Schakelen tussen Wifi router naar Wifi Repeater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 536124

Topicstarter
Thuis heb ik een draadloze router een D-link, prima ding! nooit problemen
Boven heb ik toch last dat het draadloos het net wel/net niet haalt.

Zag ik laatst een cheapass Wifi repeater van Gembrid. Werkt opzich ook prima.

Probleem is als ik van wifi beneden naar boven ga, hoopte ik dat ik naadloos over zou gaan op die Wifi.
Zowel telefoon, tablet als laptop moet ik Wireless ff keer uitdoen en aandoen om direct weer fatsoenlijk te kunnen internetten.

Bij mijn zus thuis eigenlijk hetzelfde verhaal.
Komt dit doordat de Gembrid zon goedkoop ding is? Doen we iets verkeerd?
Of is dit gewoon de manier waarop dat systeem nou eenmaal werkt.

Thnx alvast Danny!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je geen managed WiFi netwerk hebt (en dat heb je niet ;) ) ligt de beslissing voor welke AP je mee verbindt bij je device. Als die slim is gaat het goed, is die minder slim dan gaat het mis. In beginsel heeft je repeater daar weinig mee te maken.

Wat je zou willen is dat je device altijd beste performance haalt, dus dat hij zo slim is om als je dichterbij router bent daarmee te verbinden en dat je dichterbij repeater met de repeater verbindt. Helaas is dat zelden het geval. Bij Android, iOS en MacOS zit de logica daarvoor in het OS zelf. Bij Windows zit het in de WiFi manager, wat van Windows zelf kan zijn maar (zeker bij oudere devices) vaak zat vervangen is door een andere manager. Daar is niet zo snel een lijn in te trekken.

iOS kunnen we kort over zijn: shit op dit vlak. Het blijft verbonden met een netwerk zolang het enigszins signaal heeft, al is er een veel sterker bekend netwerk vlak in de buurt. Je kunt niets veranderen in het automatische gedrag en je kunt evenmin handmatig voorkeursnetwerken instellen.

MacOS vertoont gek genoeg vrij goed/slim gedrag en springt meestal wel over op een ander bekend netwerk als het sterker signaal heeft.

Android is per default niet echt slim, maar je kunt wel een voorkeursvolgorde instellen, dus stellen dat hij altijd eerder met je router verbindt dan met de repeater.

En Windows? Tja, verschilt dus per manager. Gek genoeg zie ik het gedrag ook per AP/repeater veranderen onder Windows. In ieder geval kun je voorkeursvolgorde instellen.

Of voorkeursvolgorde instellen een optie is hangt af van hoe je repeater werkt. Als het met WDS werkt, dan zendt het exact dezelfde SSID uit als de router. Hier kun je dus met voorkeursvolgorde weinig mee doen. Gebruikt het geen WDS, dan heeft het een andere SSID (bijvoorbeeld je reguliere SSID plus "_EXT" ofzo). In dat geval kun je wel met voorkeursvolgorde spelen.

Bedenk dat een repeater je performance per definitie halveert, je wilt dus zo lang mogelijk direct op je router blijven werken. Ik zou daarom altijd aanraden om je router hogere prio te geven dan de repeater. Eigenlijk zou je de repeater door een AP willen vervangen die bedraad aangesloten is, dan is de performance wel op peil - maar hou je het probleem van al dan niet tijdig overspringen tussen netwerken...

Oslik blyat! Oslik!