Beste mede Tweakers,
Voor een projectje wil ik een website builder gaan bouwen, nu heb ik hier en daar wat kennis van IIS, html javascript etc. Ik heb ook al wat websites gemaakt in het verleden en voor mijn werk maar ik schiet overduidelijk kennis te kort om processen automatisch te laten verlopen zodat gebruikers hun eigen website kunnen creëren via een builder.
Nu heb ik mezelf natuurlijk los gelaten op google en de Tweakers zoek functie maar helaas krijg ik alleen maar resultaten die me verwijzen naar dergelijke websites die dit al aanbieden.
ik zal de eerste vraag die jullie te binnen schiet al vast beantwoorden "waarom?" Ik wil graag meer ervaring op doen in programmeren. En ik houd van uitdagingen.
Het idee:
(fictief) Ik wil mensen een account laten aanmaken op een portal waar zij heel eenvoudig een eigen site kunnen maken.
Client kant:
Als deze mensen inloggen kunnen zij een domein aanvragen (domein checker) mocht deze bezet zijn krijgen zij dat te zien. Als deze niet bezet is worde deze aanvraag doorgezet naar een reseller of naar mij als tussen persoon waarbij ik hem zelf aanvraag.
zij kunnen een logo of naam mee geven aan de site om ergens op de site weer te geven. (png, jpeg, etc)
Zij kunnen een stuk tekst bijvoegen.
Zij kunnen x aantal afbeeldingen uploaden die in een slider voorbij komt.
zij kunnen een filmpje uploaden van x aantal minuten.
zij kunnen specificatie meegeven die met opsommingstekens in een tabel komen. (vaste specs)
uiteindelijk zouden ze eventueel nog kunnen kiezen voor andere thema's maar dat even ter zijde om het wat eenvoudiger te houden.
een site die deze mogelijkheden heeft kan ik zelf wel bouwen dat is niet het probleem. mijn vraag is daarom hoe kan ik zorgen dat wat dat wat zij uploaden of in typen in velden komen te staan in nieuwe bestanden.
Server kant:
* Nu zullen er op de server een aantal dingen automatisch moeten gebeuren:
* client vraagt een account aan: Client krijgt gegevens per mail.
* client start website builder - server maakt een folder aan.
* client checkt domein:
"domein vrij - client krijgt melding dat het vrij is"
"domein bezet - Client moet ander domein kiezen"
*client upload logo of tekst voor boven in de pagina
"Afbeelding word meteen in een subfolder logo geplaatst"
"Tekst word later met alle andere tekst in een DB geplaatst"
*client vult tekst in - server doet er nog niet mee
*client upload foto's - word netjes weg geschreven naar subfolder "foto's"
*client upload video - word netjes weg geschreven naar subfolder "video"
*client geeft in tekst velden specs op - server doet er nog niet mee.
*client drukt op aanmaken en word door verwezen naar betalings systeem.
*client handeld betalings systeem af. - bij betaling krijgt de server akkoord om het procces te starten
*server maakt in IIS een site aan met gewenst naamgeving, bindings en folder locatie.
*server genereerd unieke html met een Uniek ID om delen uit een database te halen.
*server vult Database aan met waardes van de gebruiker (teksten, locatie van video en foto's)
*Domein word aangevraagd (automatisch of handmatig) ik weet niet wat realistisch is.
Voor alle duidelijkheid dit is mijn blik hierop en dit is wat ik heel graag wil realiseren. De code voor de website kan ik schrijven dat is geen punt. het probleem is meer dat ik niet weet hoe ik een database automatisch kan laten bewerken met waardes die een gebruiker opgeeft via een portal en een eigen ID wat klopt met dat van de index.php (dit mag natuurlijk gewoon opvolgend zijn 1,2,3,4 etc.)
ook weet ik niet hoe ik IIS automatisch een site kan laten aanmaken met de waardes die de client opgeeft ( bindings, naamgeving en folder locatie die aangemaakt is)
Ik hoop mijn idee duidelijk is en dat iemand me op weg kan helpen of mij in de juiste richting kan sturen.
vragen, opmerkingen of verbeterpunten hoor ik natuurlijk ook graag.
bij voorbaat dank!