Ik heb al een tijdje mij verwonderd dat een windows 7 gadget aangaf dat de klok snelheid nooit boven ongeveer 1600 MHz kwam, ook niet tijdens cpu-intensieve taken. Ik lette er verder niet zo op, omdat het (naar mijn idee) vast een onbetrouwbaar tooltje zou zijn. Ik was nu toch nieuwsgierig en heb even wat andere programma's gebruikt, waaronder CPU-Z met het volgende resultaat tijdens een superPI test:

Ook Speccy en Coretemp geven dezelfde maximum klok snelheid. De multiplier kan dus variëren van 8 tot 29, waarbij 8 ook gebruikt wordt tijdens idle, maar hij komt niet verder dan 16 als hij aan de bak moet. Hoort dit niet meer richting de 2900 MHz te gaan (i5-2410m is 2300 MHz met een turbo naar 2900 MHz als ik het goed begrijp)? Lees ik het verkeerd uit? Of is het een instelling?

Ook Speccy en Coretemp geven dezelfde maximum klok snelheid. De multiplier kan dus variëren van 8 tot 29, waarbij 8 ook gebruikt wordt tijdens idle, maar hij komt niet verder dan 16 als hij aan de bak moet. Hoort dit niet meer richting de 2900 MHz te gaan (i5-2410m is 2300 MHz met een turbo naar 2900 MHz als ik het goed begrijp)? Lees ik het verkeerd uit? Of is het een instelling?
Idiocracy: it is real!