Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-05 00:11
Beste Tweakers,

In 2011 heb ik een Dell XPS 8300 desktop aangeschaft maar ik merk bij het draaien van zware applicaties en games dat
de PC met enige regelmaat last heeft van haperingen.
Na het bekijken van de specificaties van het systeem via de software ‘Speccy’ lijkt het erop dat de spanning in het gehele systeem te laag is.
Volgens het programma zijn de volgende spanningen gemeten:
CPU Core 0,984V
Memory controller 1,488V
(+3,3V) 2,808V
(+5V) 2,762V
(+12V) 10,944V
(-12V) (8,832V)
(-5V) (8,832V)

Uit de bovenstaande gegevens kan opgemaakt worden dat het systeem op (te) lage spanning draait en daardoor wellicht niet optimaal kan functioneren.
Onderstaande gegevens zijn de specificaties van het systeem.

Processor:
1x Intel i7 2600 @3.40Ghz Sandy Bridge 32nm technologie socket LGA 1155

Werkgeheugen:
2x 4GB DDR3 RAM

Schijven:
1x Samsung SSD 830 SATA 120GB
2x Hitachi HDS721010 1TB 7200rpm

Videokaart:
1x ATi Radeon HD 5870 1GB

CDromdrive:
1x CD/DVD DL brander / BluRay speler

Voeding:
1x 460W Dell voeding

Is er een mogelijkheid dat het een spanningsprobleem is en dat de huidige voeding van 460W (MAX) vanuit de fabriek geïnstalleerd simpelweg tè weinig kan leveren?
Zo ja zou ik graag een advies krijgen over het type (eventueel link naar product) wat ik zou kunnen aanschaffen zodat de spanningen in het systeem wel kloppen.

Ook moet er met aanschaf van een nieuwe voeding rekening gehouden worden met eventuele uitbereiding in de toekomst, denk aan een andere Processor, Videokaart etc.

Alvast bedankt voor reacties en tips,

Dillen van Dijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-02 15:43
Ik betwijfel of 'haperingen' het gevolg zijn van je voeding. Mijn ervaring met te zwakke voedingen is dat je PC gewoon uitvalt zodra je in een zware game iets 'zwaars' doet (zoals het rondkijken vanaf de top van een berg in Far Cry 3 ofzo). Als hij veel te zwak is dan zal de pc uitvallen zodra het spel opgestart is.

Als je een 'zware' game opstart, heb je dan ook altijd een lage FPS (Frames per second)? Want in dat geval zal het waarschijnlijk liggen aan verkeerde drivers van je videokaart, of aan het feit dat je videokaart niet erg snel meer is.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:00
Dillenvd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:27:
Uit de bovenstaande gegevens kan opgemaakt worden dat het systeem op (te) lage spanning draait en daardoor wellicht niet optimaal kan functioneren.
Uit bovenstaande kun je eerder opmaken dat de waardes niet goed uitgelezen worden. Kijk eens in de bios wat daar staat of pak een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Nightquest77 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:58:
Ik betwijfel of 'haperingen' het gevolg zijn van je voeding. Mijn ervaring met te zwakke voedingen is dat je PC gewoon uitvalt zodra je in een zware game iets 'zwaars' doet (zoals het rondkijken vanaf de top van een berg in Far Cry 3 ofzo). Als hij veel te zwak is dan zal de pc uitvallen zodra het spel opgestart is.

Als je een 'zware' game opstart, heb je dan ook altijd een lage FPS (Frames per second)? Want in dat geval zal het waarschijnlijk liggen aan verkeerde drivers van je videokaart, of aan het feit dat je videokaart niet erg snel meer is.
Bij mij hing de PC dan gewoon, deze viel niet uit (inderdaad vooral met FarCry3.. ;) ).

Hieruit kunnen we opmaken dat er verschil kan zijn in te zwakke voeding of een veel te zwakke voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
Bedankt voor de reacties.

@Nightquest77
Ik heb er ook FarCry 3 op gehad en inderdaad wanneer ik de video instellingen op max zet hapert hij enorm, ook bij het starten (laden) van de game, dus moet ik daar eea aanpassen om een mooie framerate te halen zonder haperingen.
De drivers heb ik laatst nog geüpdatet van de AMD site.

@Nielson
Ik zal vanavond eens een kijkje in de bios nemen.

Is de videokaart die ik nu heb niet meer geschikt voor nieuwe spellen? Een game als FIFA 13 lijkt hij zonder enige moeite te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
Gadgeteer schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:35:
[...]

Bij mij hing de PC dan gewoon, deze viel niet uit (inderdaad vooral met FarCry3.. ;) ).

Hieruit kunnen we opmaken dat er verschil kan zijn in te zwakke voeding of een veel te zwakke voeding
Dus het kan wel te maken hebben met een te zwakke voeding?
Heb ook antwoord gehad van webwinkel in PC hardware waarin er aangegeven wordt dat het er weldegelijk mee te maken kan hebben. Hier zit wellicht een stukje eigen belang om producten te verkopen in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-03 16:07

Rordarok

De enige echte

Dillenvd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:35:
Bedankt voor de reacties.

@Nightquest77
Ik heb er ook FarCry 3 op gehad en inderdaad wanneer ik de video instellingen op max zet hapert hij enorm, ook bij het starten (laden) van de game, dus moet ik daar eea aanpassen om een mooie framerate te halen zonder haperingen.
De drivers heb ik laatst nog geüpdatet van de AMD site.

@Nielson
Ik zal vanavond eens een kijkje in de bios nemen.

Is de videokaart die ik nu heb niet meer geschikt voor nieuwe spellen? Een game als FIFA 13 lijkt hij zonder enige moeite te draaien.
Wat voor een instellingen gebruik je dan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je met een 5870 F3 op ultra settings KAN spelen en dan lijken haperingen me ook heel gewoon.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een HD5870 haalt het, mede door zijn beperkte VRAM, niet fullHD met alles op ultra.

De haperingen zijn dus wss gewoon lage fps.

Fifa 13 is nou niet echt een geweldig zwaar programma. Ik denk dat hij de meeste moderne shooters niet meer op ultra op FullHD kan spelen, de HD5870 is nou eenmaal al een oude kaart, met dus ook weinig geheugen.

Dus, als je weer alles op high of ultra wilt spelen moet je een nieuwe videokaart kopen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
Rordarok schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:43:
[...]

Wat voor een instellingen gebruik je dan? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je met een 5870 F3 op ultra settings KAN spelen en dan lijken haperingen me ook heel gewoon.
Ik zou de instellingen voor Far Cry 3 niet meer weten, is al een tijd geleden dat ik de game gespeeld heb. Heb hem eraf gehaald ivm de mindere prestaties.

Welke videokaart met een goede prijs/kwaliteit verhouding zou je kunnen aanraden als opvolger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
VasZaitsev schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:48:
Een HD5870 haalt het, mede door zijn beperkte VRAM, niet fullHD met alles op ultra.

De haperingen zijn dus wss gewoon lage fps.

Fifa 13 is nou niet echt een geweldig zwaar programma. Ik denk dat hij de meeste moderne shooters niet meer op ultra op FullHD kan spelen, de HD5870 is nou eenmaal al een oude kaart, met dus ook weinig geheugen.

Dus, als je weer alles op high of ultra wilt spelen moet je een nieuwe videokaart kopen.
Ja, hij heeft maar 1GB geheugen, dat kan natuurlijk niet op tegen de moderne videokaarten.

Maar zou het opgelost zijn door een nieuwe videokaart te kopen? Ik doel hiermee op de overige hardware die in mijn desktop zit. FIFA is natuurlijk niet het zwaarste programma, ook zijn op mijn systeem games als Euro truck Simulator 2 (recentste) en Flight Simulator X getest waar mijn systeem ook redelijk wat moeite mee lijkt te hebben, vooral de laatst genoemde.
Crysis 2 draaide hij wel goed op vrij hoge instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Flight Sim X draait op geen enkele computer echt lekker, erg zwaar en singlecore programma.

Euro Truck heeft ook ongeveer dat probleem, al is dat volgens mij ook behoorlijk gpu hongerig.

Ik ga er vanuit dat een wat betere videokaart het probleem zal oplossen. Wat een leuke kaart is, ligt aan je budget.

Ook misschien belangrijk: hoe warm wordt je cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
VasZaitsev schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:01:
Flight Sim X draait op geen enkele computer echt lekker, erg zwaar en singlecore programma.

Euro Truck heeft ook ongeveer dat probleem, al is dat volgens mij ook behoorlijk gpu hongerig.

Ik ga er vanuit dat een wat betere videokaart het probleem zal oplossen. Wat een leuke kaart is, ligt aan je budget.

Ook misschien belangrijk: hoe warm wordt je cpu?
Om dat te weten zal ik eens moeten bekijken wanneer ik een game draai.
Zal kijken of dat vanavond uit komt. Bedankt tot dusver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
Ik denk dat je inderdaad gewoon een nieuwe videokaart moet hebben (zoals de AMD HD7870) als je van die haperingen af wilt, maar het lollige is: als je dat doet kan je ook wel direct een nieuwe voeding gebruiken, want erg geweldig is dit inderdaad niet natuurlijk.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
Nightquest77 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:38:
Ik denk dat je inderdaad gewoon een nieuwe videokaart moet hebben (zoals de AMD HD7870) als je van die haperingen af wilt, maar het lollige is: als je dat doet kan je ook wel direct een nieuwe voeding gebruiken, want erg geweldig is dit inderdaad niet natuurlijk.
Dat heb ik inderdaad ook gezien. Sowieso met oog op enige uitbereiding in de toekomst is een andere voeding wel gewenst. Mocht ik een zwaardere videokaart erin willen hebben dan wordt het direct een vereiste.

Hen zojuist met CPUID Hardware Monitor de Voltages nog eens nagekeken en deze geeft nagenoeg dezelfde waarden aan als 'Speccy'. Ik kon deze gegevens niet in de Bios terug vinden.

Ik kreeg heb zojuist deze benchmarks gekregen op Far Cry 3 en daar blijkt de HD7870 maar een kleine voorsprong te hebben.

reviews: Far Cry 3: welke hardware heb je nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een HD7870 is niet heel veel sneller idd dan een HD5870. Komt vooral omdat AMD bij de 6000 serie de code's veranderd heeft. Eerder was de X870 de highend, over het algemeen, [HD4870, HD5870], nu is de X950 en X970 highend.

Dus, ik zou kijken naar een HD7950 of een GTX670/GTX760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
De GTX760 is inderdaad een interessante kaart, heb hem ondertussen meerdere malen bekeken en veel mensen zijn er lovend over. Zijn grotere broer de GTX770 is ook interessant en scoort ook wat beter.
De prijs voor de GTX760 is €239,95 waar die van de GTX770 rond de €369,95 ligt. Dat is best een aardig verschil.

Beide kaarten zijn er van Asus, MSI, Gigabyte en nog een aantal. Wat exact het verschil is en wat aan te raden is, is mij nog niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
VasZaitsev schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:40:
Een HD7870 is niet heel veel sneller idd dan een HD5870. Komt vooral omdat AMD bij de 6000 serie de code's veranderd heeft. Eerder was de X870 de highend, over het algemeen, [HD4870, HD5870], nu is de X950 en X970 highend.

Dus, ik zou kijken naar een HD7950 of een GTX670/GTX760
Ah ik wist niet dat de 5870 zo high end was destijds (En ik heb zelf jaren een 4870 gehad lol).

Inderdaad, in dat geval zul je nu meer op de 7950 of 7970 moeten richten (als je echt verschil wilt merken natuurlijk). En gewoon een 550w solide zuinige voeding kopen, zoveel kosten die nu ook weer niet en het is echt goed voor je systeem, zeker op lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeleNL
Zoals het er nu voorstaat ga ik voor de GTX760. Deze kaart is in vergelijking met de 7950 zeker niet minder volgens de benchmarks en reviews.
Ik heb ook de GTX770 gezien, die €130 duurder is, maar qua snelheid op alle vlakken nét wat beter schijnt te zijn. Heeft iemand van jullie ervaring met deze vergelijking en enig idee of het de €130 waard is? Of qua geluidsproductie, verbruik en prestaties gewoon voor de GTX 760 kiezen.

Qua voeding heb ik de volgende op het oog:
- CoolerMaster 620W PSU Silent Pro M2 €84,95
- SeaSonic 620W PSU M12II Bronze €74,95
- CoolerMaster 720W PSU Silent Pro M2 €104,95

Qua videokaarten de volgende:
- MSI GTX 760 Gaming €239,95
- MSI GTX 760 Hawk €266,95
- MSI GTX 770 Gaming €369,95 (dit is echter wel té veel van het goede)

[ Voor 32% gewijzigd door DeeleNL op 28-08-2013 22:12 ]

Pagina: 1