Toon posts:

AMD radeon 8670M

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ben al een tijdje aan het zoeken op het internet maar ik kon niks vinden

mn vraag is of het cijfer in "AMD radeon 8670M" in dit geval de 8670, hoe hoger het cijfer hoe beter?

het leek mij niet.

en in hoeverre is een 1gb grafische kaart beter dan een 2gb grafische kaart

alvast bedankt

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

Opzich is model nummering bij AMD redelijk begrijpbaar (vind ik althans)

8670:
8 = de serie, dit geval de 8000 serie (als ik me niet vergis gewoon hetzelfde als de 7000 serie)
6 = beetje de klasse van de kaart, hoe hoger dit getal hoe beter, de 6 gaat beetje richting mid-low end, 7 is al mid-range (maar nog steeds beetje budget) 8 en 9 zijn high end kaarten
70 = is weer klasse in een bepaalde klasse (klinkt vaag, is het niet), hier ook weer hoe hoger hoe beter, 90 is het hoogste (high end) dan 80 (ook nog high end) 70 (word al wat mid/high) 60 en lager is budget.
offtopic:
ik zal bepaalde dingen misschien niet helemaal correct verwoord hebben, maar zo zit het ongeveer

Dus eigenlijk zijn de 3 achterste getallen belangrijk, het eerste getal geeft gewoon de serie van de kaarten aan. Zo is een Radeon 7850 sneller dan een 8670.

Komt nog bij, dat de 'm' varianten, zoals de 8670m vaak langzamer zijn dan hun desktop broertjes.
Dit is bij vrijwel alle laptop videokaarten zo. Dus de desktop variant van de 8670 zal ietsje sneller zijn dan de laptop variant (meestal dan).
en in hoeverre is een 1gb grafische kaart beter dan een 2gb grafische kaart
Hangt puur van de chip af. Vaak ze je trage chips met wel 2 of 4GB geheugen, maar dat helpt geen bal qua snelheid. Je kan vaak beter een snelle chip met 1GB hebben dan een trage chip met 2GB.
Alleen bij echte high-end kaarten heb je wat aan meer GB's (tot een zekere hoogte) omdat die chips ook snel genoeg zijn om hoge resoluties goed aan te kunnen (vaak 2560x1200 of hoger).
Een midrange of budget kaart is nooit snel genoeg om een resolutie van 2560x1200 (om maar wat te noemen) met hoge details en alle toeters en bellen aan goed aan te kunnen, dus dan helpt 2GB of 4GB niks meer.

Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar is eigenlijk heel simpel ;) .