HDD vervanging bij een beginner!

Pagina: 1
Acties:

• FSXnoob
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-08-2025
Beste mensen.. ik heb ff jullie hulp nodig. Ik heb aardig wat ervaring met pc's, stel al jaren me eigen game pc samen etc, alleen heb nooit iets hoeven te doen aan de HDD dus heb daar geen verstand van.

Het zit nu zo, me nieuwe setup.

win 7
i7 4770
MSI Z87-G45 Gaming
Corsair Vengeance 16gb
Palit GTX 670 Jet Stream 2gb

Me pc heeft 3 interne HDD, c-d-e. Nu bleek dus bij de test in de winkel dat de C-drive op sterven na lag, wat ook best kan kloppen die is namelijk uit 2007 en heeft dr tijd wel gehad. Nu heb ik een 500 gb HDD gekocht als vervanging van de C drive, tot ik in de kast keek en het me te vaag werd..

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HoIOVD6.jpg

Ik zie maar 1 schijf, terwijl ik op me pc 3 stuks heb?? als ik deze nu vervang dan ben ik toch alles kwijt, ook de goede d & e schijfen? Het vervangen van de schijf heb ik allemaal opgezocht op youtube, dat kan ik zelf wel uitvoeren in praktijk.. maar dit nu is me een raadsel. 1 schijf in de kast, 3 schijven op de pc.. hoe moet ik nu de C vervangen en de rest heel houden?

Klinkt maybe als domme vraag... maar ik heb totaal geen verstand van dit dus voor mij is alles nieuw helaas :)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Je ziet niet de hardeschijven bij "deze computer", maar partities, want deze krijgen een stations letter toegewezen... Vaak maak je van 1 fysieke hardeschijf, 1 grote partitie, maar je kan hem ook opdelen in meerderen. Dit is dus waarschijnlijk gebeurd bij de schijf die jij hebt. 1 fysieke schijf, verdeelt in verschillende partities.

Wat je dus moet doen, is de data die op de D en E partitie staan, veilig stellen naar een andere opslag apparaat, voordat je dus de schijf uit het systeem haalt.

[ Voor 33% gewijzigd door Swordlord op 29-08-2013 18:01 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Lekkere winkel dan, dat je c-schijf zogenaamd kapot dreigt te gaan, en je d- en e-"schijven" niet :').
Zit de schijf met SATA aangesloten? Als je nu die schijf even loskoppelt, je nieuwe schijf inbouwt en aansluit. Dan installeer je een vers OS op de nieuwe schijf, en sluit dan de oude weer aan. Dan kopieer je alles vervolgens wat je niet kwijt wil naar je nieuwe schijf. Kunt em ook gewoon aangesloten laten zitten, maar dat is om te voorkomen dat je niet per ongeluk overschrijft wat er op staat.
Natuurlijk kun je ook vooraf even alles naar een externe opslag backuppen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• FSXnoob
Er komt sowieso een nieuwe install van alles, als dit allemaal opgelost is. Maar als ik dus deze nu inbouw, dan heb ik dus 1 schijf/partitie ? en moet ik zelf de boel gaan partitioneren... dat laatste klinkt weer vrij eng ook al zegt google dat het easy is haha :)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
partitioneren is heel makkelijk om te doen.

Maar je hoeft het niet te doen. Je kan ook op je nieuwe schijf verder gaan met 1 partitie.
wat voor spullen staan er op de D en e partitie?

Als dat gewoon bestanden oid zijn kun je ze gewoon kopieren naar waar je ook maar wilt. Of dat nog losse partities zijn of 1 grote partitie

[ Voor 27% gewijzigd door timberleek op 29-08-2013 18:19 ]

• FSXnoob
Nee staat niks bijzonders, maar het is meer het gemak van 3 schijven. C voor de basis en D ( 70gb ) werd gebruikt voor de Flight simulator, als alles op 1 komt dan word het zo onoverzichtelijk zooitje..

Maar ff samengevat, de hele hdd is dus stuk, alleen kwam de winkel met C gedeelte alleen? dus ik moet het allemaal vervangen en het verhaal van D/E gewoon vergeten, omdat het een geheel is. De nieuwe HDD + de oude D/E is dus geen optie waar ik eerst aan dacht tot de kast open ging haha :)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
c d en e zijn 1 schijf. Dus waar c last van heeft zal de rest ook problemen mee hebben.

Je kan de nieuwe ook gewoon weer partitioneren, zo spannend is het niet. De een vind het prettig, de ander niet.

Je kan ook beide schijven gaan gebruiken, maar afhankelijk van wat de winkel zag als probleem kan hij wel binnenkort overlijden. Heb je enig idee wat het probleem was?

Anders kun je crystaldiskinfo downloaden (gratis programma) en installeren. Dan kun je de zogenoemde SMART data van je schijf uitlezen en hier posten. Misschien stelt het helemaal niet zoveel voor

• FSXnoob
Aha duidelijk, heb alles vervangen. Alles lijkt voorlopig te werken, moet morgen alleen ff de boel gaan parteren maar dat lukt ook wel. Bedankt voor het helpen in deze nieuwe dilemma, weer wat geleerd allemaal :)
Pagina: 1