• renskoenraadt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08 20:56

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik zit met een redelijk vaag probleem. Ik ben niet helemaal te spreken over Windows 8, dat standaard is meegeleverd met mijn nieuwe Samsung laptop, type NP770Z7E-S01NL. Ik heb zelf de standaard HDD vervangen door een OCZ Vector 256GB. Hierop heeft eveneens een tijdje Windows 8 gedraaid, schoon geinstalleerd vanaf een originele dvd met productkey.

Nu wil ik deze graag downgraden naar een verse Windows 7 installatie die ik hier eveneens op een originele dvd heb liggen, inclusief product key.

Wanneer ik deze dvd in dvd/bluray speler stop, de laptop restart en F10 indruk om te kiezen om de dvd te booten, dan laad de laptop de installatiegegevens wel, maar zodra voor het eerst het Windows 7 logo gevormd moet worden uit de vier gekleurde puntjes, dan slaat deze vast en kan ik louter nog de laptop met de aan-/uitknop hier vanaf krijgen.

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Kan Samsung dit 'geblokkeerd' hebben, ondanks de zelf geplaatste SSD?

P.s. ook Vista krijg ik niet geinstalleerd, ook met originele dvd en productkey, deze boot niet eens, maar de laptop gaat direct naar het Windows 8 startscherm...

Who can help me out? Thanks 4 the answers!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
In het BIOS kijken of je de boot mode op legacy in plaats van UEFI kan zetten?

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
MarcoC schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:00:
In het BIOS kijken of je de boot mode op legacy in plaats van UEFI kan zetten?
Jup, dat was het! Nooit geweten...staat er dan overigens ook gewoon naast als waarschuwing... :X

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Hmmm, dan is het volgende weer spannend, hoe krijg ik een ethernetverbinding opgezet om uberhaupt de Samsung SW Update eventueel z'n werk te laten doen? Je zou verwachten dat deze drivers standaard in Windows 7 zitten... iemand enig idee?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nope met een andere pc en usb stick de drivers van je netwerk kaart downloaden en dan naar je laptop gaan :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

With ^, desnoods mbv pcidatabase.com en 't hardware ID (zie http://www.wikihow.com/Identify-Unknown-Devices-in-Windows ) uitvissen welke kaart er in zit. Bij Windows moet je altijd rekening houden met dat het zelden voorkomt dat alles, of zelfs alleen maar de netwerkkaart, out of the box werkt. Dus zorg ervoor dat je op zijn minst de netwerkkaartdrivers bij de hand hebt. De rest kan later binnengehaald worden, als Windows dat zelf al niet doet via MS Update.

Zou het iig niet met dat tooltje van Samsung doen, gewoon de drivers rechtstreeks bij de fabrikanten van de componenten weghalen, voor zover mogelijk dan. Die zijn vaak recenter dan die wat laptop-/pc-/moederbord-fabrikanten aanbieden.

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 29-08-2013 23:16 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Raven schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 23:12:
With ^, desnoods mbv pcidatabase.com en 't hardware ID (zie http://www.wikihow.com/Identify-Unknown-Devices-in-Windows ) uitvissen welke kaart er in zit. Bij Windows moet je altijd rekening houden met dat het zelden voorkomt dat alles, of zelfs alleen maar de netwerkkaart, out of the box werkt. Dus zorg ervoor dat je op zijn minst de netwerkkaartdrivers bij de hand hebt. De rest kan later binnengehaald worden, als Windows dat zelf al niet doet via MS Update.

Zou het iig niet met dat tooltje van Samsung doen, gewoon de drivers rechtstreeks bij de fabrikanten van de componenten weghalen, voor zover mogelijk dan. Die zijn vaak recenter dan die wat laptop-/pc-/moederbord-fabrikanten aanbieden.
Heb intussen idd van de Realtek site de gigbit ethernet driver binnen kunnen halen. Wat een drama dat Samsung niet gewoon de Windows 7 drivers op de site heeft staan, zo ben je eigenlijk 'verplicht' de meegeleverde Windows 8 te blijven gebruiken...

Probleem is verder dat er niet wordt weergegeven welke chipset e.d. in de laptop aanwezig is, deze informatie is helaas ook niet te vinden door de door jou opgegeven wijze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

renskoenraadt schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 00:31:
Probleem is verder dat er niet wordt weergegeven welke chipset e.d. in de laptop aanwezig is, deze informatie is helaas ook niet te vinden door de door jou opgegeven wijze...
Ik klik bovenaan deze pagina op de laptop en ga naar specificaties:
pricewatch: Samsung NP770Z7E-S01NL

Intel Mobile HM76

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

[...]

Heb intussen idd van de Realtek site de gigbit ethernet driver binnen kunnen halen. Wat een drama dat Samsung niet gewoon de Windows 7 drivers op de site heeft staan, zo ben je eigenlijk 'verplicht' de meegeleverde Windows 8 te blijven gebruiken...
Oh noes, de drivers staan niet op mijn windows 95 cd.... Gek he, als je nieuwe hardware met een ouder OS gaat gebruiken....

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven: Als je niets nuttigs te melden hebt, blijf dan weg ;)
Voor zover ik weet is de chipset niet in Windows zelf te vinden zonder een programma te gebruiken die het achterhaalt. Ik gebruik daar meestal CPU-Z voor, als het niet in de specs op de website van de fabrikant of hier in de PW staat ;) De rest zou gewoon via pcidatabase te achterhalen moeten zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 30-08-2013 07:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Je kunt met Samsung's SW Update een export doen van alle drivers voor jouw model op een andere PC, en deze export op je nieuwe PC gebruiken om alle drivers te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar dan zit je waarschijnlijk wel met verouderde drivers. Plus dat W8 drivers denk ik niet onder 7 gaan werken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Raven schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:33:
Maar dan zit je waarschijnlijk wel met verouderde drivers. Plus dat W8 drivers denk ik niet onder 7 gaan werken.
Klopt, ik heb nl SW Update werkend gekregen, alleen als ik het model erbij zoek staan er alleen Windows 8 drivers beschikbaar, dat werkt dus niet.

Wat betret PCI Database: Zou wel handig zijn als er dan bij Device Maangement iets van informatie staat > staat er dus niet, dus kan ik er ook niet op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Fietsbel schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 00:39:
[...]

Oh noes, de drivers staan niet op mijn windows 95 cd.... Gek he, als je nieuwe hardware met een ouder OS gaat gebruiken....
Jazeker gek, zeker als je kijkt naar andere fabrikanten (lees; Sony) die het nl WEL op de site heeft staan. Slimmerik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 00:37:
[...]

Ik klik bovenaan deze pagina op de laptop en ga naar specificaties:
pricewatch: Samsung NP770Z7E-S01NL

Intel Mobile HM76
Staan er allang op, koekenbakker...zo ver was ik ook al. Maar weet jij welke ethernetchip (Realtek blijkbaar) er in zit? En welke wirelss chip (Intel 6325)? En welke USB 3.0 controller? Zo niet, dan even koest houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daarom linkte ik dus naar http://www.wikihow.com/Identify-Unknown-Devices-in-Windows ;) , elk component heeft een hardware ID en daarvoor moet je naar apparaatbeheer, eigenschappen apparaat, tab details, hardware ID en dan de vendor en device codes invoeren op pcidatabase.com

De enige uitzondering is dus de chipset die je via een andere weg moet achterhalen, en vage exotische hardware dat geen normaal hardware ID heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 30-08-2013 13:05 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik ben me alleen maar aan het afvragen waarom je zo gruwelijk veel moeite zou doen om een oud OS op je nieuwe laptop te installeren...

En ik bedoelde trouwens dat je doormiddel van de export kunt zien welke drivers er voor Win8 geinstalleerd worden en je daaruit kan afleiden welke drivers voor welke apparaten je voor Win7 zou nodig hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door EddoH op 30-08-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Omdat k Windows 8 echt verschrikkelijk vind om te gebruiken. Ondanks alle programma's om langs het startscherm te komen en het op Windows 7 te laten lijken.

Ik erger me bijvoorbeeld dood aan het feit dat je geen apps uit je Microsoft account kunt verwijderen, de achtergronden in het Metro-scherm en je bureaublad niet hetzelfde kunnen zijn, er gewoon nog veel te weinig apps zijn in de Nederlandse store, de charms balk irritant is om te gebruiken, enzovoorts...

En Windows 7 bevalt me meer dan prima!

Dus het zou niet zo moeilijk moeten zijn om dat op een willekeurige laptop te installeren, zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:48
Zoeken op device en vendor id en je zult de juiste drivers redelijk snel moeten vinden.

Apparaat beheer - apparaat aanklikken - details - en dan even hardware id kiezen. Daar pak je het dev en ven id van. Die even googlen en je hebt de drivers vaak zo te pakken.

[ Voor 50% gewijzigd door .Maarten op 31-08-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

.Maarten schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:47:
Zoeken op device en vendor id en je zult de juiste drivers redelijk snel moeten vinden.
Raven in "Windows 7 niet te installeren op een Samsung NP770Z7E-S01NL" O-)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Ik geef de moed wel op. Het is echt een hels karwei om alle juiste drivers op te zoeken, jammer dat Samsung dit zo moeilijk maakt.

Ik hoop maar dat een groot aantal ergernissen via 8.1 worden verholpen, maar Microsoft kennende heb ik daar een hard hoofd in...

Thanks 4 all the help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zoveel drivers zijn het toch niet? En 1 keer opzoeken, merken/types en links naar drivers noteren/opslaan in txt-tje, en je weet daarna meteen waar je het kan vinden ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

renskoenraadt schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 12:00:
[...]

Staan er allang op, koekenbakker...
En dat vermeld je niet in de post waar ik op reageerde koekenbakker :w . Iets vriendelijker mag ook wel als je zelf de fout maakt dit niet te vermelden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
renskoenraadt schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 13:43:
Omdat k Windows 8 echt verschrikkelijk vind om te gebruiken. Ondanks alle programma's om langs het startscherm te komen en het op Windows 7 te laten lijken.

Ik erger me bijvoorbeeld dood aan het feit dat je geen apps uit je Microsoft account kunt verwijderen, de achtergronden in het Metro-scherm en je bureaublad niet hetzelfde kunnen zijn, er gewoon nog veel te weinig apps zijn in de Nederlandse store, de charms balk irritant is om te gebruiken, enzovoorts...

En Windows 7 bevalt me meer dan prima!

Dus het zou niet zo moeilijk moeten zijn om dat op een willekeurige laptop te installeren, zou je denken.
Je weet dat met een maand/anderhalf dit allemaal opgelost wordt met Windows 8.1? Scheelt je een hoop gekut met W7 krijgen op een laptop die dat niet ondersteund.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:34:
[...]

Je weet dat met een maand/anderhalf dit allemaal opgelost wordt met Windows 8.1? Scheelt je een hoop gekut met W7 krijgen op een laptop die dat niet ondersteund.
Voor een groot gedeelte inderdaad, maar niet alles. Kan er zo nog wel een paar verzinnen, maar goed, dan wachten we eerst 8.1 maar af dus. Iemand van jullie al ervaring met de preview?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
D4NG3R schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:29:
[...]

En dat vermeld je niet in de post waar ik op reageerde koekenbakker :w . Iets vriendelijker mag ook wel als je zelf de fout maakt dit niet te vermelden.
Eens, er zat wellicht ook een stukje frustratie bij. Maar je mag er van uit gaan dat een Tweaker wel een dusdanig niveau heeft dat dit wel is opgezocht, eerste plek waar je kijkt is natuurlijk de specs lijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskoenraadt

renskoenraadt

Like No Other

Topicstarter
Raven schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 17:07:
Zoveel drivers zijn het toch niet? En 1 keer opzoeken, merken/types en links naar drivers noteren/opslaan in txt-tje, en je weet daarna meteen waar je het kan vinden ;)
Meer dan je denkt. En denk alleen al maar aan de onmogelijk te vinden drivers voor toetsenbodverlichting of Fn-toetsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Die toetsen zijn vaak te gebruiken met een speciaal programma. Zoek maar naar iets met hotkey o.i.d. in de naam bij de Windows 8 downloads, vaak werken die ook onder Windows 7.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

en als je nou gewoon driver genius installeerd?
die zoekt alle drivers voor je op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die heeft wel internet nodig he, zonder werkende netwerkkaart heb je daar dus niets aan plus dergelijke programma's installeren nog wel eens wat meer dan nodig is. Daarnaast moet ie wel op een verse Windows werken, ik kom wel eens programma's tegen die dat niet kunnen, bestaande (al geïnstalleerde) drivers bijwerken kan dan weer wel.

[ Voor 34% gewijzigd door Raven op 01-09-2013 10:39 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-08 09:58

1Kb

Ik snap de frustratie van de TS behoorlijk goed. Iedere keer bij een nieuwe installatie zit ik met gekromde tenen te wachten of de netwerk driver wordt gevonden.
Als oplossing heb ik gekozen voor of zo'n wifi usb dongle of
pricewatch: LevelOne Gigabit USB-netwerkadapter met USB-hub
Op die manier kan ik tenminste bij mijn nas en internet en hoef ik niet te zoeken op andere machines en moeilijk te doen. De drivers van die dingen bewaar ik op een USB stick overigens.
Maar goed, het zijn extra kosten die eigenlijk niet nodig zouden moeten zijn...
Pagina: 1