Migratie naar SSD in combinatie met clean W8 installatie

Pagina: 1
Acties:

• foto011
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-03-2025
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende probleem waarvoor ik op diverse fora niet echt een bevredigend antwoord vind.

Ik wil een laptop aanschaffen met een HDD en daarin zelf een SSD plaatsen. Reden hiervoor is dat de laptops met ingebouwde SSD naar mijn idee zwaar overpriced zijn op het moment.
Nu is het probleem het installeren van Windows 8 op die nieuwe SSD. Ik heb gelezen dat er manieren zijn om een clone van je HDD op de SSD te zetten, maar dan is je OS geoptimaliseerd voor gebruik met een HDD (merk je dit uberhaupt?). Ik zou dus liever een clean installation doen, maar bij de laptop wordt uiteraard alleen een recovery partitie bijgevoegd en geen volledige W8 DVD.

Weet iemand een oplossing voor het bovenstaande? Ik heb al dingen gelezen over OEM versies van W8 die je gratis kunt downloaden (waar?) en als ISO file kunt branden en met je bestaande key (die je nog even uit je systeem met HDD moet vissen) kunt installeren. Probleem daarbij lijkt te zijn dat W8 niet tot nauwelijks is op te starten met een bootable DVD omdat je niet in de BIOS kunt komen om de bootsequence aan te passen. Ik heb zelf nog geen ervaring met W8 maar alle input hierover is welkom.

Ik hoor graag jullie ideeen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De key zit al in de bios gebakken, hoef je verder niets voor te doen. Wel dezelfde w8 versie installeren.
Je kan ook clonen. Wellicht herkent W8 de ssd juist en zal zich herconfigureren naar de juiste instellingen, anders hoef je alleen defragmentatie uit te zetten.

Een groot probleem (....) met nieuwe laptops is echter dat windows helemaal vol zit met programmas die je niet wil, daarom kan je gewoon beter windows er opnieuw opzetten.

• foto011
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-03-2025
Bedankt voor je reactie.

Dat opnieuw windows erop zetten is dus precies het probleem, want hoe doe je dat als je geen installatie CD hebt maar alleen een recovery partitie op de HDD? M.a.w. waar haal ik een installatie DVD / USB vandaan (behalve dan via minder legale wegen zoals torrent sites)?

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:39
http://answers.microsoft....58-450d-943e-7e81f902adec

Als ik de eerste 50% van deze pagina mag geloven bestaat er geen oplossing voor jouw probleem. Je hebt voor een OEM versie gekozen zonder installatie-cd en daar moet je het mee doen. Ik zou gewoon de juiste ISO downloaden op een andere manier.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wanneer je een normale installatie doet op een SSD via bijvoorbeeld Recovery Dvd's en je voert gewoon de prestatie index tool uit dan zal je Windows automatisch bepaalde features in en uitschakelen voor SSD gebruik. Daarnaast zijn er genoeg tutorials om bijvoorbeeld je searchindex uit te zetten etc.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-01 22:02
ik heb een acer laptop heb in alle haast de hhd geformateerd(de laptop wou niet mee werken). Pas nadat ik alles kwijt was ben ik gaan zoeken na een oplossing :P.
Mischien kan dit you op weg hhelpen:
http://acer-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/26836
Ik heb mijn probleem opgelost door een WIndows 8 64bit ENG te downloaden en nederlandse taalpakket op gezet.
En daaarna Acer lastige gevallen om 6 CD te ontvangen met recovery materiaal :D (6 CD!)

sorry voor slechte nederlandse geen zien om QC te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 28-08-2013 22:58 ]

Pagina: 1