Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies bij probleem (EPC) 1.2 TSI DSG Ibiza bouwjaar 2011

Pagina: 1
Acties:

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29
Ik heb al een aantal weken een (groot) probleem met onze 1.2 TSI DSG Ibiza. Vaak springt de auto in Noodloop (EPC lamp gaat aan) en mist deze al het motorvermogen. De oplossing voor dit probleem is een software update en een modificatie aan de waste-gate, tijdsduur 20 minuten. (Dit probleem is onderschreven in een werkplaatsactie).

Echter bij ons is het niet zo makkelijk en zijn we al 2 maanden bezig dit voor elkaar te krijgen. Ik zal eerst even wat feiten neerzetten:

- Auto is per jun dit jaar ge-exporteerd naar Noorwegen
- Er zijn geen Noorse SEAT dealers meer, wel hebben ze een website waarin ze verwijzen naar de Noorse importeur
- Auto is van feb 2011 en heeft momenteel 29000 km gelopen
- Auto is bij de dealer onderhouden in NL
- Auto heeft continu problemen met de turbo waarvoor een update is

In eerste instantie heb ik contact opgenomen met de Noorse importeur. Welke contact heeft opgenomen met SEAT S.A. Hieruit kwam naar voren dat de update in juli 2012 is uitgevoerd tijdens het reguliere onderhoud en de wissel van de ketting. Het probleem is dat de dealer in Nederland deze update dus heeft aangemeld bij de SEAT fabriek maar nooit heeft uitgevoerd. Ik heb in een mail dan ook zwart op wit staan dat ze deze update vergeten zijn en ze vragen of ik even langs kan komen om hem alsnog uit te voeren.

Als antwoord kreeg ik dus van SEAT te horen dat het probleem wel wat anders moet zijn. Sinds deze melding ben ik al weken zoet om via SEAT, PON en de dealer tot een oplossing te komen. Waarin mijn voorstel is om de auto via SEAT Assistance op te halen en weer terug te geven wanneer hij in orde is. Echter is er geen enkele partij welke reageert of met een oplossing komt.

Ik ben van mening dat dit de oplossing moet zijn aangezien ze hem hier in Noorwegen niet kunnen updaten en de dealer aangeeft dat er een fout gemaakt is. Momenteel is de auto niet bruikbaar omdat er niet harder als 30 gereden kan worden, dus even naar NL rijden zit er niet in. Begin er zo desperaat van te worden dat ik me afvraag of juridische bijstand wat kan helpen en zo afdwingen dat ze hem repareren.

Graag hoor ik meningen, tips en ervaringen hoe jullie dit zouden aanpakken want ik ben er radeloos van...

Reactie dealer:
Goedemiddag heer Rene,

Omtrent de storing die u heeft blijkt volgens de foto’s inderdaad dat hij niet is uitgevoerd.
Ik heb het dossier gecontroleerd en er is inderdaad geen update uitgevoerd vanwege software problemen bij de fabriek.
Helaas heeft onze garantie man de actie wel geclaimd.

Uw vraag of u bij een volkswagen dealer een plaatje kan laten monteren moet ik helaas mededelen dat dit voldoende is.
Er moet namelijk ook een software update uitgevoerd worden en dit kan alleen bij een Seat dealer.

Ik zou willen vragen of het mogelijk is om de verbetering alsnog bij ons uit te laten voeren.

Met vriendelijke groeten,

XXXXXX
Service manager

SEAT-dealer XXXXXX

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik denk dat je het op de verkeerde manier bekijkt. De dealer heeft inderdaad een fout gemaakt door de update niet uit te voeren. Dit willen ze ook oplossen blijkt.

Maar omdat jij naar Noorwegen geëmigreerd bent, moeten zij maar met een oplossing komen om de auto in Nederland te kunnen updaten? Die gedachtegang van je snap ik niet helemaal. Het is toch je eigen keuze geweest? Dan vind ik het een beetje raar dat je juridische stappen e.d. wilt ondernemen.

De dealer heeft z'n werkgebied in NL, en wil binnen NL de auto wel voor je updaten. Ik denk dat er niks anders op zit dan het in NL te laten doen. Of naar een buurland waar ze het updaten evt. kunnen doen.

Is er geen VW garage die het zou kunnen doen? Seat valt immers onder de VAG groep.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2013 00:08 ]

• Rene
Die gedachte snap ik ook helemaal. En ik kan me er ook in vinden dat ik zelf naar Noorwegen verhuisd ben. Ik heb dus ook diverse opties aangeboden tot het meenemen van de ECU naar de NL dealer aan toe. Wat mij stoort is dat niemand ook maar met een soort van oplossing komt (ecu meenemen, update naar de Noorse VW dealer sturen, auto via seat assistance welke dekking zegt te hebben in noorwegen ophalen etc). Dat ik naar Noorwegen verhuisd ben doet in mijn ogen niets af dat ik nu met een ondeugdelijk product rondrij welke ik niet naar NL krijg omdat er geen vaart inzit. Een oplossing lijkt me dan ook gepast, zeker vanwege het feit dat er dus een fout is gemaakt waar ik niets aan kan doen.

Maar als de meningen hier inderdaad zijn dat ik mijn auto naar de dealer moet krijgen dan zit er niets anders op als een boottocht naar Denemarken te bestellen en te kijken of de dealer aldaar het kan oplossen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Dat er niemand met een oplossing komt is inderdaad lullig. Maar dat komt waarschijnlijk omdat jij in Noorwegen zit, en alles wat ze bovenop normale service in NL moeten doen dus extra werk/moeite/geld is, en daar heeft niemand zin in.

Alles wat ze je nu nog bieden is coulance, dat de auto nu in NO staat ipv NL is natuurlijk niet hun probleem. Al is het wel vreemd dat er met de optie "auto ophalen via Seat assistance" niks gedaan wordt, als ze dus blijkbaar Noorwegen wel onder hun werkgebied vatten.

Zou even bellen naar die dealer in Denemarken of hij überhaupt wat voor je kan betekenen. Kan de VW dealer de storing overigens niet tijdelijk resetten zodat je er iig weer eventjes normaal mee kan rijden? Of is de storing alleen op te lossen door de onderdelen te vervangen + update? Je hebt er vanaf 2011 tot nu ook mee kunnen rijden lijkt mij?

offtopic:
Volgende auto maar een Volvo dan ;) ? Zit je in die Scandinavische landen iig goed mee

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2013 00:37 ]

• Rene
Even een kleine update: uit overwachte hoek kwam er opeens een mail van SEAT S.A. (Hoofdkantoor) dat ze zo spoedig mogelijk met een oplossing zouden komen. (Ik had ondertussen al een afspraak in Denemarken gemaakt).

Vandaag is de auto opgehaald en op een autotrailer naar Zweden gezet waar hij gratis gemaakt (update) wordt. Thumps-up en hulde aan SEAT. Nu hopen dat hij snel terug is en alles werkt ;-)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vind het wel schandalig al in de eerste plaats dat ze wel claimen als dealer dat ze onder garantie iets hebben gedaan en uiteindelijk toch niet. Ik zou die dealer echt even iets van laten horen en verder een zaak van maken. Niet uit omdat je wil winnen maar puur uit principe. Als consument weet je niet wat er natuurlijk gedaan is maar toch als je bewijsbaar fraude pleegt en zegt dat je doet en je doet het niet.

Ik verdenk ook hier een aantal dealers in de randstad om Amsterdam heen dat ze maar wat doen. Niemand verstand heeft van wat ze doen. Ik zie het aan mijn Golf 6 2.0 TDI waar ze gewoon simpelweg geen verstand van hebben (regeneren, roetfilter, klachten, vreemde mankementen (ik weet dat het een maandagochtend auto is maar ik verdenk meer het doe maar beleid van de dealers).

Als voorbeeld: mijn RNS510 versie B hebben ze qua firmware naar C gezet (voordeel: meer functies en sneller maar de C versie heeft LED en wordt minder warm). Kan maar dat is einde garantie en dat wilde ze eerst naar mij toezetten dat ik het had gedaan. Het was aantoonbaar dat de auto toen bij de dealer stond en niet bij mij. RNS510 werkte al niet echt goed maar dat viel niet onder de garantie vanwege afwijkende firmware maar anders had ik gewoon een nieuwe RNS510 gehad. Logisch dus de dealer zei. Ok we lossen het op. Wat hebben ze gedaan zeggen ze: vervangen harde schijf. Hoe kunnen mijn eigen muzieknummer zijn meegenomen? De navi is wel gereset/leeg? Hmmm dat lijkt me toch niet echt een vervanging maar meer navi opnieuw installeren. De navi is wel iets sneller nu dus misschien toch maar ik vertrouw het niet vanwege mijn muzieknummers.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1