Toon posts:

Indesign hoe maak ik één file van de psd files in indesign

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers.

ik ben bezig met een opdracht voor school, het gaat om een brochure.
ik heb deze inmiddels gemaakt met foto's en al de foto's moesten minimaal 300 pi zijn.
en ik moest de foto;s omzetten in photoshop naar cymk. nu heb ik de psd files in indesign gesleept. maar als ik deze opsla en verstuur dan ziet de docent de foto's niet scherp in indesign. dit komt denk ik omdat de leraar de psd files niet op zijn pc heeft staan.

hoe kan ik dit inpakken in een soort uiteindelijke indesign bestand? zodat de leraar de psd files niet nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
Sowieso werkt het allemaal sneller als je niet gelaagde bestanden zoals tiff of jpeg gebruikt. Als ik geef om kwaliteit neig ik altijd naar platte tiffs.

Als ik een project exporteer doe ik dat altijd als pdf met redelijke jpeg en dpi settings. Dat zou je ook kunnen doen.

of als je Wilt dat je leraar de boel aan kan passen dan zal je er een package van moeten maken. Indesign verzameld dan alle benodigde bestanden en gooit ze tezamen en dat kan je versturen.. Maar goed dan loopt de benodigde ruimte snel op..

dus stuur gewoon je project in pdf et voila, dan kan de beste man het zien en beoordelen.

beetje vreemd dat je leraar dat zelf niet ffskes aan je uitlegd. Tenminste ik neem aan dat het leren gebruiken van indesign ook tot de lesstof behoort.

[ Voor 11% gewijzigd door analogworm op 28-08-2013 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thnx, alleen de opdracht is dat het al een indesign bestand moet, helaas. hoe kan ik er een package van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
de leraar, moet namelijk ook kunnen kijken of er paragraph styles zijn gebruikt enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
okilidokili.. Allereerst, vervang dan je psd's met platte JPEG's op kwaliteit 10 of 12.. bespaart een hoop ruimte. kunnen ook in CMYK geloof ik, en anders converteerd indesign de boel zelf wel. boeit ruimte niet, dan kun je deze stap overslaan natuurlijk.

Onder file vind je Package (smash your fist + P)(ALT + SHIFT + CRTL + P)). Daar kan je nog het een en ander naar wens instellen en het als package oplaan.. Prop het in een rar/zip bestand en Wetransfer here we go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thnx!!!!! is het niet erg om jpegs te gebruiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
gaat meneer het profi afdrukken? nee? dan is het niet erg.. en dan nog zijn platte tiffs zonder extra kanalen, zonder lzw compressie in het juiste kleurprofiel wat je wil gebruiken en niet per se PSD's (ookal werkt dat ook prima, is alleen groter)

Plus voor preview kan je ook makkelijk JPEG's op kwaliteit 8 gebruiken.. alleen bij 100% inspectie ga je dan wat zien.. In ieder geval vonden ze JPEG's 8 als het digitaal beoordeeld moest worden prima. Over het algemeen wilden ze trouwens foto's op print beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 14:50:
Thnx!!!!! is het niet erg om jpegs te gebruiken dan?
Hangt toch af van het doel? Als het foto's zijn, kun je prima jpeg hanteren met een hoge quality). Voor vectorwerk kun je het best een vectorbestand gebruiken en anders PNG/TIFF.

Moet het een-en-ander nog nabewerkt worden, houd je de originele bestanden (psd).

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
wat sjakie zegt inderdaad.. is afhankelijk van je doel.. jouw doel is zover ik het begrijp preview en geen print.. dus volstaan jpegs prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb nu even een jpeg in indesign gegooid en dan zegt hij dat hij 180 pi maar is, hoe kan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
geen idee randy..
je hebt actual PPI en Effective PPI dus, los is je foto 20*30cm 300 dpi pak m beet 8megapixel.. Maar in indesign gebruik je hem als 5*7,5cm dan wordt het effective PPI 4keer zo groot.. 1200.

Dus over welke PPI hebben we het?
(staat bij elkaar in link info als je de betreffende foto geselecteerd hebt)

[ Voor 13% gewijzigd door analogworm op 28-08-2013 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
effectieve pi was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
en je indesign bestand staat op 300dpi? dan betekent het dat je de foto uitvergroot.. cq groter wilt laten zijn dan het is..

heb je de JPEG vanuit de PSD geconverteerd? en heb je hem dan niet per ongeluk geresized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik gewoon het package bestand, en die stuur ik gewoon op. hoop dat dat genoeg is voor em.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Overigens als je goed met adobe software om wilt gaan kan ik je Lynda.com aanraden. Compleet met super gestructureerde video's en oefen bestanden.

Zodoende had ik nooit meer vragen over Adobe software aan de docenten.. soms kon ik hen zelfs nog wat uitleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee top, ik zal een kijkje nemen thnx!
Pagina: 1