Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

eReader of Tablet voor het leeswerk van mijn studie?

Pagina: 1
Acties:

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-11 17:51
Hoi allen :)

Volgende week ga ik beginnen met mijn master Engineering & Policy Analysis. Na een technische bachelor lijkt het er op dat er hier veel meer normaal leeswerk in gaat zitten. Ik bedoel daarmee dan plain tekst in plaats van formules en structuren :) (mijn bachelor was Molecular Science & Technology) Dat blijkt al wel, gezien het feit dat ik bij een van mijn vakken al hele lappen tekst gevonden heb, welke we alvast moeten doorlezen.

Nu, waar ik vroeger nog veel werk printte, wil ik het nu eens anders aanpakken. Alles is in PDF of Word te downloaden, en het lijkt me wel fijn om een portable manier te hebben om alles te kunnen lezen zonder het allemaal uit te hoeven printen. Ik twijfel alleen of ik liever een e-reader of tablet moet nemen.

Laat ik uitleggen welke pro en cons ik heb bij de beide apparaten:

eReader Pro's:
- Werkt een stuk prettiger voor de ogen bij langdurig lezen
- Is wat handzamer dan een tablet
- Kan er ook fijn leesboeken mee lezen
eReader Con's:
- Lastiger om tekst te verwerken (markeren, kopieren etc)
- Geen andere functies
- Misschien dat word als bestandsformaat niet lekker werkt?

Tablet Pro's:
- Sneller
- Tekstverwerking
- Ook andere functies (internet etc)
Tablet Con's:
- Vermoeiend voor de ogen bij lang gebruik
- Batterijduur
- Minder handzaam
- Evt distractie juist door de extra functies

Snappen jullie mijn dilemma een beetje? Zijn er mensen met ervaringen in dit gebied? Dan doel ik op het gebruik van een e-reader en/of tablet voor dit soort doeleinden. Ik vind vooral de vermoeidheid van mijn ogen wel een sterk punt om voor de e-reader te kiezen. Ik zit al veel achter de PC dus het lijkt me niet bevorderlijk om de rest van de tijd tegen een tablet aan te staren.

Alvast dank :)

[ Voor 11% gewijzigd door Therapy777 op 27-08-2013 23:25 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

Als je uren leest (al dan niet met pauzes) -> e-reader. Desnoods pak je je laptop erbij voor markeren/copy-pasten. Je kan beter je eigen samenvatting schrijven dan dat je alleen dingen markeert, dan leer je het veel beter. Veel schrijven is iets wat je imho niet op een ereader maar ook zeker niet op een tablet doet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Therapy777
Dat van het schrijven van samenvattingen klopt wel en heb ik eigenlijk altijd al zo gedaan. Al was de reden daarvoor meer dat ik geen zin had om wiskundige formules en scheikundige structuren met de computer te maken. Schrijven gaat veel sneller :)

Bedankt voor jouw aanbeveling.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:59
Geen ereader doen als je pfs, docs etc wilt kunnen openen. Dacht dit inderdaad ook te kunnen doen, maar .doc ondersteuning is vaak moeilijk (meestal omzetten naar PDF. Ik wilde het voor een studie informatica, dan heb je vaak code die er op een ereader niet meer goed uit zag omdat de regels dan afgebroken worden. Als ik jouw hoor over wiskundige formules zou ik niet voor een ereader gaan.

Kortom voor studiedoeleinden heb ik mijn ereader weer verkocht. Nu een paar jaar later heb ik hem voor leesboeken weer gekocht en dat gaat prima. Maar puur ook omdat het een stroom woorden is waar het niet zo'n probleem is als de tekst gereflowed word.

• Therapy777
Mijn master is wel technisch, maar meer gericht op consultancy en beleidsvorming. Veel formules zal ik dus waarschijnlijk niet meer tegen komen, het ging me juist meer om de normale lappen tekst die ik ongetwijfeld zal moeten gaan lezen.

Maar jouw ervaringen verwoorden eigenlijk precies waar ik al een beetje bang voor was met het gebruik van een e-reader. Dat is wel spijtig, ik heb namelijk niet zo'n zin om met papier rond te zeulen, en een tablet lijkt mij ook geen ideale optie omdat ik mijn tere oogjes wil sparen.

Dank voor je bijdrage :)

[ Voor 3% gewijzigd door Therapy777 op 27-08-2013 23:29 ]

• JT

JT

VETAK y0

Wellicht zou je eens wat spul voor je studie moeten omzetten naar PDF en dan testen op een e-reader; wat ik van jip snap is zijn ervaring met .doc en .pdf al wat jaartjes oud. Ondersteuning hiervoor kan natuurlijk aardig verbeterd zijn. Of niet :P Only one way to find out.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-10 23:04
Ik vind lezen op een tablet niet bijzonder vermoeiend eigenlijk... ik heb zelf een iPad gebruikt om zo'n 4000 pagina's aan wetenschappelijke papers te lezen en dat ging prima. Je kunt de brightness van de PDF zelf aanpassen en dus bijvoorbeeld alles wat wit is richting grijs veranderen.

Het voordeel van een tablet is dat je er alles mee kunt doen, ook af en toe een powerpoint openen (veel van mijn professoren plaatsten alleen de ppt bestanden online). Ik zou een dus een surface tablet overwegen, die zijn nu in de aanbieding bij surfspot...

Het bijkomend voordeel is dat je dan ook ad-hoc wat aantekeningen kunt maken als het nodig is :)

Wat ik vervelend vond aan e-readers is dat veel materiaal niet kan schalen, zoals PDF documenten. Als je dan een klein e-reader schermpje hebt waar je document in moet passen dat origineel een A4 is, eindig je met mini-letters en mini-cijfers.

[ Voor 16% gewijzigd door Willaaam op 27-08-2013 23:39 ]

• Therapy777
Helaas heb ik zelf of mijn directe omgeving geen e-reader om het op uit te testen :(

@Willaaam enig idee welke tablet geschikt is daar voor? Ik heb me er nog niet in verdiept en het moet ook niet te prijzig worden :)

[ Voor 44% gewijzigd door Therapy777 op 27-08-2013 23:42 ]

• JT

JT

VETAK y0

Waar kom je vandaan? Stuur even een DM, evt kan je hier wel testen.

Ecodan warmtepomp

• Therapy777
DM gestuurd, thanks :)

• Willaaam
Hier in Eindhoven heb ik ook een iets oudere bebook club s en een ipad waar je van mij wel ff mag proberen wat je wilt proberen :). Ik vind persoonlijk mijn ereader voor school niks, maar wie weet dat het voor jou de oplossing is.

• Willaaam
Therapy777 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:36:
Helaas heb ik zelf of mijn directe omgeving geen e-reader om het op uit te testen :(

@Willaaam enig idee welke tablet geschikt is daar voor? Ik heb me er nog niet in verdiept en het moet ook niet te prijzig worden :)
Bij surfspot is nu de Microsoft Surface RT in de aanbieding voor 210 euro kaal. Voor 260 euro krijg je er een toetsenbord-hoes bij.

Die tablets komen inclusief legale microsoft office 2013 en uit de app store kun je foxit reader en adobe reader halen voor pdfs. Een voordeel van Windows RT is denk ik wel dat alles van je scherm verdwijnt als je aan het lezen bent, dus de afleiding is ook daar minimaal.

https://www.surfspot.nl/h...urnUrl=%2fSURFspot%2fTask
http://www.microsoft.com/.../surface-with-windows-rt/

PDF software:
http://apps.microsoft.com...ca-499b-ae0f-d829f19ad613
http://apps.microsoft.com...13-49ee-b292-1613986c7f5c

Maar het handigste is om al je werk te importeren in OneNote en daar te verzamelen. Je print je pdf's, powerpoints en doc bestanden allemaal daarheen en dan heb je heel je vak met alles dat erbij hoort altijd netjes bij elkaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Willaaam op 28-08-2013 00:14 ]

• Therapy777
Super tip, thanks! Die met typ-cover voor 299 ziet er wel interessant uit. Touch lijkt me niet heel fijn om mee te typen en ik vind het wel een fijn idee dat ik dat ding eventueel ook als laptop kan gebruiken.

[ Voor 84% gewijzigd door Therapy777 op 28-08-2013 00:57 ]

• Willaaam
Therapy777 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:54:
Super tip, thanks! Die met typ-cover voor 299 ziet er wel interessant uit. Touch lijkt me niet heel fijn om mee te typen en ik vind het wel een fijn idee dat ik dat ding eventueel ook als laptop kan gebruiken.
Ik heb er ook eentje besteld voor m'n post-master. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik er vrolijker van word dan m'n iPad.

Maar het grootste probleem met eReaders blijft toch wel dat PDFs (en dan vooral grote) gewoon niet werken. Je kan er niet lekker in zoeken, je kan er niet lekker in noteren en de displays zijn gewoon te klein voor A4 content die niet kan reflowen (eigenlijk alle wetenschappelijke papers van voor 2000).

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:28

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb een ereader en lees daar gewone boeken op. Perfect. Voor tussendoortjes heb ik op mijn telefoon ook een reader-app (fbreader) gezet en daar lees ik ook boeken op als ik ergens moet wachten of zo. Niet ideaal want klein scherm, maar echt vermoeiend valt ook wel mee. Ik denk dat het ook wel eens overdreven wordt hoe vermoeiend het is van een scherm te lezen.

Mijn Sony reader kan .pdf en ik denk ook .doc bestanden aan maar handig is het niet. Voor pdf bestanden ben je afhankelijk van hoe de samenstelling is. Als de pagina's in 2 kolommen zijn, dan kan de sony handig van zichzelf automatisch zoomen door eerst linksboven te laten zien, dan linksonder, dan rechtsboven en dan rechtsonder. Werkt redelijk, maar ideaal is anders.

Ik zou neigen naar een tablet. En als je een met OneNote kan krijgen dan zou ik dat zeker doen.
OneNote rules.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Therapy777
Ik heb me even wat ingelezen op de Surface RT van Microsoft. Ik denk dat dat best wel een handig ding kan zijn. De tablet functie kan ik gebruiken om waar dan ook even het ding er bij te pakken om vakliteratuur te kunnen lezen. En als er een verslag of presentatie gemaakt moet worden zou dat ook nog kunnen. Wat wel fijn is, dan ben ik niet afhankelijk van de computers op de campus.

Ook al is het geen volwaardige laptop, je kunt er zo te zien wel de basis werkzaamheden mee verrichten en hij lijkt me wel wat handzamer dan een volwaardige laptop.

@P_tingen ik heb even in de MS app store gekeken en zo te zien is er een gratis OneNote app beschikbaar. Bonus, dus :)

En met de prijs van surfspot is het zeker de overweging waard. Alleen wel een levertijd van 3 weken... :(

[ Voor 16% gewijzigd door Therapy777 op 28-08-2013 12:57 ]

• Willaaam
Therapy777 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:50:
Ik heb me even wat ingelezen op de Surface RT van Microsoft. Ik denk dat dat best wel een handig ding kan zijn. De tablet functie kan ik gebruiken om waar dan ook even het ding er bij te pakken om vakliteratuur te kunnen lezen. En als er een verslag of presentatie gemaakt moet worden zou dat ook nog kunnen. Wat wel fijn is, dan ben ik niet afhankelijk van de computers op de campus.

Ook al is het geen volwaardige laptop, je kunt er zo te zien wel de basis werkzaamheden mee verrichten en hij lijkt me wel wat handzamer dan een volwaardige laptop.

@P_tingen ik heb even in de MS app store gekeken en zo te zien is er een gratis OneNote app beschikbaar. Bonus, dus :)

En met de prijs van surfspot is het zeker de overweging waard. Alleen wel een levertijd van 3 weken... :(
Er zit gratis de volledige office 2013 bij surface tablets, dus ook OneNote voor de desktop :). Die levertijd, tsja, ik zou hem gewoon voor lief nemen. Voor dat geld is het echt de beste oplossing denk ik. Compact, supergoed scherm, prima in staat om werk te verrichten en een goede accuduur.

• Therapy777
Willaaam schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 20:39:
[...]

Er zit gratis de volledige office 2013 bij surface tablets, dus ook OneNote voor de desktop :). Die levertijd, tsja, ik zou hem gewoon voor lief nemen. Voor dat geld is het echt de beste oplossing denk ik. Compact, supergoed scherm, prima in staat om werk te verrichten en een goede accuduur.
En toch minder afleiding dan ik dacht, gezien steam (en zijn games) niet werken op de ARM structuur :P aan de ene kant is dat dan weer jammer. Maar inderdaad, ik denk dat dit wel de beste prijs/kwaliteit oplossing is voor een praktisch hulpmiddel voor bij mijn studie. Als ik verder kijk en naar eventuele luxere wensen kijk heb ik liever een pro. Maarja dan betaal je meteen meer dan twee keer zo veel :-(

Ik heb 'm besteld inclusief de type-cover. Bij hun zakenpartner met 40% korting meteen een mooie beschermhoes + stylus aangeschaft :)

Bedankt allen voor jullie aanbevelingen!

[ Voor 45% gewijzigd door Therapy777 op 28-08-2013 22:33 ]

Pagina: 1