing welke veel HDD's kan huisvesten: pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart

• kipsofthemud
jaapsander schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:16:
maar als ik toch een tip mag geven voor een compacte behuizing welke veel HDD's kan huisvesten: pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart
Dit vind ik inderdaad een erg mooi kastje.

De 4+ hdd's ga ik nodig hebben omdat ik nu al 3 volle 3TB greens heb liggen vol films en backups. Ik ben gewoon een extreme hamsteraar wat dat betreft ;(. Dus met een oog op mijn verzamelwoede denk ik dat ik heel veel ruimte voor hdd's ga nodig hebben O-)

• kroegtijger
De Node 304 is inderdaad prima voor dit doeleinde, maar ook LianLi en Silverstone hebben vergelijkbare kasten qua design, mogelijkheden en prijs. Er valt dus wel wat te vinden :)

iRacing Profiel

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-04 08:40
Wellicht ter inspiratie: laatst heb ik onderstaand microATX systeem gebouwd voor in mijn woonkamer, het bevalt erg goed:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 116,30€ 116,30
1ASRock B75M-DGS€ 47,10€ 47,10
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 35,90€ 35,90
1Arctic Cooling Freezer Xtreme€ 0,-€ 0,-
1Noctua NF-S12B ULN, 120mm€ 17,50€ 17,50
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 55,02€ 55,02
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Plextor PX-128M5S 128GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 412,32

Opmerkingen hierbij voor jou:
- Kast is goedkoop, maar wel prima. Wellicht wil je wat anders...
- Moederbord is ook goedkoop en heeft wellicht te weinig aansluitingen voor wat je wilt.
- 2 x 4 GB RAM moet sneller zijn, maar met het oog op evt. uitbreiding kan je voor 1 x 8GB kiezen.
- Dit is een fluisterstil systeem (mits je de meegeleverde case fan eruit gooit)
- De processorkoeler is niet meer te vinden, de stock koeler zou moeten voldoen als je het geluid niet zo belangrijk vindt (die maakt iets meer herrie dan de zwaar overgedimensioneerde koeler die ik er op heb gezet).
- Het systeem is mooi zuinig
- De i3 3225 heeft HD4000 graphics (snelste graphics die Intel heeft in Ivy Bridge serie)

Als je voor mini ITX wilt gaan, misschien dat je deze kast mooi vind? http://tweakers.net/product/311985/bitfenix-prodigy/

Genoeg ruimte voor HDDs...

Dan zou je uiteraard wel een mini ITX mobo erbij moeten halen.

• kipsofthemud
EricChang, voor wat voor doeleinden gebruik je jouw systeem? Het gaat mij eigenlijk vooral om de CPU omdat ik geen idee heb wat voor resources al mijn server-doeleinden zouden trekken. Aan de hand daarvan kan ik met mijn eisen in het achterhoofd de rest van het systeem samenstellen. Bedankt voor de suggesties.

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-04 08:40
Ik heb het deels gebouwd als HTPC, o.a. om blu-ray (geen 3-D) af te spelen, wat simpelere spellen en verder veel huis-tuin-keuken gebruik (muziek spelen, downloaden, browsen etc) icm met een groot touch screen (http://tweakers.net/price...2hlbmidz-touch-zwart.html, erg gaaf, vooral voor de kids :P en zeker niet bedoeld voor hun pa ;) ).

Er zijn ook best wat overeenkomsten met wat er in de eerdere adviezen werd genoemd (zuinig, geen discrete gpu, kleine form factor en i3 werd aangeraden -- ook is het normaal dat je een HTPC lekker stil wilt). Maar goed, het is geen server, wat jij wel wilt. Ik denk dat je niet snel heel veel CPU kracht nodig hebt voor het server deel. Dat hangt af van hoeveel je ervan gaat eisen.

In eerste instantie keek ik naar wat meer grafische kracht, maar ik heb uiteindelijk voor het goedkopere en zuinigere systeem gekozen met de i3 3225 (kon ik voor 100 EUR kopen en later kan ik er altijd een losse videokaart in stoppen).

Het grafisch betere systeem met mini ITX dat ik eerst had samengesteld is wellicht wel wat voor je:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 120,45€ 120,45
1Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI€ 98,20€ 98,20
1BitFenix Prodigy Rood€ 65,30€ 65,30
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 61,40€ 61,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 485,85

- A10-6800K is een hele mooi APU, zie http://tweakers.net/revie...and-a10-6800k-getest.html.
- Snel werkgeheugen om je APU maximale snelheid te geven
- Ook hier kan je koeling stiller maken als je dat zou willen

Nog wat meer inspiratie van het web: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=158909
(tevens i3 en totaal fanless gebouwd = superstil, maar passen geen hdd's in)

• kroegtijger
EricChang schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:18:
Ik heb het deels gebouwd als HTPC, o.a. om blu-ray (geen 3-D) af te spelen, wat simpelere spellen en verder veel huis-tuin-keuken gebruik (muziek spelen, downloaden, browsen etc) icm met een groot touch screen (http://tweakers.net/price...2hlbmidz-touch-zwart.html, erg gaaf, vooral voor de kids :P en zeker niet bedoeld voor hun pa ;) ).

Er zijn ook best wat overeenkomsten met wat er in de eerdere adviezen werd genoemd (zuinig, geen discrete gpu, kleine form factor en i3 werd aangeraden -- ook is het normaal dat je een HTPC lekker stil wilt). Maar goed, het is geen server, wat jij wel wilt. Ik denk dat je niet snel heel veel CPU kracht nodig hebt voor het server deel. Dat hangt af van hoeveel je ervan gaat eisen.

In eerste instantie keek ik naar wat meer grafische kracht, maar ik heb uiteindelijk voor het goedkopere en zuinigere systeem gekozen met de i3 3225 (kon ik voor 100 EUR kopen en later kan ik er altijd een losse videokaart in stoppen).

Het grafisch betere systeem met mini ITX dat ik eerst had samengesteld is wellicht wel wat voor je:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 120,45€ 120,45
1Gigabyte GA-F2A85XN-WIFI€ 98,20€ 98,20
1BitFenix Prodigy Rood€ 65,30€ 65,30
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 61,40€ 61,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 485,85

- A10-6800K is een hele mooi APU, zie http://tweakers.net/revie...and-a10-6800k-getest.html.
- Snel werkgeheugen om je APU maximale snelheid te geven
- Ook hier kan je koeling stiller maken als je dat zou willen

Nog wat meer inspiratie van het web: http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=158909
(tevens i3 en totaal fanless gebouwd = superstil, maar passen geen hdd's in)
Een A10 is een mooie APU, maar je betaald het grootste gedeelte voor de GPU, en niet voor de CPU. De GPU is in deze vrij onbelangrijk, aangezien van vrijwel elke i3 / A6+ dat al volstaat. Als je wilt gaan gamen is de A10 een prima keuze, maar voor deze build heb je meer behoefte aan CPU en geheugen dan aan grafisch vermogen.

iRacing Profiel

• kipsofthemud
Ik was in de veronderstelling dat ik voor 3d bluray / 4k content in de toekomst meer van de GPU in de APU afhankelijk zou zijn - vandaar dat ik die dus op het oog had. Maar iedereen is het er dus over eens dat een Ivy i3 / haswell i3 (wanneer die uit komt) genoeg is om dit aan te sturen?
Pagina: 1