Buiten Luidsprekers aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:04
Beste Tweakers,

sinds kort hebben wij een veranda tegen het huis aan staan. Nu wil ik daar wat (achtergrond)muziek hebben maar ik kom er even niet uit.

Ik heb thuis een normale hifi-versterker met een paar jamo boxen nog over. Deze staan nu tijdelijk buiten en dit werkt prima maar ik sleep ze elke keer weer naar binnen omdat ik bang ben dat ze een keertje kapot gaan snachts. (en ze kunnen natuurlijk makkelijk gejat worden).

Nu heb ik zitten kijken naar buiten speakers maar deze schijnen vooral 100V speakers te zijn. hier heb ik nog nooit mee te maken gehad dus ik weet er niet zo veel vanaf. Kan ik deze bijvoorbeeld gewoon op mijn hifi versterker aansluiten?

Weet iemand of er nog andere alternatieven zijn voor buitenspeakers?

Groetjes Jeroen

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

100v speakers zijn speciaal voor omroepgebruik en niet voor hifi.
Kijk anders even bij Correct in het buitenluidsprekerassortiment :)

En anders kun je evt eens bij een zaak in Maritieme audio kijken (heeft Correct ook btw) :)

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 29-08-2013 17:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Pindakaas
Zijn 100V speakers helemaal niet te gebruiken dan? De prijs is wel veel aantrekkelijker dan die speciale hifi buiten speakers. Het gaat tenslotte alleen maar om een achtergrond muziekje, het hoeft niet super goed te klinken.

Zijn er niet normale speakers die ook goed tegen de weersomstandigheden kunnen? ze hangen tenslotte onder een afdakje en hebben waarschijnlijk ook weinig te maken met de wind. In de winter kan ik ze dan uiteraard wel naar binnen halen

don't mind me

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Voor zover ik weet heb je voor 10v speakers ook een aparte versterker nodig. Overigens zijn wat jij linkt volgens mij sowieso PA speakers en dat wil je niet in je tuin ;)

Probleem met normale speakers is dat ze van hout of MDF gemaakt zijn met een fineerlaag er op. 1 beschadiging in de fineerlaag en wat vocht en het hele spul gaat werken. Dat vocht hoeft geen regen te zijn; kan ook gewoon condens zijn dat op de speakers neerslaat. Dus daar doet dat afdakje niks aan af.

Als ik jou was zou ik voor een klein bedrag een paar speakers bij de kringloop op de kop tikken en die ophangen. Kost geen drol en het mag stuk. En zijn ze stuk haal je weer een stel nieuwe. Misschien houdt het het een jaar of twee uit, misschien ook niet. Maar het kost je iig geen nieuwe speakers :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou gewoon een set 2e hands boekenplank speakers kopen, zoals een B&W dm 110, en die onder je afdak aan de muur schroeven. Die overleven dat wel een paar jaar en zal allicht beter klinken dan een setje 100v speakers dat meer voor een oproepsysteem gemaakt is.

Speakers hebben niet zoveel wat stuk kan, alleen water zal ze waarschijnlijk wel slopen.

Edit: wat mijn bovenbuurman zegt dus :)

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 29-08-2013 17:38 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Pindakaas
Okee ik denk dat ik dat dan maar ga doen. Gewoon goedkope tweedehands speakers kopen. Ik zat te denken om dan de versterker aan de andere kant van de muur neer te zetten. Daar zit toch een hokkie met CV ketel, stoppenkast, wasmachine enzo.

wordt alleen even lastig hoe ik die versterker dan vanuit de muur kan aanzetten en het volume kan regelen.
Ik dacht eerst om er een bluetooth module er aan te hangen maar daar zit vertraging in en waarschijnlijk gaat er in de toekomst ook een TV komen dus dan is vertraging ook niet handig.

[ Voor 18% gewijzigd door Pindakaas op 29-08-2013 19:18 ]

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

100v speakers zijn bedoeld om geluid over langere afstanden te transporteren.
Je hebt dan een versterker die 100v op de speakerkabel zet (heel kort door de bocht) en voor de driver zit weer een stepdown trafo.

Er zijn buitenluidsprekers, zoals bijv. De jbl control one aw. Je kan ook "marine speakers" monteren, alhoewel je daar dan weer een kistje voor moet schroeven.

Visaton heeft ze ook in het assortiment:
http://www.visaton.de/de/...oer/wasserfest/index.html

Wise enough to play the fool

• Pindakaas
Heb ook deze gevonden.
http://karaoke-jo.nl/cont..._of_Buiten_Speakers_.html

Deze schijnen wel gewoon op een normale versterker te kunnen

don't mind me

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:59

strompel

PSN: jansoe13

heb zelf JBL control 25 voor buiten misschien dat je ze 2e hands vind op mp, zijn spatwaterdicht en redelijk degelijk voor buiten, zie ze in wintersport gebieden ook veel buiten hangen

PSN: jansoe13

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

De meeste buiten luidsprekers voor 100 volt systemen hebben gewoon een driver van 8 Ohm en een trafo die de 100 volt terug vormt naar een signaal dat geschikt is voor de 8 ohm driver, vaak is de trafo ook nog voorzien van verschillende aftakkingen om het signaal te kunnen regelen in sterkte zodat je bijvoorbeeld overal dezelfde geluidsterkte hebt in bijvoorbeeld een winkelcentrum.
Als je nu de trafo eruit haalt en het signaal van je versterker rechtstreeks op de driver zet moet het gewoon werken je kunt de leverancier altijd vragen of de trafo er makkelijk uitgehaald kan worden en of de driver die in de desbetreffende buitenluidspreker zit tussen de 4 en 16 ohm is.

Chips niet goed gelezen een mod had dit antwoord ook al gegeven alleen met andere woorden.

[ Voor 6% gewijzigd door Read op 29-08-2013 20:21 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Pindakaas
Ik denk dat ik gewoon voor goedkope speakers ga die naar een paar jaar vervangen moeten wirden. Is voor mijn budget wat fijner ;) zoveel budget is er namelijk niet.
Alleen nog even uitvogelen hoe ik de versterker ha verbergen

don't mind me

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Als die versterker een IR afstandbediening heeft: marmitek IR extender setje kopen en kabel door de muur heen trekken :)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Je kan WEL 100V speakers gebruiken. Je zal ze echter alleen moeten aanpassen. In iedere 100V speaker zit een lijntrafo, deze moet je er dus tussen uit halen. Let wel op dat er veel verschillende impedanties worden gebruikt, van 2 t/m 16 Ohm is gebruikelijk. Je versterker moet hier wel tegen kunnen, vooral de 4 ohm en lager kan een probleem zijn. De meeste opamps kunnen hier echter goed mee omgaan. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Kan, maar aangezien die 100v speakers waren die ie ook nog zou moeten kopen is meteen verbouwen geen handige zet :+

Anoniem: 374197

Kijk eens naar de dap audio pr 62/82. Wij hebben de dap pr 82 buiten hangen en geven voor achtergrond een goed geluid. En met feestjes kunnen ze ook best hard. Ze zijn redelijk weer bestendig, hangen bij ons ook onder het afdak en swinters halen we ze er gewoon af en leggen ze binnen neer. Kost maar 1 minuut door de makkelijke ophangbeugel

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Ik heb buiten van die steenspeakers.. Perfecte dingen!

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:33
Ik heb voor buiten/in de schuur een 2e hands logitech squeezebox en daar via dealxtreme een versterkertje op gezet. Daar boxen aan en in een kistje maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:23

BLN

De luidsprekers waar je naar linkt zit gewoon een schakelaar op voor 100v of gewoon 8 ohm normale luidspreker. Ik heb ze zelf een week geleden geinstalleerd op een sonos connect:amp

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Ik denk dat ik er al wel uit ben.

De versterker gaat aan de andere kant van de muur en boorlipig hang ik goedkope speakers op. Volgend jaar kan ik dan wel gaan kijken en misschien wel even bij winkels luisteren naar goede buitenspeakers.

Allemaal bedankt voor het meedenken!!

don't mind me

Pagina: 1