Geschikte NAS voor gebruik met Boxee gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Sneek
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 20:45
Hallo iedereen!

Ik heb een paar maanden geleden een Boxee Box gekocht en kijk hierop met veel plezier films op. Nu moet ik echter altijd mijn computer hebben aan staan en dit kost een hoop stroom.

Nu ben ik op zoek naar een goedkope NAS die dag en nacht aan staat en weinig geluid produceert. Ik ben niet bekend met het gebruik van een NAS maar van wat ik lees begrijp ik dat ik gewoon een mapje moet zien verschijnen onder het kopje "Computer" als ik in de verkenner zit.

Ik heb niet zo zeer een budget maar ik heb liever niet dat de NAS (met HDD) boven de €300,- uit komt. Ik heb (minimaal) 2TB aan opslag nodig.

Het enige wat op de NAS komt te staan zijn films en eventueel een aantal documenten.

De NAS komt te staan in de meterkast (direct aangesloten op de router) maar wanneer de betreffende NAS niet geschikt is in een meterkast dan kan deze ook elders staan (mits de geluidsproductie laag is).

Ik kan zelf in de pricewatch een aantal systemen zoeken maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb de volgende gevonden die me interessant lijken:
pricewatch: LaCie CloudBox 3TB
pricewatch: Seagate Business Storage 2-bay 4TB
pricewatch: Buffalo Linkstation Live LS-X2.0TL-EU 2TB
pricewatch: Iomega EZ Media & Backup Center 2TB

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies en verdere hulp met dit projectje wordt erg gewaardeerd.

Hans

tl;dr: Ik zoek een NAS van onder de €300,- met minstens 2TB opslag. NAS moet stil zijn en gebruiksvriendelijk. tevens goed te gebruiken zijn met boxee.

• Sneek
Iemand?

• Sneek
Iemand advies? Moet ik dit wellicht elders posten?

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Nee, dit staat op de goede plaats.
Er zijn echter minder mensen die er ervaring mee hebben ;)

Moest ik hier advies op geven, zou dat niet bepaald goed zijn aangezien je er zelf meer van weet.

• Sneek
SmokingCrop schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 20:06:
Nee, dit staat op de goede plaats.
Er zijn echter minder mensen die er ervaring mee hebben ;)

Moest ik hier advies op geven, zou dat niet bepaald goed zijn aangezien je er zelf meer van weet.
Dank voor je reactie. Ik zal even een moderator vragen waar dit topic wel geplaatst moet worden en eventueel vragen of deze moderator dat voor mij kan verplaatsen.

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Eigenlijk is dit vraagstuk simpel:

pricewatch: Synology Disk Station DS112j

Hier moet je nog even een losse 2TB bij kopen die compatible is. Je hebt dan wel 1 schijf in plaats van twee, maar dat is een keus (gelet op backup e.d.).

pricewatch: Synology Disk Station DS212J

Een twee-bay is ook goed betaalbaar onder de 300 euro.

Ik heb zelf ook de J versie in plaats van de +, en geloof me, dit draait voldoende. Die van mij doet de volgende dingen bijvoorbeeld tegelijk:

- Streamen naar mijn HTPC
- Downloaden en unpacken via Sabnzbd
- Netwerkbackup naar een externe NAS
- Intern benaderd worden via laptop e.d.

Works like a charm :)

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Sneek
50Miles schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:02:
Eigenlijk is dit vraagstuk simpel:

pricewatch: Synology Disk Station DS112j

Hier moet je nog even een losse 2TB bij kopen die compatible is. Je hebt dan wel 1 schijf in plaats van twee, maar dat is een keus (gelet op backup e.d.).

pricewatch: Synology Disk Station DS212J

Een twee-bay is ook goed betaalbaar onder de 300 euro.

Ik heb zelf ook de J versie in plaats van de +, en geloof me, dit draait voldoende. Die van mij doet de volgende dingen bijvoorbeeld tegelijk:

- Streamen naar mijn HTPC
- Downloaden en unpacken via Sabnzbd
- Netwerkbackup naar een externe NAS
- Intern benaderd worden via laptop e.d.

Works like a charm :)
Dank voor je reactie, nu noem je een aantal prachtige features waarvan ik vrijwel zeker ben dat ik het nooit zal gebruiken (zoals bijvoorbeeld Downloaden en unpacken via Sabnzbd). Mag ik vragen waarom je bovenstaande twee aanraad en niet een goedkoper model? Ik weet dat mijn budget 300 euro is maar hoe minder hoe beter natuurlijk.

Tevens noem je dat de 2TB schijf compatibel moet zijn, waar moet ik in dit geval op letten?

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou inderdaad wat meer naar een echte NAS kijken. De merken die jij opnoemt hebben meer er een NAS product voor erbij, maar dat is niet hun hoofd product.

Echte NAS merken, die een beetje betaalbaar zijn zijn; Synology, QNAP, Thecus. Maar in de prijs range die jij opgeeft denk ik dat een Synology de betere keus gaat zijn.

Hierboven geven ze de DS212J aan, nu ben ik zelf niet echt op de hoogte van Synology producten, maar is de DS213j niet een betere keuze? Is dat niet de opvolger van de 212J? Het scheelt maar €5 in de PW.

Waar je op moet letten is dat de HDD in de compatibele lijst van de fabrikant voorkomt. Voor de DS213J zou dat zijn:
http://www.synology.com/s...2&hd_select_ds=DS213j#124
Eventueel zoek je eerst of de HDD die je wilt ooit al eerder problemen had, door naar gebruikerservaringen te zoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door kluyze op 29-08-2013 21:24 ]

• 50Miles
Allereerst om duidelijk te zijn, als het prijstechnisch kan kun je beter de 213J nemen inderdaad. de 2 staat voor het aantal schijven bij synology, en de 13 voor het jaartal, de 212 is dus uit 2012 en de 213 is het 2013 model.

Synology en Qnap hebben zich bewezen op de NAS markt. Ik heb zelf een Synology omdat ik een betrouwbaar product wil als het 24/7 aan staat. Een Synology werkt soepel en snel in de interface, een Netgear is bijvoorbeeld traag (het model waar ik ervaring mee heb).

Synology en Qnap zijn gewoon de Mercedes en BMW onder de NASsen, terwijl de merken die jij noemt meer een Peugeot zijn ;). (Ik rij zelf peugeot, dus dat merk neem ik maar effe om af te kraken ;) )

Oh ja, en geloof me, je roept nu dat je Sabnzbd niet gaat gebruiken, maar tegelijk gebruik je je nas wel voor films te streamen.

Verdiep je even in Sickbeard, Couchpotato en Sabnzbd, en je zult een heeeeeele hoop plezier hebben aan een Synology d:)b .

[ Voor 15% gewijzigd door 50Miles op 29-08-2013 21:25 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
50Miles schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:24:
De 2 staat voor het aantal schijven bij synology, en de 13 voor het jaartal, de 212 is dus uit 2012 en de 213 is het 2013 model.
En de "j" achter het modelnaam is de budgetversie waar iets minder geheugen en iets tragere processor in zit. Maar nog steeds is dit een prima apparaat. De "+" modellen zijn geschikt voor uitbreidingsmodules van Synology.

De RS zijn de RackStations en de DS zijn de DiskStations. De VS is speciaal voor surveillance-camera- systemen.

• Sneek
kluyze schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:19:
Ik zou inderdaad wat meer naar een echte NAS kijken. De merken die jij opnoemt hebben meer er een NAS product voor erbij, maar dat is niet hun hoofd product.

Echte NAS merken, die een beetje betaalbaar zijn zijn; Synology, QNAP, Thecus. Maar in de prijs range die jij opgeeft denk ik dat een Synology de betere keus gaat zijn.

Hierboven geven ze de DS212J aan, nu ben ik zelf niet echt op de hoogte van Synology producten, maar is de DS213j niet een betere keuze? Is dat niet de opvolger van de 212J? Het scheelt maar €5 in de PW.

Waar je op moet letten is dat de HDD in de compatibele lijst van de fabrikant voorkomt. Voor de DS213J zou dat zijn:
http://www.synology.com/s...2&hd_select_ds=DS213j#124
Eventueel zoek je eerst of de HDD die je wilt ooit al eerder problemen had, door naar gebruikerservaringen te zoeken.
50Miles schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:24:
Allereerst om duidelijk te zijn, als het prijstechnisch kan kun je beter de 213J nemen inderdaad. de 2 staat voor het aantal schijven bij synology, en de 13 voor het jaartal, de 212 is dus uit 2012 en de 213 is het 2013 model.

Synology en Qnap hebben zich bewezen op de NAS markt. Ik heb zelf een Synology omdat ik een betrouwbaar product wil als het 24/7 aan staat. Een Synology werkt soepel en snel in de interface, een Netgear is bijvoorbeeld traag (het model waar ik ervaring mee heb).

Synology en Qnap zijn gewoon de Mercedes en BMW onder de NASsen, terwijl de merken die jij noemt meer een Peugeot zijn ;). (Ik rij zelf peugeot, dus dat merk neem ik maar effe om af te kraken ;) )
Dank beiden, Ik zal dan ook de 213J aanschaffen. Nu zie ik in de lijst die gestuurd is een heleboel type nummers. Weet iemand ook toevallig wat deze inhouden? Ik ben van plan ze allemaal naast elkaar te nemen en vervolgens de HDD met de goedkoopste €/MB te kopen maar zijn er (in de lijst) meer aspecten waar ik rekening mee moet houden?

• 50Miles
Bedoel je de HDD lijst?

Ik zou voor een Desktop schijf gaan, met de grootte die jij wilt. Hou er rekening mee als je een backup schijf wilt of twee enkelvoudige. Heeft invloed op de effectieve ruimte die je overhoudt.

Kies dus je schijf, en pak daar het typenummer bij. Zoek dat typenummer in de pricewatch en klaar :)

• Sneek
50Miles schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:33:
Bedoel je de HDD lijst?

Ik zou voor een Desktop schijf gaan, met de grootte die jij wilt. Hou er rekening mee als je een backup schijf wilt of twee enkelvoudige. Heeft invloed op de effectieve ruimte die je overhoudt.

Kies dus je schijf, en pak daar het typenummer bij. Zoek dat typenummer in de pricewatch en klaar :)
Ja ik bedoel de HDD lijst :)

Wat is het voordeel van een Desktop schijf t.o.v. bijvoorbeeld een NAS schijf? Volgens mij is het prijskaartje op de Desktop schijf hoger..

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
NAS schijven zijn vaak gemaakt om 24/7 te draaien. Desktopschijven kunnen dit ook maar zijn niet specifiek met dat doel gemaakt.

• 50Miles
Maar hou bij een NAS schijf rekening ermee dat het typenummer in de lijst staat. De lijst spreekt alleen van Enterprise en Desktop.

• Freezerator
  • Laatst online: 21:18
Neem bijvoorbeeld gewoon een WD red, dan zit je goed:
pricewatch: Western Digital Red WD20EFRX, 2TB

• Sneek
50Miles schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:38:
Maar hou bij een NAS schijf rekening ermee dat het typenummer in de lijst staat. De lijst spreekt alleen van Enterprise en Desktop.
Ik zie juist de volgende staan:
WD20EFRX - NAS - 2GB

bovenstaande is al snel €40 goedkoper dan de desktop schrijf
WD2002FAEX - Desktop - 2GB

• 50Miles
Excuus, ik had een Seagate filter erop ;)

• Sneek
50Miles schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:42:
Excuus, ik had een Seagate filter erop ;)
Ah, oke vandaar.
Hier dan twee van doen voor in de DS213J? Wat is het voordeel van 2x een 2TB in plaats van 1x een 4TB?

[ Voor 17% gewijzigd door Sneek op 29-08-2013 21:43 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36

job

Met 2x 2TB kan je raid1 draaien zodra de uitval van een schijf dataverlies voorkomt.
Het nadeel is dat je maar maximaal 2TB kan op slaan.

• 50Miles
Bij 2x 2TB kun je de ene schijf als Clone gebruiken, die bevat dan een kopie van de andere schijf voor als er eentje stuk gaat. Zo hou je effectief maar 2TB opslag over. Je kunt ze natuurlijk ook los van elkaar installeren, zodat je gewoon 4TB hebt.

Als je maar 1 schijf koopt, zou ik een DS1..J kopen.

• Sneek
Zojuist een bestelling geplaatst voor de volgende:
1x Synology DS213J
2x Western digital Red 2TB SATA 6

Iemand nog tips voor ik overmorgen bezig ga met de installatie?

[ Voor 35% gewijzigd door Sneek op 29-08-2013 21:58 ]

• 50Miles
Jup, Neem de tijd en lees de handleiding!

Even updaten naar nieuwste software. Kom je er niet uit, PM me ;). Ik woon 7Km bij je vandaan als je Nickname ook je woonplaats is ;)

• Sneek
50Miles schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:59:
Jup, Neem de tijd en lees de handleiding!

Even updaten naar nieuwste software. Kom je er niet uit, PM me ;). Ik woon 7Km bij je vandaan als je Nickname ook je woonplaats is ;)
Bedankt voor alle hulp en mijn nick is inderdaad mijn woonplaats. Ik zal uiteraard de handleiding goed doorlezen en adviezen die ik op internet vind. Mocht ik toch ergens tegenaan lopen of gewoon eenzaam zijn dan zal ik je een PM sturen.

• 50Miles
Best geinig als je bedenkt dat ik momenteel ook de hele avond in Sneek zit, en we een platform als GoT gebruiken om dit soort zaken te bespreken oOo

• Sneek
Haha, Nederland is inderdaad een klein land. Zeker toevallig dat je hier gekomen bent vanuit een totaal ongerelateerd topic over of dit topic wel in het juiste forum stond.

Morgen ga ik me even verder verdiepen in wat ik klaar moet hebben staan voor de nas, eventueel een plankje erbij timmeren in de meterkast en overmorgen krijg ik alles binnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Sneek op 29-08-2013 22:10 ]

• 50Miles
Sneek schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:09:
Haha, Nederland is inderdaad een klein land. Zeker toevallig dat je hier gekomen bent vanuit een totaal ongerelateerd topic over of dit topic wel in het juiste forum stond.

Morgen ga ik me even verder verdiepen in wat ik klaar moet hebben staan voor de nas, eventueel een plankje erbij timmeren in de meterkast en overmorgen krijg ik alles binnen.
Precies. Maar goed, een mede-tweaker is weer geholpen!

Moet je trouwens wel credits geven over je knoop-doorhak-vermogen! Veel tweakers blijven eindeloos doorprevelen voordat ze een besluit nemen, terwijl jouw bestelling al is gedaan. Dat maakt het hulp bieden ook een stuk aangenamer :P

Pagina: 1