Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Diagnose problemen game crashes

Pagina: 1
Acties:

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Beste dames en heren.

Een vriendin heeft mij verzocht naar haar pc te kijken, gezien deze willekeurig vast loopt tijdens spelletjes. Ze geeft aan nooit problemen te hebben tijdens browsen e.d.

Het betreft een Asus Sabertooth Z77 met i7 3770k, met een GTX 660Ti. Ze heeft ook een absurd zware voeding er in; Cooler Master Silent Pro M2 1000W. Vraag me niet waarom, de pc komt bij een webshop voor game computers vandaan. PC heeft een HDD, SSD, Optical, en verder niet veel noemenswaardigs.

Het probleem bij het vaststellen van het probleem is dat de diagnose zwaar bemoeilijk wordt vanwege het feit dat hij bij haar volgens haar constant na ca 15m-3uur crasht, en bij tijdens een game eerst wel na 2 uurtjes 1x vast liep, maar daarna al ruim 48 uur prima games en stresstests heeft staan draaien zonder verdere crashes. Daarnaast woont zij ver weg en is het lastig om even heen en weer te blijven rijden als er iets aan de hand is, en willen wij het natuurlijk zo makkelijk mogelijk verhelpen.

Vorige keer is ze al met de pc langs gekomen, (en daar voor heb ik al naar de 'snelle' oplossingen gekeken als bios, drivers, etc.) alles getest zoals hieronder echter dan zonder ook maar 1 crash. Verse windows install gedaan, en terug naar huis gegaan. Heeft toen een korte tijd gewerkt, echter heeft ze geen game-tijd gehad om het echt te testen. Nu ze weer wat games speelt is het probleem gewoon weer terug zoals voorheen.

De opgegeven manieren van vastlopen:
- Game crasht, Nvidia geeft een melding dat de displaydriver stopped responding and has recovered. PC blijft verder ok, en je kan evt. opnieuw beginnen. (zou je denken, GPU)
- PC loopt geheel vast, het beeld veranderd in 1 vaste kleur (Bruin, Groen, of Rood/Paars), en enkel een harde reset helpt.
- PC loopt enkel vast tijdens 'zwaardere' games, bijv Guild Wars 2, maar niet op minecraft.

Uitgevoerd:
- PC geheel schoon, zodat stof geen issue is op stresstests etc
- Memtest (vanuit hiren cd), meerdere malen. 1 maal liep memtest vast, stond hij op Halted (Het kruisje in het hoekje knipperde nog), geen response op invoer, harde reset nodig. Daarna heeft memtest nog 2x 12u gedraaid zonder enige hik of error.
- Voor de zekerheid, volledige scan van HDD en SSD, Smart 100% ok, surface 100% ok
- Meerdere uren lang Prime95 gelopen, geen problemen, cpu wordt warm (~80-85c, maar geen disaster). Geen crashes.
- Meerdere uren Furmark. Geen crashes. GPU ~80c max met fan op 55%.
- Bij Furmark en Prime gaat de cpu naar 100c, lijkt me niet gezond, en zal de fan straks eens goed controleren, loopt echter niet vast o.i.d. echter:
- Tijdens gamen gaat de GPU nooit boven de 80, tijdens gamen+furmark ook niet, en blijft de CPU ook op <80c. Dus ik twijfel of die temps ook maar iets met het probleem te maken hebben.
- Videocard memtest, geen errors.
- Spanningslevels op de voeding zijn keurig, ook niet vreemd gezien hij meestal gewoon keurig draait.
- Bios al meerdere malen anders ingesteld (voorheen al voordat de pc hierheen kwam), sneller/trager ram, voltages vast, overclocking uit, defaults, de hele rit. Maakte toen allemaal niets uit.

Oftewel, nog geen echte oorzaak kunnen vinden. Dit is nu ook ons dilemma, hij valt nog binnen de garantie, echter ben ik bang dat de hele pc voor weken weg zal zijn, om vervolgens te horen dat alles 100% ok test. Oftewel tijd kwijt, pc kwijt, geld kwijt, en geen stap verder.

Normaliter zou ik zeggen dat het het makkelijkst is om bijvoorbeeld de voeding, GPU, of memory te vervangen en dan te testen, echter gezien alles nu al enige tijd hier staat te draaien zonder verdere aanpassing maakt dat natuurlijk een weinig zinvolle diagnose. Ik blijf ook met de gedachte zitten wat er nu zo anders kan zijn dat de crashes bij mij amper naar voren komen.

Huidige gedachtes;
- Randappartuur verantwoordelijk? Echter hier kreeg ik ook 1x dezelfde crash als aangegeven, en 1x een hangup op memtest wat toch niet zou horen. Enige wat ik hier er aan heb gehangen is kb/muis
- Electra verantwoordelijk? Zou kunnen, echter waarom gebeurde het hier dan ook? Daarnaast staan daar nog 2 pcs die het prima doen.
- Voeding kapot? Ik hou die optie open, echter gezien de pc meestal goed draait is hier ook niets meetbaar mis. Echter had ik frequenter en meer wisselvallige problemen verwacht.
- GPU kapot? De driver crash en de andere crashes zou een indicatie kunnen zijn, echter tijdens stresstests hier blijft hij uitstekend werken, wordt niet te warm, en er zijn geen artifacts of andere zichtbare defecten.
- Memory? Kan, betwijfel het.
- Mobo? Kan, echter die diagnose lijkt mij pas te stellen bij het uitsluiten van andere opties.

Ik kwam via een obscure link nog een suggestie tegen dat legacy usb support rare crashes kan opleveren, maar ook met deze optie aan (stond voorheen ook aan) wil hij hier nu niet meer crashen. Het zou een optie kunnen zijn gezien ik hier natuurlijk niet 48uur aan die pc ga zitten gamen. Dus ik sluit een of andere raar combinatie probleem met invoer apparatuur niet geheel uit. Echter ik heb hier andere randapparatuur aangesloten, en enkel muis/kb zoals genoemd. Welke verder nooit issues geven.

Het enige wat ik volgens mij kan doen is toch maar langer laten stressen, danwel eea vervangen (heb in princiepe alles ruim liggen) om te kijken of het probleem weg blijft nadat de pc terug gaat naar haar. Ideaal is het niet, vandaaar dat ik hier aan kom kloppen voor goede suggesties of zaken die ik over het hoofd heb gezien, ik ben een beetje door zinnige ideeen heen :(

Bij voorbaat dank voor het lezen.

• Foritain
  • Niet online
Eerste en laatste subtiele bump voor suggesties ivm pagina2, anders ga ik maar eea vervangen en hopen dat het nooit meer gebeurt:(

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik denk dat het de videokaart is die problemen veroorzaakt. Kan zijn dat die tijdens games een te hoge boost kloksnelheid op de GPU zet. Je zou dus eens kunnen kijken of een lagere GPU kloksnelheid ervoor zorgt dat je geen problemen meer hebt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:37
Lijkt toch op de videokaart te lijken zoals the_Mask aangeeft. Misschien kun je eens m.b.v. teamviewer op afstand de eventviewer logs bekijken.

• Foritain
  • Niet online
Event logs overigens al lang en breed bekeken. Er komt geen opmerkelijke entry in naar voren, anders dan de bekende kernel-power op het moment dat ik uiteindelijk de harde reset doe.

Vreemde is dat ik nu weer ruim 24u draai zonder crash. Met GW2, WoW, furmark, het bekijken van een film op repeat....

Ga de GPU maar tijdelijk vervangen uit voorzorg, anders dan dat kan ik niets bedenken dan een hele zeldzame bug met de randapparatuur o.i.d. Tricky hoor..

In ieder geval bedankt voor de input, ga er maar even van uit dat dat de boosdoener is, beetje hopeloos van.

[ Voor 10% gewijzigd door Foritain op 31-08-2013 16:57 ]

• florus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:46
Aangezien dit het enige topic is wat ik kan vinden over dit probleem, toch maar een reactie met de vraag of je het probleem nog hebt kunnen vinden?

Heb zelf een ASUS P8Z77-V, Intel I5-3570 met waterkoeling, Asus GTX 770 DC-II, Audigy 2 ZS, Coolermaster M2 SilentPro 720W (80 Bronze), een samsung SSD (128 Gb), 3 x SATA HD's, 2x4Gb DDR3 geheugen en wat losse usb randapparatuur (o.a. G15 keyboard, Sweex Gaming Mouse en een Logitech gamepad)
Systeem is op de videokaart na precies 2 jaar oud vandaag.

Probleem is verdacht veel hetzelfde; Na ruim 1,5 jaar zonder problemen nu al enige maanden spontane "hangers" met deze symptomen: wit scherm met soms een lange biep (via de geluidskaart) en soms ook een freeze van het scherm. De lange biep komt ook wel eens spontaan als het systeem niet hangt. Een herstart lost het dan op. Het probleem lijkt steeds frequenter te worden, maar het is soms ook een hele dag weg.

Al getest en gemeten:
memtest: 2 passes ; ok
3dmark (demo) & furmark (15min): lopen prima zonder errors of hangers
Temperatuur (net voor en na crahes): 40C CPU 45C MOBO GPU 55C ;geen opzienbarende waardes
fans daarien niet op volle toeren, maar dat is gezien de temp waardes ook naar verwachting. Met GPU tweak de power consumptie van de video kaart in de gaten gehouden en die lijkt boven de 80% problemen te geven, maar ook niet altijd. Ik kom overigens nooit waardes boven de 87% tegen, kan dat wel? of is er een limiet in de GPU zelf?
Overigens crasht het systeem veel vaker tijdens heavy games (Batman: AO en Watch Dogs) dan tijdens booten bijvoorbeeld, maar dat komt ook wel voor na een crash.
Mijn hoofdverdachte is PSU, ook al omdat dit "maar" een 80 Bronze is en deze niet meer op de markt te vinden is. Misschien zijn er meer problemen mee geweest?
Heb al een nieuwe 750W 80 plus gold klaarliggen (Corsair CSM 750W), maar zou graag willen weten of dat het proberen waard is of dit ik beter het mobo kan vervangen (of iets anders)?

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het 80PLUS certificaat van een voeding zegt 0,0 over een voeding. Een 80PLUS Bronze voeding kan dan ook prima stukken beter zijn dan een 80PLUS Gold voeding. Corsair CSM serie is zo'n niet al te beste serie, waarbij er genoeg 80PLUS Bronze voedingen zijn die stukken beter zijn.

Het lijkt mij sowieso ook erg sterk dat het de voeding is, moederbord of videokaart zou logisch zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Foritain
  • Niet online
Ik wou dat ik een nuttig antwoord voor je had.

Ik denk dat je weinig anders kan doen op dit moment dan je GPU tijdelijk te vervangen om te kijken of dat helpt, en je huidige in een ander systeem aan het werk zetten om die kaart uit te sluiten.

• florus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:46
Gevonden! Het was echt ontzettend zoeken, maar via dit topic op het nvidia forum:
https://forums.geforce.co...c/389570/?comment=2762788
Blijkt dat dit het probleem was:
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=522&pgno=0
De video kaart was inderdaad "stuck" in pcie x1 mode en dus kreeg de soundkaart (en het mobo) niet genoeg dpc (Deferred procedure calls) tijd en dat veroorzaakte problemen bij hoge load en soms zelf eerder (bij opstarten zijn drivers ook drukker dan normaal).
Reseating was de oplossing. m.a.w. video kaart eruit; slot even goed nagelopen met kwastje voor stof en weer teruggezet. Geen enkel probleem meer in Batman Arkham Origins op de hoogste setting. Belangrijke hint is overigens het opstart filmpje van dat spel want dat stottert niet meer. Ga nu nog Watch Dogs proberen en laat hier weten of die nu ook niet meer hangt.
Bedankt voor het meedenken. De voeding had ik overigens nog niet vervangen en de CSM gaat ZSM met plastic verpakking terug naar de winkel :)

Update: Watch Dogs loopt zonder problemen; Wel hapert het spel bij snelle gameplay (rijden in de auto's met name), maar dat is verklaarbaar aangezien alles op de hoogste setting staat en mijn systeem dat maar net kan bijhouden. Crashen is gelukkig over. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door florus op 02-06-2014 07:38 ]

Pagina: 1