Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
De laatste zeven jaar gebruik ik WiFi om een computer op de eerste verdieping met het internet te verbinden. Dat dit niet zeer snel of stabiel was nam ik voor lief, maar sinds mijn overige huisgenoten de beschikking hebben gekregen over tablets en smartphones is de kwaliteit van mijn WiFi-verbinding sterk achteruit gegaan. Aangezien kabels trekken geen fatsoenlijke optie is, de kabelgoten naar boven zitten namelijk bijna vol, zit ik nu te kijken naar een MoCA-oplossing. Nu is het aansluiten van een dergelijk iets bijzonder eenvoudig, ware het niet dat mijn COAX-versterker unidirectioneel is en een gelimiteerde frequentie ondersteunt (862MHZ, terwijl MoCA gebruik maakt van 850-1500MHz). Nu is dit volgens iemand te omzeilen door gebruik te maken van diplexers, maar ik twijfel nog of ik het goed snap.

De huidige situatie (KLIK VOOR GROOT):
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/8618385/2013-08-28%2014.44.05klein.jpg
Linksonderin komt het COAX-signaal binnen, waarna deze door het kastje linksonderin verdeeld wordt via een 'DATA'-uitgang die naar mijn kabelmodem loopt en een 'RADIO/TV'-uitgang die naar de versterker loopt. Deze versterker versterkt dit signaal en split dit naar zes coax-kabels die vervolgens naar verschillende vertrekken in het huis lopen.

Nu wilde ik het als volgt aanpakken (KLIK VOOR GROOT):
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/8618385/moca1klein.png
Als diplexers heb ik deze op het oog: http://www.allekabels.nl/...x-koppelfilter-2-weg.html
Om alles aan te sluiten heb ik dit op het oog: http://www.allekabels.nl/...45/f-connector-kabel.html

Klopt dit allemaal of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:58

Tazzios

..

Je kan de MoCA oplossing toch ook na de versterker plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
Dan is de input toch gelimiteerd aan de output van de versterker, wat neerkomt op 862MHz? Daarnaast is de versterker unidirectioneel dus komt het uitgaande signaal niet verder dan de versterker.

[ Voor 36% gewijzigd door rgras op 28-08-2013 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

? je omzeilt de versterker. De versterker hoeft het MoCa signaal toch niet te versterken?
Op de MoCA in de meterkast sluit je met coax je tv signaal aan en met ethernet het internet signaal.

Zo:
Tv signaal> versterker> MoCa > Boven > Moca = Internet(op ethernet) + TV (coax)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
Mijn laatste punt klopt inderdaad niet, maar volgens mij is het eerste nog wel relevant. Of zou zo´n diplexer alleen bij de ´bovenste´ MoCA gebruikt moeten worden om de output daarvan te scheiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Ik kan zo 1,2,3 je eerste punt niet vinden, maar voor punt 2:
Ligt aan de MoCA apparaat, sommige hebben een coax uit voor de Tv bij andere moet je er een splitter tussen zetten. Diplexer is nergens voor nodig als je de de moca na de versterker plaatst. De moca en TV weten zelf wel op welke mhz band ze moeten afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:19
Als je PVC buizen hebt waar 3 COAX kabels doorheen passen, dan moet er in een van die buizen links toch ook nog wel een Cat5e bij passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
Tazzios schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:48:
Ik kan zo 1,2,3 je eerste punt niet vinden, maar voor punt 2:
Ligt aan de MoCA apparaat, sommige hebben een coax uit voor de Tv bij andere moet je er een splitter tussen zetten. Diplexer is nergens voor nodig als je de de moca na de versterker plaatst. De moca en TV weten zelf wel op welke mhz band ze moeten afstemmen.
Duidelijk, bedankt!
ThinkPadd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:55:
Als je PVC buizen hebt waar 3 COAX kabels doorheen passen, dan moet er in een van die buizen links toch ook nog wel een Cat5e bij passen?
In het verleden heb ik het geprobeerd met een trekveer, maar dat liep op een drama uit. Een probleem is dat de relevante PVC-buis zich ergens in een muur opsplitst en vanaf dat punt naar twee verschillende kamers loopt.

[ Voor 7% gewijzigd door rgras op 28-08-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Deze heeft zo te zien een coax uitgang voor de tv.
http://www.bgb.nl/img/hir...adapter__product1658b.jpg

Is me alleen niet duidelijk hoeveel er in 1 doos zitten. ik vermoed maar eentje.
http://www.jw-shop.nl/hir...oax-adapter-56012571.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:01
Dat is een splitter, geen diplexer. Een diplexer heeft een low en high pass poorten, zeg maar een lowpass en high-pass filter in 1.

In jouw geval wil je het >862Mhz spectrum om je versterker leiden.

Je hebt dan 1 diplexer nodig voor je versterker: lowpass @ 862Mhz, highpass vanaf 862Mhz. De lowpass uitgang gaat naar je versterker.

Op de uitgang van je versterker kun je je moca signaal EN je catv signaal weer dmv een splitter combineren. Alleen is jouw versterker eentje met ingebouwde splitter. Ik raad eentje aan die 1 uitgang heeft, dan kun je dmv een simpele multitap in 1x alle uitgangen voorzien van CATV+MOCA. Tenzij je dat maar op 1 coax nodig hebt natuurlijk.

Overigens moet je wel oppassen dat je het moca signaal niet 'terug'zend het net op. Nu is MOCA een hogere frequentie, maar ik heb een klant gehad met een Devolo setje (zelfde idee alleen dan lage frequentie) waar UPC op de stoep stond, hij stoorde de wijkkast....
klant dacht zelf wel ff extra poortje te maken, splittertje geplaatst ipv een bestaande en klaar. Had alleen niet door dat geen splitter was maar een filter...

Heb je wel goede coax liggen? Juist de goedkopere coax dempt veel, en zeerzeker op >862Mhz...

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 28-08-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgras
  • Niet online
Ik zal eens kijken naar een propere diplexer.

Overigens hoeft er maar over 1 coax MoCA gebruikt te worden, de versterker hoeft w.m.b. dus niet vervangen te worden. De desbetreffende kabel is verder van goede kwaliteit, dus ik verwacht daar geen problemen mee.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De vraag is of je zoveel moeite moet doen...

Mijn ervaring met MoCA is dat het signaal doodleuk door apparaten heen gaat die niets (kunnen) doen met de >1GHz frequenties. Het wordt dan niet versterkt, maar ook niet tegengehouden.

Ik zou aanraden om in eerste instantie gewoon de MoCA-dingen te kopen, eraan te hangen en kijken of het werkt. Goede kans dat het gewoon werkt. Zo niet kun je altijd later kijken naar bypasses etc. Overigens zou ik neigen naar vervangen versterker in dat geval, dat houdt de coax zelf simpler.

Oslik blyat! Oslik!

• rgras
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 13:24:
Ik zou aanraden om in eerste instantie gewoon de MoCA-dingen te kopen, eraan te hangen en kijken of het werkt. Goede kans dat het gewoon werkt. Zo niet kun je altijd later kijken naar bypasses etc. Overigens zou ik neigen naar vervangen versterker in dat geval, dat houdt de coax zelf simpler.
Dan doe ik dat, bedankt!
Pagina: 1