Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Diagnose defecte voeding

Pagina: 1
Acties:

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:37
Sinds enige tijd had ik last van stabiliteits issues op mijn overgeklokte systeem en heb bij elke random crash het systeem iets terug geklokt. Na de zoveelste vage crash besloten om alles naar stock settings te zetten en ook toen volgde een crash met als gevolg dat de PC in z'n geheel niet wou booten.
Na enige tijd werd duidelijk dat het de voeding was en inmiddels draait het systeem weer prima.

De defecte voeding is een OCZ ModXstreampro van 600 Watt. Deze voeding heeft tijdens het zoeken naar de reden van de crashes een aantal symptomen vertoond:
-willekeurig crash van de PC(onafhankelijk van de load)
-In z'n geheel niet in willen schakelen
-Inschakelen maar verder dan de ventilatoren op max snelheid zat er geen leven in het systeem

De voeding heb ik open gemaakt en visueel gecontroleerd op duidelijke gebreken(verbrande componenten, bolle condensatoren etc...). Verder heb ik de voeding zonder iets aan te sluiten ingeschakeld en vervolgens alle uitgangen nagemeten en daar kwamen naar mijn idee de juiste waardes uit 3,42V, 5,12V en 12,34V. Met een belasting van +/- 5A op de 12V lijnen zijn de waardes: 3,42V, 5,15V en 12,22V. Ook dat lijkt me prima. Ik heb helaas niets om handen waar ik de PSU zwaarder mee kan belasten.

Iemand die dergelijke symptomen herkent en suggesties heeft wat ik eventueel zou kunnen doormeten in de voeding?
Ik heb een beperkte kennis van elektronica componenten, dus echt heel diep op de materie ingaan zal hem niet worden. Overigens heb ik een vrij simpel AMD Phenom II X2 555 systeem, dat zelfs overgeklokt(@X4 3,6GHz) geen hele zware voeding vereiste.

iRacing Profiel