• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13
Toch maar weer eens hulp vragen, want ik wordt er nog steeds niet blij van. Ik heb dus een Sony NEX. Een NEX-6 om precies te zijn. Het apparaat maakt prima foto's en ik ben er ook erg tevreden mee. Er is alleen 1 ding waar ik me steeds weer aan stoor. En dat is dat de NEX niet wil focussen als het pikkedonker is.

Als ik foto's wil maken van bijv. onweer dan lukt dat niet, omdat deze camera niet kan focussen op de bliksem. De foto's worden allemaal onscherp. Focussen op een lichtje in de verte werkt niet. Als ik hier in mijn achtertuin fotografeer is het eerste de beste lichtje 5km verderop. Ik heb een 55-210 lens en een 16-50 lens. Bij beide is het niet te doen om op dat licht van de boerderij scherp te stellen handmatig.

Zelfde probleem met vuurwerk. Zijn ook onscherp. Ik krijg er alleen scherpe foto's uit als er vuurwerk afgestoken wordt wat veel licht afgeeft. Ik lees dat een camera 'focus to infinity' moet hebben om scherpe foto's te krijgen bij zeer weinig licht. Waarom heeft zo'n camera als de NEX dat niet? Het ding kost genoeg.

Het is appels met peren vergelijken, maar mijn Canon Powershot S2 wist de mooiste vuurwerk en onweer foto's te maken. Ik denk er ook sterk aan om de NEX maar weg te doen en misschien voor de Nikon J serie te gaan. Die heeft wel een infinity focus optie. Maar ja, die heeft weer geen kantelbaar scherm....

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Je camera heeft gewoon contrast nodig om een foto te maken. Ik stel mijn lenzen ook altijd handmatig in bij het maken van vuurwerk of onweer foto's (ook als ik autofocus lenzen gebruik). Weleens geprobeerd om je lens handmatig te focussen en dan vervolgens op handmatig laten staan bij het maken van de foto's? Ik zou zeggen: doe dat eerst voordat je je camera voor niets weg doet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-01 00:17
Mijn Alpha's hebben het ook hoor, vuurwerk fotografie in het donker, zelfs in Oostenrijk op een verlichte weg in de sneeuw (veel omgevingslicht dus) was er geen focus mogelijk op het vuurwerk. Handmatig focussen op/voor oneindig is dé uitkomst. Oneindig en dan een tikje terug levert meestal de scherptste foto's op. Moet je even zoeken in jouw lens waar dat punt zit, verschilt per lens (twee identieke lensen hebben hem vaak zelfs niet 100% gelijk zitten) en camera.

• rimave
Het probleem van de Nex en de daarbij horende lenzen is dat deze geen focus op oneindig mogelijkheid hebben.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Is het niet mogelijk om op oneindig te focussen? Dan zou ik hem ook weg doen :p

Zonder gekheid, natuurlijk is het mogelijk om op oneindig te focussen. Wat nog een mogelijkheid is om gewoon 1x te focussen op iets in de verte/oneindig, een lichtbron bijvoorbeeld, en daarna je lens op manueel focussen zetten en er niet meer aan te komen.

Edit: wat UC zegt dus. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 29-08-2013 07:32 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:33

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Draai je je focus-ring toevallig niet te ver? bij de meeste lensen kun je het focus-punt voorbij infinty draaien, maar dat is ook onscherp.

Hier staat tekst

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-01 16:07
Als de camera het kan kun jij het handmatig ook tenzij het objectief kapot is. De kans daarop is echter klein. Je moet natuurlijk wel de AF uitschakelen ;)

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-01 15:26

Plekuz

available in strong mint

Handmatig zijn ze prima op oneindig te focussen. Probeer niet te focussen op het moment dat het vuurwerk of de bliksem verschijnt, dat werkt niet. Gebruik een statief. Zet de lens niet te ver open, maar stop 'm juist af. Probeer iets lichts dichterbij te vinden om focus op oneindig te verkrijgen. Het kan met enige oefening, ook met een NEX. Lukt het je echt niet, dan kun je altijd nog voor legacy lenzen gaan waar wel een focus op oneindig instelling op zit, maar die zijn naar ik heb vernomen ook niet precies.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• rimave
Ik ga het eens proberen...
Mijns inziens moet het toch ook lukken, maar ik ben niet de enige met dit probleem.
Vul op google maar eens 'NEX focus infinity' in. Dan krijg je heel wat resultaten.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
Vul een andere willekeurige camera in en je krijgt ongeveer de zelfde resultaten.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
rimave schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 14:04:
Ik ga het eens proberen...
Mijns inziens moet het toch ook lukken, maar ik ben niet de enige met dit probleem.
Vul op google maar eens 'NEX focus infinity' in. Dan krijg je heel wat resultaten.
Het probleem is dat jij het ding iets automatisch wilt laten doen wat technisch niet mogelijk is. Zonder contract geen automatische focus.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Dat het op je Canon Powershot S2 wel goed ging komt misschien meer omdat hij zo'n kleine sensor heeft dat bijna alles scherp is :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
Misschien anders een idee om hyper focaal scherp te stellen. Met groothoek op f/8. scherpstellen op 5 meter en alles daar achter is scherp.

Een lichtje op 5Km is wellicht een iets te klein detail om fatsoenlijk AF op te doen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

rimave schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:21:
Toch maar weer eens hulp vragen..
Wat UC zegt, manual focussen, je voorbeeld als onweer, daar kan je nooit op AF zo ie zo is het anticiperen waar het gaat komen (meer geluk dan anticiperen) en je camera op oneindig zetten. Ik heb geen nex 6 (ik heb de 7) maar volgens mij kan je een knop instellen op 'focus zoom'. Zodat je kan zien waarop je handmatig scherp stelt. Autofocus werkt met contrast detectie nooit goed met weinig licht, focus peaking dus ook niet, dan ben je aangewezen op focus zoom (x5.9 of x11). Zie je nex 6 instructie boekje en/of:
Hier wat meer tips icm. manual focus en nex 6.
Soms is het wel handig om het boekje te lezen :+

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Pagina: 1