Betrouwbaarheid Powerline

Pagina: 1
Acties:

• stealthjong
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11-2024
Situatie: De kabelmodem en de router (Linksys E2000) zitten linksonder in het huis, mijn kamer (en dus mijn computer) rechtsboven. De (draadloze) router heeft amper bereik op mijn kamer, dus ik heb er een range extender (Netgear WN3000RP) tussen gezet. Echter, als ik af en toe een spel speel, wil mijn ping nog wel eens tot ver over de 1000 schieten, daar even blijven hangen, en dan weer op acceptabele waardes terugkomen. Ook 1080p- en 720p-streams (en heel soms ook 480p) willen nog wel regelmatig stotteren.

Eigenlijk wil ik gewoon Cat5E/Cat6 naar mijn kamer leggen, maar als ik zie hoe ik dat moet trekken: dat gaat behoorlijk wat tijd en moeite kosten.

Potentiele oplossing: Powerline. Nou kan ik op T.net en de rest van het internet een hele hoop vinden over de maximale doorvoersnelheden enzo (http://www.smallnetbuilde...-to-head?showall=&start=2 bijvoorbeeld), maar mijn vraag is of het ook stabiel en consistent is (geen spikes in ping en stotteringen in streams bijvoorbeeld).
Mijn internetsnelheid ligt toch op 30 Mbit (ruim voldoende voor 720p/1080p dus), dus zelfs al zou bijvoorbeeld de in de link genoemde Linksys PLEK500 op een 'slechte' locatie 72Mbit haalt, dan zit dat ruim boven m'n internetsnelheid.

Vraag: Is Powerline stabiel en consistent genoeg om mijn ping zeer constant te houden?
Zo nee, wat heeft daar invloed op? De vaatwasser die aangaat? De router en mijn computer die op een andere groep zitten?

PS: In huis is nauwelijks intern verkeer, dus dat die ook maar 72Mbit zou zijn, maakt niet uit (en dat kan ook gewoon via 300Mbit wifi).

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn ervaring is dat die dingen veel te snel kapot gaan.. heb intussen al 3 kapotten :(

404 Signature not found

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Een bundel netwerkkabels door je huis leggen kost éénmalig tijd en moeite.
Met range extenders en powerline adapters kost het altijd tijd en moeite.

Die dingen kunnen ze beter borderline adapters noemen :P

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 29-08-2013 20:35 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn ervaring? Kompleet bagger. Links naar rechts van de kamer was 82mbit, verdieping direct boven de eerste aansluiting was al 21mbit, van links naar rechtsboven was 4mbit en continue wegvallen. Dat waren de cijfers uit software (sitecom setje), praktijk was het nog erger met een gemiddelde ping van 400 naar mijn router beneden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

weebl

YARR!

Heb je wel COAX liggen? Kijk anders eens naar MoCa :)

Zoiets bijvoorbeeld: http://www.netwerkkabelsh...timedia-over-coax-adapter

• stealthjong
jeroen3 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:34:
Een bundel netwerkkabels door je huis leggen kost éénmalig tijd en moeite.
Met range extenders en powerline adapters kost het altijd tijd en moeite.
True, maar het is een studentenhuis, dus in twee of drie jaar ben ik mogelijk weer weg.
weebl schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:58:
Heb je wel COAX liggen? Kijk anders eens naar MoCa :)
Nou je het zegt, volgens mij heeft een kamergenoot COAX op z'n kamer, dus zal eens kijken. If so, kan je met een simpele spanningzoeker checken of er signaal op een COAX-aansluiting zit?

[ Voor 7% gewijzigd door stealthjong op 29-08-2013 21:36 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Stabiel werkt het in mijn ervaring niet. Ik had een setje dat eerst prima werkte, en snel daarna geen verbinding meer kreeg en problemen gaf. Zeker als je in een studentenhuis zit, weet je nooit wat er allemaal gebeurt op het stroomnet.

Ik zou echt kijken naar MoCa of desnoods gewoon kabeltje trekken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

stealthjong schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:35:
If so, kan je met een simpele spanningzoeker checken of er signaal op een COAX-aansluiting zit?
Er hoeft geen tv-signaal op de coax te zitten om gebruik van moca te kunnen maken.

Ik raad je echter een utp kabeltje aan. Sneller, goedkoper (zeker de apparatuur) en compatible met alle huidige computers (insteken en het werkt).

[ Voor 22% gewijzigd door job op 29-08-2013 21:55 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Kabeltje kun je namelijk ook gewoon weer meenemen als je weggaat. Internetkabel is bijna altijd wel handig.

En in een studentenhuis hoeft het ook niet supernetjes.

People as things, that’s where it starts.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SinergyX schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:54:
Mijn ervaring? Kompleet bagger. Links naar rechts van de kamer was 82mbit, verdieping direct boven de eerste aansluiting was al 21mbit, van links naar rechtsboven was 4mbit en continue wegvallen. Dat waren de cijfers uit software (sitecom setje), praktijk was het nog erger met een gemiddelde ping van 400 naar mijn router beneden.
nja ik had wel mooie snelheden.. maar als ze elke keer na 3 weken ineens helemaal niks meer doen :(
Zowel een Sitecom als een Zyxel setje gehad, en het werkte prima met elkaar, daar niet van tot er 1 stuk gaat..
nu alleen nog een goedkoop setje liggen van de lokale supermarkt liggen, maar niet ingebruik, omdat het geen al is het enigsinds overbodig gigabit lanpoort heeft. wel 3x 10/100

404 Signature not found

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:05
Ik heb een setje van 3 en ik hal van ene eind huis naar andere eind huis 15Mbit. Dit zijn wel redelijk oude powerlines. Ik heb een vriend met 1000M powerlines die zijn UPC 150Mbit een verdieping hoger haalt.

Helaas kan het ook anders. Een andere vriend woont in een 100+ jaar oud huis, daar moet je zeker geen powerline gebruiken.

Het ligt dus aan je situatie, maar ook merk maakt uit. Die KPN-dingen zijn zo stuk...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• stealthjong
Nou, bedank in ieder geval. Ik ga een draadje trekken. 30m door het huis: 1 plafond, 3 muren. Dan maak ik er ook gelijk Cat6 van, zo duur is dat nou ook weer niet. Volgens mij heeft m'n broer een tang om de connectors erop te zetten, dus dat zal wel gaan.

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 07:32

Ypho

Allround Nerd

Ik wilde ook een kabeltje naar boven trekken, maar dat moest door holle muren, trap etc. Ik heb gekozen om wel een powerline te gaan gebruiken, omdat Wifi geen 720p/1080p naar boven wil streamen. Met de powerline kan ik nu boven goed kijken (ATV2 + XBMC, stream vanaf NAS) zonder haperingen etc. Voor "gewoon" internet, volstaat Wifi bij mij.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:50
Hier ook Powerline gebruiken en zeer tevreden (ik dacht een Sitecom setje). Powerline in huiskamer voor TV, slaapkamer op 2e verdieping voor TV en 3e verdieping voor TV, PC (gamen) en PS3. Nooit uitval gehad, goede ping en prima snelheid. Het is wel een huis uit 2008 dus misschien dat het dan makkelijker is voor deze oplossing

/edit: Ik kende de MoCa oplossing nog niet. Betekent dit dat je dan 2 van deze kastjes moet hebben als je in 2 verschillende ruimtes internet wilt hebben? Dan is het een duurdere oplossing dan Powerline lijkt mij

[ Voor 25% gewijzigd door Chief op 30-08-2013 13:04 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik zou zeggen, trek gewoon een kabeltje, hoeft niet persé door de muur, je kan 'm ook netjes langs de plinten wegwerken, en dan neem je 'm zo weer mee als je ooit weggaat. En anders is MoCa een hele goeie ja :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier werkten een aantal Zyxel powerline apparaten op zich prima, overdrachtssnelheid pakweg 160-240Mbit/s, meestal rond de 200Mbit/s, ping van maximaal ±5ms, gemiddeld 2-3ms, 1x verbindingsverlies opgemerkt.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2013 13:29 ]

• stealthjong
Nog eens even alle muren/plinten/COAX-aansluitingen geinspecteerd, en volgens mij is het echt heel lastig om een UTP-kabel te trekken, zelfs al zou ik de plinten gebruiken. Eigenlijk zou ik powerline even moeten testen...

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 13:46
Ook een tevreden gebruiker hier. Ik heb een TP-link setje van woonkamer naar zolder. Ik werk daar bijna dagelijks de hele dag op en nooit gekloot gehad, goede ping en prima snelheden. Huis is van 1985.

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-10 19:45

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Ik heb een pricewatch: Belkin Gigabit Powerline HD-Starterkit van 1000mbps.
Deze moet ruim 35 meter overbruggen op twee verschillende stroomnetwerken.
Ik haal hier maximaal 60mbps mee, mijn lan ping is 1ms. Ik kan perfect Full HD streamen naar mijn PC.

Ik moet wel opmerken dat als je deze zo'n jaar in de stekker laat zitten het contact met de stekker wel verslechtert. Heb nu 1 stekker boven waar ik geen signaal meer uitkrijg.
Maar voor de rest werkt dit goed genoeg.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Chief-XL schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:56:
/edit: Ik kende de MoCa oplossing nog niet. Betekent dit dat je dan 2 van deze kastjes moet hebben als je in 2 verschillende ruimtes internet wilt hebben? Dan is het een duurdere oplossing dan Powerline lijkt mij
Dan heb je 3 kastjes nodig.
1 kastje die je aansluit op je modem en je coax netwerk, en daarna per ruimte waar je coax hebt liggen en aan je netwerk toe wilt voegen een kastje..

[ Voor 8% gewijzigd door job op 30-08-2013 16:37 ]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
jordy-maes schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 13:41:
Ik moet wel opmerken dat als je deze zo'n jaar in de stekker laat zitten het contact met de stekker wel verslechtert. .......
Dat begrijp ik met de beste wil van de wereld niet. Wat spook je dan in vredesnaam er mee uit? Een simpele stekkerverbinding gaat vele tientallen jaren mee, zelfs bij normaal regelmatig in en uitpluggen.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
Powerline is naar mijn mening geen oplossing voor een tweaker, maar eerder een oplossing om UBERHAUPT internet op je computer te krijgen, dus eerder een makkelijke oplossing om internet op een apparaat te gebruiken.
Ik raad je ten alle tijden UTP/STP kabels aan!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Heel klein beetje genuanceerder, heel soms kan het een uitkomst zijn. En daar is het ook voor bedoeld Het is alleen jammer dat het ongeveer in de helft van de gevallen niet werkt.
Als je de keuze hebt dan heb je gewoon gelijk.

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:53
Heb vandaag deze gehaald : pricewatch: Zyxel 600 Mbps Powerline Gigabit Ethernet Adapter

Ging kwa performance van zo`n 4 Mbps naar 14-18 Mbps.
Goede aankoop volgens mij.
En heb maar 48 euro betaald :-p
Pagina: 1