Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 16:35

Saven

Administrator

Topicstarter
Hola even een vraagje m.b.t. mijn balans / winst/verlies dingetje.

Heb in 2012 een laptop gekocht op t 'bedrijf'.. Omdat ik weinig heb gewerkt cq verdiend dat jaar, heb ik de btw van die laptop teruggekregen (cash op de rekening, ging om een laptop van zon 1500 euro, heb ongeveer 230 euro teruggekregen).. Ook heb ik geen btw hoeven af te dragen, dus mijn bruto omzet is meteen mijn netto omzet.

Maar nu is eigenlijk mijn vraag of ik de ontvangen btw ook onder mijn inkomsten moet gooien? De uitgaven heb ik allemaal ex btw opgeschreven, de laptop dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Bedankt voor je reply maar zou je het iets meer kunnen onderbouwen voordat ik zomaar iets aanneem? :)

De omzet bij mij is dus inc 21% btw omdat ik die btw niet hoef af te dragen (onder de grens van 1345 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:13
Hoe kun je nu BTW terugkrijgen die je niet betaalt hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:20
Ja. http://download.belasting...sregeling_ob2011z14fd.pdf
Let op!
Bij uw aangifte inkomstenbelasting telt u het voordeel
van de btw­vermindering op bij uw resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
jopie schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:36:
Hoe kun je nu BTW terugkrijgen die je niet betaalt hebt?
Tja weet ik ook niet precies, maar de belastingdienst vond dat ik geld op mn rekening zou moeten krijgen :P
Ah ja, dat is wel een beetje hoe je het interpreteert. Dacht dat dat alleen om de niet betaalde BTW ging, maar klinkt logisch nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Saven schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 22:33:
Bedankt voor je reply maar zou je het iets meer kunnen onderbouwen voordat ik zomaar iets aanneem? :)

De omzet bij mij is dus inc 21% btw omdat ik die btw niet hoef af te dragen (onder de grens van 1345 euro)
:) ik dacht, een duidelijk antwoord dan kun je het ook niet fout doen...

Jij hebt gedurende het jaar BTW afgedragen... aan het eind van het jaar bleek je onder de KOR regeling te vallen (Kleine Ondernemers Regeling) waardoor je de BTW had mogen houden... omdat je de BTW al betaald had in eerdere aangifte(s), kreeg je het nu dus weer terug...
omdat je de BTW terug krijgt, komt deze dus ten goede aan je bedrijfsresultaat... je hebt, dankzij de KOR, meer geld verdiend... over AL je verdiende geld moet je inkomstenbelasting betalen... dus ook het geld dat je "verdiend" hebt door onder de KOR regeling te vallen...

voorbeeld:
uitgaande facturen: 1200 euro excl. btw = 1452 euro incl. btw (dus 252 euro btw)
inkomende facturen: 200 euro excl. btw = 242 euro incl. btw (dus 42 euro btw)

te betalen omzetbelasting : 252 - 42 = 210 euro...
210 euro valt onder de KOR regeling, dus deze hoef je niet aan de belastingdienst te betalen..
je bedrijfsresultaat is dan:
inkomsten: 1200
uitgaven: - 200
BTW KOR: 210
-----------------------
resultaat: 1210 euro

deze 1210 euro geef je op bij je aangifte inkomstenbelasting...
stel dat je hier 42% belasting over betaalt, dan moet je dus na je aangifte in april: 42% van 1210 euro = 508 euro betalen aan de belastingdienst... je netto resultaat is dan: 1210 - 508 = 702 euro...

edit:
rekenfoutje... gevonden door Speedy55 :) excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik zou ook een cursus administratie volgen.

Je begrijpt de beginselen nog niet helemaal, wat wel cruciaal is wil je langer dan een jaartje ondernemen. KOR is een positieve factor, maar belangrijkste is dat je hopelijk binnen snelle tijd premies moet gaan betalen, en dan moet je wel het een en ander weten over premies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

P.O. Box, je denkwijze is gewoon goed, alleen moet je volgens mij van 1210 uitgaan en niet 1410, aangezien 1200- 200 = 1000 en 1000 + 210 (KOR) = 1210.

Laatste stukje over IB, moet dan ook even anders.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Jup, wat PO box nu zegt klopt inderdaad.

Controleer ook even je omzetbelasting over 2012, goede kans dat je op een bepaald kwartaal geld terug heb gekregen en een ander kwartaal niks hebt afgedragen. Kan zijn dat je een aangifte moet doen over dat hele jaar waar een juist getal uit komt rollen.

Ik zal als ik jouw was ook even goed onder elkaar zetten qua getallen wat er binnenkomt en eruit gaat exclusief btw, met het btw getal erachter. Op die manier kun je aan het einde van het jaar de getallen van elkaar aftrekken en zo tot een omzetbelasting, en inkomstenbelasting komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Saven bel de belastingdienst voor het juiste antwoord.
Uitgaan van verkeerde adviezen kan grote problemen opleveren, vooral met de "blauwe enveloppen maffia" (ik wil niet zeggen dat hierboven iemand iets zegt wat niet klopt maar ik kan ook niet roepen dat het wel klopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Btw is geen onderdeel van je omzet he ... een bedrijf is vrijgesteld van btw.

Dat is de reden dat je die nu terugkrijgt, je hebt iets betaald dat eigenlijk niet nodig was.

Daar tegenover staat dat je btw moet aanrekenen aan je klanten, die btw moet je gewoon doorschuiven naar de overheid.
Het terug te vorderen deel wordt gewoon vergelijken met het te betalen deel tijdens het jaar waarna je dus ofwel betaalt, ofwel terugkrijgt.

Maar goed ... als je btw al door elkaar begint te halen met winst, vrees ik er toch wel voor als je effectief facturen gaat uitschrijven en btw gaat ontvangen.
Je zou niet de eerste zijn die btw ontvangt, dat ziet als pure winst en gewoon gaat uitgeven.
Dat de btw dienst wat later zijn centjes wilt aankrijgen is dan een probleem ... dat is zo een van die diensten die je best niet laat wachten want ze zijn nogal snel met boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
Misschien moet jij je eens inlezen in de kleine ondernemersregeling ;)
Pagina: 1