[CPU] i5-2410m max op 1596 MHz ipv 2300 MHz

Pagina: 1
Acties:

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:28

Investig8or

What goes up, could come down

Topicstarter
Ik heb al een tijdje mij verwonderd dat een windows 7 gadget aangaf dat de klok snelheid nooit boven ongeveer 1600 MHz kwam, ook niet tijdens cpu-intensieve taken. Ik lette er verder niet zo op, omdat het (naar mijn idee) vast een onbetrouwbaar tooltje zou zijn. Ik was nu toch nieuwsgierig en heb even wat andere programma's gebruikt, waaronder CPU-Z met het volgende resultaat tijdens een superPI test:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2n6fywp.jpg

Ook Speccy en Coretemp geven dezelfde maximum klok snelheid. De multiplier kan dus variëren van 8 tot 29, waarbij 8 ook gebruikt wordt tijdens idle, maar hij komt niet verder dan 16 als hij aan de bak moet. Hoort dit niet meer richting de 2900 MHz te gaan (i5-2410m is 2300 MHz met een turbo naar 2900 MHz als ik het goed begrijp)? Lees ik het verkeerd uit? Of is het een instelling?

Idiocracy: it is real!

Verwijderd

Wat is de temperatuur van de processor?
Als tijdens het draaien van superpi de temperatuur te hoog oploopt zal de processor automatisch terugschakelen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Misschien ligt het aan de energie beheerinstellingen. Zet die op maximaal, en hou de stekker erin.

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:46:
Wat is de temperatuur van de processor?
Als tijdens het draaien van superpi de temperatuur te hoog oploopt zal de processor automatisch terugschakelen.
Beide cores draaien dan rond de 60 graden, wat volgens mij geen probleem mag zijn? Coretemp gaf aan dat de Tj 100 graden is en dat klopt ook met intel zelf.
Reepje schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:14:
Misschien ligt het aan de energie beheerinstellingen. Zet die op maximaal, en hou de stekker erin.
Ik heb de run met de adapter aangesloten gedaan (zonder ook) en ben door de energie instellingen gelopen. Processor en graphics staan op maximum performance, verder heb ik niet echt iets gevonden wat van invloed kan zijn... Dat was ook het eerste waar ik aan dacht namelijk :P

Verwijderd

Welke laptop is het, heb je gekeken of er een bios update is?

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:00

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ook al in het bios gekeken naar energie/turbo instellingen?

Kalm aan! En rap een beetje!

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:18:
Welke laptop is het, heb je gekeken of er een bios update is?
Sony Vaio Z21, bios is up to date. Vaio update program heeft twee maanden terug aangegeven dat er een nieuwe bios was dus die is geinstalleerd, maar voor die tijd was 1600 MHz ook het maximum.
BdK9001 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:21:
Ook al in het bios gekeken naar energie/turbo instellingen?
Er zijn bijzonder weinig opties in de bios, dus ook geen energie of turbo instellingen. Ik weet niet of er een "verborgen" optie is zoals ik bij mijn desktop heb, maar ik zou toch denken dat energie instellingen wel standaard bereikbaar zouden zijn :? Het lijkt er op dit moment niet op dat ik wat in bios kan aanpassen wat invloed zou kunnen hebben.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

Investig8or schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:40:
[...]

Sony Vaio Z21, bios is up to date. Vaio update program heeft twee maanden terug aangegeven dat er een nieuwe bios was dus die is geinstalleerd, maar voor die tijd was 1600 MHz ook het maximum.
Het is geen videokaart hé, als het richting de 65-70 gaat moet je oppassen. Als je 60 graden hebt met terugklokking vermoed ik toch dat het te heet word. Als je temperatuur te hoog word zal de processor niet zo lang meegaan wat zorgt voor meer RMA bij Sony, niet zo verrassend dat ze throttlen eigenlijk. 't Is wel gezond voor laptops, maar niet voor de levensduur, laptop of desktop.

[ Voor 78% gewijzigd door Thomg op 27-08-2013 12:53 ]

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Thomg schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:45:
[...]

Het is geen videokaart hé, als het richting de 65-70 gaat moet je oppassen. Als je 60 graden hebt met terugklokking vermoed ik toch dat het te heet word. Als je temperatuur te hoog word zal de processor niet zo lang meegaan wat zorgt voor meer RMA bij Sony, niet zo verrassend dat ze throttlen eigenlijk. 't Is wel gezond voor laptops, maar niet voor de levensduur, laptop of desktop.
Ja, throttlen lijkt me ook geen probleem, maar ik zou dan verwachten dat ie eerst wel richting max gaat en dan, als de temperatuur hoger wordt, weer terug valt. Of dat ik iets kan instellen of kan zien bij welke temperatuur dat gebeurt. Maar hij gaat gelijk naar de 1600 MHz en blijft hangen. Ik kan me niet voorstellen dat de temperatuur zo snel stijgt dat ie gelijk throttled eigenlijk, dat zou betekenen dat de 2300 MHz en turbo mode puur theoretisch is...

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

Als er geen optie is in de instellingen ( Bios of controlesoftware ) is dit het enigste wat me logisch leek. Mail anders Sony is, valt altijd te proberen en kost geen bakken met geld.

Verwijderd

Ik las op een ander forum dat iemand met hetzelfde probleem een accu met hogere capaciteit gekocht had en daarmee het probleem opgelost had.
http://forum.notebookrevi...307-vaio-z-1-2-speed.html
Laatste post.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 13:56 ]

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Thomg schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:37:
Als er geen optie is in de instellingen ( Bios of controlesoftware ) is dit het enigste wat me logisch leek. Mail anders Sony is, valt altijd te proberen en kost geen bakken met geld.
Ja, leek mij ook maar tot nu toe niets gevonden. Ik zal Sony inderdaad mailen, misschien helpt dat ook, maar ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:53:
Ik las op een ander forum dat iemand met hetzelfde probleem een accu met hogere capaciteit gekocht had en daarmee het probleem opgelost had.
http://forum.notebookrevi...307-vaio-z-1-2-speed.html
Laatste post.
Dat lijkt er zeker op, hoewel die precies op 50% zit van de maximum snelheid. Daarbij kan ik mijn accu niet vervangen, maar heb wel een sheet accu eronder hangen en dat maakt geen verschil. Ik zal ook eens op de Sony site kijken of ik echt overal de nieuwe drivers voor heb, maar dat dacht ik wel. Ik ga alles maar dubbelchecken om zeker te zijn...

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 20:17

Nemesizz

Untouchable

Had willen zeggen (of vragen) "en zonder accu dan?"

Maar zie in die ene link (naar dat forum over die Vaio Z at 1/2 speed) de laptop zonder accu wel op volle snelheid gaat draaien.
Ideaal is het niet, maar misschien voor de momenten dat je toch aan de netadapter zit dat je dan toch de volle snelheid kan gebruiken.

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Nemesizz schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:36:
Had willen zeggen (of vragen) "en zonder accu dan?"

Maar zie in die ene link (naar dat forum over die Vaio Z at 1/2 speed) de laptop zonder accu wel op volle snelheid gaat draaien.
Ideaal is het niet, maar misschien voor de momenten dat je toch aan de netadapter zit dat je dan toch de volle snelheid kan gebruiken.
Probleem voor mij is dat de laptop nooit op volle snelheid draait, ook niet aan de adapter. Op de accu vind ik het ook niet zo'n probleem want dan gebruik ik de laptop toch niet voor intensieve taken (meestal).

• Reepje
  • Niet online
Nemesizz bedoelt: zonder accu. Dus de accu eruit. Dan wellicht wel volle snelheid.

(is wel een heel suffe instelling dan voor die vaio)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:22

nelizmastr

Goed wies kapot

60 graden is overigens voor een laptop normaal. Bij een desktop moet je je zeker achter de oren krabben, maar een i5/i7 zal niet throttlen onder de 75-80 graden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• guillamos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:44
Gewoon even draaien met Throttlestop (http://www.techinferno.com/downloads/?did=41) en dan kijken of je de processor naar zijn stocksnelheid kunt krijgen door de multiplier te verhogen naar stock, dan op Save en dan op Turn On te drukken. Zou moeten werken, zo had ik mijn Pentium P6100 ook weer naar zijn stock snelheid gebracht. Geen idee of het de levensduur ten goede komt, maar het werkt wel.

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:46:
Nemesizz bedoelt: zonder accu. Dus de accu eruit. Dan wellicht wel volle snelheid.

(is wel een heel suffe instelling dan voor die vaio)
Ah, accu eruit, ik begrijp het. Dat kan ik even proberen, paar schroefjes moeten geen probleem zijn.
guillamos schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:09:
Gewoon even draaien met Throttlestop (http://www.techinferno.com/downloads/?did=41) en dan kijken of je de processor naar zijn stocksnelheid kunt krijgen door de multiplier te verhogen naar stock, dan op Save en dan op Turn On te drukken. Zou moeten werken, zo had ik mijn Pentium P6100 ook weer naar zijn stock snelheid gebracht. Geen idee of het de levensduur ten goede komt, maar het werkt wel.
Hij fluctueert dan nogal, maar komt wel boven de 1600 MHz. De multiplier varieert dan van rond de 15 tot 23 (waar ik em op gezet heb).

Even als toevoeging:

Als ik passmark draai gaat de snelheid wel omhoog, naar 2200 MHz maximaal. Dat ziet er al beter uit, echter is de totale CPU mark 2013 punten, terwijl de CPU in de CPU charts bijna 3200 zou moeten halen (als ik dat tenminste kan vergelijken). Dus hij lijkt ook zijn performance niet te halen.

• Reepje
  • Niet online
Investig8or schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:29:
[...]

Ah, accu eruit, ik begrijp het. Dat kan ik even proberen, paar schroefjes moeten geen probleem zijn.
De accu kan je er gewoon uitschuiven, die zit echt niet vastgeschroeft.

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Reepje schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:36:
[...]

De accu kan je er gewoon uitschuiven, die zit echt niet vastgeschroeft.
Dat zou je denken, maar ik moest toch echt 8 schroefjes losdraaien. Het is de Z21 he, misschien scheelt die met andere modellen?

Het maakt verder ook geen verschil, hij blijft onder de 1600MHz met superPI.

[ Voor 10% gewijzigd door Investig8or op 27-08-2013 19:40 ]

• Investig8or

Investig8or

Topicstarter
Ik voeg er even een nieuwe post aan toe: iedereen bedankt voor de ideeen van throttlen, temperatuur en energie beheer! Het blijkt dat er een vaio programma is, buiten een ander vaio programma in energiebeheer, dat standaard een eigen profiel op "silent" heeft. Deze lijkt de windows energie beheer instellingen te verdringen. Ik kwam dit tegen na wat sony handleidingen lezen en heb deze veranderd naar "balanced" en jawel: 2300 MHz bij load. Ik dacht dat ik de energiebeheer programma's wel gevonden had maar deze was afzonderlijk aanwezig in control panel en dat zie je dan over het hoofd natuurlijk :'). Opgelost dus, nogmaals bedankt voor het meedenken!

• Imprezzion
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Bloatware FTW.

Daarom wil ik ook altijd een schone, unbranded Windows op laptoos hebben haha.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is 1600mhz niet de normale EIST kloksnelheid?
Mijn i3 2120 en voormalig 2500k idle-den op 1,6 ghz
Pagina: 1