Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De Sony KD-65X9005: 4k voor 7k

Pagina: 1
Acties:

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Uit de inleiding
Tijdens het EK voetbal van 2006 werd de aftrap van hdtv in Nederland gegeven. Het ging toen nog om experimenten en er waren destijds maar weinig mensen die de benodigde apparatuur in huis hadden. Twee jaar later, dit keer tijdens het WK, werd een tweede poging gedaan om hdtv te introduceren en dit keer was er meer hardware beschikbaar.
In 2006 was er een WK, 2 jater in 2008 een EK

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Dank, het is aangepast :)

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:46

Geckoo

Good news, everyone!

offtopic:
Om het geheel in de video review nog professioneler over te laten komen is het misschien een idee om het overhemd in de broek te doen (incl. een riem) ipv deze er "nonchalant" erover heen te laten hangen.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Sim
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Sim

><(((º>

Oeps! Slordig van me dat ik het EK en WK heb verwisseld!
Dank je Arnoud!

[ Voor 18% gewijzigd door Sim op 29-08-2013 10:09 ]

Verwijderd

Ik heb bezwaar tegen de inhoud van het artikel. Bij de UHD-specificatie gaat het niet alleen over het aantal pixels, maar gaat ook om framerate en met name ook om verruiming van het kleurengamut. De specificaties zijn oa vastgelegd in ITU-R Recommendation BT.2020 (inmiddels is de recommendation overgenomen voor zover ik weet).

En dat laatste is waar het in het artikel naar mijn mening fout gaat; Rec2020 gaat nl. ook uit van een wide-gamut kleurenspecificatie, en niet van de Rec709 kleurenspecificatie. Rec 2020 is een veel ruimere kleurenspectrum, waarvoor hoger dan 8 bits per kleur vereist is. Ten aanzien van het artikel zelf is de paragraaf kalibratie, mijns inziens, daarom niet juist. Kalibratie voor UHD moet op Rec2020 kleurenspecificatie plaatsvinden.

Daardoor kan het zo zijn dat de slotconclusie onjuist is. Wanneer nl. blijkt dat de TV de -veel bredere- Rec2020 kleurenspecificatie niet kan weergeven, en dus in feite is beperkt tot Rec709, dan kan de TV helemaal niet worden betiteld als een UHD-TV; Hij voldoet immers niet aan de UHD specificatie. Mijns inziens is dat een aanmerkelijk negatief punt.

selectie van bronnen:
http://www.hdtvmagazine.c...-rec-2020-uhd-decoded.php
Wikipedia: Rec. 2020
http://nofilmschool.com/2...r-space-gamut-frame-rate/

selectie van bronnen:
http://www.hdtvmagazine.c...-rec-2020-uhd-decoded.php
Wikipedia: Rec. 2020
http://nofilmschool.com/2...r-space-gamut-frame-rate/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2013 15:08 ]

• Sim

Sim

><(((º>

@G_M_C
Je zou helemaal gelijk hebben als het verplicht was om aan de rec.2020 spec te voldoen om je televisie uhdtv te mogen noemen, maar dat is simpelweg niet het geval. De fabrikanten vinden tot nu toe in ieder geval de resolutie het enige criterium.
De televisies die nu op de markt zijn lopen nogal vooruit op de standaarden die voor uhd zullen gaan gelden. Zo zitten er slechts hdmi 1.4 poorten op en zoals je zelf al aanhaalt kunnen ze niet overweg met de rec.2020 specs.
Het is wel zo dat je voorlopig toch niet aan 4k materiaal kan komen om te kijken en het voorlopig dus zinnig is om te kalibreren tegen de rec.709 standaard.

Verwijderd

soleil schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 12:51:
@G_M_C
Je zou helemaal gelijk hebben als het verplicht was om aan de rec.2020 spec te voldoen om je televisie uhdtv te mogen noemen, maar dat is simpelweg niet het geval. De fabrikanten vinden tot nu toe in ieder geval de resolutie het enige criterium.
De televisies die nu op de markt zijn lopen nogal vooruit op de standaarden die voor uhd zullen gaan gelden. Zo zitten er slechts hdmi 1.4 poorten op en zoals je zelf al aanhaalt kunnen ze niet overweg met de rec.2020 specs.
Het is wel zo dat je voorlopig toch niet aan 4k materiaal kan komen om te kijken en het voorlopig dus zinnig is om te kalibreren tegen de rec.709 standaard.
Totdat de uhd specificatie wordt geformaliseerd. Dan heb je een tv gekocht, waarvan je aan hebt genomen dat het een uhd-tv is, maar die alleen beperkt is tot 4k resolutie. En dan geldt ook voor deze tv van sony. Naar mijn mening blijft dit een vermeldenswaardig -aanmerkelijk- negatief punt. Het feit dat er slecht hdmi 1.4 poorten op zitten draagt aan het negatieve alleen maar bij. Dit kan men repareren door de tv een 4k tv te noemen ipv uhd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2013 15:13 ]

• Sim

Sim

><(((º>

Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:11:
[...]

Totdat de uhd specificatie wordt geformaliseerd. Dan heb je een tv gekocht, waarvan je aan hebt genomen dat het een uhd-tv is, maar die alleen beperkt is tot 4k resolutie. En dan geldt ook voor deze tv van sony. Naar mijn mening blijft dit een vermeldenswaardig -aanmerkelijk- negatief punt. Het feit dat er slecht hdmi 1.4 poorten op zitten draagt aan het negatieve alleen maar bij. Dit kan men repareren door de tv een 4k tv te noemen ipv uhd.
Als je het een 4ktv zou noemen zou de resolutie weer niet kloppen want 4k heeft horizontaal eigenlijk 256 pixels meer.

We kunnen alleen maar hopen dat er zo snel mogelijk content volgens de rec.2020 norm beschikbaar komt. Dan moeten de de tv-fabrikanten wel volgen. Overigens is het kleurenbereik van rec.2020 zo groot dat je naar mijn idee oled nodig hebt om het weer te geven en voorlopig zijn er nog helemaal geen oled-uhdtv's.

Verwijderd

Stiekum hoop ik nog op een uhd plasma van Panasoninc. Weet niet of de panelen dat brede gamut kunnen weergeven, en natuurlijk of Panasonic panelen met hogere resoluties kan produceren.

Wat gamut betreft weet ik uit de service-manuals die ik heb werken de de huidige Plasma's intern al met RGB/4:4:4 @ 12 of 16 bits werken. De enige belemmering om zo'n signaal in te sturen is dat de IC's die in verbinding staan met de digitale ingangen (HDMI, of straks future UHD poorten) niet een 4:4:4 signaal kunnen verwerken, maar max een 4:2:2 signaal. Maar dan wel tot op 12 bpc. Op die manier zijn de Panas in feite kunstmatig beperkt tot 4:2:2.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2013 09:06 ]

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 22:36
De extreem grote kleurruimte in de Rec.2020-specificatie voor uhdtv is volgens mij geen verplichting, maar eerder een bovengrens. Zoiets als de 640KB voor DOS ;). Net als de 120 beelden per seconde. Zo maakt ook de resolutie van 7680 bij 4320 pixels (8K) onderdeel uit van Rec.2020.

Het is ijdele hoop om te wachten op tv's met displays die deze kleurruimte weer kunnen geven, maar de DCI-kleurruimte, zoals gebruikt voor digitale bioscopen, ligt misschien wel binnen het bereik. Panasonic lonkt daarnaar met zijn ZT60-plasma, terwijl Sony een eind zou kunnen komen met zijn Triluminos-display in deze tv (had graag gezien hoe dicht de twee kleinere 4k-modellen van Sony de DCI-specificatie benaderen). Ook voor foto's zou dat leuk kunnen zijn, aangezien AdobeRGB en Rec.2020

Al moeten filmmaatschappijen wel eerst nog even blu-rays masteren met de DCI-kleurruimte ipv de huidige Rec.709-kleurruimte. En ik denk dat ze daar niet zo happig op zijn...
soleil schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:24:
[...]

Als je het een 4ktv zou noemen zou de resolutie weer niet kloppen want 4k heeft horizontaal eigenlijk 256 pixels meer.

We kunnen alleen maar hopen dat er zo snel mogelijk content volgens de rec.2020 norm beschikbaar komt. Dan moeten de de tv-fabrikanten wel volgen. Overigens is het kleurenbereik van rec.2020 zo groot dat je naar mijn idee oled nodig hebt om het weer te geven en voorlopig zijn er nog helemaal geen oled-uhdtv's.

• Sim

Sim

><(((º>

blackTIE schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 10:59:
De extreem grote kleurruimte in de Rec.2020-specificatie voor uhdtv is volgens mij geen verplichting, maar eerder een bovengrens. Zoiets als de 640KB voor DOS ;). Net als de 120 beelden per seconde. Zo maakt ook de resolutie van 7680 bij 4320 pixels (8K) onderdeel uit van Rec.2020.
Volgens mij hebben de tv-fabrikanten zelf de term uhd bedacht en ze zouden wel gek zijn om zichzelf allerlei verplichtingen op te leggen waar ze de komende jaren toch niet aan kunnen voldoen...
Het is ijdele hoop om te wachten op tv's met displays die deze kleurruimte weer kunnen geven, maar de DCI-kleurruimte, zoals gebruikt voor digitale bioscopen, ligt misschien wel binnen het bereik. Panasonic lonkt daarnaar met zijn ZT60-plasma, terwijl Sony een eind zou kunnen komen met zijn Triluminos-display in deze tv (had graag gezien hoe dicht de twee kleinere 4k-modellen van Sony de DCI-specificatie benaderen). Ook voor foto's zou dat leuk kunnen zijn, aangezien AdobeRGB en Rec.2020
Sony's Triluminos-verhaal is volgens mij toch echt vooral een marketingding. Ik kon in ieder geval de kleuren niet verzadigder krijgen dan in de review te zien is. En dus is deze tv volgens mij niet geschik voor een grotere kleurruimte dan rec.709/srgb. Ik heb hier ook nog vragen over gesteld aan Sony maar ik kreeg hierop geen goed antwoord.
Al moeten filmmaatschappijen wel eerst nog even blu-rays masteren met de DCI-kleurruimte ipv de huidige Rec.709-kleurruimte. En ik denk dat ze daar niet zo happig op zijn...
Dat gaat zeker niet gebeuren nee.
Misschien bij een blu-ray-opvolger met een nieuwere generatie drm..

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

soleil schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 08:24:
Wat is dat nu voor onzin? 4k is gewoon een afronding. Veel succes met het zoeken naar beeldschermen met exact 4.000 pixels in de breedte. Wikipedia: 4K resolution

Volgens Wikipedia is het ook geen probleem om een tv met bv. kleinere kleurruimte UHD te noemen. Wikipedia: Ultra high definition television
The Consumer Electronics Association announced on October 17, 2012, that "Ultra High-Definition", or "Ultra HD", would be used for displays that have an aspect ratio of at least 16:9 and at least one digital input capable of carrying and presenting native video at a minimum resolution of 3,840 × 2,160 pixels.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• Sim

Sim

><(((º>

witeken schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 17:54:
Wat is dat nu voor onzin? 4k is gewoon een afronding. Veel succes met het zoeken naar beeldschermen met exact 4.000 pixels in de breedte. Wikipedia: 4K resolution
Dat is geen onzin. De term 4k komt uit de digitale cinema wereld.
Alle 4k digitale cinema projectoren hebben 4096 pixels horizontaal. (staat ook op de wikipage waar je naar linkt)
Maar omdat ze bij televisie de aspect ratio op 16:9 wilden houden hebben ze voor uhdtv voor 3840 pixels gekozen.
Pagina: 1