CRT overleden, nieuwe gaming monitor maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Het was dinsdag een zwarte dag in huize Dervish want mijn geliefde Sony GDM-FW900 CRT monitor is overleden en repareren wordt veel te duur. Het was een super monitor met ongeevenaarde kleurweergave en geen input lag, de perfecte gaming monitor. Nu zal ik dus toch moeten overstappen op een LCD monitor maar de vraag is dan welke. Ik heb in een aantal winkels wat monitoren bekeken en weet al wel dat ik TN panelen ruk vind vanwege de van onder naar boven verlopende kleur, de uiterst beperkte kijkhoek en belabberde zwartweergave. IPS vind ik een stuk beter maar wat is nou een fatsoenlijke IPS gaming monitor? Dus een goede respons tijd, zo laag mogelijke input lag, liefst Full HD en minimaal 60Hz. Ook leuk om te weten, mijn budget is zo'n €250,-

Dit wordt trouwens mijn eerste LCD monitor. Ik heb me er tot nu toe nog nooit in verdiept omdat ik altijd CRT gebruikte en kan dus wel wat hulp gebruiken.

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Er is zoveel tegenwoordig.

Ik zit zelf aan EIZO vast en heb niet zo lang geleden een nieuwe aangeschaft. EIZO FlexScan EV2436W.

Met een IPS scherm kun je eigenlijk niet verkeerd gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door TheDeeGee op 29-08-2013 14:00 ]

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
tn is niet erg vervelend vooral in games is het sneller
bijvoorbeeld de asus vg248qe is een erg goede monitor voor gaming
erg snel heb er zelf een en het is erg vloeiend en snel
veel beter in games

ips kan ook maar dat is 60hz meestal je hebt wel koreaanse ips monitors die 120hz doen maar zijn erg duur

de keuze is aan jouw vind je betere kleuren beter of houd je van de snelheid van crt
dan kan je beter voor een 120hz monitor gaan of hoger

• TheDeeGee
  • Niet online
Hij geeft zelf al aan geen TN te willen vanwege de brakke kleuren boven en onder. Geef hem geen ongelijk.

• DervishD
Heeft iemand ervaring met de Dell U2312HM? Volgens tftcentral heeft die nagenoeg geen inputlag (0,6ms) en presteert met overdrive ingeschakeld meer dan voldoende. En het is een IPS paneel. Die is met nog geen €180 ook redelijk geprijsd.

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

http://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=U2312HM

Niet zo moeilijk om ervaringen te vinden, nietwaar?

[ Voor 32% gewijzigd door Fietsbel op 29-08-2013 15:53 ]

39

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:25
0.6 ms input lag is wel erg laag, dat kan gewoon niet kloppen, de pixel response van ips met overdrive is al ~5ms, en dat is maar een deel van de keten.

goed, als je voor counterstrike of quake een scherm neemt zou ik een 120-144Hz tn panel nemen, voor andere spellen zal die ips ook wel prima zijn.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• rubeuhh
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-02 14:42
ik heb de dell u2312hm, beste scherm wat ik heb gehad! Geen verschil merkbaar in snelheid tov mijn TN die ik eerst had en veel betere kleurweergave

• DervishD
Ik denk dat ik hem maar eens ga bestellen. Mocht ie toch niet bevallen dan kan ik 'm altijd retour sturen.
haarbal schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 16:07:
0.6 ms input lag is wel erg laag, dat kan gewoon niet kloppen, de pixel response van ips met overdrive is al ~5ms, en dat is maar een deel van de keten.
Alle tests zeggen hetzelfde, vrijwel geen input lag.

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-02 05:30
Wel wat boven je budget, maar zo'n beetje het beste van twee werelden.
Zoek maar wat reviews, bovendien 5 jaar garantie.

pricewatch: Eizo Foris FS2333 Zwart

• DervishD
Ik zit er nu toch over te denken om een TN paneel te nemen. Ik heb nu een monitor te leen, ook met een TN paneel. Het is de Acer G225HQV uit 2010 en die laat erg grote kleur en gamma verschuivingen zien als je zelfs maar een klein beetje omhoog of omlaag gaat. Ik heb nu ook Iiyama E2473HS te leen van de locale computer boer en die heeft daar veel minder last van en de snelheid van het scherm is toch wel erg fijn.

• InfinityG35
  • Laatst online: 23:24
Gebruik al jaren een TN-scherm, Samsung 226BW en bevalt prima. Kleur en gamma verschuivingen vallen reuze mee. Veel sneller als IPS.

Als ik een nieuwe gaming monitor moest kopen zou ik kijken naar de 120 en 144hz verianten, duidelijk minder tearing.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• DervishD
Toch voor een TN paneel gegaan en wel te weten de Asus VG236H, die kon ik heel goedkoop 2e hands kopen. Ziet er als nieuw uit, nergens een krasje te bekennen. En de beeldkwaliteit is geweldig na het instellen op de settings van flatpanelshd. Maar wat ik echt super vind is dat die op 120HZ kan draaien, dat is echt een groot verschil. Het is net of ik op een goede CRT aan het gamen ben. Totaal geen ghosting of andere artefacten, gewoon een heel mooi scherp, vloeiend beeld. Wat ik ook fijn vind is de AR coating, die is glanzend. Bij een matte AR coating wordt het beeld toch altijd wat korrelig. Dit is veel mooier.
Pagina: 1