Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Website builder bouwen.

Pagina: 1
Acties:

• Manotje90
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-11 15:11
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/spkp6p.jpg

Beste mede Tweakers,

Voor een projectje wil ik een website builder gaan bouwen, nu heb ik hier en daar wat kennis van IIS, html javascript etc. Ik heb ook al wat websites gemaakt in het verleden en voor mijn werk maar ik schiet overduidelijk kennis te kort om processen automatisch te laten verlopen zodat gebruikers hun eigen website kunnen creëren via een builder.

Nu heb ik mezelf natuurlijk los gelaten op google en de Tweakers zoek functie maar helaas krijg ik alleen maar resultaten die me verwijzen naar dergelijke websites die dit al aanbieden.

ik zal de eerste vraag die jullie te binnen schiet al vast beantwoorden "waarom?" Ik wil graag meer ervaring op doen in programmeren. En ik houd van uitdagingen.

Het idee:

(fictief) Ik wil mensen een account laten aanmaken op een portal waar zij heel eenvoudig een eigen site kunnen maken.

Client kant:

Als deze mensen inloggen kunnen zij een domein aanvragen (domein checker) mocht deze bezet zijn krijgen zij dat te zien. Als deze niet bezet is worde deze aanvraag doorgezet naar een reseller of naar mij als tussen persoon waarbij ik hem zelf aanvraag.

zij kunnen een logo of naam mee geven aan de site om ergens op de site weer te geven. (png, jpeg, etc)
Zij kunnen een stuk tekst bijvoegen.
Zij kunnen x aantal afbeeldingen uploaden die in een slider voorbij komt.
zij kunnen een filmpje uploaden van x aantal minuten.
zij kunnen specificatie meegeven die met opsommingstekens in een tabel komen. (vaste specs)
uiteindelijk zouden ze eventueel nog kunnen kiezen voor andere thema's maar dat even ter zijde om het wat eenvoudiger te houden.

een site die deze mogelijkheden heeft kan ik zelf wel bouwen dat is niet het probleem. mijn vraag is daarom hoe kan ik zorgen dat wat dat wat zij uploaden of in typen in velden komen te staan in nieuwe bestanden.

Server kant:

* Nu zullen er op de server een aantal dingen automatisch moeten gebeuren:

* client vraagt een account aan: Client krijgt gegevens per mail.
* client start website builder - server maakt een folder aan.
* client checkt domein:
"domein vrij - client krijgt melding dat het vrij is"
"domein bezet - Client moet ander domein kiezen"
*client upload logo of tekst voor boven in de pagina
"Afbeelding word meteen in een subfolder logo geplaatst"
"Tekst word later met alle andere tekst in een DB geplaatst"
*client vult tekst in - server doet er nog niet mee
*client upload foto's - word netjes weg geschreven naar subfolder "foto's"
*client upload video - word netjes weg geschreven naar subfolder "video"
*client geeft in tekst velden specs op - server doet er nog niet mee.
*client drukt op aanmaken en word door verwezen naar betalings systeem.
*client handeld betalings systeem af. - bij betaling krijgt de server akkoord om het procces te starten

*server maakt in IIS een site aan met gewenst naamgeving, bindings en folder locatie.
*server genereerd unieke html met een Uniek ID om delen uit een database te halen.
*server vult Database aan met waardes van de gebruiker (teksten, locatie van video en foto's)
*Domein word aangevraagd (automatisch of handmatig) ik weet niet wat realistisch is.

Voor alle duidelijkheid dit is mijn blik hierop en dit is wat ik heel graag wil realiseren. De code voor de website kan ik schrijven dat is geen punt. het probleem is meer dat ik niet weet hoe ik een database automatisch kan laten bewerken met waardes die een gebruiker opgeeft via een portal en een eigen ID wat klopt met dat van de index.php (dit mag natuurlijk gewoon opvolgend zijn 1,2,3,4 etc.)

ook weet ik niet hoe ik IIS automatisch een site kan laten aanmaken met de waardes die de client opgeeft ( bindings, naamgeving en folder locatie die aangemaakt is)

Ik hoop mijn idee duidelijk is en dat iemand me op weg kan helpen of mij in de juiste richting kan sturen.
vragen, opmerkingen of verbeterpunten hoor ik natuurlijk ook graag.

bij voorbaat dank!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Manotje90 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:48:
Voor alle duidelijkheid dit is mijn blik hierop en dit is wat ik heel graag wil realiseren de code voor de website kan ik schrijven dat is geen punt.
Niet om je neer te halen, maar dit is zo'n typisch 10-jaren project dat of nooit af komt (en tegen de tijd dat 't af is hopeloos verouderd is) of nooit de tekentafel verlaat. Maar ik duim voor je ;)
het probleem is meer dat ik niet weet hoe ik een database automatisch kan laten bewerken met waardes die een gebruiker opgeeft via een portal en een eigen ID wat klopt met dat van de index.php (dit mag natuurlijk gewoon opvolgend zijn 1,2,3,4 etc.)
Daar zijn 1001 manieren voor; dat varieert van alles in een "database-in-een-database" proppen tot dynamisch gegenereerde queries (al dan niet met behulp van lambda's of gewoon SQL statements zélf builden) tot (teh horror) XML/XSL-Rube-Goldberg-oplossingen tot een "verdomd generieke database" waar simpelweg de meeste mensen het grootste deel van je doelgroep voldoende aan zou hebben. Ik vind 't frappant, nee, tekenend dat je je bekommert om het (vermelden van een implementatie-)detail dat id's wel opvolgend mogen zijn terwijl je aan de vooravond staat van 't zelfbouwen van een particle accelerator. Nogmaals: niet om je neer te halen, maar je hebt, schat ik, geen idee waar je aan begint. Je "specs" zijn makkelijk in een paar puntjes op te sommen in een topic, maar je zegt feitelijk in een half A4-tje dat je een particle-accelerator gaat bouwen (nou ja, iets minder spannend dan dat :P ) maar beseft denk ik niet hoeveel werk hierin zal gaan zitten. Niet iets wat je in een paar avondjes doordeweeks devven binnen afzienbare tijd bouwt, al helemaal niet als ik je eerste alinea uit dit topic nog eens nalees (emphasis mine):
Voor een projectje wil ik een website builder gaan bouwen, nu heb ik hier en daar wat kennis van IIS, html javascript etc. Ik heb ook al wat websites gemaakt in het verleden en voor mijn werk maar ik schiet overduidelijk kennis te kort om processen automatisch te laten verlopen zodat gebruikers hun eigen website kunnen creëren via een builder.
Mijn advies (en argument voor mijn 'licht pessimistische' houding): zet voor jezelf haalbare doelen. Bouw delen. Maak 't in "Lego-steentjes" die je, uiteindelijk, ooit, allemaal in elkaar kunt "klikken" tot een groot geheel. Opensource de handel en met wat geluk springen er wat mensen op/bij als ze 't zien zitten.
ook weet ik niet hoe ik IIS automatisch een site kan laten aanmaken met de waardes die de client opgeeft ( bindings, naamgeving en folder locatie die aangemaakt is)
Ik zou eens beginnen met kijken naar [google="Microsoft.Web.Administration"] en [google="Microsoft.Web.Management"]
Ik hoop mijn idee duidelijk is en dat iemand me op weg kan helpen of mij in de juiste richting kan sturen.
Bij deze :Y)

Oh, by the way, je beseft dat dit wiel al een aantal keren, in verschillende variaties weliswaar, uitgevonden is he? ;)

Overigens: ik heb enigszins ervaring op dit vlak. Ergens rond de eeuwwisseling heb ik een systeem gebouwd dat websites automatisch kon "deployen" naar (toentertijd) IIS5(.1) i.c.m. SQL server. In essentie pakte dat systeem van een development omgeving de hele reutemeteut op, bakte daar een zip van met daarin alle benodigdheden + deployinstructies/metadata en aan de andere kant werd die hele handel dan weer verwerkt en ge-"deployed". Daar zat alleen al, full-time; 40u p/w, maanden werk in maar IIS documentatie was toen ook nog echt een drama en ik gebruikte COM i.p.v. de overvloed aan zaken die je nu tot je beschikking hebt in die voorgenoemde .Net assemblies. En daar had ik dan nog de luxe dat ik een "wizard" kon bouwen die door developers gebruikt werd i.p.v. iets dat volautomatisch complete nitwits moet kunnen helpen.

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 28-08-2013 00:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Misschien heeft onze TS wel heel veel tijd RobIII :+ Maar om even te onderstrepen hoeveel werk het is, heb ik even één van je puntjes verder uit elkaar getrokken.

*client upload foto's - word netjes weg geschreven naar subfolder "foto's"
[list]
• Checken of de geuploade foto wel echt een foto is
• Foto opslaan in bestandsmappen
• Foto informatie opslaan in database
• Bij gebruik foto's, lijst weergeven van beschikbare foto's
• Foto invoegen en resizen naar juiste formaat

Dan heb je het nog niet eens gehad over het maken van verschillende pagina's en dergelijke. Of het indelen van de layout, kunnen mensen kiezen uit vaste vormen, of mogen ze drag&droppen?

Een heleboel werk! Zeker als je alles ook nog zonder basis (framework/CMS/etc.) helemaal zelf moet maken.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Niets nieuws inderdaad. Feitelijk is dit gewoon een Wiki.

Ik zie een vraag hoe teksten in een database komen. Het gebruikelijke antwoord is via SQL, met een INSERT statement.

Je vraagt je ook af hoe je daar ID's bij kunt genereren. ID's kun je in SQL automatisch laten aanmaken met een auto-increment kolom. Diezelfde kolom kun je weer gebruiken om die row terug te vinden, bivoorbeeld vanuit "index.php?page=4"

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik zou hier niet aan beginnen, wat je beter kunt doen is een bestaand CMS nemen, bijvoorbeeld Umbraco of Wordpress en dan een wizard te schrijven, het voordeel is dan ook dat je kunt proviteren van updates en patches van het project. Dit soort dingen zelf verzinnen is zonde van je tijd, en zal nooit de kwaliteit bereiken van wat je zelf schrijft.

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

nm

[ Voor 97% gewijzigd door Guillome op 30-08-2013 16:24 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Ik zie niet in waarom je hier niet aan zou beginnen als je er de tijd voor hebt. Ik heb ook zat projectjes waar ik met grote ambitie aan ben begonnen en die nooit af gekomen zijn, heel wat meer dan die wel afgekomen zijn. Dat wil niet zeggen dat ik er niet heel veel plezier in heb gehad en veel van heb geleerd. Soms is het pad bewandelen interessanter dan de eindstreep halen, zou je kunnen zeggen.

Maar het is wel goed om je ambitie aan de realiteit te toetsen :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 17:25
Ik heb in het verleden ook een site generator gebouwd met behulp van een aantal technische mensen. Dat project is helaas nooit live gekomen.
Ik heb 1 tip wat jouw gouden regel zou moeten zijn: KISS (Keep It Simple Stupid). Begin zo eenvoudig mogelijk en bouw het daar vandaan weer zo simpel mogelijk uit. Het liefst in zo klein mogelijke stappen. Veel succes ;-)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:18
Als je er tijd en zin voor hebt zou ik het zeker proberen, maar je klinkt (no offence) als iemand die nog weinig kaas heeft gegeten van webtech, dus ik zou eerst beginnen inderdaad met kleine onderdelen, begin bijvoorbeeld met die delen waar je nu over twijfelt of je ze kan, als een soort Proof of Concept. Wees ook niet bang om op gegeven moment het gedane werk weg te gooien en overnieuw te beginnen, want zeker als je begint met zoiets als dit zal je in de loop van de tijd ineens zien dat datgene wat je een half jaar geleden had gemaakt helemaal brak is en eigenlijk over moet.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1