Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
Voor de opleiding informatica heb ik een laptop nodig. Ik kreeg de volgende eisen van Hogeschool Rotterdam:

Processor: Intel i5 of i7 (Ja, er staat geen core of generatie bij :') )
Geheugen: 8 GB RAM of meer
Harddisk: 320 GB of meer, 5400 RPM of hoger
Videokaart: DirectX 9 ondersteunende video card op 1024 x 768 of met een hogere resolutie (let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ gebruikt)
Optisch: DVD-ROM + DVD-Writer
Media: USB 2.0 (minimaal 1 poort), WLAN (IEEE 802.11g/n), Gigabit-LAN
Uitgangen: VGA, HDMI, Line-out

Nou heb ik gehoord dat die eisen niet streng gehandhaafd worden, maar ik wil alsnog dat m'n nieuwe laptop vier jaar mee gaat.

Ik heb wat rondgekeken en zag een hoop mooie laptops, een aantal heb ik geselecteerd en commentaar bij gezet. Ik kom er niet uit welke de beste voor mij is. Misschien heb ik ook een pareltje over het hoofd gezien die jullie wel weten.

Na een poos zoeken kwam ik uit bij BTO en XNotebooks en na een poos selecteren vond ik dit (stond niet bij pricewatch, dus dan maar zo):

Processor: Intel Core i7 4700MQ
Geheugen: 8 GB DDR3
Harddisk: 750 GB (ik heb nog een 120 GB SSD thuis liggen, die stop ik er dan ook in)
Videokaart: Nvidea GTX765M 2 GB GDDR5
Optisch: DVD + writer
Intel wifi 300Mbps (dual-band)
QWERTY US toetsenbord

Prijs: € 1.053,95

Dit was het allebeste wat ik voor zo'n prijs kon halen voor zover ik weet. Alleen weet ik niets over het merk Xnotebooks en dat maakt me toch wel wat wantrouwend. Ik heb ook gehoord dat Xnotebooks van XXODD vandaan komt en ik heb van dezelfde mensen ook gehoord dat dat merk ruk was. Deze videokaart heeft GDDR5. Ik weet dat het een stuk beter is dan DDR3, maar is het de prijs waard? Ik wil ook wel af en toe een spelletje erop spelen, hoeft niet op high ofzo. Is deze i7 echt een verbetering op de vorige generatie i7? Ik heb gekozen voor een dualband wifi-kaart, omdat veel apparaten tegenwoordig op 5GHz werken (zie de T-Mobile hotspots). Ik heb nog een Windows 8 licentie thuis, dus dat is geen probleem.

Even later kwam ik deze Medion tegen:

http://tweakers.net/price...-erazer-x6823-laptop.html

Scherm is prima, 1920x1080, i7 is van vorige generatie, videokaart is van vorige generatie, maar het is een Medion. Ik heb ronduit gezegd geen goede ervaringen met Medion en ik lees en hoor niet veel beter ervan. Kan ik deze Medion overwegen, of is het net zo bagger als ik hoor en heb ervaren?

Dan deze Sony Vaio:

http://tweakers.net/price...sony-vaio-svs1512v1e.html

Scherm is wat ik zoek, het is een i5 van de vorige generatie, de videokaart is van de vorige generatie EN een stukje meer budget, heeft maar 6 GB RAM, maar het is een Sony, dus goed en de prijs is wat lager. Van de Vaio laptops heb ik een hoge pet op, goede bouwkwaliteit en niet veel uitvallers voor zover ik weet. Nadeel is dat het een wat hoger prijskaartje heeft. Ga ik de verschillen merken als ik een i5 van de vorige generatie heb in plaats van een i7 van de nieuwste generatie? En hetzelfde over de videokaart natuurlijk, gaat het me grote nadelen geven? Is de prijs van €100 à €150 meer echt veel beter?

Ook nog deze Asus:

http://tweakers.net/pricewatch/336309/asus-n56vb-s4060h.html

Weer hetzelfdo over dit scherm, het is een i5 van de vorige generatie, de videokaart is een stukje lichter dan die van de Medion en Xnotebooks, heeft ook 6 GB RAM, maar het is een Asus, daar heb ik ook een hoge pet van op. Vergeleken met de andere laptops is deze ook nog eens veel goedkoper. Is het dan geen duurkoop? Ik heb ook de i7 versie van deze laptop gezien, die is €899. Is dat het waard?

Deze opties leken mij het beste. Heb ik wat over het hoofd gezien,hebben jullie beter advies, of zijn deze opties absoluut niet goed?

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:50
i7 versie van Asus is €877.. De versie die jij aanhaalt (met i5) is niet meer goed leverbaar.

Clevo levert niet bepaald goede laptops en zou ik niet aanraden.

De Sony is een prachtige laptop met het beste scherm (IPS). Videokaart is te overclocken, omdat de Sony de beste koeling van het stel heeft.

Wat ga je zelf verder nog met de laptop doen? Veel gamen.. Welke games.. Tijdens gamen heb je trouwens vaak niks aan de i7 en tijdens je studie denk ik ook niet dat je heel veel gaat merken van een i7. Als je het voor dezelfde prijs hebt is het mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

lucash schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 01:29:
i7 versie van Asus is €877.. De versie die jij aanhaalt (met i5) is niet meer goed leverbaar.

De Sony is een prachtige laptop met het beste scherm (IPS). Videokaart is te overclocken, omdat de Sony de beste koeling van het stel heeft.

Wat ga je zelf verder nog met de laptop doen? Veel gamen.. Welke games.. Tijdens gamen heb je trouwens vaak niks aan de i7 en tijdens je studie denk ik ook niet dat je heel veel gaat merken van een i7. Als je het voor dezelfde prijs hebt is het mooi meegenomen.
die met windows 8 kan je niet overclocken.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-08 11:31
Stef602 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 01:32:
[...]

die met windows 8 kan je niet overclocken.
Toch wel. http://forum.notebookrevi...os-mod-gt640m-le-180.html zie bericht #1800 en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
lucash schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 01:29:

Beetje mainstream gamen, dus games als BF 3/4, CoD:Ghost, AC. Ik houd ook heel erg van strategie games, dus ook wel Anno 1404 en Total War: Rome II enzo. Okee, als ik dan toch geen i7 nodig heb kan ik beter voor iets goedkoper gaan.

Geen Clevo. Dan heb ik nog te kiezen tussen de Asus i7 versie of de Sony, als ik niet over het hoofd zie in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 00:33
Kan je niet beter voor de Dell inspiron 15R SE gaan?
Die voldoet ook aan je eisen, echter kost deze met kortingcodes/vip korting om en nabij de 600 euro.
Dan je beter het geld in je zak stoppen en evt. over 3 jaar een andere laptop halen.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
Willie Billie schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:29:
Die voldoet ook aan je eisen, echter kost deze met kortingcodes/vip korting om en nabij de 600 euro.
Dan je beter het geld in je zak stoppen en evt. over 3 jaar een andere laptop halen.
Wow, inderdaad. Bedankt voor het noemen, dan is de keuze tussen de Asus (Pro: i7), Sony (Pro: superieure bouwkwaliteit) en Dell (Pro: prijskaartje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
/off topic
Mag ik vragen wat je überhaupt met dat zo'n redelijke snelle machine gaat doen volgens Hogeschool Rotterdam? Een I7 (het liefste anders zetten ze het niet neer), 8gb RAM, geen shared videokaart geheugen (dus er moet een dedicated videokaart in) Beetje overdreven allemaal als je het mij vraagt voor wat database werk. Kan me moeilijk voorstellen dat je op een informatica opleiding (papierwinkel opleiding noem ik het maar, je gaat namelijk meer PVA's en rapporten tikken dan daadwerkelijk iets doen) een goede game laptop nodig heb want dat vragen ze eigenlijk van je.

/on topic
Ik zou voor de Dell gaan met 3 jaar extra garantie (inclusief eerste jaar basis kom je dan op 4 jaar garantie). Zeker omdat hij schoolkritisch wordt en Dell "volgende dag garantie" geef bij het afsluiten van extra garantie. Lijkt me zeker ook nog iets om naar te kijken bij de andere merken.

In het geval van VM's zou ik zelf nog wat extra geheugen in de laptop zetten. (deze zijn namelijk idioot duur via dell zelf)

[ Voor 6% gewijzigd door Joenino op 28-08-2013 11:54 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-08 19:39
-

[ Voor 99% gewijzigd door Maxjj4 op 28-08-2013 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willie Billie schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:29:
Waar zou je zo een kortingscode kunnen krijgen? Ik zoek zelf voor de universiteit ook nog een nieuwe laptop rond de 500/600 euro. Het liefst een beetje licht en niet al te klein, maar het is voor de opleiding biologie dus hij hoeft niet heel veel te kunnen. De HP Pavilion 15-011ED leek me wel wat, maar heeft iemand hier wat meer informatie over of misschien nog een ander idee voor een laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:50
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:01:
[...]

Waar zou je zo een kortingscode kunnen krijgen? Ik zoek zelf voor de universiteit ook nog een nieuwe laptop rond de 500/600 euro. Het liefst een beetje licht en niet al te klein, maar het is voor de opleiding biologie dus hij hoeft niet heel veel te kunnen. De HP Pavilion 15-011ED leek me wel wat, maar heeft iemand hier wat meer informatie over of misschien nog een ander idee voor een laptop?
Daar kun je het beste een nieuw topic voor aanmaken. De kortingsbonnen krijg je hier: [Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussie95
Joenino schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:53:
/off topic
Mag ik vragen wat je überhaupt met dat zo'n redelijke snelle machine gaat doen volgens Hogeschool Rotterdam? Een I7 (het liefste anders zetten ze het niet neer), 8gb RAM, geen shared videokaart geheugen (dus er moet een dedicated videokaart in) Beetje overdreven allemaal als je het mij vraagt voor wat database werk. Kan me moeilijk voorstellen dat je op een informatica opleiding (papierwinkel opleiding noem ik het maar, je gaat namelijk meer PVA's en rapporten tikken dan daadwerkelijk iets doen) een goede game laptop nodig heb want dat vragen ze eigenlijk van je.
Ze willen dat je een gamelaptop koopt als ik de specs zo zie. Misschien willen ze dat je 4 jaar met de laptop mee kan, maar dan vind ik de eisen alsnog absurd. Ik weet niet in hoeverre ze daadwerkelijk moeilijk gaan doen als je een iets te zwakke laptop koopt. Die RAM zal wel gebruikt worden voor VM's, maar die videokaart snap ik niet. Als je dan voor een beter videokaart gaat, zal je wel voor iets als een GTX765M moeten en dat is toch fors duurder dan die 7730M.
/on topic
Ik zou voor de Dell gaan met 3 jaar extra garantie (inclusief eerste jaar basis kom je dan op 4 jaar garantie). Zeker omdat hij schoolkritisch wordt en Dell "volgende dag garantie" geef bij het afsluiten van extra garantie. Lijkt me zeker ook nog iets om naar te kijken bij de andere merken.

In het geval van VM's zou ik zelf nog wat extra geheugen in de laptop zetten. (deze zijn namelijk idioot duur via dell zelf)
Okee, dat is inderdaad erg handig. Zal ik even nakijken voordat ik een laptop koop.
Ik gooi er zelf 16GB RAM in, dus dat komt wel goed.

Pagina: 1