Upgrade PC(Mobo/GPU/CPU)

Pagina: 1
Acties:

• pa4jv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:55
Goedenavond,

Nu mijn huidige moederbord richting zijn houdbaarheidsdatum loopt(netwerk valt regelmatig uit en ik zou graag gebruik maken van USB 3.0) was ik aan het kijken voor een nieuwe.

Op het moment maak ik gebruik van een i5 660, GeForce GT 430 en een Asus P7P55D moederbord. Vrij eenvoudig dus en de afgelopen jaren was het voldoende. Het idee was in eerste instantie om alleen voor een nieuw moederbord te kijken, maar een SSD is ook wel leuk en ja, als ik toch bezig ben.. :+
In principe heb ik hier nog een prima kast, geheugen en een HDD, dus die hoef ik niet nieuw aan te schaffen. (Ten minste, als ik het goed heb past een micro-ATX in een ATX-kast).

Ik ben geen hardcore-gamer, videobewerker of iets in die richting. Het enige wat ik speel zijn games als Minecraft, Football Manager en incidenteel F1 2012 of DiRT 3. Shooters speel ik op de PS3 dus daarvoor hoef ik geen superdeluxe videokaart aan te schaffen, neem ik aan. Daarnaast ben ik ook niet iemand die alles op Ultra hoeft te spelen, dus ook daarvoor hoef ik me niet uit te sloven.

Dan het budget. In principe lijkt €450,- mij een mooi bedrag voor een Mobo, GPU, CPU en SSD. Mocht ik alsnog een nieuwe kast, geheugen, HDD willen dan valt dat erbuiten. Verdere randapparatuur heb ik al dus dat kunnen we buiten beschouwing laten.

Na een beetje rondkijken in dit subforum en in de BBG ben ik tot het volgende lijstje gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 159,48€ 159,48
1ASRock B85M-HDS€ 58,60€ 58,60
1Asus HD7790-DC2OC-1GD5€ 119,74€ 119,74
1Samsung 840 EVO 120GB€ 84,46€ 84,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 422,28

Een kleine uitleg m.b.t. de keuzes: ik heb altijd Intel gehad dus vandaar dat mijn keuze daar nu ook naar uitgaat. Mocht het zo zijn dat er voor mijn budget/keuzes een beter alternatief is mogen jullie mij daar natuurlijk van harte op wijzen. Moederbord werd aangeraden in de BBG en heb ik eigenlijk zo overgenomen. SSD lijkt mij de beste voor het bedrag, komt ook goed uit de verschillende tests.

Dan mijn grootste twijfelpunt; de videokaart. Mijn huidige keuze (7790) lijkt mij voldoende voor de games die ik speel. Maarja, voor een paar tientjes meer heb je een GTX 650TI Boost. Dit lijkt mij persoonlijk dan weer overkill. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Alvast bedankt voor de antwoorden. Mocht iets niet duidelijk zijn, zeg het dan. :P

Tom

p.s. mods, als dit teveel is voor CAA; mijn excuses.

p.p.s. wat een lap tekst.. :+

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

(jarig!)
Prima lijstje toch? Je zou je af kunnen vragen of je sowieso een i5 nodig hebt, maar je geeft verder niet veel aan wat je er mee doet. Daarnaast past een mATX normaliter gewoon in een ATX kast.

Verder kan een 7790 een flink spelletje spelen hoor, misschien niet de zware shooters op ultra, maar voor een casual spelletje zou je daar voldoende aan moeten hebben. Paar tientjes meer geeft je meer performance, maar zo kan je met een paar tientjes bezig blijven tot ~230 euro voor een GTX760 (De eerste stap daarna kost een aardige duit meer), ik denk dat voor wat je aan geeft de 7790 prima is.

Enige wat je niet noemt is een voeding. Een degelijke 300watter moet dat aan kunnen, maar ik weet niet welke / hoe goed je huidige voeding is. Ik zou er in ieder geval even naar kijken alvorens hem aan een oude brakvoeding te hangen.

• pa4jv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:55
Bedankt voor het antwoord. Denk dat dit hem dan wordt ja, koop meteen een nieuwe voeding. Kosten toch geen drol meer. :)