• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07-2025

dere12

Kennis delen is goud waard!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik beschik over een Samsung TV (geen smart) en een Samsung Home Cinema 5.1 set met blu-ray en smart functionaliteit. Daarnaast heb ik een NAS op zolder staan voor mijn content en heb ik IPTV via glasvezel met een Amino met opname functionaliteit. Ik erger me al tijden dat mijn Samsung apparatuur veel mediaformaten niet kan afspelen, daarom heb ik gekeken naar een mediaplayer als optie en zelf een HTPC bouwen.

Omdat ik niet vrolijk wordt van berichten over slechte firmware updates en afhankelijkheid van een leverancier heb ik mijn vizier gericht op een HTPC.

Graag jullie adviezen/feedback op onderstaande (concept) build:

Uitgangspunt: XBMC, OS twijfel ik vanwege matige AMD HD audio support onder Linux.
Let op: er ontbreekt nog een prijs voor de binnenkort verkrijgbare A8-6500T met 45W TDP die draait op 2,1Ghz met een geïntegreerde Radeon HD8550D...

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500T Tray€ 0,-€ 0,-
1MSI FM2-A85XMA-P33€ 55,90€ 55,90
1Lian Li PC-C37B€ 122,50€ 122,50
1Lian Li HD-321X€ 7,99€ 7,99
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,30€ 32,30
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 37,-€ 37,-
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 39,52€ 39,52
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 81,61€ 81,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 376,82

[ Voor 4% gewijzigd door dere12 op 29-08-2013 13:24 ]

Life is all about Tweaking

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
Ja, dit zal wel gaan werken, maar als je kiest voor een Richland APU kan je beter voor DDR3-2133 kiezen omdat dan de GPU veel beter uit de verf komt. Bij een Trinity volstaat DDR3-1600 prima. Verder misschien nog een CEC-adapter toevoegen voor de bediening??

iRacing Profiel

• dere12

dere12

Topicstarter
Ja, dit zal wel gaan werken, maar als je kiest voor een Richland APU kan je beter voor DDR3-2133 kiezen omdat dan de GPU veel beter uit de verf komt
Goed punt, zou je advies zijn dual channel (2x2gb) of is 1x 4GB ook prima.

Die CEC adapter was ik helemaal vergeten :) In een eerdere post van jou had je een link gedeeld van de pulse eight website, neem aan dat ie alleen daar is te krijgen?

PS heeft het kopen van een fan nog zin, of zijn de stock fans van Lian Li kwalitatief goed?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
dere12 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 16:05:
[...]
Goed punt, zou je advies zijn dual channel (2x2gb) of is 1x 4GB ook prima.
Dual Channel heeft de voorkeur, maar als je daardoor niet meer kan upgraden kan je ook 1x4GB nemen. Qua performance zal het je de kop niet kosten.
Die CEC adapter was ik helemaal vergeten :) In een eerdere post van jou had je een link gedeeld van de pulse eight website, neem aan dat ie alleen daar is te krijgen?
Volgens mij wel ja. Ik heb ze in ieder geval nog nooit ergens anders gezien.
PS heeft het kopen van een fan nog zin, of zijn de stock fans van Lian Li kwalitatief goed?
Lian Li maakt behoorlijk goede fans; ik zou het daar eerst eens mee proberen.

iRacing Profiel

• dere12

dere12

Topicstarter
Nog een vraag over de aansluiting van een HTPC op de TV, hoe gaat dat in z'n werk bij een chip met geïntegreerde videokaart? Bepalen in zo'n geval de video-uit poorten die het moederbord biedt de aansluitmogelijkheden op mijn TV? :?

Het door mij gekozen mobo heeft geen HDMI aansluiting, alleen D-Sub (VGA), DVI-D, maakt dat het lastig in een htpc?

[ Voor 29% gewijzigd door dere12 op 31-08-2013 08:28 ]

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
dere12 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:03:
Nog een vraag over de aansluiting van een HTPC op de TV, hoe gaat dat in z'n werk bij een chip met geïntegreerde videokaart? Bepalen in zo'n geval de video-uit poorten die het moederbord biedt de aansluitmogelijkheden op mijn TV? :?
Ja.
Het door mij gekozen mobo heeft geen HDMI aansluiting, alleen D-Sub (VGA), DVI-D, maakt dat het lastig in een htpc?
En ja. Tenminste, als je een Full HD TV hebt zul je nooit de beste beeldkwaliteit krijgen zonder hdmi.

Ik wist niet eens dat er nog moederborden waren zonder hdmi

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

dere12 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 20:03:

er bestaan verloopstukjes DVI-D -> HDMI

het signaal is namelijk exact hetzelfde, er is alleen een andere aansluiting voorzien; je zal dus géén kwaliteitsverlies hebben., enkel het geluid zit dan nog niet mee in je hdmi kabel. dit zal je dan apart naar je hdmi kabel moeten sturen (soms zit er op die verloopstukjes een extra connector voor coaxiaal spdif) of rechtstreeks naar je tv.. ook weer best digitaal natuurlijk; ofwel optisch digitaal ofwel coaxiaal digitaal... dat laatste is het goedkoopste; daarvoor kan je een goedkope oude tulpstekker (cinch) gebruiken, op je moederbord zou dan ergens een ORANJE cinch-aansluiting moeten zitten... zit die er niet dan zal het optisch worden (een klein zwart vierkantje dat een rood lichtje uitstuurd in het midden...)

kans is trouwens enorm groot dat er bij je moederbord al zo'n DVI->HDMI verloopstukje bijzit als er geen hdmi op het mobo zelf zit...

En voor ik weer mensen krijg die me gaan tegenspreken; er zijn verschillende implementaties van DVI; en de enige die NIET werkt met dvi->hdmi is DVI-A, al de overige werken wel.

meer info over welke dvi-implentaties er zijn (opgelet, dit is eigenlijk al offtopic als je het mij vraagt, maar KAN ooit nog van pas komen);
  • DVI-A: Deze interface stuurt enkel een analoog signaal door, met als nut om een gewone connector-overgang te maken. Dit type is gelijkwaardig met DVI-I, zoals onderstaande:
  • DVI-I: Dit was de oorspronkelijke interface, die een combinatie maakte van een digitaal en analoog signaal dat compatibel was met Pc's voorzien van een CRT (of eventueel een digitale) monitor. Kortom, een oplossing om de weg tussen analoog en digitaal onzichtbaar te maken.
  • DVI-D: De interface die enkel een digitaal signaal draagt. De DVI-D-aansluiting is een tijdje de digitale standaardaansluiting geweest op consumentenproducten (zoals digitale televisie en monitors of tv-toestellen) maar met de komst van hdmi wordt hij eigenlijk alleen nog gebruikt bij pc-monitors, omdat DVI net als de meeste monitors geen geluid ondersteunt.
  • DVI-D HDCP: Dit is een DVI-D interface waarbij het doorgegeven signaal naar het aangesloten apparaat is beveiligd met HDCP encryptie. De gedachte erachter is dat hiermee het kopiëren van het signaal onmogelijk wordt gemaakt en daarmee het illegaal kopiëren van bijvoorbeeld films kan worden voorkomen. HDCP is vereist voor sommige vormen van multi-media zoals Blu-ray.
Et voila, hopelijk panikeer je nu niet meer als je geen hdmi ziet maar enkel dvi...
ps; ik gebruik zelf op mijn beamer ook een HDMI -> DVI overgangsstekker; de beamer slikt enkel hdmi maar ik kon toen ik hem kocht kiezen tussen een 10m dvi kabel van 9euro of een 10m hdmi kabel van 40euro; tevens zat op de pc die ik als bron gebruikte toen nog geen hdmi-out op die videokaart (1 vga en 2 dvi's). Ik heb met veel plezier die dvi kabel gekocht en een verloopstekkertje à 4.95euro en had dan voor net geen 15euro mijn 10 meter kabel; het ging toch maar enkel voor de beamer (beeld alleen) dus audio hoefde niet mee in die kabel te zitten.

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Heeft je Samsung 5.1 home cinema set HDMI pasthrough?
Neem aan dat je je htpc daar sowieso op wil aansluiten, dus let er ff op wat voor inputs je 5.1 set heeft. Zou ff een mobo zoeken met HDMI, scheelt een hoop gezeik (deze is bijvoorbeeld ongeveer even duur: pricewatch: Asus F2A85-M PRO).

En daarnaast is een A8 niet een beetje overkill? Lees niet dat je wilt gamen oid, een a4 of a6 lijkt me dan ook wel voldoende

• dere12

dere12

Topicstarter
Heeft je Samsung 5.1 home cinema set HDMI pasthrough?
Ik heb de Samsung HT-D5530 (Specs). Die beschikt over 2x HDMI (video in) en hdmi (video uit). Echter alle HDMI aansluitingen zijn al bezet (naar TV en Amino glasvezel PVR). Hoe kan ik een HTPC in deze setting erbij plaatsen?
En daarnaast is een A8 niet een beetje overkill? Lees niet dat je wilt gamen oid, een a4 of a6 lijkt me dan ook wel voldoende
Op zich wel, maar met die speciale A8-6500T versie met 45W TDP blijft het verbruik binnen de perken en ben ik voorbereid op toekomstige wensen, mocht ik ooit toch willen gamen

Dank voor de uitgebreide uitleg over DVI, bogy!
Ik wist niet eens dat er nog moederborden waren zonder hdmi
Haha ik had er ook niet op gelet in 1e instantie :o

Ik heb inmiddels in de aangepaste build een mobo met HDMI opgenomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6500T Tray€ 0,-€ 0,-
1MSI FM2-A85XMA-E35€ 62,36€ 62,36
1Lian Li PC-C37B€ 122,50€ 122,50
1Lian Li HD-321X€ 7,99€ 7,99
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,30€ 32,30
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 32,84€ 32,84
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 38,40€ 38,40
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 378,89

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Je zou je HTPC via de optische aansluiting aan kunnen sluiten (of je HTPC via hdmi en een ander apparaat via de optische ingang) . Eventueel zou je het via een hdmi switch kunnen doen.

En die t versies zijn naar mijn mening nogal onzin. Je koopt een ondergeklokte proc, zodat je minder stroom gebruikt. Dit kan je ook zelf doen, of een minder snelle proc kopen.

Ik zou even nadenken wat je met je HTPC wil en daarop een proc uitzoeken

• dere12

dere12

Topicstarter
Ik zat naar het stroomverbruik te kijken, bij de gewone A6 zit je op 65W TDP en bij de A8 al gauw op 100W TDP. Daarom dacht ik dat die "T" versies met 45W interessant zouden zijn in een HTPC.

Vind je trouwens dat ik met het oog op de toekomst (Kaveri) niet beter een FM2+ moederbord kan nemen? De FM2+ mobo's die recent zijn uitgebracht zijn namelijk ook geschikt voor de huidige A-serie processors die gebruik maken van de FM2-socket.

Pagina: 1