Het volgende bericht bevreemd mij nogal: Kabinet weigert Kamer stukken Prinsjesdag voortijdig te sturen
Dat lijkt me toch strijdig met de controlerende functie van het parlement. Zeker nu het kabinet zeer ingrijpende maatregelen lijkt te moeten gaan nemen is het imo van het grootste belang dat het parlement, inclusief de oppositie daar zo vroeg mogelijk inzage in krijgt.
De reden voor de weigering van het kabinet is ook nogal bijzonder.
Dat kan imo op tweeërlei manieren:
[list]• De monarchie afschaffen
• De rol van de monarch inperken zodat de situatie zich niet meer voordoet.
De minst ingrijpende lijkt optie 2: De premier leest in het vervolg de troonrede. Gezien het feit dat ie de rede ook schrijft natuurlijk wel zo logisch. Een evt. minpunt is dat de rol van het staatshoofd zo wel heel klein wordt. Hij doet al niets meer tijdens de formatie, nu ook de troonrede niet meer. Wat dan nog wel?
Dat lijkt me toch strijdig met de controlerende functie van het parlement. Zeker nu het kabinet zeer ingrijpende maatregelen lijkt te moeten gaan nemen is het imo van het grootste belang dat het parlement, inclusief de oppositie daar zo vroeg mogelijk inzage in krijgt.
De reden voor de weigering van het kabinet is ook nogal bijzonder.
Nu denk ik dat ook de wens een mediascoop te bewerkstelligen geen goede reden zou zijn, maar nu wordt blijkbaar de werking van onze democratie gehinderd door de evt. gekwetste gevoelens van onze monarch. Als onze monarchie niet samengaat met onze parlementaire democratie, lijkt me dat reden voor maatregelen.Dit jaar krijgt de Kamer de stukken pas op Prinsjesdag zelf. Volgens premier Mark Rutte (VVD) moet zo worden voorkomen dat er van alles uitlekt, omdat dat zou betekenen dat koning Willem-Alexander niets nieuws meer te melden had in zijn eerste troonrede.
Dat kan imo op tweeërlei manieren:
[list]• De monarchie afschaffen
• De rol van de monarch inperken zodat de situatie zich niet meer voordoet.
De minst ingrijpende lijkt optie 2: De premier leest in het vervolg de troonrede. Gezien het feit dat ie de rede ook schrijft natuurlijk wel zo logisch. Een evt. minpunt is dat de rol van het staatshoofd zo wel heel klein wordt. Hij doet al niets meer tijdens de formatie, nu ook de troonrede niet meer. Wat dan nog wel?
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France